بازدید 2674

رسوایی جدید شورای امنیت در یمن

کد خبر: ۴۹۱۶۰۳
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۷ 15 April 2015
عربستان که به شدت از آینده جنگ یمن بیمناک است با ملعبه قرار دادن سازمان ملل و تصویب قطعنامه‌ای خصمانه تلاش کرد جنایات جنگی خود را توجیه کند.حاکمان نابخرد آل‌سعود خاورمیانه را به سمت برخوردی مهیب سوق می‌دهند در حالی که کشورهایی نظیر ترکیه با درک واقعیات جدید تلاش می‌کنند از این موضوع جلوگیری کنند.

کمیته عالی انقلاب جنبش انصارالله یمن روز سه شنبه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را در خصوص اعمال تحریم تسلیحاتی یمن محکوم کرد و افزود این قطعنامه به «تهاجم» کمک می کند.  شورای امنیت سازمان ملل متحد روزگذشته با اعمال نفوذ عربستان سعودی و شورای‌همکاری خلیج فارس دست های خودر را بالا برد و قطعنامه بر علیه نیروهای مردمی یمن تصویب شد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری خانه ملت،ممنوعیت ارسال سلاح برای جنبش انصارالله و حامیان علی عبدالله صالح رئیس جمهوری مخلوع یمن و لزوم عقب نشینی انصارالله از مناطق مختلف یمن از جمله بندهای این قطعنامه است.

آمریکا بلافاصله ضمن استقبال از تصویب این قطعنامه تاکید کرد که از هراقدام مهار کننده و تحریمی علیه حوثی ها حمایت می کند. براساس این قطعنامه خصمانه ، عبدالملک الحوثی و احمد علی عبدالله صالح فرزند علی عبدالله صالح رئیس جمهوری مخلوع یمن و فرمانده سابق گارد ریاست جمهوری آن کشور در فهرست تحریم های سازمان ملل قرار گرفتند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد قبل از این در قطعنامه ای رسمی علی عبدالله صالح رئیس جمهوری سابق یمن و دو نفر از اعضای ارشد حوثی ها (عبدالخالق الحوثی و عبدالله یحیی الحکیم) را وارد فهرست سیاه کرده و تحت تحریم قرار داده بود.تحریم این افراد شامل مسدود کردن حساب ها ، توقیف پول و ممنوعیت سفر به خارج از یمن عنوان شده است.

شورای امنیت سازمان‌ملل متحد با نشانه رفتن رهبران نیروهای مردمی یمن در واقع تلاش می‌کند آنها را با مشکل رهبری مواجه کند. در این میان موضوع جالب توجه این است که نیروهای مردمی یمن نیازمند تعاملات مالی نیستند. گفته می‌شود عربستان با تصویب این قطعنامه تلاش می‌کند حملات هوایی خود را موجه جلوه کرده و در ادامه مقدمات تهاجم زمینی را فراهم کند.

می‌توان گفت رویکرد سازمان‌ملل متحد شباهت زیادی به بی‌اعتنایی های این نهاد مدعی جامعه جهانی در مقابل جنایات جنگی متعدد ر‍ژیم صهیونیستی در نیم قرن گذشته است. حملات عربستان سعودی، به شهرکها ومنازل مسکونی، به آواره شدن زنان و کودکان یمنی و بروز مشکلات روحی و جسمی زیادی منجر شده است.نکته تاسف انگیز اینجاست که سازمان ملل علی‌رقم آگاهی از آمار تلفات غیرانسانی تا کنون اقدام موثری برای جلوگیری از نقض تمامیت ارضی یمن و تهاجم ائتلاف شورای‌همکاری خلیج فارس به رهبری آل‌سعود انجام نداده است.  سازمان ملل می گوید که ظرف تقریبا سه هفته اخیر - از روی ۲۶ مارس - حداقل ۷۳۶نفر کشته و ۲۷۰۰ نفر زخمی شده اند اما مقام ها بر این باورند که آمار واقعی مرگ و جراحات خیلی بیشتر باشد.

در میان تمام خبرهایی که منتشر شده است،واقعیت میدانی یمن این است که حملات هوایی ائتلاف عربی به رهبری آل سعود هیچ‌گونه نتیجه‌ای جز کشتن و آواره کردن صدها هزار غیرنظامی‌نداشته است. نظام عربستان در کشاندن پای پاکستان، مصر و ترکیه به حمله زمینی ناتوان ماند و در مقابل نیروهای جدا شده از ارتش و انصارالله در حال پیشروی گسترده در تمامی‌استان‌ها هستند. حاکمان نابخرد آل‌سعود که شهوت قدرت با تکفر تکفیری آنها را به سمت جنگ با جمهوری‌اسلامی یا تخریب منافع ایران سوق می‌دهد اما موضوع اینجاست که کشورهای خاورمیانه ، شورای‌همکاری خلیج فارس و حتی ایالات متحده به شدت نگران یک برخورد مهیب هستند ، حال آن که داعش و القاعده نیز به عنوان یک مصیبت بزرگ گریبان جامعه جهانی و امنیت کشورهای غربی را گرفته اند. براساس گمانه زنی برخی نهادهای اطلاعاتی غرب که تحلیل آنها به بیرون درز پیدا کرده است ، ائتلاف عرب حداقل 6ماه توانایی ادامه تهاجم به خاک یمن را دارد و بیش از این هزینه های جنگ در بازار کساد نفت به صورت عمودی افزایش پیدا خواهد کرد. نیروهای مردمی یمن توانایی نفوذ تا عمق خاک عربستان را دارند و حمله موشکی به ریاض و شهرهای سیاسی موضوعی است که آل‌سعود به شدت از آن واهمه دارند. عربستان برای پنهان کردن اضطراب خود امنیت اماکن مقدسه مسلمین را مطرح کرده است.  

برای گریز از برخورد بزرگ،  کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی مشغول بررسی نتایج مستقیم پیامدهای جنگ کنونی هستند تا بتوانند طرح دیپلماتیکی را به اجرا درآورند که هم انصارالله آن را بپذیرد و هم آبروی ریاض حفظ شود. این اتفاقات زمانی رخ داده که عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن با تعیین خالد بحاح، نخست‌وزیر مستعفی به عنوان معاون خود تلاش می‌کند تا امور خود را سروسامان بدهد.منابع آگاه اعلام کردند که شکست تلاش‌های الجزایر و عمان تلاش کشورهای عربی دیگر از جمله مصر را برای رفتن به سمت گروه‌های اسلامی‌منطقه‌ای که با بحران یمن در ارتباطند، فاش کرده است. در حال حاضر تماس‌هایی میان ایران، ترکیه و پاکستان برای ایجاد راهکاری که اتحادیه عرب و کشورهای جهان از آن حمایت کنند و راه برون‌رفتی برای بحرانی باشد که دولت آل سعود با آن مواجهند، برقرار است.

به گزارش برخی منابع، در حال حاضر از طرحی سخن می‌رود که بر پایه مذاکرات یمنی - یمنی باشد و یک کشور بی‌طرف میزبانی آن را برعهده بگیرد، همچنین موجب توقف جنگ کنونی باشد و تمامی‌گروه‌ها را به صنعاء بازگرداند تا شورای ملی را متشکل از تمامی‌گروه‌ها و احزاب تشکیل دهند. این شورا با تشکیل شورای ریاست‌جمهوری اجرایی می‌شود که منصور هادی نیز یکی از اعضای آن باشد و به تشکیل دولت انتقالی با داشتن اختیارات و انجام اصلاحات در قانون اساسی از سوی کمیته‌ای ملی بینجامد. از این طریق نیز مقدماتی برای انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری انجام می‌شود. در همین راستا یک دیپلمات الجزایری اعلام کرد که کشور وی به نقش خود برای ایجاد طرحی جدید عمل می‌کند که مهم‌ترین بندهای آن مذاکرات مستقیم میان طرف‌های اصلی بحران یمن یعنی منصور هادی و انصارالله است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار