بازدید 67912

چهار زبان برنامه نویسی که در سال جدید باید به دنبال یادگیری آنها بود

اغلب کاربران رایانه زمانی را در پشت سیستم های خود صرف تامل به این موضوع کرده اند که کاش میتوانستند خود اقدام به نوشتن برنامه ای مخصوص نیازهای خود کنند. این ایده گاهی هم منجر به آن شده است که عده ای در این راه پر مخاطره و البته هیجان انگیز قدم بر دارند. اما همیشه انتخاب یک زبان برنامه نویسی مناسب، موضوعی حائز اهمیت است و این که در حال حاضر کدام زبان برنامه نویسی متناسب با ایده های شما است؟
کد خبر: ۴۹۱۱۲۴
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۰ 14 April 2015
چهار زبان برنامه نویسی که در سال جدید باید به دنبال یادگیری آنها بود
اغلب کاربران رایانه زمانی را در پشت سیستم های خود صرف تامل به این موضوع کرده اند که کاش میتوانستند خود اقدام به نوشتن برنامه ای مخصوص نیازهای خود کنند. این ایده گاهی هم منجر به آن شده است که عده ای در این راه پر مخاطره و البته هیجان انگیز قدم بر دارند. اما همیشه انتخاب یک زبان برنامه نویسی مناسب، موضوعی حائز اهمیت است و این که در حال حاضر کدام زبان برنامه نویسی متناسب با ایده های شما است؟

به گزارش «تابناک» برنامه نویسی فرایندی چند بعدی، جذاب و البته دارای مشقت های خاص خود است که نتیجه عینی آن را در ابزارها و نرم افزارهای کاربردی مشاهده میکنیم. زمانی که یک برنامه نویس با یک ایده روبرو میشود، اولین سوال این است که از کجا باید شروع کرد؟

با وجود تعداد زیادی از زبان های برنامه نویسی در حال حاضر که البته هر کدام جنبه های خاص و نقاط قوت و ضعف مخصوص به خود را دارند، شروع کار برای همه علاقمندان به برنامه نویسی بسیار حائز اهمیت است. شاید پاسخ به این سوال را باید بر اساس موقعیت فعلی و آنچه دنیای تکنولوژی در حال حاضر یعنی در سال 94 یا 2015 میلادی به آن نیاز دارد، ارائه کرد.

در اینجا فهرستی از چند زبان برنامه نویسی را به شما معرفی میکنیم که حتی برای کد نویسان کار کشته نیز میتواند یک شروع تازه باشد:

چهار زبان برنامه نویسی که در سال جدید باید به دنبال یادگیری آنها بود

1 – برای طراحان اپلیکیشن موبایل : Java، Swift و C#

در حال حاضر زبان برنامه نویسی جاوا به عنوان بزرگترین و مهمترین زبان برنامه نویسی برای تقریبا تمامی برنامه های کاربردی موبایل ارزیابی میشود. به ویژه آنکه برنامه های اندروید به عنوان پر مخاطب ترین سیستم عامل موبایل اغلب با این زبان طراحی میشوند. البته این زبان برنامه نویسی چندان کنترلی بر روی ارتباطات Low-Level (ارتباط مستقیم با سخت افزار) ندارد اما بدون فراگیری آن بخش اعظمی از فرصت های خود را از دست خواهید داد.

بعد از آن باید به زبان برنامه نویسی نو پا به نام Swift اشاره کرد. زبانی که از سوی شرکت اپل و بر مبنای مفاهیم متفاوت قرض گرفته شده از زبان های برنامه نویسی مانند Objective-C، Ruby و Python طراحی شده است. اگر به دنبال طراحی اپلیکیشن و نرم افزار برای iOS و OS X هستید، شدیدا به این زبان برنامه نویسی نیاز خواهید داشت.

البته این زبان به سادگی Java نیست اما دستور و گرامر یا Syntax آن به راحتی قابل درک است و همچنین به شدت متفاوت با C/C++ و پایتون:

چهار زبان برنامه نویسی که در سال جدید باید به دنبال یادگیری آنها بود

در این میان نباید از زبان های قدرتمند مایکروسافت یعنی مجموعه زبان های .NET و پیشرو ترین آنها یعنی C# نیز غافل بود. هر چند این زبان مخصوص به طراحی App های موبایل طراحی نشده است، اما ابزارهای فوق العاده مایکروسافت برای برنامه نویسی App های ویندوز و ویندوز فون در Visual Studio سهولت کار برای طراحی این ابزارها را دو چندان ساخته است. به ویژه آنکه فراگیری C# یا هر کدام از زبان های دیگر .NET مانند VB یا F# شما را به یک توسعه دهنده سیستمی قوی تبدیل خواهد کرد.

2 برای آنها که به دنبال یادگیری ساده و فوری هستند : Python

پایتون جزو زبان های برنامه نویسی است که اخیرا ارزش و اهمیت آن به شدت بروز و نمود یافته است. این زبان توانسته است قدرت های خود را به رخ سایر زبان های دیگر از جمله سایر زبان های Script بکشاند تا جایی که اکنون مایکروسافت در Visual Studio ابزاری مختص به پایتون قرار داده است:

چهار زبان برنامه نویسی که در سال جدید باید به دنبال یادگیری آنها بود

بسیاری از ابزارهای تحت وب با این زبان فوق العاده طراحی شده اند و همچنین موتور بسیاری از بازی های معروف مانند Sims 4 توسط این زبان نوشته شده است زیرا این زبان قادر به حرکت فوق العاده سریع در میان حجم عظیمی از داده ها است. همچنین از دستور بسیار ساده ای برخوردار است که تقریبا هر فردی در مدت زمانی اندک قادر به فراگیری و تسلط بر آن است. در نتیجه اگر به دنبال یادگیری یک زبان قدرتمند در مدت زمانی کوتاه برای کد نویسی هستید، پایتون بهترین گزینه برای شما است، به ویژه آنکه یک زبان داینامیک نیز میباشد که دشواری های زبان های استاتیک مانند زبان های خانواده C را نیز ندارد.

3 – برای علاقمندان به خلق شگفتی : C++

شاید سخن گفتن از زبانی که حتی پیش از اختراع مودم های Dial Up به وجود آمده در سال 94 و 2015 کمی مسخره به نظر آید اما C++ هنوز نیز یکی از قدرتمند ترین و کاربردی ترین زبان های برنامه نویسی است.

قطعا برنامه نویسی به این زبان نیازمند صرف زمان بسیار زیادی است و از توان بسیاری از افراد خارج. اما نتایج حاصل از این مجاهدت به شدت متعالی و ممتاز است. اول از همه آنکه همه کد هایی که به زبان C++ می نویسید، بسیار سریع تر از زبانهای سطح بالا یا High Level همچون C# یا جاوا و پایتون اجرا میشود و دوم آنکه هیچ نیازی به نوشتن تمامی پروژه به این زبان نیست بلکه شما میتوانید کد ها و ماژول های خود در بین بسیاری از پروژه های فعلی و آیند به اشتراک بگذارید:

چهار زبان برنامه نویسی که در سال جدید باید به دنبال یادگیری آنها بود

از سوی دیگر احاطه این زبان به سخت افزار و توابع API کد نویس را قادر به خلق شگفتی میکند و کار با داده ها و ورودی ها و خروجی های نرم افزار شاید در هیچ زبانی به اندازه C++ قدرتمند نیست. طراحی نرم افزارهایی با ساختار C البته نیازمند صرف زمانی زیاد است اما نتایج کار و منابع اندکی که برای اجرای نرم افزار مورد نیاز خواهد بود، ارزش این صرف وقت را خواهد داشت.

4 – برای برنامه نویسان شرکتی : R

این زبان برنامه نویسی که با حرف انگلیسی R خودنمایی میکند، به ویژه برای برنامه نویسانی طراحی شده است که نیازمند تولید نرم افزارهایی برای داده کاوی در حجم عظیمی از داده ها و نمونه های آماری است. ای نزبان 22 سال پیش طراحی شده اما تا به امروز همچنان توسعه یافته است:

چهار زبان برنامه نویسی که در سال جدید باید به دنبال یادگیری آنها بود

زبان برنامه نویسی R با ساختار منطقی خاص خود برای واکاوی و جستجو و همچنین تحلیل پایگاه های داده عظیم مناسب است و برنامه نویسان از این زبان برای طراحی ساختارهای تصمیم گیری و مدیریت منابع شرکت ها استفاده میکنند.

شما چه زبان های برنامه نویسی دیگری را که در سال های آینده دنیای تکنولوژی به آنها نیاز شدید خواهد داشت، به این فهرست اضافه میکنید؟

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۸
انتشار یافته: ۲۸
پس کو php?!!
سایت خودتون با php نوشته شده
ساده ترین زبان برنامه نویسی تحت وب هست php
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
یکی از ساده ترین زبان های تحت وب هم اتفاقا Python هست و آن هم فریم ورک Django!
سلام
متن نسبتا کامل و جامعی به نظر میرسد. اما از نظر علمی و تخصصی ضعفهای زیادی دارد که البته باید اذعان داشت که قرار نیست در یک وبسایت خبری مقالات علمی و تخصصی ارائه شود. بنده به عنوان شخصی که حدود 20 سال در این حوزه فعالیت کرده/میکند، به افرادی که قصد دارند یکی از زبانهای برنامه نویسی اشاره شده در این مقاله علمی را انتخاب نماید ، پیشنهاد اکید دارم که میبایست علاوه بر مطالعه در ویژگیهای زبانها و محیطهای توسعه نرم افزار، به علائق خود نیز توجه کرده و بر اساس این دو بار پرواز را شروع کنند.

ضمنا در این مقاله جای خالی زبان برنامه نویسی دلفی(یا جدیدا XE) شدیدا احساس میشود که در ایران طرفداران زیاد داشته و پروژه های قدرتمند و بزرگ زیادی با آن توسعه داده شده است.

با تشکر از نویسنده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
سلام
خوب بود
اما 2 تا نکته
اول: من 15 ساله برنامه نویسی می کنم
به نظرم delphi برای برنامه نویسی خوب نیست
(چون همه چیش کامپوننته)

دوم:
شما فریمورک قدرتمند QT رو هم از قلم انداختید
حتما به بررسی این فریمورک بپردازید
dadash zabane RUBY ro yadet raft => baraye kasani ke mikhan barname haye tahte web ba sorat ijad konand
مخالفم. پایین آوردن سطح زبان همه فن حریفی مثل جاوا در سطح نرم افزار موبایل بی انصافی است. اینو باید بدونید که جاوا تنها زبانی است که به سیستم عامل دستگاهی که در روی آن در حال اجرا است هیچ وابستگی ای ندارد و آن هم به خاطر ماشین مجازی است که این زبان از آن بهره مند است. و ان تازه یکی از بسیار مزایای این زبان برنامه نویسی است.
پاسخ ها
mehdi
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
eedeye estefade az mashine majazi avalin bar tavasote java matrah shod ama alan .NET ham mesle java hast
زبان برنامه نویسی چیه بیسواد؟
برنامه زبان آموزی.
ممنون،ولی ایکاش بدون تعارف تر بررسی میشد!! و نکات بیشتری گفته می شد
PHP بزرگ رو فراموش کردی تابی!
اینم یه مقاله دانشگاهی دیگه بود..........
http://www.tiobe.com/index.php/content/paperinfo/tpci/index.html
رتبه بندی زبانهای برنامه نویسی
PHP
تابی دلفی XE7 رو از قلم انداختی . زبانی که می توان با یک کد خروجی های ویندوز 32و64 بیتی همچنین Mac و اندروید و IOS را گرفت
JavaScript Everywhere
JavaScrip رو فراموش کردید. الان بیشترین آمار repository ها تو githab مربوط به js هست. در کنارش AngularJs و WinJs رو هم داریم باعث شدن همه جور برنامه ایی رو با js نوشت. حتی دسکتاپ.
به عنوان خبرنگار اطلاعات جالبی نوشتید به عنوان متخصص کلا در اشتباهید !
1- زبان اسمبلی : بشدت وابسته به سخت افزار اما بسیار مهم و بنیادی که برای ساخت هسته سیتم بکار میرود سیستم عامل ها ، کامپایلر ها ، رباتیک ، کنترل ، صنایع نظامی
توانایی این زبان حد مرز ندارد هرکاری که فکرش را بکنید سخت افزار را به ان وادار میکنید .
اما بسیار پیجیده - ریزه کاری فراوان تقریبا هیچ چیز پیش اماده شده ندارد همه چیز را باید خودتان بسازید حتی حرکت کرسر بعد از تایپ یک حرف ! زمان برنامه نویسی با ان طولانی و نتیجه سریعترین سرعت اجرا را دارد گزافه نیست بگوییم بقیه زبانها اول به این زبان تبدیا خواهند شد بعد قابل اجرا میشوند

زبان سی و دارو دسته اش
سی بیشتر یه تفکر و یه فلسفه است است تا یک زبان لذا بشدت توصیه میشود اول سی را فرا بگیرید بعد سراغ دارو دسته اش بروید سی++ و سی شارپ و ابکجتیو سی داداشای زبان سی هستن که با انها میتوان برنامه های های نزدیک به هسته سیستم عامل نوشت پرجمدار این زبان شرکت میکروسافت با سی شارپ است

پاسکال : شاید در ابتدا برای امور تئوری و اموزش خلق شده بود اما کمپانی بورلند با محصول پر قدرت توربو پاسکال و سپس دلفی مدتی زبان های دیگر را در تولید اپلیکشن های تجاری به حاشیه راند کسی هم فکر نمیکرد که بتوان با این زبان نرم افزار های پرقدرتی تولید کرد در ایران محصولات شرکت ها معظم نرم افزاری مانند طب رایانه - رایورز - همکاران سیستم با دلفی یا همان پاسکال شی گرای تحت ویندوز تولید شده است و بیش از ده هزار نسخه نصب شده دارند امروز شرکت امبرکادرو صاحب دلفی شده است که انرا برای کنترل تمام ابزار های لمسی تا برنامه های سرور گرا توسعه داده است دلفی نسخه تحت لینوکس و اندروید هم دارد

جاوا محصول سان میکرو سیستمز و اوراکل !
تقریبا برای همه دیوایس ها کاریرد دارد از گوشی موبایل و دستگاه پخش دی وی دی تا تلوزیون های هوشمند الته بیشترین کاربرد شناخته شده ان در صفحات وب است اما زبانی است نزدیک به سی و مشخصا برای هر نوع سخت افزاری قابل کد نویسی است

اچ تی ام ال پیتون و.... در رده های بعدی
php یادت رفت.
توی زبانهای اسکریپتی Ruby از همه زیباتره هست.
کد روبی بسیار خلاصه تر و خوانا تر از پایتون، سی ، جاوا و ... است.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ruby_%28programming_language%29
ويژوال بيسيك براي مهندسين و كارشناساني كه مي خواهند براي خود يا تجارت هاي كوچك برنامه نويسي كنند هميشه بهترين بوده و هست .. حتي با كدهاي آن مي توان براي اندرويد برنامه نوشت
شما سر رشته ای از برنامه نویسی دارین اصن؟!
فقظ اسمبلی هر کاری دلت بخواد برات انجام میده
زبان فرترن.... بر خلاف نظر شما ++C خیلی هم پیچیده نیست و فرترن بسیار سریعتر از ان است.
مطالب خوبی بود برای یک مبتدی ولی ای کاش بسط بیشتری بهش می دادین. منتظریم
برای طراحان وب کتابخانه Angular رو یاد بگیرید حتما
خیلی مسخره است که بیایم بگیم این زبان بهتره یا فلان! هر کسی با توجه به سلیقه اش نظر داده!
مثلا یکی بخاد نرم افزار حسابداری بنویسه باید بیاد با اسمبلی بنویسه؟؟
زبان برنامه نویسی رو با توجه به کاربردش باید یاد گرفت. درسته بعضی ها الان یقه پاره میکنند که با فلان زبان همه کار میشه کرد ولی برنامه نویسی به تعصب روی یک زبان نیست. به مهارت و توانایی استفاده از یک زبان برنامه نویسی در جای درست آن است.
اگر اجازه بدهید چند غلط از این متن بگیریم:
1- فرمودید، زبانهای .net از جمله C# برای برنامه نویسی موبایل نیستند. این حرف کاملا غلط است، علاوه بر اینکه برای Windows Phone تنها .net به کار می آید، با C# به کمک ابزارهایی برای همه پلتفرمهای موبایل میتوان برنامه نوشت.
2- فرمودید Swift از جاوا سخت تر است. این نیز غلط است، Swift با هدف سادگی و جذب بچه مدرسه هایی طراحی شده است. به سایت اپل مراجعه کنید تا ببینید.
3- Python زبانی است که بیشتر برای نرم افزارهای پشت صحنه سمت سرور به کار می رود و اینکه فرمودید اگر به دنبال زبان قدرتمند ساده میگردید، پایتون بهترین گزینه است چندان صحیح نیست.
4- فرمودید برای برنامه نویسان شرکتی R: شاید منظورتان Ruby and Rails است، وگرنه زبان R یک زبان متروکه است که برای کاربردهای آماری استفاده می شود.
5- عنوان مطلب گفته چهار زبان جدید، اولا 4 دسته بندی شما ربطی به عنوان مطلب ندارد و تعداد زبانهایی که معرفی کرده اید بالای 6 زبان است.
امیدوارم مطالب مرتبط با فناوری سایت تابناک دقت بیشتری پیدا کند.
منطق برنامه نويسي مهمتر از ابزار برنامه نويسي است و بدون داشتن اطلاعات پايه مهندسي كامپيوتر با اين ابزار ها خيلي نمي توان كار خاصي انجام داد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار