بازدید 3670
بيشترين زيان تورم در استان‌هاي محروم؛

سطح رفاه در مناطق فقيرتر بيشتر كاهش يافت

بررسي نرخ رشد تورم در استان‌هاي مختلف كشور در پنج سال نشان مي‌دهد زيان رفاهي ناشي از افزايش تورم در استان‌هاي فقيرتر، بيشتر بوده است.
کد خبر: ۴۹۰۴۸۱
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۶ 12 April 2015

بررسي نرخ رشد تورم در استان‌هاي مختلف كشور در پنج سال نشان مي‌دهد زيان رفاهي ناشي از افزايش تورم در استان‌هاي فقيرتر، بيشتر بوده است.

به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی، شاخص‌هاي قيمت بانك مركزي حاکی از آن است که در بين استان‌هاي كشور استان هاي بوشهر، خوزستان، هرمزگان، گيلان، خراسان شمالي، ايلام، سيستان و بلوچستان، اردبيل، آذربايجان غربي، خراسان رضوي و خراسان جنوبي بيشترين زيان رفاهي را از نرخ رشد تورم ديده‌اند.

با اعمال شوك‌هاي هدفمندي و ارزي در سال‌هاي 1390 و 1391 تفاوت تورم افزايش پيدا كرده است. اين موضوع بيانگر آن است كه علاوه بر اينكه شوك‌ها باعث افزايش تورم شده‌اند، در مناطق مختلف كشور نيز آثار متفاوتي به همراه داشته است. براي مثال نرخ تورم در تهران نسبت به استان‌هاي فقيرتر به نسبت كمتري افزايش يافته كه اين موضوع نشان‌دهنده زيان رفاهي بيشتر تورم در استان‌هاي فقيرتر بوده است.

تورم داراي توزيع متفاوتي در سطح كشور است و موقعيت جغرافيايي در نرخ تورم تاثيرگذار بوده است. طبق بررسي‌هاي مركز پژوهش‌هاي مجلس اكثر استان‌هاي با تورم بالا استان‌هاي مرزي و اكثر استان‌هاي تورم پايين استان‌هاي ساحلي هستند. از جمله دلايل آن بالاتر بودن سهم خدمات در سبد خانوارهاي با تورم پايين‌تر مثل تهران و استان‌هاي ساحلي و همچنين نقض نظام توزيعي كشور بوده است.

نرخ تورم بالا در روستاها بعد از هدفمندي

به رغم انطباق تورم مناطق روستايي و شهري قبل از هدفمندي يارانه‌ها، با نزديك شدن به موعد اجراي هدفمند كردن يارانه‌ها نرخ تومر در مناطق روستايي به نحو معناداري از مناطق شهري پيشي مي‌گيرد كه كمتر سابقه داشته است.

با در نظر گرفتن شكاف درآمدي موجود ميان خانوارهاي شهري و روستايي، وضعيت تورم نشان مي‌دهد كه شوك‌هاي وارد شده به اقتصاد مي‌تواند به افزايش اين شكاف و بدتر شدن توزيع درآمدها بين خانوارهاي روستايي و شهري منجر شده باشد.

با توجه به اينكه نتايج طرح هزينه درآمد خانوار مركز آمار ايران نشان مي‌دهد سهم كالاهاي خوراكي و پوشاك در بودجه خانوارهاي روستايي و شهري در سال 1389 به ترتيب 44 و 28 درصد بوده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار