بازدید 1449

برخی با پول های کثیف افراد را وامدار خود می کنند

کد خبر: ۴۹۲۴۲۸
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶ 18 April 2015
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: اگر برای حل مشکل پولشویی و ممانعت از ورود این پول ها به چرخه اقتصاد و سیاست که به رانت منجر می شود، همه مسئولان بسیج شوند، می توان ادعا کرد که اصلاحات اساسی در حوزه سیاست و اقتصاد صورت گرفته و مانع افزایش قدرت کاذب پولشویان شده ایم.

به گزارش ایرنا؛ سیدسعید زمانیان دهکردی افزود: همین افراد و بعضا جریان های سیاسی با پول های بادآورده، افرادی را وامدار خود می کنند تا از قدرت و نفوذ آنها در بخش های سیاسی و اقتصادی کشور بهره مند شوند و از رانت قدرت به نفع خود استفاده کنند.

وی گفت: ورود پول های کثیف به چرخه اقتصاد، علاوه بر ایجاد تورم در کشور، تعادل سیستم عرضه و تقاضا را به هم می زند و سطح درآمدهای خانوار را به شکل زیادی دستخوش تغییر می کند.

زمانیان افزود: قانونی کردن درآمدهای غیرقانونی، مشروع کردن پول های نامشروع و تبدیل پول های کثیف ناشی از اعمال خلاف به پول های تمیز مصداق بارز پولشویی است.

وی ورود انواع پول از کانال های مختلف قاچاق، خرید و فروش مواد مخدر و واردات کالاهای غیرمجاز به چرخه اقتصاد را نوعی پولشویی دانست و افزود: درآمدهای حاصل از قاچاق کالا به نحوی است که افرادی از طریق قاچاق و شرکت در معاملات پرسود دولتی که خارج از عرف طبیعی صورت می گیرد، پول بیشتری بدست می آورند.

این نماینده مجلس ادامه داد: البته گاهی کسب درآمد حاصل از فروش کالا یا انجام کارهای تولیدی است اما به خاطر فرار از مالیات، از نظارت دولت پنهان می ماند و عواید حاصل از این فعالیت نیز به شبکه های رسمی تزریق و از حالت نقدی به دارایی های مالی، خرید کالای با ارزش و سپرده گذاری در بانک ها تبدیل می شود که همه اینها مصداق بارز پولشویی است.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس یادآور شد: فاصله درآمدی خانوارها نیز عامل مهم برهم زدن تعادل اقتصاد و افزایش قیمت ها محسوب می شود؛ هنگامی که درآمد شماری از افراد جامعه بین 800 هزار تا دو میلیون تومان در ماه است و درآمد شمار دیگری بین 200 میلیون تا دو میلیارد تومان است؛ این نابرابری مشکلات اساسی برای اقتصاد کشور ایجاد می کند.

وی افزود: نکته بعدی در ارتباط با موارد مرجوع شده قدرت است به نحوی که بخش پولشویی در ارتباط با ورود پولهای مختلف به حوزه سیاست و اقتصاد می تواند تغییرات اساسی بر این دو حوزه برجا گذارد و خیلی امور را جابه جا کند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: نفوذ این افراد در مراکز قدرت در برهه هایی از زمان می تواند یک رابطه نامناسب را در بحث قدرت ایجاد کند از این رو باید منشا این پول ها و اینکه از چه کانال هایی وارد می شود را شناسایی و به شکل جدی با آن برخورد کرد.

لازم به ذکر است؛ هر نوع عمل یا اقدام به عمل برای مخفی کردن یا تغییر ظاهر هویت عواید نامشروع؛ پولشویی محسوب می شود و این اعمال زمانی اتفاق می افتد که درآمدهای کسب شده توجیه قانونی نداشته و برای اینکه از حالت غیرقانونی خارج شوند و شکل پول های معمول را به خود بگیرند، به وسیله پولشویی تطهیر می شوند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی