بازدید 46704
حاشیه نگاری بر جوک‌هایی که این روزها باب شده؛

به گناهی که در جده رخ داده، گردن زائران ایرانی را نزنیم!

زشتی جوک‌های ساخته شده در این باره زمانی دو چندان می‌شود که می‌بینیم فارغ از بی‌تفاوتی به رنج تحمیل شده به هموطنانمان در جده، در این جوک‌ها هیچ نکوهشی متوجه عربستانی‌ها و پلیس و دستگاه قضای این کشور نشده و هیچ یک از ارکان مسبب این حادثه شوم، شماتت نمی شود.
کد خبر: ۴۹۰۲۷۶
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹ 11 April 2015
«باید حج عمره را تحریم کنیم»؛ این باوری است که بعد از افشای ماجرای دردناک فرودگاه جده در ذهن برخی شکل گرفته و حکم مجوزی را یافته که می‌توان با آن کاری کرد که رفتن به این سفر روحانی را به تمسخر بگیرند تا شاید هدفشان (تحریم حج) سریع‌تر به وقوع بپیوندد.

به گزارش «تابناک»، در روزهای اخیر، هر چه شبکه‌های اجتماعی موبایل بنیان و گروه‌های مختلف امثال وایبر، واتس‌اپ، تلگرام، لاین و... را مرور می‌کنیم، به جوک‌هایی برمی خوریم که در چند روز اینقدر شمارشان زیاد شده که باورپذیر به نظر نمی‌رسد و اغلب یک سمت و سو و جهت دارند؛ تمسخر آنهایی که به حج می‌روند یا خواهند رفت!

ماجرا از آنجا آغاز شد که خبردار شدیم دو پلیس ملعون عربستانی در فرودگاه جده عربستان، به دو نوجوان ایرانی دست درازی کرده و اتفاقی شوم را رقم زده‌اند که به رغم اعلام دستگیری پلیس‌ها و مستند شدن حادثه با حضور مسئولان عربستانی و دست اندرکاران کنسولگری کشورمان در آن شهر، هنوز پایانی بر آن معلوم نیست و نمی‌دانیم به مجازات مجرمان و ستاندن داد نوجوانان آسیب دیده و خانواده‌شان منجر خواهد شد یا ممکن است به کمک کارشکنی‌های سابقه دار عربستانی‌ها، تبدیل به خاری در گلو شود.

اما این ابهامات در حالی است که در کشورمان، ماجرا به شدت مورد توجه عموم قرار گرفته و واکنش‌هایی را به دنبال داشته که کم سابقه و در مواردی عجیب و غریب هستند؛ از یک سو برخی خواستار واکنش قاطع مقامات کشورمان به این فاجعه رقم خورده و تسریع در روند رسیدگی به این پرونده و مجازات مجرمان در اسرع وقت هستند. از سوی دیگر، برخی اعتقاد دارند باید حج عمره را به جهت تنبیه عربستانی‌ها برای مدتی (چه کوتاه چه طولانی) محدود کرد و مانع شد تا به درآمد ایشان از بابت میزبانی زائران ایرانی لطمه وارد شود.

اگر از خواسته گروه اول که بحق و بجا به نظر می‌رسد، بگذریم، درباره گروه دوم به چند نکته مهم و قابل تأمل برخواهیم خورد؛ نخست اینکه طرفداران تحریم حج، کمتر درکی از حال و روز کسانی دارند که متقاضی اعزام به این سفر مهم هستند، مبالغ زیادی برای  این سفر پرداخته‌اند، سال‌ها در صف انتظار نوبت اعزامشان نشسته‌اند و در این سال‌ها، روز به روز بر شوقشان به انجام این سفر روحانی افزوده شده است.

البته این تنها یک اشکال ماجراست، زیرا شاید طرفداران تحریم حج اطلاع نداشته باشند  با انصراف زائران از انجام این سفر، بخشی از مبالغ پرداخت شده ایشان، بابت غرامت کسر خواهد شد. سوای آن، موافقان تحریم به این نکته بدیهی نمی‌اندیشند که برخی معتقدند ترک این سفر، آن چیزی است که برخی از تندروهای عربستانی خواهانش هستند و سال‌ها برایش نقشه کشیده و راهکار جسته‌اند و توفیق چندانی به دست نیاورده‌اند.

بر این اساس، تحریم حج می‌تواند اقدامی باشد که این دسته از عربستانی‌ها را خرسند خواهد کرد و جا دارد که درباره‌اش مداقه کرده و بعد واکنش نشان دهیم. اینجاست که می‌توان دریافت پیگیری هدفِ تحریم حج، ممکن است اشتباهی بزرگ باشد که خواسته یا ناخواسته، نفعش به ما نرسد.

اما همه این‌ها تنها بخشی از واکنشی است که تجاوز دو مامور پلیس عربستان به دو نوجوان ایرانی در کشورمان رقم زده است و بخش دیگر آنجاست که می‌بینیم این رخداد شوم، دستمایه ساخت و انتشار گسترده جوک‌هایی در کشورمان شده که بعید است امثال آن‌ها را ندیده باشیم؛ جوک‌هایی که در آن‌ها به جای تقبیح عمل زشتی که پلیس عربستان مرتکب شده، رفتن به حج مورد تمسخر قرار می‌گیرد.

اینکه ریشه شکل گیری این جوک‌ها کجاست، موضوعی است که باید به دقت بدان پرداخت و با واکاوی‌اش، به دنبال ریشه برخی خصیصه‌های زشت رایج شده در جامعه گشت که هم‌دردی با هموطنان در آن رنگ باخته و خندیدن به بلایی که بر سر عزیزان و دلبندان دو خانواده ایرانی رخ داده، جایگزینش شده ولی سوای آن، از این رو عجیب است که می‌بینیم تمام زشتی‌های اتفاق رخ داده در جده را متوجه آن دسته از هموطنانمان می‌کند که به حج می‌روند، یا قصد دارند به این سفر روند.

به عبارت بهتر، زشتی جوک‌های ساخته شده در این باره زمانی دو چندان می‌شود که می‌بینیم فارغ از بی‌تفاوتی به رنج تحمیل شده به هموطنانمان در جده، در این جوک‌ها هیچ نکوهشی متوجه عربستانی‌ها و پلیس و دستگاه قضای این کشور نشده و هیچ یک از ارکان مسبب این حادثه شوم، شماتت نمی‌شوند؛ گویی این فاجعه به این دلیل رخ داده که هموطنانمان به حج رفته‌اند، نه چیز دیگر!

با این نگاه، بعید است که بتوان استدلالی برای مجاز دانستن ساخت و انتشار این جوک‌ها یافت و حتی نکته‌ای خنده آور در این جوک‌ها کشف کرد، مگر آنکه در این باره تفکر نکرده باشیم؛ اتفاقی که‌ گاه دیر متوجه‌اش می‌شویم و متأسفانه به آن مبتلا هستیم، که اگر نبودیم، شاید یک جوک هم درباره این اتفاق شوم نمی‌ساختیم یا اگر می‌ساختیم، در آن خشممان را نسبت به پلیس عربستان نشان می‌دادیم، نه آن دسته از هموطنانمان که دوست دارند به سفر روحانی حج بروند!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۷۰۲
انتشار یافته: ۷۵
خیلی قضیه را راحت گرفتید. کمه کمش یکی دو سال تعطیلی عمره، واقعا معمولی است.
عربستان همیشه تا بوده همین بوده اما ایران این جوری نبوده خوب در مورد عربستان جک نمیشه ساخت همیشه همین بودن بی فرهنگ
یعنی نون بعضی ها قطع میشه!!!!
باسلام
شکایتی علیه دومامورسعودی تقدیم دادستانی تهران نمودم که به دادسرای ناحیه 30 ویژه اموربین الملل ارجاع شد
نویسنده محترم لطفا کار حیوانی و کثیف عربها را تهطیر نکن تا نباشید چیزکی مردم نگویند چیزها... بگذارید بخاطر غرور ایرانی تحریم حج عمره انجام بشه تا ادب شوند
ببخشید بسیاری از همین کسانی که خواستار تحریم حج هستند خودشان در صف انتظار حج بوده اند. از جمله خود من که امسال نوبتم می شود و تا اطلاع ثانوی حج را تحریم کرده ام. پس این شمایید که خبر ندارید.
پاسخ ها
fanoos62
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
دمت گرم ، خوب حال این نوسنده رو گرفتی ، فکر میکنم خودش دلال فیش عمره باشه...
سلام.تابناک قطعا این مطلب را به سفارش سازمان حج و زیارت و دست اندرکاران زیارتی نوشته ای چرا که مراجع عظام تقلید همچون مکارم شیرازی هم عمره با ذلت را نهی فرموده اند.
ميخواستن نرن پول مفت رو بريزن تو حلقوم عربها
دلخوش از انیم که حج میرویم...تحریم حج عمره
اگر بر فرزند خودت هم چنین ستمی می شد .......
به ناموس تو هم اینجور دست درازی میکردن همیمنو میگفتی!!!
مرگ یه بار شیون هم یه بار!
تحریم سفر به ضرر بعضی دوستان وطنیه
بسیار عالی
کمی تفکروتامل نجاتبخش ما از غفلت و نادانی است
باید حج عمره را تحریم کنیم
تحریم برای همیشه .
اصلا وقتي داخل كشورمان اينقدر محتاج داريم، چرا بايد پولمون را بديم عربهاي از خدا بي خبر بخورن؟
بی خود سعی نکنید مانع تحریم شوید. تحریم حج عمره از هر سو مفید و سازنده و عقلانی است
یشتر به نظر میاد شما نگران سود از دست رفته هستید وقتی ایت الله مکارم میگن باید تحریم کرد حداقل برای مدتی شما کجای کاری
ما کسی رو نمی تونیم عوض کنیم ولی خودمون رو می تونیم مغلطه نکنید
خنده تلخ من از گریه غم انگیز تراست کارم از گریه گذشته است و به آن میخندم. حکایت ما ایرانیان
در مورد بحث جك ساختن موافقم ولي تحريم حج عمره رو لازمه .توهين به ايراني تا كي.
تحریم حج اولین و ابتدایی ترین اقدامی است که مردم ما خواهان آن هستند و باید انجام پذیرد. آیا رفتن به حج با تحمل هر ذلتی توحیه پذیر است؟
توی هم کاسبکار حجی تابناک
آره تابناک میدونم ... دفترهای زیارتی متضرر میشن!!!!!!!
کعبه یک سنگ نشانه است که ره گم نشود.حاجی احرام دگر بند ببین یار کجاست.
اصلا اینجوری نیست ، اصلا.....
الان حج رفتن به نظر من گناه و سر تعظیم فرود آوردن جلوی عرب هاست
مثلا اومدی مقاله تحلیلی بنویسی؟
طرفدار پول به جیب عربستان و سازمان... هستی
وقتی پولت رو میدی به عرب ها , باید هزار تا حرف هم برات در بیاد. آدمی که دشمنش رو پولدار و گردن کلفت تر می کنه , سزاوار بدتر از اینهاست.
به این تجارت ننگ آور پایان دهید...
فقط تحريم حج همين
آیا خدا را فقط در مکه میتوان یافت؟..........
این ارزیابی ؛ تحلیل کیلویی هم نبود!
يعني چه كه مقداري از پولشان بابت غرامت كسر خواهد شد. دولت بايد در قبال تصميمي كه ميگيره و ارزي كه از كشور خارج نمي شه از خداش هم باشه كه اين غرامت رو تقبل كنه؟
اگر قدری غیرت داشته باشیم امر مستحب را به قیمت چنین خفت وآبروریزی انجام آن را حرامترین کار ها میدانستیم
انتظار کشیدن و تو صف وایسادن برای اینکه برن پول بریزن تو حلق این اعرابی که همه جوره دشمنی خودشون رو با ما نشون دادن
ایا اگر به پسر یا برادر نویسنده این مقاله تجاوز شده بود باز اینگونه مینگاشت؟ بی غیرتی تا چه حد
دلم میخواد بدونم اگه همچین بلایی تو یکی از اتاقای خونت میافتاد خونتو خراب میکردی یا نه
امام حسین حج واجب را رها کرد ما باید برای دفاع از هوطن خود عمل مستحب را رها کنیم و هر کس غیر این را بگوید بصیرت ندارد و یا منافعش به خطر می افتد ان دو نوجوان جوانان ما هستند
چه منافعی داری؟

برو به فکر اون روزی باش که اگر این اتفاق برای خودت یا نزدیکیات میوفتاد چی کار میکردی
تحریم حج و بستن سفارت سعودی فقط!
شاید نگارنده متن دستی در حج و زیارت دارد
مرگ بر جهالت
نویسنده ای که خودتو معرفی نکردی

کسر شدن از کل پرداختی خیلی بهتراز بی حرمتی است.

دوما چه انتظاری ... خدا پدرتو بیامرزه....

شما نمی خواد دلواپس خوشحالی عربستان بشی....

میلیونها دلار هرسال به جیب عربستان میره....

بی خیال
ممنون از تابناک بخاطر مطالب بالا.
ازماست که برماست
تابناک تو چه نسبتی با مافیای حج داری؟
به نظر من اين حجم از جوك هايي كه نوشته شده از يك منبع تغذيه مي شود و خيلي از ماها بدون توجه به مفهوم اصلي و مقاصد پشت پرده اون ها رو انتشار مي دهيم. كه اين مايه تاسف است.
مردم سرگرمی ندارند جوک میسازند خوبه خودتان میگید جوکه پس دنبال مقصر نگرد چیزی دستگیرت نمیشه / حالا یک عده دوست دارند بایک کار مستحبی سرمایه خودشون وارز ملت را توی جیب عربا بریزند یکحدیث دیکری است!
به مدت طولاني به سفر چج نرويد.
چقد حرف میزنید،جواب بی احترامی بی حدو حسر عربستانی ها همینه که برای مدتی لااقل قید سفر حج عمره زده شه حدااقل تا یه کم ادم شن.
چي ميگي تابي جان: چطور در مورد سريال در حاشيه نظرت فرق داشت بابا اين جوكها رو آدمهاي عاقل نمي سازند كه بخوان در موردش فكر كنند در ضمن سفر معنوي يه مقدماتي لازم داره وقتي شرايط مهيا نيست چرا اصرار داريد
باید جوی درس بشه که هیچ کس نره مکه تا ابروی ایرانی ها بیشتر از این نره
وای بر شما که به خاطر منافع خودتان عزت ایرانی رو خدشه دار کردید
حالا هم دارید توجهیش می کنید
هیچکس نباید بره حج چه واجبش چه مستحبش
وقتی نظرات راثبت نمیکنید از مردم نخوهید بی خودی تایپ کنند
استدلال این قضیه مثل حجاب میمونه که اگه داشته اشی بقیه بهت کاری ندارن.
تابناک نکنه حج و زیارت خریدتت
بهتر از اعزام دانشجویان و دانش آموزان خودداری گردد
مطالب عالمانه وبه حقی است.
تو خوبي!!
شما برو حاجی ، من دیگه عمراٌ عمره برو نیستم
جای نوجوان ایرانی در این مقطع از سال سر کلاس درس هست نه سفر حج!!!!
لطفا والدین به این نکته توجه کنن که بردن کودکان به سفر معنوی حج هبچ توجیهی ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
یعنی اگر این بلا سر بزرگترها بیاد اشکال نداره
طرح جوك ها كار خوبي نيست اما پيش از سعودي ها ما خودمان وظيفه داريم به خودمان احترام بگذاريم.
جانا سخن از زبان ما میگویی

احسنت
دو بر هیچ به نفع عربستان
همه چیزو با هم قاطی کردی برادر!!
این مواردی که گفتید به هیچ وجه قانع کننده نبود .
نویسنده عزیز لطفا یه نگاهی به+ - بنداز!!!!!!!!!

کاملا گویاس!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
نوسینده قطعاً جزو مایه داران کاروان های حج است ومنافعش در خطراست !
به نظر من باید برای مدت کوتاهی هم که شده عمره صورت نگیره .
شما نویسنده خودت حاضری دختر یا خواهرت را بفرستی حج؟
احتمال زیاد این بابا ازحج منفعت می بره والا فسفر نمیسوزوند برای ماست مالی کردن این جنایت زشت.
تجارت حج باید تحریم شود
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی