بازدید 4283

کسي به فکر ديوار کوتاه مستاجرين نيست

هر ساله با نزديک شدن به فصل نقل و انتقالات پيش بيني ها در خصوص ميزان افزايش نرخ اجاره بها شدت يافته و مسئولين در اين حوزه اغلب با اين وعده که افزايش قيمت ها جزيي و يا تغييري نخواهد يافت ، مستاجرين را دلداري مي دهند.
کد خبر: ۴۹۲۳۲۰
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲ 18 April 2015
هر ساله با نزديک شدن به فصل نقل و انتقالات پيش بيني ها در خصوص ميزان افزايش نرخ اجاره بها شدت يافته و مسئولين در اين حوزه اغلب با اين وعده که افزايش قيمت ها جزيي و يا تغييري نخواهد يافت ، مستاجرين را دلداري مي دهند.

به گزارش آریا اما  واقعيت اين است که اين وعده ها هيچ گاه عملي نشده و با افزايش تقاضا در بازار اجاره بها ، قيمت ها بدون هيچ قاعده اي بر اساس خواست صاحبخانه ها و مشاورين املاک روند صعودي در پيش مي گيرند.

هر چند طي اين سال ها از تدوين راهکار و چارچوبي معين براي افزايش ميزان نرخ اجاره بها سخن به ميان آمده ولي متاسفانه تاکنون مسئولين و سياست گذاران حوزه مسکن  برنامه مشخصي براي قاعده مند کردن قيمت ها در اين بازار نداشته و اين مستاجرين هستند که بايد به ساز قيمت ها برقص اند.

اين روز ها نيز در آستانه فصل جابجايي ها پيش بيني ها در خصوص وضعيت بازار اجاره بها گرم شده و طبق معمول مسئوليني که فقط در گفتار دغدغه مسکن دارند با در پيش گرفتن سياست اظهارات اميدوار کننده سعي مي کنند بازار را به لحاظ جو رواني کنترل کنند.

عدم افزايش قيمت اجاره بها واقعيت دارد؟

رييس اتحاديه صنف مشاوران املاک تهران در تازه ترين اظهارات خود در خصوص ميزان افزايش نرخ اجاره بها در سال جاري گفته است: شاخص تعيين اجاره بها ، ارزش ملک است و با توجه به رکود در بازار خريد و فروش مسکن ، افزايش اجاره بها پيش بيني نمي شود.

عقبايي با آوردن اين ادله که قيمت مسکن افزايش نخواهد يافت در نتيجه قيمت اجاره بها هم نبايد افزايش يابد گفته است: ظرفيت افزايش اجاره بها وجود ندارد و اجاره بها با توجه به قيمت ملک نبايد افزايش يابد.
اين اظهارات رييس اتحاديه صنف مشاوران املاک تهران درباره عدم افزايش قيمت مسکن درشرايط رکود در حالي است که طبق آخرين گزارش بانک مرکزي درباره وضعيت معاملات آپارتمان‌هاي مسکوني در شهر تهران در 11 ماهه نخست سال گذشته  نشان مي دهد؛ميزان معاملات آپارتمان در تهران بيش از 50 درصد افزايش داشته ضمن اين که در اين بازه زماني قيمت ها نسبت به دوره مشابه سال 92، حدود 6 درصد افزايش داشته است. از اين رو با استناد به اين آمار اين نتيجه حاصل مي شود که قيمت ها در بازار خريد و فروش بدون افزايش نبوده و نمي توان انتظار داشت در بازار اجاره بها نيز تغييري ايجاد نشود.
ضمن اين که در شرايط فعلي بازار مسکن که به گفته فعالان با رکود مواجه است ، قيمت ها در سطحي است که خارج از توان متقاضيان با درآمد متوسط و رو به  پايين است ، بنابر اين نمي توان گفت چون قيمت مسکن با افزايش چشمگيري روبرو نشده يعني ارزان شده است.
همچنين به گفته عقبايي رويکرد بخشي از مالکان و موجران به موضوع اجاره بها رويکرد کسب درآمد و تامين معاش است و آنها قيمت اجاره بها را با نرخ تورم  و افزايش قيمت ساير کالا و خدمات مقايسه و تنظيم مي کنند.
اين گفته عقبايي واقعيت و اصلي ترين مبناي تعيين کننده در بازار اجاره بها است به طوري که بارها در برخورد موجران با مستاجرين شنيده ايم چطور انتظار داريد در حالي که قيمت فلان کالا و يا خدمات 50 درصد افزايش داشته نرخ اجاره تنها 20 درصد افزايش پيدا کند؟
يکي از مشاورين املاک درگفتگو با آريا در اين باره با بيان اين که چارچوب خاصي در تعيين قيمت اجاره بها وجود ندارد و اين  موضوع بر اساس توافق بين موجر و مستاجر است اظهار داشت: اغلب مالکان با توجه به گراني ساير کالا و خدمات و همچنين تورم موجود قيمت تعيين مي کنند و حتي در برخي مواقع ،قيمت هاي تعيين شده چندين برابر نرخ تورم است.

نرخ اجاره بها در برخي نقاط تهران در واحدهاي کمتر از 70 متر بدين شرح است؛

ميدان گرگان - 42متر- با پارکينگ -20ميليون تومان رهن +ماهيانه 600 هزار تومان
جيحون - 47متر- 14ميليون تومان رهن + ماهيانه 550 هزار تومان اجاره
تهرانپارس- 50 متر- 50 ميليون رهن کامل
ميرداماد- 52متر- يکخوابه -65 ميليون رهن+ ماهيانه500 هزار تومان اجاره
خيابان وحدت اسلامي - 60متر- 40ميليون رهن + 400هزار تومان اجاره
شهران - 60 متر- 40ميليون رهن +450 هزار تومان اجاره
خيابان استخر - 57متر- 28ميليون رهن+750 هزار تومان اجاره

بنابر اين گزارش منصفانه است در شرايط فعلي اقتصاد کشور که کسب و کارها رونق چنداني ندارد و گذران معيشت اقشار کم درآمد با محدوديت هايي روبروست در فرصت کوتاه باقي مانده به افزايش تقاضا در بازار اجاره مسکن و آغاز جابجايي ها مسئولين فکري به حال ديوار کوتاه مستاجرين بکنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر