بازدید 3251

انتشار کتاب ناتو در خاورمیانه و خلیج فارس

کتاب «ناتو در خاورمیانه و خلیج فارس: منافع و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران» منتشر شد
کد خبر: ۴۹۲۲۲۵
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲ 18 April 2015
کتاب «ناتو در خاورمیانه و خلیج فارس: منافع و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران» به قلم علی جعفری، نویسنده و پژوهشگر جوان کشورمان منتشر شد.

به گزارش تابناک، این کتاب با مشارکت دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه و موسسه تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران و از سوی انتشارات ابرار معاصر چاپ و روانه بازار شده است.

نویسنده کتاب در چهار بخش با نگاه تحلیلی دقیق به اهمیت خاورمیانه و خلیج فارس در نظام بین الملل و با تبیین رویکرد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی و بررسی اهداف و سازوکارهای حضور و نفوذ ناتو در خاورمیانه و خلیج فارس، به پارادایم‌های نوظهور راهبرد ناتو در خاورمیانه و ارتباط آن با منافع و امنیت ملی ج.ا. ایران به عنوان مهمترین بخش کتاب پرداخته و در نهایت با نتیجه‌گیری وی از مباحث مطرح‌شده و ترسیم نقشۀ راهی برای ج. ا. ایران در تعامل با حضور ناتو در منطقه به پایان رسیده است. به اعتقاد نگارنده، مسئولین امر باید با توجه به تهدیدهای بالقوه حضور و نفوذ ناتو در منطقه، با تدوین راهبرد مشخص و کارشناسانه که از نظر وی با سناریوی تعامل محدود و هدفمند و بر اساس سه اصل اعلامی از سوی رهبر معظم انقلاب یعنی «عزت، حکمت و مصلحت» همخوانی دارد، به تامین منافع و امنیت ملی جمهوری اسلامی اقدام نمایند.
دکتر سید یحیی رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری نیز در مقدمه این کتاب با اشاره به اهداف حضور آمریکا و ناتو در منطقه همچون: حفظ امنیت رژیم اشغالگر قدس؛ تضمین امنیت ترانزیت انرژی؛ حفظ حکومت¬های دوست و تابع؛ ایجاد ایران هراسی و ... تاکید کرده است که تهدیدهای بالقوه راهبرد بیگانگان در منطقه به ویژه ناتو، هیچگاه از چشم مسئولان و سیاست¬گذران به دور نبوده و نخواهد بود. به اعتقاد دستیار عالی فرماندهی معظم کل قوا، ج.ا. ایران تحت رهبری مقام معظم رهبری، آیت الله العظمی امام خامنه‌ای و رهنمودهای هوشمندانه ایشان، همچنان در خاورمیانه در اوج اقتدار و امنیت به سر خواهد برد؛ چنانچه پیروزی سیاست خارجی ایران در سوریه با همراهی روسیه و چین، از جمله مصادیق شکست‌های آمریکا و موفقیت-های ایران در منطقه استراتژیک خاورمیانه محسوب می¬شود.

گفتنی است علی جعفری نویسنده کتاب، دانش آموخته علوم سیاسی و روابط بین الملل از دانشگاه تهران، دانشجوی دوره دکتری سیاستگذاری عمومی و از پژوهشگران و کارشناسان مسائل بین المللی است که پیش از این با اهتمام او در سال 1390، کتاب دیگری در حوزه ناتو با عنوان «رویکرد فرامنطقه ای ناتو: چالش های فرارو» منتشر شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی