بازدید 3323

«اوباما» و «جان کری» موافقان توافق هستند

کد خبر: ۴۹۲۱۶۳
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۱ 17 April 2015
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است، اوبامادر صورت عدم وتو طرح مداخله جویانه کمیته روابط خارجی سنای امریکا از مواضع خود در روند مذاکرات هسته ای عقب نشینی کرده و در تعامل با ایران کوتاه بیاید و به نفع کنگره، اقدامات سخت‌گیرانه‌تری را علیه ایران دنبال کند.

"احمد بخشایش اردستانی" نماینده مردم اردستان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به تصمیمات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا جهت مداخله در توافق احتمالی ایران و گروه 1+5 و راهبردهای مورد نظر ایران در این مسئله گفت: ایران بهتر است تنها با دولت آمریکا مذاکره کرده و مشکلات داخلی این کشور را به دولت امریکا واگذار کند.

وی با اشاره به تصویب طرح کمیته روابط خارجی سنای آمریکا افزود: این طرح می‌گوید؛ تنها کنگره در صورتی تحریم‌ها را برمی‌دارد که توافق ایران و گروه 1+5 به سمع و نظر اعضای کنگره برسد و تا توافق به دست کنگره تایید نشود کنگره قصد برداشتن تحریم‌ها از ایران را ندارد یعنی اینکه کنگره با توافق مخالف بوده و به اوباما اصرار می‌کند که چرا تحریم‌ها را بدون فشار از روی ایران برندارد و باید کل دستگاه‌ها و فناوری هسته ای ایران را جمع کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با اشاره به طرح مذکور که با 19 رای روز گذشته در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا به تصویب رسید،متذکر شد: تصمیم گرفته شده در کنگره آمریکا 65 الی 68 رای می‌خواهد و وقتی که در مجلس نمایندگان آمریکا هم تصویب شود شاید دیگر وتوی رئیس‌جمهور بی‌اثر باشد اما هنوز معلوم نیست که وتوی رئیس‌جمهور در این رابطه فاقد اثر موجود باشد.

بخشایش در ادامه با اشاره به تهدیدات اوباما به کنگره درباره مذاکرات تصریح کرد: شاید موضع‌گیری رئیس‌جمهور آمریکا علیه کنگره آمریکا در آینده تبدیل به عقب‌نشینی شود چرا که این امر در هر صورت گویای اختلافات داخلی در آمریکاست.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه اگر پافشاری و لابی صهیونیستی در کنگره امریکا بالا گرفت و اوباما مجبور به عقب نشینی از موضع خود شود آیا این تغییر موضع گیری در متن توافق اثر خواهد گذاشت یا خیر گفت: این مسئله به دو نکته برمی‌گردد، یک اینکه اوباما سعی دارد افتخار این موضوع را به نام خود ثبت کند و دوم اینکه چه قدر می‌خواهد بر مواضع حزب دمکرات تاثیر بگذارد تا در آینده خانم هیلاری کیلینتون رای بالایی را جمع آوری کند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: شاید اوباما در تعامل با ایران کوتاه بیاید و به نفع کنگره اقدامات سخت‌گیرانه‌تری را علیه ایران دنبال کند و یا اینکه تحریم‌ها را در حالت تدریجی اجرایی کند.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور آمریکا به دنبال حل مشکلات مذاکرات با ایران است تصریح کرد: معتقدم تنها اوباما و جان کری موافق توافق با ایران بوده و کنگره به هیچ وجه دوست ندارد افتخار موفقیت در مذاکرات به نام اوباما ثبت شود.

بخشایش با بیان اینکه تا حدی مواضع نتانیاهو باعث موضع‌گیری بخشی از کنگره آمریکا با اوباما شده، بیان داشت: کنگره در گذشته هم علیه اوباما موضع‌گیری کرده ولی در حال حاضر این موضع‌گیری تندتر از گذشته شده است که گویای نفوذ نتانیاهو در کنگره امریکاست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه در این مرحله سه منطق شکل می‌گیرد، گفت: یک اینکه، ایران در حال گذشت از خطوط منطقی خود در مذاکرات است و اگر آمریکا نتواند مشکلات داخلی خود را حل کند، بی‌منطقی آمریکا به دنیا اثبات می‌شود و دوم این که چهره مظلوم ایران به جهانیان اثبات خواهد شد که ایران پیرو منطق صلح بوده و آمریکا همچنان به زیاده‌خواهی خود ادامه می‌دهد و سوم؛ مشکل اوباما با کنگره و هم با نتانیاهو بیشتر خود را نشان خواهد داد.

این نماینده مجلس در ادامه با بیان اینکه اوباما در رابطه با تهدید وتو خود جهت طرح تهیه شده از سوی کمیته روابط خارجی سنای آمریکا دو راه پیش رو دارد، تصریح کرد: یک اینکه اوباما طرح کمیته سنای آمریکا را وتو کرده و آن را تأیید و اجرایی نکند و دوم این که تحریم‌های مربوط به کاخ سفید علیه ایران را لغو کرده و به تعلیق دربیاورد.

بخشایش در پایان با اشاره به اینکه برداشتن دو تحریم برای ایران مهم است، خاطرنشان کرد: تحریم سوئیفت و بانک مرکزی و برداشتن تحریم‌های نفتی از جمله تحریم های مهم علیه ایران است  که باید به سرعت برداشته شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر