بازدید 16719
در همایش بانوی انقلاب اسلامی مطرح شد؛

روحانی: بانو ثقفی در کنار امام (ره) با شهامت و ایمان ایستادگی کرد

همسران در زندگی بزرگان، مصلحان و رهبران تاثیر گذار هستند اما معمولا آفتاب وجود رهبران کمتر می گذارد تا این چراغ پرفروغ منزل و خانه تابش خود را به نمایش بگذارد... هیچ کجا سراغ نداریم که همسر امام (ره) در زمان دستگیری امام (ره) التماس کرده باشند یا ترس و لرزی از خود نشان داده باشند... چه کسی این فریضه را به چند فرع اسلامی که البته مورد احترام ما است، تنزل داد...
کد خبر: ۴۹۰۵۸۸
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷ 12 April 2015
همایش بانوی انقلاب اسلامی خدیجه ثقفی همسر حضرت امام خمینی(س) با  حضور رییس جمهور، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی یادگار امام خمینی (ره)، اعضای بیت امام (ره) و مسئولان لشکری و کشوری در محل سالن اجلاس سران برگزار شد و رئیس جمهور در سخنانی ضمن اشاره به جایگاه همسر امام و تحسین شجاعت ایشان در دوران مبارزه، بر نقش وسیع زن در جامعه کنونی ایران اسلامی تاکید نمود و در عین حال از محدود شدن کارکرد امر به معروف و نهی از منکر انتقاد کرد.

به گزارش «تابناک»؛ همایش بانوی انقلاب اسلامی با حضور دکتر روحانی رئیس جمهوری کشورمان، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، معاون پارلمانی رییس جمهور  و وزرای اطلاعات، آموزش و پرورش، صنعت و معدن و تجارت، کشور، ارشاد، سید محمدعلی شهیدی محلاتی رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، مسعود سلطانی فر رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، رضا صالحی امیری رییس مرکز اسناد و کتابخانه ملی، مولاوردی معاون امور زنان و خانواده، مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهوری برگزار شد.

رییس جمهور در بدو ورود به محل اجلاس با همراهی حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی، از نمایشگاه عکس و اسناد مربوط به خانم خدیجه ثقفی همسر گرامی امام بازدید کرد.


در این مراسم که حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهوری، حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهور، میرزاده  رییس دانشگاه آزاد اسلامی و شخصیت‌هایی همچون آیت الله موسوی بجنوردی، آیت الله ری شهری و حجج اسلام سید یاسر خمینی، سید علی خمینی، علی اکبر محتشمی پور، مرتضی اشراقی، مسیح بروجردی، اختری، شوشتری، آشتیانی و... نیز حضور داشتند، رئیس جمهور در سخنانی  با تاکید بر نقش زنان در توسعه جامعه اسلامی، گفت: در اسلام زن‌سالاری یا مردسالاری نداریم بلکه بر شایسته سالاری تاکید شده است. خانه امام (ره) خانه ایمان بود اما آزادی هم در آن وجود داشت.

وی با قرائت آیه شریفه المومنین و المومنات بعضهم اولیاء بعض، اظهارداشت: نکته مهمی در این آیه است که کمتر نسبت به آن فکر شده است، مرد و زن در کنار هم در مسایل اجتماعی هستند و در امر به معروف و نهی از منکر هم این گونه هستند اما متاسفانه در جامعه امروز ما عده ای نهی از منکر را فقط و فقط به برخی از خیابان ها و علیه زنان اختصاص داده اند.

روحانی با بیان این که امروز بزرگ‌ترین منکر در کشور ما بیکاری است، خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین معروف در جامعه توسعه است، بزرگ‌ترین منکر نیز کم‌آبی و بی‌آبی است و چرا منکر و معروف این قدر پایین آمد و چه کسی این فریضه را به چند فرع اسلامی که البته مورد احترام ما است، تنزل داد.


وی با بیان این که نیازهای جامعه در امر به معروف و نهی از منکر کجا رفته است، ادامه داد: آن وعده بهشت و مقام عقبة الدار مربوط به زن و مرد در کنار یکدیگر است. ما باید انقلاب اجتماعی امام (ره) را مدنظر قرار دهیم. ما الگوی امام(ره) را در مسایل سیاسی مد نظر قرار می دهیم و باید این الگو از رفتار امام (ره) در منزل هم مدنظر قرار گیرد. در اسلام جنس اول و دوم یا فرادست و فرودست وجود ندارد، ممکن است از نظر روحی و جسمی زن و مرد تفاوت داشته باشند اما از نظر انسانیت، فضایل و رشد زن با مرد تفاوتی ندارد و گاهی زن دارای ویژگی هایی است که در مرد نیست.

وی با بیان این که از نظر عاطفی، زییایی شناسی و ارزشی کجا می توان واژه ای معادل مادر پیدا کرد، گفت: نمی توان مقامی هم سنگ مقام مادر را در جامعه پیدا کرد، این مقام ویژه زنان و بهشت زیرپای مادران است.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین اظهار داشت: این راه را امام (ره) باز کرد، امام (ره) به جامعه گفت زنان می توانند از ایمان و عفت خود حراست کنند و در عین حال در تمام مسایل مهم علمی، سیاسی و اجتماعی حضور داشته باشند. امروز افتخار ما است که نیمی از جامعه دانشگاهی ایران را دختران جوان و زنان تشکیل می دهند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در خانه امام (ره) به رغم این که شخصیتی همچون امام (ره) بود هم پسران، هم دختران و هم همسر امام (ره) آزادانه حرف می زدند و آزادانه سوال می کردند. هرگاه در زمینه حرکت‌های مهم تاریخی و اقداماتی که رهبران بزرگ اجتماعی انجام داده اند بررسی کنیم، نقش خانواده و بویژه نقش همسران را کمتر مد نظر قرار می دهیم. مگر امکان پذیر است که انسان در جمع زندگی کند هر چند هم مقامش بالا باشد اما در محیط خانواده تاثیر نگذارد یا تاثیر نگیرد؟


وی افزود: حتی انبیاء الهی و ائمه اطهار (ع) که دارای مقام عصمت بودند، علم و دانش مقام آنها برترین است، می بینیم که پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) تا پایان عمرش تحت تاثیر همسر باوفایش خدیجه کبرا (س) بود و پیامبر (ص) در مناسبت های مختلف از ایثار و فدارکاری او، از اخلاق و فضایل او به نیکی یاد می کرد.

رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: مگر مولای ما امیرالمومنین (ع) در طول زندگی که با فاطمه اطهر (س) داشت آن خانه منور و با صفای با نور فاطمی در روحیه امیر المومنین(ع) اثر نداشت و مگر خود نفرمود هر وقت غم و اندوهی داشتم با فاطمه سخن می گفتم و غم و اندوه از دلم برداشته می شد. همسران در زندگی بزرگان، مصلحان و رهبران تاثیر گذار هستند اما معمولا آفتاب وجود رهبران کمتر می گذارد تا این چراغ پرفروغ منزل و خانه تابش خود را به نمایش بگذارد.

وی با یادآوری فراز و فرودهای نهضت انقلاب اسلامی از سال 41 به بعد و نقش همسر امام (ره) در نهضت انقلاب گفت: امام (ره) دنیایی از شجاعت، شهامت و یک شخصیت استثنایی در تاریخ ما بود، ولی هیچگاه هم کلامی نشنیدیم که همسر امام (ره) بانو ثقفی با همه شجاعت، ایستادگی و شهامت در آن شرایط ترسیده باشد یا گلایه کرده باشد. هیچ کجا سراغ نداریم که همسر امام (ره) در زمان دستگیری امام (ره) التماس کرده باشند یا ترس و لرزی از خود نشان داده باشند.

وی با اشاره به ایستادگی، متانت و صبر همسر امام (ره) در این تمام این فراز و نشیب ها، گفت: در تمام این مراحل همسر امام (ره) در کنار امام (ره) با شهامت، وقار، طمأنینه و ایمان ایستادگی کرد. امام(ره) انقلاب خود را از انقلاب سیاسی شروع نکرد بلکه از انقلاب معرفتی شروع کرد.

روحانی ادامه داد: امروز اسلام و ایرانی که به آن افتخار می کنیم بی یاد و نام امام(ره) معنایی نخواهد داشت. او ایران توام با عزت و عظمت را آفرید البته تاریخ ایران همواره دارای عظمت بوده و ملت عظیم و ملت ایران عظیم بوده اند اما در دهه های قبل از انقلاب عده ای نوعی تحقیر را به مردم تحمیل می کرده اند. امام(ره) عزت، سرافرازی و آزادگی را برای این مردم به ارمغان آورد. اسلام واقعی ، اسلام سیاسی و اسلامی که می تواند دنیای امروز را مدیریت کند.


وی افزود: امام(ره) همواره بر این نکته تاکید داشت از اسلامی سخن بگویید که قادر باشد جامعه امروز را مدیریت کند. امام(ره) انقلاب را از معرفت شروع و انقلاب اجتماعی را آغاز کرد. زنان محور خانواده هستند اما متاسفانه در خانه محبوس بودند. امام(ره) آزادی زنان را به ارمغان آورد. برداشت شخصی من این است که دیدگاه امام(ره) نسبت به زنان نمی توانست بی تاثیر از رفتار همسر امام(ره) و خانواده امام(ره) باشد. اخلاق همسر امام(ره) ، شرایط خانه و ویژگی های این همسر نمی تواند در دید امام(ره) بی تاثیر باشد. واقعیت های جامعه در برداشت های ما اثر دارد.

رییس جمهوری با یادآوری نقش زنان در انقلاب اسلامی گفت: قیام ۱۵ خرداد قم را باید مرهون قیام زنانی بدانیم که با چادر به جمع اجتماع کنندگان در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) پیوستند و آن اجتماع را به نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی تبدیل کردند.

روحانی با بیان این که در آن زمان شاهد شهادت چندین نفر از زنان در حادثه 15 خرداد 42 بودم، گفت: چه کسی این زن ها را به صحنه آورد؟ مگر می شود 50 درصد جامعه در خانه محبوس بمانند؟ این مسیر را امام(ره) به روی زنان جامعه ما باز کرد. در راهپیمایی 22 بهمن شاهد هستیم که زنان دوشادوش مردم حضور دارند و اگر انتخاباتی هم برگزار شد، نیمی از صف انتخابات را زنان جامعه تشکیل می دهند. در کلاس دانشگاه ها ، دبیرستان ها ، دبستان ها ، بیمارستان ها و مراکز تحقیقاتی و حتی در صف نامزدهای مجلس و شورای شهر زنان دوشادوش مردان در صحنه حضور دارند.

روحانی تاکید کرد: اگر از ایستادگی ملت ایران نام می بریم ، نیمی از آن را زنان تشکیل می دهند. در روزهای دشواری و مشکلات هم زنان در کنار مردان قرار دارند. بعضی ها فکر می کردند ایمان زنان با حضور آنها در جامعه منافات دارد اما وقتی که امام(ره) انقلاب کرد ، زن در اداره جامعه ، علم و دانش و تمام مسایل اجتماعی حضور دارد و ایمانش را با کمال غیرت نگه می دارد.

روحانی اظهار داشت: در زمانی که امام(ره) در پاریس بود ، یکی از علمای بزرگ تهران به امام(ره) زنگ زد که آیا جایز است زن ها در تظاهرات شرکت کنند و با صدای زنان شعار داده شود؟ تفکر این چنینی در جامعه ما حاکم بود. کسی که این تفکر را شکست و مردم را به اسلام راستین برگرداند، امام(ره) بود.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به محبت و مودت موجود در منزل امام(ره) که از گفته های فرزندان امام(ره) ، نامه ها و اظهارات همسر ایشان مشهود است ، گفت: برگزاری این همایش اقدام بسیار خوبی است. یاد، نکوداشت و بزرگداشت از بانوی انقلاب ایران خدیجه ثقفی فردی که یار و همراه و کنار امام(ره) بود و همه سختی ها را با روح بلندش تحمل کرد. او ایمانش را حفظ کرد و در عین حال زن آزاده بود. در برابر امام(ره) هم اگر نظری داشت حتی در مسایل سیاسی می گفت.


رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: امروز دولت وظیفه خود می داند برای این که زنان جامعه مسیر پیشرفت و تعالی را راحت تر طی کنند و بتوانند در صحنه های مختلف جامعه حضور یابند و از فرصت های اجتماعی برابر استفاده کنند، اقدامات لازم را انجام دهد. دولت تلاش خواهد کرد تا 50 درصد جامعه ما بیکار و منزوی نمانند و در مقام عمل هم به عنوان جنس دوم باقی نمانند. اگر می گوییم همدلی و همزبانی؛ همدلی باید در تمام جامعه تحقق یابد از این رو باید احترام به زنان در تمام سطوح حفظ شود. اگر بناست همدلی در سطح عالی انجام شود، در داخل خانه ها هم زن ها باید نظر و محور خانواده باشند و باید اجازه داشته باشند در چهارچوب اسلام در جامعه فعالیت کنند. اقتصاد مقاومتی زمانی امکان پذیر است که از تمام نیروی انسانی جامعه به خوبی استفاده کنیم. نیمی از تحصیلکردگان دختران و بانوان هستند. اگر به آنها فرصت ندهیم چگونه اقتصاد مقاومتی محقق می شود؟

وی در پایان سخنان خود از خداوند خواست تا بتوانیم قدردان نعمت انقلاب باشیم و دین خود را نسبت به بیت مکرم امام(ره) ادا کنیم و از دختران، نوادگان به ویژه افتخار جمع فضلا، علما و بزرگان در حوزه علمیه قم، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی استفاده و بهره برداری کنیم تا هم یاد امام(ره) را و هم راه امام خمینی (ره) را برای همیشه زنده نگه داریم.



آیت الله هاشمی رفسنجانی: بیت امام راحل، فرزندان و آثار ایشان می توانند همچنان محور امید مردم باشند


آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی روز یکشنبه در همایش بزرگداشت بانوی انقلاب خدیجه ثقفی که در سالن اجلاس سران با حضور بیت امام راحل، رییس دفتر رهبر معظم انقلاب، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، مقامات و شخصیت های مختلف برگزار شد، افزود: بیت امام و آثار ایشان کانون خوبی در کشور است که مردم آن را می شناسند .
 
وی ادامه داد: علامه حجت الاسلام و المسلمین حاج حسن آقا خمینی مجتهد نمونه ای است که با هوش بالا به خوبی مسایل را تحلیل می کند و درس خارج ایشان در قم مورد توجه است و از جمله کارهای ایشان و برادران‌شان سید یاسر و سید علی که تفاوت بین آنها نمی بینم این است که آثار امام و اسناد مربوط به ایشان را حفظ کنند.
 
وی اضافه کرد: اگر برخی خشک مقدس‌ها و دلواپسان اذیت می‌کنند که قبلا هم امام راحل را اذیت می کردند، اما توده مردم این خانواده را قبول دارند و نباید بگذاریم این کانون مناسب که با محور شمع وجود امام است ، توسط آدم های حسود و نادان تضعیف شود که البته هرچه تاکنون تلاش کرده اند نتیجه عکس گرفته اند. راه امام خمینی(س) باید حفظ شود چرا که جامعه به آن نیاز دارد، از این رو حفظ آثار امام راحل و به خصوص کانون بیت ایشان اهمیت بالایی دارد.


آیت الله هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خود به مقام زن اشاره کرد و گفت: در انحرافی که در اسلام ایجاد شد متاسفانه تاکنون نتوانسته ایم زن را در مقام واقعی خودش قرار دهیم. وظیفه مهم ما این است که نصف جامعه را که باید گفت هنوز مظلوم هستند به مقام خودشان برسانیم. حضرت زهرا (س) الگوی واقعی زنان و مردان ما هستند.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری به تقارن میلام امام خمینی(س) و حضرت زهرا اشاره کرد و گفت: این نقطه درخشان تاریخ هدیه ای را به ایران داد که این همه آثار عظیم خلق کرد و ظهور این شخصیت ممتاز در قرن ما اتفاق بزرگی بود، یک تحول عمیقی که در زمان مناسب امام راحل و کسانی که به ایشان یاری می کردند، توانستند در تاریخ اسلام و مکتب اهل بیت (ع) که همان اسلام ناب است، ایجاد کنند.
 
آیت الله هاشمی رفسنجانی به شهادت پدر امام خمینی(س) و سختی هایی که امام راحل در زمان مشروطه از نزدیک دیده بود، اشاره کرد و اظهارداشت: اشکال بزرگی که انقلاب مشروطه با آن مواجه بود این است که آن انقلاب به عامه مردم متکی نبود انقلابی که ریشه در توده مردم نداشته باشد، بی معنا است آن موقع این موضوع اثبات شد و خیلی زود آن انقلاب به دیکتاتوری بی سابقه ای تبدیل شد که تا آن زمان شاهد آن نبودیم و بهانه این دیکتاتوری امنیت بود. رضاخان به محض تسلط همه چیز را به هم ریخت، مراکز دینی مکتب تشیع را نابود کرد و کسانی که به اصطلاح متجدد بودند حمله شدیدی را به روحانیت شروع کردند.
 
رییس مجمع تشخیص مصلحت به نقش همسر امام (س) در دوران مبارزات نیز اشاره کرد و گفت: همسر امام (ره) نازپرورده بود و در آن زمان که بسیاری سواد خواندن و نوشتن نداشتند ایشان در حال آموختن زبان فرانسه بود و با کالسکه جابه جا می شد اما هنگامی که با طلبه ای که از قم به خواستگاریش آمده بود ازدواج کرد و سختی های بسیاری را در قم تحمل کرد اما با نشاط فراوان در کنار امام (س) زندگی کردند.
 
آیت الله هاشمی رفسنجانی با یادآوری دوران پس از ارتحال آیت الله حائری موسس حوزه علمیه قم و تلاش هایی که حضرت امام (س) برای حضور آیت الله بروجردی در قم داشتند، اظهارداشت: متاسفانه مثل همیشه افرادی اطراف آیت الله بروجردی رشد کردند که افکار امام (س) را برنمی تابیدند و این گونه شد که امام راحل نیز که خود آن تشکیلات را ایجاد کرده بود و توسعه حوزه علمیه قم مرهون تلاش ایشان بود، کم کم امام (س) را برنتابید و کسانی در امور مختلف دخالت کردند و تا جایی پیش رفتند که به بهانه این که امام (س) فلسفه درس می دهد کوزه ای که فرزند مرحومش آیت الله حاج مصطفی خمینی از آن آب نوشیده بودند را حکم نجاست دادند.
 
وی ادامه داد: با همه اینها امام (س) تحمل کرد و همین تحمل ها و استقامت ها باعث رسیدن امام (س) به عرفان بود چرا که بسیار سخت است انسان ببیند چیزی را که خود ساخته است عده ای تازه به دوران رسیده آن را تصرف کنند و نگذارند به مسیر والای خود نایل شود.
 
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که در مدت تلمذ از محضر امام خمینی(س) به اقتضای شرایط آن زمان سوالاتی را از ایشان می پرسیدم، گفت: آن روزها بحث درباره فداییان اسلام، دگراندیشان روحانیت و مانند آن بود که امام خمینی (س) می فرمودند دو عیب بزرگ داریم تا حل نشود بقیه مسایل حل نمی شود. اول این که استبداد باید از این کشور برود.
 
آیت الله هاشمی رفسنجانی ادامه داد: استبداد نمی گذارد استعدادهای ملت رشد یابد و به ثمردهی برسد. ترس هم عامل بدبختی مردم جامعه است ملتی که بترسد و برای پیشرفت زندگی خود تملق بگوید هیچ وقت نمی تواند به جایی برسد. مساله دوم استعمار است و نمی گذارد ملت آزاد باشد. استعمار ملت ها را دچار استبداد می کند و امام راحل همواره می فرمودند که استعمار و استبداد دو لبه قیچی هستند که حقوق، حیات و توسعه ملت را قیچی می کنند.
 

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: امام خمینی(س) این سخنان را در شرایطی مطرح می کرد که کسی جرات بیان آن را نداشت و تعبیراتی که امام(س) درباره شاه داشت همچون بمب هسته ای بود آنگاه که خطاب به شاه فرمودند: کاری نکن که این ملت تو را از کشور بیرون کنند.
 
آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان این که امام(س) بر آگاهی مردم تاکید داشت، افزود: امام (س) 400 یا 500 شاگرد در قم تربیت کرد که حتی در دوره تبعید ایشان کار خود را درباره آگاهی مردم انجام دادند و مردم را با دانش، اطلاع و آگاهی وارد مبارزه کردند.
 
وی، سه کار اساسی و عوامل مهم نهضت امام (س) را شکستن استبداد، بیرون راندن استعمار و به صحنه کشاندن مردم عنوان کرد و اظهارداشت: فکر می کنم جامعه ای که این سه عامل را داشته باشد هرگز شکست نمی خورد، مقهور نمی شود و توسعه خود را روز افزون می کند. البته همواره عوامل داخلی و خارجی وجود دارند که به این مسایل توجه نمی کنند و همه مصیبت این می شود که که چرا چند نفر خانم پوشش خود را رعایت نمی کنند.
 
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: البته رعایت فروع دین لازم است و هیچ فقیهی منکر آن نیست اما بقیه مسایل همچون ظلم ها، سرکوب ها، زندانی های بی جا و تضییع حقوق مردم چه می شود؟ رهبر معظم انقلاب درباره انتخابات به صراحت گفته اند که رای مردم حق الناس است، این حرف رهبری سیاسی نیست یک حرف اجتهادی است، چه طور به خودمان حق می دهیم نگذاریم آن کسی که مردم می خواهند وارد می شوند و آن کسی که مردم نمی خواهند را مسلط را کنیم.
 
وی تاکید کرد: رعایت نکردن حق الناس ظلم و منکری است که در جامعه می تواند پیدا شود، این حقوق در قانون اساسی ما هم آمده است و من فکر می کنم که حق الناس های موجود در قانون اساسی کافی است. من معتقدم که به فروع باید پایبند شویم اما به بهانه برخی فروع، اصول را بی اهمیت نکنیم.
 
وی از دیگر ویژگی های امام راحل را توجه به پس از فوت دانست و گفت: امام (س) با شیوه هایی که شاید کسی متوجه نمی شد برای پس از فوت خود اندیشید. ایجاد مجمع تشخیص مصلحت نظام برای برون رفت از اختلافات مجلس و شورای نگهبان و پایان دادن به جنگ با جمله نوشیدن جام زهر چرا که می دانست کسی نمی تواند پس از ایشان جنگ را اداره کند نمونه های آن است.
 
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین درباره خانواده و بیت امام (س) اظهارداشت: این خانواده به گردن انقلاب، اسلام و ایران حق دارند و همسر امام (س) نیز با تحمل آن شرایط سخت حتی پس از رحلت امام (س) اعلام آمادگی کردند تا اگر کمکی می توانند، انجام دهند.
 
آیت الله هاشمی رفسنجانی دو خاطره از همسر امام (س) نیز بیان کرد که مورد اول مربوط به شب رحلت امام (س) بود. وی گفت: امام (س) در آن شبی که فوت کرده بود خبر آن اعلام نشد، جنگ هنوز تمام نشده بود و ما احساس خطر می کردیم در محوطه جماران سر و صدا بلند شده بود و از داخل منزل صدای گریه بلند بود، دوستان از من خواستند تا به منزل امام راحل مراجعه کنم و از آنها بخواهم تا آرام باشند.
 
وی ادامه داد: من هم شرایط را گفتم و همسر امام خمینی (س) اشاره کردند پس از آن خانه آرام شد. فردای آن روز جلسه خبرگان داشتیم که وسط های جلسه دکتر روحانی که آن زمان معاون من بود گفت که خبرهایی از جبهه رسیده که صدام آماده شده است تا از چند منطقه حمله کند موضوع را به خبرگان اطلاع دادیم و همان روز مساله تمام شد و خوب هم تمام شد.
 
آیت الله هاشمی رفسنجانی دومین خاطره خود را به حضورش در انتخابات ریاست جمهوری سال 84اختصاص داد و گفت: در آن سال واقعا راضی نبودم که برای ریاست جمهوری حاضر شوم، مقامات مختلفی می آمدند و سخنرانی های متعددی انجام می شد اما من زیر بار نمی رفتم، همسر امام (س) صدایم کرد و گفت امام این انقلاب را به شما سپرده است شما می خواهید آن را به چه کسی بسپارید؟ چه قدر کسانی که می خواهند بیایند را می شناسید من از حرف خانم تکان خوردم و حاضر شدم که در انتخابات شرکت کنم. ایشان اهل تملق، چاپلوس و تظاهر به زهد نبود، صحبت های واقعی را می گفت و شایعات را منکر می شد ایشان یک خانم پارسا، صبور، تحصیلکرده و آشنا به مسایل بود و خدمت بزرگی به انقلاب کرد.



جهانگیری: تبیین نقش همسر امام(ره) در طول مبارزات ضروری است

معاون اول رییس جمهوری با بیان این که تبیین نقش همسر امام(ره) در طول مبارزات ضروری است، گفت: دولت وظیفه دارد الگوهای مناسبی که در انقلاب وجود داشته را به جامعه و جهان معرفی کند.

اسحاق جهانگیری روز یکشنبه در همایش بزرگداشت بانوی انقلاب اسلامی ایران، خدیجه ثقفی افزود: امام(ره) به گردن همه ما و ملت ایران حق بزرگی دارد و در مقطعی که برای خیلی از افراد این تصور که انقلابی به نام اسلام در تاریخ شکل بگیرد، امکان نداشت ؛ انقلاب اسلامی ایران را مستمر کرد و از فکر و تصور به منصه ظهور رساند.

رییس ستاد همایش بزرگداشت بانوی انقلاب ادامه داد: این انقلاب هنوز هم برخلاف دشمنی ها مسیر توسعه و رو به رشد خود را ادامه می دهد و یکی از مسایل جدی که مورد سوال نسل جوان وجود دارد و تاکنون مغفول مانده است، نقش همسر امام(ره) در طول مبارزات بوده است. شاید بتوان گفت که در این باره جفا شده است و به جهت این که زنان جامعه ما نیازمند آن هستند که بدانند امام(ره) و خانواده امام(ره) در آن شرایط سخت این انقلاب و مبارزه را چگونه مدیریت کردند.

وی با یادآوری سفر چند ماه گذشته خود به نجف اشرف و بازدید از بیت امام(ره) در آن شهر، اظهار داشت: آشپزخانه ای که برای این منزل کوچک وجود داشت در زیر پله بود و همسر امام(ره) در واقع 14 سال زندگی شخصی خود را در چنین فضایی اداره کرد.

معاون اول رییس جمهوری با بیان این که در کشورهای دیگر به چنین شخصیت هایی بسیار اهمیت می دهند، گفت: این شخصیت ها باید به عنوان الگو معرفی شوند که در چه شرایط سختی این انقلاب توسط امام(ره) و بیت امام(ره) اداره شد.

جهانگیری درباره زمان درگذشت همسر امام(ره) هم این گونه گفت که یکی از مظلومیت های خانم ثقفی که در سال 88 به دلیل شرایط ویژه کشور مراسم متناسب با شان و جایگاه ایشان برگزار نشد و بیت امام(ره) در آن شرایط این مراسم را بسیار ساده برگزار کرد. برگزاری چنین همایش ها و معرفی شخصیت بانوی انقلاب بتواند در معرفی شخصیت ایشان موثر واقع شود.

همایش بزرگداشت بانوی انقلاب اسلامی خانم خدیجه ثقفی همسر گرانقدر امام خمینی (ره) صبح امروز با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری ، اعضای خانواده امام خمینی (ره) و جمعی از مقامات کشوری در سالن اجلاس سران آغاز به کار کرد.



ابتکار: توجه به نگاه اعتدالی امام(ره) نسبت به زنان ضروری است

رئیس سازمان محیط زیست و معاون رئیس‌جمهوری گفت: در دوره کنونی باید بار دیگر نگاه اعتدالی امام(س) نسبت به زنان در ابعاد داخلی و بین المللی مورد توجه قرار گیرد.

معصومه، ابتکار معاون رئیس‌جمهوری، در همایش بانوی انقلاب (بزگداشت بانو خدیجه ثقفی، همسر امام راحل) در سالن اجلاس سران اظهار کرد: امام خمینی(س) نگاه اعتدالی نسبت به زن داشتند. این نگاه اعتدالی ایشان باید مورد توجه قرار گیرد و بار دیگر در بعد داخلی و بین الملل به آن پرداخته شود.

وی با انتقاد از چهره اسلام داعشی افزود: عده‌ای با برداشت غلط سعی می‌کنند اختلافات را ترویج دهند و از آن به عنوان ابزاری تحقیر‌کننده نسبت به زنان استفاده کنند.

رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: نگاه اعتدالی ما نسبت به زنان از الگوی بسیار والایی به نام حضرت فاطمه(س) سرچشمه می‌گیرد که امام(س) نیز در این زمینه اقدامات زیادی انجام داد؛ از این رو ما باید به ارائه چهره اعتدالی و تعالی از زن ادامه دهیم.

ابتکار همچنین با اشاره به نقش زنان در انقلاب اسلامی گفت: با وجود انقلاب اسلامی راه برای زنان باز شد. البته این به آن معنا نبود که انقلاب اسلامی همه موانع را از مقابل زنان برداشته باشد چون زنان خود در پیشرفت موثر بودند و بسیاری از موانع را برداشتند. خوشبختانه در دولت تدبیر و امید نسبت به زنان نگاه ویژه‌ای وجود دارد و امیدواریم که بتوانیم در مسیر حل مسائل و معضلات سریع‌تر گام برداریم.



خاطرات دیدار رهبر انقلاب و همسر امام(س) منتشر شد


کتاب «یاد و یادگار»، خاطراتی از دیدار حضرت آیت الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) با همسر مکرّمه‌ حضرت امام (قدّس سرّه‌الشرّیف) در مراسم بزرگداشت بانوی انقلاب در هفته‌ مقام زن رونمایی می‌شود.

کتاب حاضر به کوشش موسسه‌ پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی در ششمین سالگرد درگذشت بانو ثقفی، همسر امام(س) با حضور جمعی از مسئولین در سالن اجلاس سران در تاریخ ۲۳ فروردین‌ماه رونمایی می‌شود.

آنچه در این کتاب مختصر و کم حجم جمع‌آوری و به علاقه‌مندان رهبر کبیر انقلاب اسلامی و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی قدّس سرّه‌الشرّیف، تقدیم می‌شود نمونه‌هایی است از بیانات و گفتگوهای حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظّم انقلاب اسلامی (مدّظلّه‌العالی) در دیدار با همسر مکرّمه‌ حضرت امام (س) به علاقمندان اسلام ناب محمّدی و پیروان راه امام راحل (س) تقدیم می‌کند.

آنچه در این دیدارها بیان شده نمایانگر حقائقی نورانی از شخصیت الهی امام عزیز رضوان‌‌الله‌علیه و حاکی از اعتقاد و ارادت ویژه‌ی رهبر معظّم انقلاب دام‌ظلّه به امام بزرگوار قدّس سرّه و علل این باور و عشق و نیز حاوی نکته‌ها و درس‌های فراوان برای پیروان راه آن امام راحل قدّس سرّه است. امکان تهیه‌ کتاب "یاد و یادگار" به زودی فعال می‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار