بازدید 5519

وزیرخارجه قطر: به روابط محکم با ایران نیاز داریم

بر اثر برخورد دو دستگاه خودرو تویوتا در محور سراوان - خاش پنج نفر کشته و پنج نفر زخمی شدند.
کد خبر: ۴۹۲۲۱۴
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۵ 18 April 2015
وزیر خارجه قطر ضمن ابراز امیدواری به حصول یک توافق هسته‌ای خوب میان غرب و ایران افزود که اعراب به روابط محکم با تهران نیاز دارند.

به گزارش فارس، «خالد بن محمد عطیه» وزیر خارجه قطر در گفت‌وگویی با روزنامه سعودی فرامنطقه‌ای «الشرق الاوسط» ضمن اعلام کرد که اعراب حاشیه خلیج فارس به روابط محکم با ایران نیاز دارند.

عطیه در پاسخ به این سوال که توافق ابتدائی در لوزان سوئیس میان ایران و 5+1 انجام شده، اگر توافق نهائی در ژوئن انجام شود پیامدهای آن بر سیاست ایران در قبال خلیج فارس و خاورمیانه چه خواهد بود، گفت: ما در شورای همکاری از این توافق استقبال می‌کنیم و امیدواریم توافق نهائی واضح و دقیقی در خصوص برنامه هسته‌ای مسالمت‌آمیز ایران انجام شود.

عطیه افزود: ما به توافقی نیاز داریم که به ایران حق استفاده مسالمت‌آمیز از انرژی هسته‌ای را بدهد و همزمان مانع از دستیابی آن به سلاح (هسته‌ای) شود.

وی به اختلافات کشورش با ایران اشاره کرد و گفت:: در حال حاضر روابط میان ایران و قطر خوب است اما اختلافاتی در برخی مسائل وجود دارد که اولین آنها مسأله سوریه و در حال حاضر مسأله یمن است. اختلاف ریشه‌ای ما با ایران درباره سوریه است. معتقدم که دولت‌های عضو شورای همکاری باید بر اساس اصول ثابت و واضح با ایران گفت‌وگو کنند و از نگرانی‌‎هایشان بگویند بر این اساس که اولین بند گفت‌وگو مسأله امنیت در خلیج (فارس) و منطقه باشد. اگر خواهان روابط خوب و محکم با ایران هستیم باید گفت‌وگو باید صریح و واضح باشد؛ ما یک جغرافیا داریم که تغییر آن سخت است اگر نیت‌ها صاف شود قادر خواهیم بود که روابط خود با تهران را ارتقا دهیم.‎

سوال دیگر خبرنگار الشرق‌الاوسط این بود که اکنون این مسأله‌ای که دولت‌های خلیج فارس را نگران کرده این است که ایران ممکن است از توفق هسته‌ای و برداشتن تحریم‌ها (آزادی 150 میلیارد دلار) برای ادامه سیاست فعلی خود ادامه دهد یا اینکه برخی معتقدند بازگرداندن ایرانبه نقش جهانی‌اش ممکن است به تغییر سیاستش شود، دیدگاه قطر چیست؟، که وی پاسخ داد: نمی‌توانم درباره نیت‌های ایران صحبت کنم. آنچه من می‌گویم این است که ما به ایجاد روابط محکم با ایران و بازکردن درهای گفت‎وگو برای امنیت منطقه نیاز داریم. مسائل اولیه‌ای که در این گفت‌وگوها مطرح خواهد شد از نگرانی‌های ما در خصوص مداخلات ایرانی در منطقه عربی-به تعبیر وی- است. همه اعضای شورای همکاری از توافق استقبال می‌کنند، بسیاری از کشورها هستند که ایران را تهدید کرده‌اند در صورت شکست مذاکرات به گام‌های یکجانبه روی خواهند آورد. در مقابل ما همیشه گفته‌ایم که موضوع باید مسالمت‌آمیز حل شود.

خالد بن عطیه در ادامه به روابط قطر با دیگر اعضای شورای همکاری خلیج فارس (GCC) پرداخت و گفت: روابط دوحه با اعضای شورای همکاری محکم است و اختلافات در دیدگاه چندان شدید نیست و این اختلافات حق هر کشوری است اما مسیر ما مشترک است و این اختلافات منجر به قطع رابطه نخواهد شد.

بن عطیه بر حمایت از مصر و ملت آن از زمان انقلاب تا ریاست‌جمهوری جمهوری «عبدالفتاح السیسی» نیز تاکید کرد.

وی سپس پرداخت مبلغی از سوی قطر به گروهک‌های تروریستی النصره و داعش برای آزادی نظامیانی گروگان گرفته شده لبنانی را تکذیب کرد و گفت قطر بر اساس اصول ثابت خود برای نجایت هر انسانی تعلل نخواهد کرد.

اما خالد بن عطیه در خصوص سوریه گفت: مسأله این کشور باید از طریق سیاسی، بر اساس بیانیه ژنو-1 و انتقال سیاسی قدرت حل شود.

او نیز مانند برخی کشورهای دیگر اعلام کرد که «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه نباید حتی برای دوره انتقالی ریاست این کشور را بر عهده داشته باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل