بازدید 4406

تحلیل رسانه بریتانیا از کارزار هوايي عربستان در يمن

به نظر می رسد که کارزار هوایی علیه حوثی ها در یمن، به نتایج مورد نظر سعودی ها ختم نشده است. حوثی ها همچنان پیشروی دارند که این پیشروی را در شهر تعز شاهد هستیم. خطری که وجود دارد این است که اگر این حمله همچنان ادامه داشته باشد و نتواند باعث به عقب راندن حوثی ها بشود آنگاه ممکن است که سعودی ها به این نتیجه برسند که گزینه دیگری جز اعزام نیروی زمینی ندارند.
کد خبر: ۴۹۲۵۹۶
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۹ 18 April 2015
خبرنگار بی بی سی گزارش داد: کارزار هوایی علیه حوثی ها در یمن، به نتایج مورد نظر سعودی ها ختم نشده است. عربستان سعودی می گوید این کشور دویست و هفتاد و چهار میلیون دلار کمک انسانی به یمنی هایی می دهد که تحت تاثیر مناقشه در منطقه قرار گرفته اند.

این خبر درحالی اعلام می شود که حسن روحانی رئیس جمهور ایران به ائتلاف تحت امر سعودی علیه شورشیان حوثی شیعه در یمن، حمله ی شدیدی کرده است.

تلویزیون بی بی سی ادعا کرد: ایران از شورشیان حمایت می کند اما ارائه ی هرگونه حمایت نظامی به آنها را رد می کند. آقای روحانی در سخنانی خطاب به ارتش ایران که به صورت زنده از تلویزیون ایران پخش شد، سعودی ها را به کاشتن تخم نفرت در منطقه متهم کرد.

در ادامه در ترجمه ی بخش هایی از سخنرانی آقای روحانی آمده است:کمک مالی و تسلیحاتی به تروریست ها در سوریه ، لبنان و عراق چه معنایی دارد؟ بمباران مردم بی گناه و مظلوم یمن چه معنایی دارد؟ شما چه اهدافی را دنبال می کنید؟ آیا کشتن کودکان باعث قدرتمند شدن شما می شود؟

بی بی سی پس از پخش این قسمت از سخنان آقای روحانی با کسری ناجی گفتگو کرد.

مجری از کسری ناجی پرسید: حسن روحانی صحبت های تندی کرد. واکنش سعودی ها به این سخنان چه خواهد بود؟

کسری ناجی در پاسخ گفت: فکر می کنم واکنش خیلی خوبی نباشد. جنگ لفظی بین دو کشور در چند هفته ی گذشته شدت گرفته است. این تازه ترین نشانه از شدت گرفتن جنگ لفظی بین ایران و عربستان سعودی است. واقعیت این است که هر دو طرف خودشان را در دو سوی این کشمکش می بینند. چیزی که زمان به جنگ نیابتی در منطقه بین ایران و عربستان سعودی شباهت داشت ، اکنون با جنگ در یمن این خطر وجود دارد که این جنگ نیابتی به یک تقابل مستقیم بین دو طرف تبدیل شود. این جنگ لفظی اندکی شدت گرفته است و خطرناک تر شده است.

مجری گفت: هم اکنون سخنگوی ارتش سعودی(العسیری) در حال سخنرانی زنده در ریاض است. آیا به نظر شما حرف های آقای روحانی مبنایی دارد؟ چون این کارزار هوایی سعودی باعث خسارت های واقعی شده است. تازه ترین آمار سازمان ملل متحد نشان می دهد یکصد و پنجاه هزار نفر از خانه های خود بیرون رانده شدند، هفتصد و پنجاه نفر هم کشته شدند.

وی گفت: درست است. واقعا ناگوار است. سخنگوی نظامی عربستان سعودی که هم اکنون در صفحه ی تلویزیون تصویرش را مشاهده می کنیم روزانه برای خبرنگاران گزارش ارائه می کند. وی دیروز در کنفرانس خبری خود گفته بود که تعداد حملات هوایی در روز به حدود یکصد حمله رسیده است. این واقعا وحشتناک است. وی دیروز می گفت که جنگ ، به سومین شهر بزرگ یمن یعنی به شهر تعز رسیده است. این هم یک تحول جدید است.

مجری بی بی سی ادامه داد: به نظر می رسد که کارزار هوایی علیه حوثی ها در یمن، به نتایج مورد نظر سعودی ها ختم نشده است. حوثی ها همچنان پیشروی دارند که این پیشروی را در شهر تعز شاهد هستیم. خطری که وجود دارد این است که اگر این حمله همچنان ادامه داشته باشد و نتواند باعث به عقب راندن حوثی ها بشود آنگاه ممکن است که سعودی ها به این نتیجه برسند که گزینه دیگری جز اعزام نیروی زمینی ندارند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار