بازدید 17834

روایت رسانه‌های غربی از جدیدترین مانع توافق هسته‌ای

شاید بتوان گفت، چنین تحلیلی در کنار سایر تحلیل‌های مشابه، از جمله تلاش‌هایی است که در روز‌های اخیر صورت می‌گیرد تا یک مسأله کاملا غیر مرتبط با موضوع توافق هسته‌ای را به آن متصل کنند و آن را مانع توافق بدانند. به نظر می‌رسد تا تیرماه که موعد مذاکرات برای دستیابی به توافق نهایی بین ایران و کشورهای ۱+ ۵ است، شاهد تحلیل‌های بیشتری از این دست باشیم.
کد خبر: ۴۹۲۵۹۵
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۹ 18 April 2015
پایگاه اینترنتی ویکلی استاندارد در گزارشی به بررسی موانع موجود در مسیر توافق هسته‌ای با ایران پرداخت.

‌به گزارش «تابناک» پایگاه اینترنتی «ویکلی استاندارد»، در گزارشی با اشاره به اقدام روسیه، مبنی بر لغو ممنوعیت فروش تسلیحات نظامی به ایران نوشت: روسیه تحت فشارهای دولت بوش و بعد‌ها تحت فشار دولت اوباما ناچار شده بود، ممنوعیت فروش تسلیحات را به ایران بپذیرد. اما اکنون با لغو ممنوعیت فروش تسلیحات نظامی روسیه به ایران، مسکو سیستم دفاع هوایی قدرتمندی ‌در اختیار ایران قرار خواهد داد. پیش از این در سال دو هزار و ده، مجله فارین پالیسی آزمایش موفقیت آمیز سیستم دفاع هوایی اس 300 را یکی از عوامل تنش در روابط آمریکا و روسیه توصیف کرده بود.

در حالی که دولت اوباما در حال تدوین توافق‌نامه‌ای با ایران است، کاملا مشخص است که دستیابی ایران به سیستم دفاعی اس 300، باعث خواهد شد حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران بیش از پیش دشوار شود. برخی ‌کار‌شناسان پیش از این گفته‌اند، ‌دستیابی به توافق با ایران و لغو تحریم‌ها علیه این کشور به سرازیر شدن منابع مالی گسترده به ‌ایران منجر خواهد شد و این وضع موقعیت نظامی ایران را تقویت خواهد کرد. ایران با ‌داشتن سیستم اس 300 بیش از پیش خود در برابر حملات خارجی مصون احساس خواهد کرد.

این نشریه همچنین مدعی شده است، این احتمال هم وجود دارد که ایران با دستیابی به سیستم دفاعی اس 300، رفتارهای تهاجمی خود را در منطقه خاورمیانه گسترش دهد. در ‌‌نهایت غرب با ابقای زیرساخت‌های هسته‌ای ایران موافقت خواهد کرد و سیستم نظارتی هم ‌نخواهد توانست ‌تلاش‌های ایران را برای دستیابی به سلاح هسته‌ای شناسایی کند. در چنین وضعی ایران هیچ انگیزه‌‌ای نخواهد داشت که رفتار خود را در داخل و خارج تعدیل کند. فروش سیستم اس 300 پرتاب گلوله آتش در تاریکی است و نشان می‌دهد، ‌ایران بعد از دستیابی به توافق در خاورمیانه چه نقشی را ایفا خواهد کرد.

ویکلی استاندارد در اقدامی شیطنت آمیز فروش این سیستم به ایران را به تواق هسته‌ای مرتبط می‌کند و می‌نویسد: دستیابی ایران به همه امتیازاتی که به دنبال آن‌ها است، باعث خواهند شد منطقه در مقایسه با اکنون بسیار خطرناک‌تر شود؛ بنابراین، احتمال دارد فروش این سیستم دفاعی به ایران به یکی از موانع در مسیر دستیابی به توافق هسته‌ای تبدیل شود.

شاید بتوان گفت، چنین تحلیلی در کنار سایر تحلیل‌های مشابه، از جمله تلاش‌هایی است که در روز‌های اخیر صورت می‌گیرد تا یک مسأله کاملا غیر مرتبط با موضوع توافق هسته‌ای را به آن متصل کنند و آن را مانع توافق بدانند. به نظر می‌رسد تا تیرماه ـ که موعد مذاکرات برای دستیابی به توافق نهایی بین ایران و کشورهای ۱+ ۵ است ـ شاهد تحلیل‌های بیشتری از این دست باشیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار