بازدید 21803
خدمت ۲۴ ماهه، دوازده ماه به تعویق افتاد؛

مگر می‌توان مدت خدمت سربازی را سال به سال تعیین کرد و تغییر داد؟!

هرچند شاید به تعویق افتادن افزایش مدت سربازی‌ برای بسیاری خبر خوش باشد، ‌برای تصمیم‌گیران این عرصه اصلا خوب نیست،‌ زیرا می‌تواند گواه بی‌برنامگی بزرگی باشد که از ایشان به زندگی بسیاری از خانواده‌های ایرانی سرایت می‌کند.
کد خبر: ۴۹۰۶۱۷
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶ 12 April 2015
روز گذشته، روز شادی برای برخی مشمولان خدمت وظیفه عمومی بود؛ برای آن دسته از مشمولان که نتوانسته بودند زود‌تر برای اعزام به خدمت اقدام کنند و انتظار داشتند ‌مدت خدمت سربازی‌شان، ۲۴ ماه باشد، ولی حالا دریافته‌اند که اجرای قانون به تعویق افتاده!

به گزارش «تابناک»، روز گذشته، سردار موسی کمالی، جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح خبری اعلام کرد، اگر بگوییم یکی از عجیب‌ترین اخبار، این خبر سال ۹۴ است، سخنی به اغراق نگفته‌ایم؛ «مدت خدمت سربازی در سال ۹۴ همچون گذشته ۲۱ ماه خواهد بود‌»؛ یعنی آن همه هیاهو که در پی افزایش مدت خدمت سربازی به راه افتاد، فعلا هیچ شده است!

کمالی درباره دلیل تعویق افزایش خدمت به ۲۴ ماه و مکانیزم اجرای این تصمیم گفت: با توجه به استقبال خوبی که برای اعزام به خدمت در سال گذشته (۱۳۹۳) انجام شد و با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده جهت استفاده بهینه از خدمت کارکنان وظیفه، با موافقت سرلشکر فیروزآبادی ریاست محترم ستاد کل نیروهای مسلح، قرار بر این شد که طول خدمت سربازی در سال ۹۴ نیز ۲۱ ماه باشد.

جانشین اداره منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح استناد قانونی، این تصمیم را این گونه بیان کرد: در اجرای بند الف ماده چهار قانون خدمت وظیفه عمومی، مدت خدمت دوره ضرورت ۲۴ ماه بوده ‌و ستاد کل می‌تواند در صورتی که مشمولان، مازاد یا کمتر از تعداد مورد نیاز باشند، آن را به کمتر یا بیشتر از مدت یاد شده تغییر دهد. بر این اساس، مدت خدمت دوره سربازی ۲۱ ماه است و در مناطق عملیاتی و امنیتی، سه ماه، مناطق محروم، دو ماه و نیز به ازای هر فرزند، دو ماه از این زمان کسر خواهد شد.

بدین ترتیب آن دسته از مشمولانی که به هر دلیل نتوانسته بودند سال گذشته به صف آنانی که به خدمت سربازی اعزام می‌شوند، پیوسته و انتظار داشتند ‌سه ماه بیش از دیگران خدمت کنند، با شگفتانه (بخوانید سورپرایز) بزرگی مواجه شدند که شاید در خواب هم انتظارش را نمی‌کشیدند.

شاید نخستین نکته جالب ماجرا در همین باشد؛ اینکه می‌بینیم بسیاری مشمولان برای آنکه مشمول خدمت ۲۴ ماهه نشوند، مراحل اعزام به خدمت را در نیمه دوم سال گذشته پی گرفته و تلاش کرده‌اند ‌تاریخ اعزام به خدمتشان، سال ۹۳ درج شده و به یمن این اتفاق، جزو آخرین کسانی قرار بگیرند که ۲۱ ماه خدمت خواهند کرد و همین موضوع موجب شده که استقبال از اعزام به خدمت روند فزاینده و رو به رشد نشان دهد و این رشد، در تصمیم مسئولان نظام وظیفه تأثیر گذاشته و قانون افزایش خدمت را به تعویق بیندازد!

به عبارت بهتر، مسئولان نظامی وظیفه در حالی از رشد متقاضیان اعزام به خدمت سخن می‌گویند و آن را‌ دلیل تعویق افزایش مدت خدمت معرفی می‌کنند که فراموش کرده‌اند، یکی از دلایل مهم استقبال جوانان از اعزام به خدمت سربازی، قانون افزایش مدت سربازی به ۲۴ ماه است؛ یعنی سیر تسلسلی که دور از انتظار نیست به زودی روی دیگرش پیدا شده و با کاهش متقاضیان اعزام به خدمت در نیمه اول سال جدید، خودی نشان دهد.

این پیش بینی زمانی ملموس‌تر می‌شود که به این مثال دقت کنیم؛ تصور کنید ‌مسئولان نظام وظیفه تصمیم می‌گیرند ‌از ابتدای سال آتی، مدت خدمت وظیفه عمومی را به هجده ماه کاهش دهند؛ بنابراین، آیا عجیب است که بشنویم هر چه سال جاری به پایان نزدیک شود، از شمار متقاضیان اعزام به خدمت کاسته شده و عده‌ای تلاش کنند ‌با به تعویق انداختن اعزامشان، مشمول قانون کاهش خدمت شوند؟

اما از این اشکال عجیب در مصدر تصمیم‌گیری مسئولان نظام وظیفه درباره تعویق افزایش مدت سربازی که بگذریم، با دقیق شدن در سخنان سردار کمالی به ابهام بزرگ‌تری خواهیم رسید که قابل توجه است؛ آنجا که از «برنامه‌ریزی‌های انجام شده جهت استفاده بهینه از خدمت کارکنان وظیفه» می‌شنویم و درخواهیم یافت که مسئولان نظام وظیفه، بعد از آنکه افزایش طول مدت سربازی را تصویب کرده و اجرای آن در ابتدای سال جاری را وعده داده بودند، تازه به فکر برنامه‌ریزی برای استفاده بهینه از خدمت سربازان افتاده‌اند.

این موضوع زمانی عجیب‌تر می‌شود که می‌بینیم این مقام مسئول ابتدا به استقبال جوانان از اعزام به خدمت سخن گفته و بعد مهیا نبودن شرایط استفاده بهینه از این جوانان را یادآور شده تا این گونه به ذهن متبادر شود که سرباز‌گیری، امری ا‌ست که سنتی در نهادهای نظامی کشورمان انجام می‌شود؛ اینقدر سنتی که تا تعداد سربازان کم می‌شود، طول مدت خدمت را زیاد می‌کنیم و تا تعداد سربازان زیاد می‌شود، طول مدت خدمت سربازی را کاهش می‌دهیم!

اکنون اگر به این اشکالات عجیب، نقش خدمت سربازی و طول مدت آن در زندگی جوانان را اضافه ‌و به این مهم توجه کنیم که با افزایش و کاهش ‌یکباره مدت این خدمت، بسیاری از برنامه‌ریزی‌های جوانان و خانواده‌ها برای آینده خود و فرزندانشان دستخوش تغییر می‌شود، به این نتیجه خواهیم رسید که هرچند شاید به تعویق افتادن افزایش مدت سربازی‌ برای بسیاری خبر خوش باشد، ‌برای تصمیم‌گیران این عرصه اصلا خوب نیست، زیرا می‌تواند گواه بی‌برنامگی بزرگی باشد که از ایشان به زندگی بسیاری از خانواده‌های ایرانی سرایت می‌کند!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۱۳
انتشار یافته: ۴۹
خیلی باحاله خدمت ۲۱ ماهه رو کردن ۲۴ ماه، بعد دوباره کردنش ۲۱ ماه. اون وقت به جای اینکه بگن زمان خدمت ثابت بافی موند می گن خدمت سربازی به ۲۱ ماه کاهش یافت!
با این حساب باید منتظر سیل جدید بیکاران خدمت رفته باشیم
نمیدونم چرا دولت آزمون های استخدامی رو از سر نمیگیره
همه می دونن وضعیت فعلی سربازی چه قدر داره به زندگی جوون ها آسیب می‌زنه...
متاسفانه آقا پسرهای این مملکت پیش بعضی مثل یک توپ والیبال هستند هرطوری دلشون خواست اونارو به بازی میگیرند.
سربازی اجباری از ریشه مشکل دار است. این قوانین متغیر هم به آن اضافه شده. یک جوان به دلیل سربازی هیچ برنامه ریزی برای زندگی خود نمی تواند بکند. چه استعداد هایی که در این 2 سال برای همیشه هدر می رود.
بهتر نیست به جای این سربازی که سراسر اتلاف وقت و بیگاری است به جوان ها اجازه دهید کار کنند و کارآفرینی؟ که هم به نفع دولت است و هم ملت
سربازی باید اختیاری و تخصصی شود.
حالا شما پیگیری کن تا زیادش کنن برسونن به 30 ماه!!

بعدشم، کدوم استفاده ی تخصصی؟!!! با این سربازی ای که منِ فوق لیسانس برق رفتم، حتی اون دو ماه آموزشی اش هم به دردم نخورد و هیچ آموزشی در واقع برایم نداشت جز ...!!

لااقل بذارین بقیه جوونها به زندگی شون برسن! سه ماه کمتر وقت از دست دادن هم سه ماهه!
سربازي بايد بشه يك سال تا كمي منصفانه بشه
نميدونم اين دو سال از كجا اومده؟
وحي منزله مگه ؟
چرا جوونها رو اذيت ميكنين
خدمت مقدس سربازی
چرت نگو.
تابناک جون مادرت بی خیال شو، حالا 24 ماهش می کنند، بدبخت می شیم
برای این موضوع هر ماه چند بار قانونها عوض میشود . به آرشیو اخبار مراجعه شود .
مدام داریم درجا می‌زنیم...
حالا 3 ماه وقت جوونامون کمتر تلف میشه، شما چرا حرص میخورید؟؟؟
حالا میبینی که میشه.
حالا که بعد از عمری یه قانون به نفع مشمولان وضع کردن میتونین یه کاری بکنین دوباره خدمت 24 ماه بشه یا نه؟
21 یا 24 ماه چه فرقی میکنه برای امسال ...ها که با قول و قرار مسئولین قرار بود به خدمت بروند چه چاره ای اندیشیده شده است؟
چرت و پرت ننویس
حالا كه مسئولاي نظام وظيفه از 24 ماه شدن كوتاه اومدند شما كوتاه نميايد؟
حالا شما انقدر بگید تا دوباره 24 ماه بشه ! بابا دست وردارید تو رو خدا، باز خدا رو شکر 21 ماه باقی موند.
بله میشه
اینجا ایرانه...
با مدرک دکترا به دلیل خدمت سربازی نمیتوانم به ایران سفر کنم. با این قوانین هم ما ضرر می کنیم هم ایران
بسمه تعالی
خیلی‌ها از ترس ۲۴ ماه خدمت رفتن سربازی, و سرباز خونه ها پر شده راست میگن مراقب باش از هول حلیم تو دیگ نیفتی....
بابا من می خواستم اسفند اعزام بشم ولی چون جا نبود اردیبهشت اعزام میشم جواب عمر ما در این 21 ماه که تلف میشه به کنار این دوماه که نه به من کار رسید و تو خونه بودم رو کی میده
تا به حال سال به سال عوض کرده اند و شد باز هم می کنند و می شود.
من 26 سالمه و تو این سن 9 ماهه که تمام برنامه هایی که برای آینده دارم رو گذاشتم کنار فقط چسبیدم به سربازی چون نمیدونم آقایون 4 سال بعد از کدوم دنده بلند می شن و چه نقشه ای برای آینده ما می کشن. با این کارا انتظارهم دارند جوونا ازدواج کنند و بچه دارم بشن.
با سلام. طرح نظام وظیفه ی تخصصی چی شد؟ تابناک عزیز لطفا پیگیری کنید
چیزی که از اساس ایراد داره و باید از بنیاد اصلاح بشه ، بهتر از این هم نمیشه .
تصمیم درستی گرفته شده است، حالا میشه شما کوتاه بیایید؟!!!!!!!
اینجا ایران است احتمال همه چیزی هر زمان هست!
واقعا درست گفتید ممنومم از سایتتون که پی گیر زندگی ما جوان های اسیر در بی برنامگی کشور هستید
من و این همه خوش بختی محال ه.
نه 21 سال، فقط و فقط 21 ماه. چیزی نیست که. چشم رو هم بذاری جونی ت تموم شده.
خیلی هم خوب کاری بود
همانطور که می‌بینید می‌توان!
همانطور که می‌بینید می‌توان!
خدایی حالا کم کردن شما که سربازی نمیرید یک کار بکنید برا ما بشه 3 سال ول کنید دیگه :|
آخه چرا اینا واسه زندگی من تصمیم میگیرن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هر روز يه تصميم جديد

و اين است ايران ما
اینها که قرار بود سربازی را با توجه به میزان سواد مشمولان برنامه ریزی کنند و این موضوع چندین روز هم وقت مجلس را گرفت پس چی شد
نظر دادم چاپ نکرديد.شما هم منافع طلب هستيد و دروغگو.
این هم از خدمت" مقدس" طبق معمول اجباری سربازی
در ایران همه چیز شدنی هست !!!!!!!!!!!
از کسر خدمت سربازان متاهل که این همه روش مانور دادن و گفتن در راستای تسهیل ازدواج و... است هم بگید که حذفش کردن
تابناک، حالا چندتا سرباز جوون دو ماه کمتر خدمت کنن به شما بر می خوره .
من باید برم 24 ماه خدمت کنم . اگه خودتونم الان می خواستین برین خدمت اینجوری تیتر میزدین؟؟

* نظر رو که درج نمیکنی فقط واسه خودتون نوشتم!
برو بابا تو هم با این تفسیر چرتت . خیلی هم خوبه که همون 21 ماه موند
کسر 3 ماهه ازدواج که عوض نشده؟؟؟ باز 3 ماه کم میکنن یا نه؟؟
برعکس ما اعزامی های 91 که قرار بود تا آخر سال 92 خدمت 18 ماه باشه!داغ دل ما رو تاره کردی تابناک!
2*2=4 با این بودجه مگر میشود افزایش خدمت سربازی داد ؟!
شما نمی توانید ببینید زمان خدمت کم شده باشد و پسر زودتر سراغ زندگی برود!!!!!!!!!!!!!
من که راضیم برم خدمت
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار