بازدید 17844
نظر نمایندگان مجلس درباره انتشار فکت شیت؛

انتشار فکت شیت را با منافع ملت مغایر می‌دانم

در اوضاع کنونی ضرورتی ندارد که صورت واقعه شفاف در اختیار همه قرار گیرد. این در حالی است که برخی به جای اینکه از این فرصت به نفع ملت و نظام استفاده کنند، به دنبال بازیچه ای هستند تا روحیه مذاکره کننده‌های کشور را تضعیف کنند. من به هیچ عنوان انتشار فکت شیت را مناسب نمی‌دانم و آن را مغایر منافع ملک ملت می‌دانم.
کد خبر: ۴۹۰۷۶۷
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵ 13 April 2015
انتشار فکت شیت را با منافع ملک ملت مغایر می‌دانمدر روزهای اخیر، موضوع انتشار فکت شیت، یکی از مهم‌ترین چالش های میان دولت و مجلس بوده است. برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر این باورند که ایران برای مقابله با اقدام آمریکایی‌ها در انتشار فکت شیت باید فکت شیت خاص خود را منتشر کنند، حال آنکه برخی دیگر از نمایندگان با انتشار آن مخالفند و این کار را به ضرر آینده مذاکرات می د‌انند.

به گزارش «تابناک»، کمال الدین پیرموذن از نمایندگانی است که با انتشار فکت شیت مخالف بوده است. وی در گفت‌و‌گو خود با تابناک اظهار داشت: منافع نظام و کیان و ملک ملت و نیز وجود شیطنت‌های صهیونیست‌ها و اعراب و معاندین این کشور و همچنین مخالفان اوباما در آمریکا، ایجاب می‌کند این توافقات ـ البته با توجه به اینکه باید استمرار داشته باشد تا به بار بنشیند ـ محرمانه باشد.

وی با بیان اینکه امروز همه دنیا حق هسته‌ای ایران را پذیرفته‌اند، گفت: تردیدی نیست که ایران برای رسیدن به تمام چیزهایی که از انرژی اتمی می خواهد، به بیش از ده سال مطالعه نیاز دارد، که این امروز برای ایران فراهم شده و پس از این زمان هم ایران ـ با توجه به ساختارهایی که در کشور هست ـ می‌تواند در کمتر از سه ماه به خواسته‌های خود در این زمینه دست پیدا کند.

پیرمؤذن با اشاره به فرصت ایجاد شده در این زمینه افزود: این فرصت زمان کافی در اختیار دانشمندان ما قرار خواهد داد تا با فراغ بال از علم و فن آوری روز کشور‌های دیگر جهان ـ که در زمینه هسته‌ای پیشتاز هستند ـ بهره برده و اندوخته‌های هسته‌ای خود را بالا ببرند.

این نماینده همچنین یادآور شد: بنابراین در اوضاع کنونی ضرورتی ندارد که صورت واقعه شفاف در اختیار همه قرار گیرد. این در حالی است که برخی به جای اینکه از این فرصت به نفع ملت و نظام استفاده کنند، به دنبال بازیچه ای هستند تا روحیه مذاکره کننده‌های کشور را تضعیف کنند. من به هیچ عنوان انتشار فکت شیت را مناسب نمی‌دانم و آن را مغایر منافع ملک ملت می‌دانم.

وی با اشاره به حمایت‌های رهبری از تیم مذاکره کننده گفت: عده‌ای هستند که حرکت‌های خود را با سوء تعبیر از این بیانات به رهبری نسبت می‌دهند. درخواست من از آنان این است که کمی تحمل کنند تا مذاکرات ـ که خواسته تمام آهاد مردم ایران است ـ به نتیجه برسد.

پیرمؤذن با بیان اینکه عده‌ای در مجلس مخالف این توافق هستند، گفت: این‌ها موفقیت کسانی را که مذاکره می‌کنند و مورد اعتماد رهبری هستند، برنمی‌تابند و می‌خواهند این موفقیت‌ها را با جمع آوری طومار و نسبت‌های ناروا در میان مردم کمرنگ کنند.

غلامرضا تاجگردون، یکی دیگر ار نمایندگانی که با اتشار فکت شیت از سوی وزارت خارجه مخالف است، در گفت‌و‌گو با تابناک اظهار داشته: چهارچوب‌ها مشخص است و زمانی که یک گروه مشخصی در حال مذاکره هستند، در پایان کار، نکته نظریات خود را جمع آوری کرده و ارائه خواهند کرد.

وی درباره اقدام آمریکایی‌ها برای انتشار فکت شیت گفت: امریکایی‌ها به دنبال برنامه‌های دیگری غیر از مذاکرات نیز هستند و تنها مذاکرات برنامه آن‌ها نیست، بالاخره اینها یک روان سازی انجام می‌دهند و اگر ما در این بازی، غلط بیفتیم، ممکن است خسارات جبران ناپذیری را متحمل شویم.

وی همچنین ادامه می دهد: من فکر می‌کنم باید اجازه دهیم وزارت خارجه مسیر خود را برود. این کار هم هیچ وجاهت قانونی ندارد و تنها یک پیش نویس است که برخی از چهارچوب‌ها را نشان می‌دهد و چیزی که مهم است اینکه توافق اصلی صورت گیرد، زیرا همه کار‌ها غیر از این، بیهوده و بی‌اساس است وتنها وقت و انرژی مذاکره کننده را هدر می‌دهد.

تاجگردون با بیان اینکه امریکایی‌ها تنها برای راضی کردن مخالفان داخلی این کار را کرده‌اند، گفت: ما این داده‌ها را داریم و نیاز نیست این کار انجام شود؛ شاید ما فکت شیت را منتشر می کنیم. از سوی دیگر، کشور‌های دیگر نیز فکت شیت‌های خود را دارند؛ برای نمونه، آلمان و دیگر کشور‌ها نیز این کار را کرده اند. حال اگر بین این فکت شیت‌ها تفاوت بود، تکلیف چه خواهد شد؟ به نظر من، شاید این کار همه کارهایی را که تا به امروز انجام شده، بر باد دهد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان