بازدید 11824

بحران‌های منطقه‌ای و پیامدهای آن در اروپا

حسین محمدی فومنی
کد خبر: ۴۹۰۲۱۰
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۹ 11 April 2015
امروزه جهانیان بحران‌های متعددی اعم از بحران‌های اقتصادی ناشی از رکود مالی، بیکاری، مهاجرت، شیوع بیمارهای مهلک، سیل، توفان، و جنگ‌های داخلی و مرزی مانند بحران اکراین و جنگ‌های به ظاهر مذهبی به وجود آمده از سوی گرو‌ه‌های تروریست‌های صادراتی جهانی و منطقه‌ای مانند، گروه‌های تروریستی داعش، النصره، القاعده در کشورهای عراق، سوریه، یمن، و بوکو‌حرام در آفریقا را که دست به ‌کشتار، قتل و غارت مردم اعم شیعی، سنی، مسیحی، ایزدی و هر قوم و قبیله و فردی ـ‌که با اهداف گروه‌های تروریستی در منطقه همراه نباشند ـ زدند، ‌شاهد‌ند.

عوامل زیادی در به وجود آمدن جنگ و کشتار در منطقه خاورمیانه نقش دارند که از دولت‌های غربی آن سوی این منطقه شروع تا دولت‌های مرتجع عربی هم‌پیمان آنان را شامل می‌شود. دولت‌های غربی به ظاهر طرفدار حقوق بشر بازیگران پشت پرده جنگ هستند و ‌همواره تأمین منافع ملی خود را به سایر کشور‌ها تحمیل می‌کنند و برای آن دلایلی می‌آورند، که برای دیگر کشورهای مورد ظلم و ستم قرار گرفته، ‌قانع کننده و پذیرفته نیست.

دلایل و بهانه‌های حضور همه‌جانبه دولت‌های غربی در منطقه خاورمیانه و حوزه کشورهای خلیج فارس عبارتند از؛

۱ـ موقعیت کشورهای حوزه کشور‌های خلیج فارس به دلیل وجود منابع سر‌شار از انرژی نفت و گاز.
۲ـ موقعیت استراتژیک منطقه خاورمیانه، به دلیل خاستگاه ادیان ابراهیمی و پیوند‌دهنده سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا.
۳ـ وجود رژیم اشغالگر صهیونیستی در این منطقه و ایجاد امنیت و ثبات برای آن.
۴ـ وجود بازارهای تجاری به منظور فروش محصولات صادراتی.
۵ـ بیداری اسلامی مردم این کشور‌ها برای استقلال.
۶ـ گسترش کمربند امنیتی ناتو به شرق به لحاظ راهبردی در مقابل قدرت‌های مانند روسیه و چین.
۷ـ وجود تنگه‌های سوق الجیشی و تجاری تنگه هرمز و تنگه باب المندب در ایران و یمن.
۸ـ حضور نظامیان غربی در افغانستان به همراه کشورهای همسو منطقه و هم پیمان با دولت‌های غربی در این منطقه مانند عربستان سعودی و کشورهای عربی حاشیه حوزه همیشه خلیج فارس.
۹ـ بحران‌های اقتصادی و رکود مالی به وجود آمده در کشورهای اروپایی و آمریکا، برای از بین بردن بحران‌های مالی خود به انتقال بحران با ایجاد تنش، و راه اندازی جنگ در سایر کشور‌ها با انگیزه‌های مختلف، اعم از انگیزه‌های اختلافات مرزی و یا مذهبی و قومی به منظور فروش سلاح و تسلیحات نظامی اقدام می‌کنند.
۱۰ـ و بحران رشد و گسترش جمعیت مسلمانان در کشورهای اروپایی و غربی.

هم اکنون دو بحران ‌پیش روی دولت‌های غربی اروپایی است؛

 
۱ـ بحران افزایش گرایش مسلمانان در کشورهای غربی اروپایی،
۲ـ و بحران بازگشت افراد و اشخاص اروپایی شرکت کننده در جنگ عراق و سوریه.

روزنامه انگلیسی «دیلی تلگراف» در گزارشی نوشت ‌تا سال ۲۰۵۰ حدود ۲۰ درصد جمعیت اتحادیه اروپا را مسلمانان تشکیل خواهند داد. این روزنامه انگلیسی در نقشه‌ای از اتحادیه اروپا ترکیب جمعیت مسلمانان در کشورهای مختلف اروپا را ارائه کرده است.

به همین منظور به همراه افزایش اسلام هراسی اقدامات جدیدی ‌انجام می‌دهند که عبارتند از؛

۱ـ معرفی دین رحمانی اسلام به جامعه مخاطب خود به عنوان دینی خشن و غیر قابل قبول به منظور عدم گرایش مردم غیر مسلمان و مسیحیان به اسلام.
۲ـ کاهش مهاجرت مسلمانان به کشورهای غربی، با تدوین قوانین مهاجرتی سخت از سوی دولت‌های غربی و اتحادیه اروپا.
۳ـ عدم جلوگیری از مهاجرت اقلیت مسلمانان برای حضور در گروه‌های تکفیری داعش و النصره در جنگ عراق و سوریه.
۴ـ تدوین قوانین بازدارنده در بازگشت افراد و اشخاص اروپایی شرکت کننده در جنگ سوریه و عراق و یمن به کشورهای محل اقامت آنان.

در حال حاضر اروپا بزرگ‌ترین صادر‌کننده تروریست به خاورمیانه است و آمارهای اعلام شده از سوی مؤسسات آماری کشورهای‌ اروپایی، حکایت از این موضوع دارد که‌ این تنها خواننده‌های موسیقی رپ و نوازندگان گرو‌ه‌های راک در اروپا نیستند که به گروه داعش ‌یا جبهه‌النصره می‌پیوندند تا در جنگ علیه سوریه و عراق شرکت کنند. نگرانی اخیر کشورهایی نظیر آلمان و فرانسه از زیاد شدن تعداد شهروندانشان در جنگ علیه سوریه است که نشان می‌دهد اروپا باید منتظر روزهای پرآشوبی در سال‌های آینده باشد.

از زمانی که گروه داعش و جبهه النصره به عنوان زیر‌شاخه‌های گروه تروریست القاعده، فعالیت خود را در سوریه و عراق آغاز کردند، بسیاری از وهابی‌های افراطی از سراسر دنیا به این گروه‌ها پیوستند. بر اساس آمار ارائه شده زمانی کشورهای منطقه از جمله پاکستان و عربستان و تونس، بالا‌ترین میزان صدور تروریست به سوریه و عراق را در کارنامه خود داشتند؛ اما این آمار کم‌کم به سمت اروپا و غرب تغییر و تمایل پیدا کرده و در ‌‌نهایت کار را به جایی رسانده که غیر مسلمانان اروپایی برای پیوستن به این گروه‌ها و شرکت در جنگ، دین خود را تغییر داده و به عنوان تازه مسلمانان افراطی به جمع تروریست‌ها می‌پیوندند.

چندی پیش، انگلستان به عنوان اولین کشور اروپایی که جمعیت زیادی را به عنوان تروریست راهی سوریه کرده بود، دست به تغییر قوانین اطلاعاتی و امنیتی خود زد تا مانع از حرکت خیل عظیم افرادی شود که به بهانه مبارزه با حکومت سوریه، به عراق و سوریه می‌روند تا به عضویت گروه‌های تروریستی درآمده و به شغل آدم‌کشی روی بیاورند. این نگرانی زمانی بیشتر شد که فرانسه نیز اعلام کرد، تعداد این افراد از مرز صد‌ها نفر گذشته و تخمین‌ها نشان می‌دهد ‌حدود یک هزار نفر از کسانی که تابعیت فرانسه داشته‌اند برای جنگ به خاورمیانه رفته‌اند. این نگرانی‌ها هم‌اینک از انگلستان و فرانسه گذشته و به آلمان نیز رسیده است. آلمان که خود به عنوان یکی از کشورهایی که کارخانه‌های تولید سلاح دارد و برای فروش به دست گرو‌ه‌های تروریستی می‌رسد، به تازگی اعلام کرده است، از مسأله پیوستن جوانان خود به گروه‌هایی نظیر داعش و جبهه ‌النصره نگران است‌ و این نگرانی برای آن پایانی متصور نمی‌شود.

اما پایان این نگرانی‌ها و کاهش آن منوط به؛


۱ـ بین بردن اسلام هراسی در رسانه‌های تبلیغی دولت‌های غربی،
۲ـ احترام به حقوق مردم سایر ملل و عدم دخالت در امور کشورهای دیگر،
۳ـ به رسمیت شناختن حق حاکمیت کشور‌ها‌ی مستقل،
۴ـ و رعایت حقوق اقلیت مسلمانان و عدم ایجاد محدودیت در زندگی آنان در سرزمین تحت حاکمیت خود است.
در غیر این صورت، دولت‌های غربی کشورهای اروپایی باید همچنان ‌منتظر پیامد‌های ناشی از بحران ایجاد شده و اقدامات خرابکارانه از سوی گرو‌ه‌های افراطی تروریستی در سرزمین خود باشند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان