بازدید 2664

حمايت رييس جمهور تونس از حمله عربستان به يمن

تونس قدرت کافی برای دخالت در امور داخلی لیبی ندارد و ما مطمئنیم که مردم لیبی خواستار محقق شدن آشتی فراگیر در کشورشان هستند. ما به انقلاب لیبی کمک کردیم ما همچنین برای برقراری آشتی در این کشور کمک کردیم. تونس به حمایت از موضع اتحادیه عرب در قبال سوریه پایبند است. تونس یک مقام مسئولی را به دمشق فرستاده است تا اوضاع و شرایط تونسی های مقیم سوریه را بررسی کند.
کد خبر: ۴۹۲۵۹۴
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۷ 18 April 2015
رییس جمهور تونس گفت :کشورش به اصلاحات ساختاری و ریشه ای زیادی نیاز دارد.

الباجی قائد السبسی در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی العربیه افزود: اختیارات رییس جمهوری در شرایط کنونی بسیار کمتر از چیزی است که حبیب بورقیبه رییس جمهور اسبق از آن برخوردار بود. دولت تونس در طول چهار سال گذشته از همه صحنه ها و امور غایب بود ولی امروز قانون اساسی در دستور کار قرار گرفته است.

قانون اساسی جدید اختیارات رییس جمهور ، نخست وزیر و پارلمان را مشخص و نظارت می کند. پیشتر در قانون اساسی تونس چیزی به نام بازخواست وجود نداشت ولی بر اساس قانون اساسی جدید همه مقامات مسئول در کشور مورد بازخواست قرار می گیرند. انقلاب تونس با هدف تغییر اوضاع اجتماعی رخ داد نه به دلایل دینی یا ایدولوژیکی. بیکاری ، فقر و به حاشیه رانده شدن طیف زیادی از مردم را به انقلاب کردن ترغیب کرد.

دولت تونس باید دولتی قانونمدار باشد و بر اساس عدالت رفتار کند. ما در شرایط کنونی به سوی برقراری دموکراسی واقعی در کشور گام برداشته ایم و دموکراسی نیز در سایه وجود دولت قانونمدار محقق می شود. دولت باید مطالبات و خواسته های عموم را در دستور کار قرار دهد و به آن ها توجه کند. تلاش کرده ام نخست وزیر شخصی خارج از اعضای حزب « ندا » صاحب اکثریت در پارلمان تونس باشد.

ما دولت ائتلاف را ترجیح دادیم زیرا اوضاع در تونس همبستگی بین همه مردم از طیف ها و گروه ها و احزاب را ایجاب می کند. دولت 166 رای مثبت از مجموع 217 رای پارلمان را کسب کرد. ما به علت شرایط سختی که منطقه با آن دست به گریبان است تاکنون از هیچ یک از کشورهای عربی و اسلامی کمکی دریافت نکرده ایم. تونس و الجزایر برای مقابله با تروریسم همکاری امنیتی دارند.

بدون تردید گشایش روابط با اروپا و آمریکا به تونس در جنگ با تروریسم کمک می کند. هیچ کشور عربی تاکنون به ما کمک نکرده است و حتی ما از فرانسه نیز درخواست کمک نکرده ایم به این کشور سفر هم نداشتیم. برای بهبود اوضاع اقتصادی قبل از هر چیز باید با تروریسم جنگید و آن را ریشه کن کرد ولی ما فاقد تجهیزات و منابع لازم مالی برای تحقق این امر هستیم. حزب « ندای تونس» به حل مشکلات اقتصادی نیز پایبند است.

ما در جنگ با تروریسم و تامین امنیت کشور و بهبود اوضاع اقتصادی با مشکلات مختلفی دست به گریبان هستیم. تونس قدرت کافی برای دخالت در امور داخلی لیبی ندارد و ما مطمئنیم که مردم لیبی خواستار محقق شدن آشتی فراگیر در کشورشان هستند. ما به انقلاب لیبی کمک کردیم ما همچنین برای برقراری آشتی در این کشور کمک کردیم. تونس به حمایت از موضع اتحادیه عرب در قبال سوریه پایبند است. تونس یک مقام مسئولی را به دمشق فرستاده است تا اوضاع و شرایط تونسی های مقیم سوریه را بررسی کند.

5 هزار تونسی به عضوت داعش درآمده اند و از اقدامات تروریستی در لیبی بهره برداری و سوء استفاده می کنند. عملیات طوفان قاطعیت ابتکار عربستان سعودی است. عربستان کشور دوست و برادر تونس است و ما به اقدام این کشور در یمن احترام می نهیم.

ما مخاطرات ناشی از بحران شدن اوضاع در یمن و تاثیر آن بر عربستان را درک می کنیم. ما مخالف عملیات نظامی در یمن نیستیم و آن را محکوم نمی کنیم ولی قدرت مشارکت در آن را نداریم. کمک هایی که در نشست گروه هشت برای اعطای به تونس تصویب شد به علت اوضاع وخیم اقتصادی در جهان عملی نشده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار