بازدید 13664

فست فودی به نام پایان نامه

زمانی قدم های این پایان نامه های تقلبی فقط در مکان های خاصی مانند میدان انقلاب و یا نزدیک ورودی دانشگاه ها بود. شماره های نوشته شده در سطح پیاده رو ها یا افرادی که برگه هایی در این رابطه پخش می‌کردند، نمونه های قدیمی تبلیغ برای پایان نامه فروشی هستند. اما امروزه دامنه این مشکل پا را فراتر نهاده است. این روزها پایان نامه فروشی در سایت ها و فضاهای مجازی هم رواج پیدا کرده است.
کد خبر: ۴۹۰۱۰۶
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۵ 11 April 2015
از بین رفتن وجاهت پایان نامه و هیبت جلسات دفاع خبری است که تن و بدن جامعه دانشگاهی را به لرزه در می‌آورد. وقتی که آنقدر عیان می‌شود و پرده از رازش برداشته می‌شود که یکی از نمایندگان مجلس به سهل الوصول بودن اتمام تحصیلات تکمیلی اشاره می‌کند. افزایش فروش پایان نامه ها، نکته ای است که شاید بسیار و بسیار خوانده شده باشد، اما انگار تمامی ندارد. 

به گزارش ابتکار، رییس جمهور در هفتصد و پنجاه و سومین جلسه شورای انقلاب فرهنگی از آنچه پایان نامه فروشی و کپی برداری علمی نامیده می‌شود انتقاد کرده و گفته است که شان علمی کشور به هیچ وجه نباید زیر سوال برود و دستگاه های مرتبط با این اقدامات مقـــابله کنند. به رغم این اشاره ها و پیگیری ها ولی پایــــان نامه فروشی باز هم رواج دارد و بازار داغ و متفاوت تری هم پیدا کرده است.

پایان نامه در حال پختن است!

زمانی قدم های این پایان نامه های تقلبی فقط در مکان های خاصی مانند میدان انقلاب و یا نزدیک ورودی دانشگاه ها بود. شماره های نوشته شده در سطح پیاده رو ها یا افرادی که برگه هایی در این رابطه پخش می‌کردند، نمونه های قدیمی تبلیغ برای پایان نامه فروشی هستند. اما امروزه دامنه این مشکل پا را فراتر نهاده است. این روزها پایان نامه فروشی در سایت ها و فضاهای مجازی هم رواج پیدا کرده است. به سراغ یکی از این سایت های مجازی می‌رویم. دامنه تبلیغات در این سایت بالاست. فروش پایان نامه و مقاله علمی در موضوعات مختلف. ایمیلتان را بگذارید. واریز پول به فلان شماره حساب، شما در خانه بنشینید پایان نامه در حال پختن است و تا چند روز دیگر آماده ی مصرف می‌شود.

پاقدم نحس پایان نامه فروشی

مرض پایان نامه فروشی به جان تحصیلات عالی دانشگاهی در کشور ما افتاده است. مرضی مسری که ضرر آن به همه سیستم آموزشی می‌رسد. تبعات زیان بار آن افراد سالم و ناسالم را در بر می‌گیرد. افرادی هم که پایان نامه های قابل قبولی ارائه می‌دهند به دلیل بی توجهی هایی که به پایان نامه های آن ها می‌شود انگیزه لازم را برای تلاش از دست می‌دهند. ورود این پایان نامه ها به سیستم دانشگاه باعث شکل گرفتن نگاه بدبینانه در بین مسئولان و استادان به تمام پایان نامه ها شده است. پا قدم نحس این ماجرا دامن همه را می‌گیرد. ارزش پایان نامه در کشور ما پایین آمده است. همین کم ارزشی باعث شده است که تلاش برای ارائه یک پایان نامه خوب هم کاستی بگیرد. ادامه این روند سیاه شدن چهره علمی کشور است. دامنه این سیاه شدن چهره علمی فقط معطوف به خود کشور نیست بلکه باعث می‌شود در عرصه بین‌الملل هم اعتماد به کارهای علمی پژوهشگران ما رو به افول بنهد.

پایان نامه فروش امروز، مدرک فروش آینده

پایان نامه فروش های امروز، مدرک فروش های آینده خواهند شد. وقتی ارزش علم و آموزش عالی در کشور رو به افول بنهد دیگر حتی انگیزه ای برای ورود به مقطع بالاتر باقی نمی‌ماند. وقتی پایان نامه و مقاله علمی که اساس و بنیان آموزش عالی هستند ارزش خود را از دست بدهند دیگر انگیزه ای برای تحصیل باقی نمی‌ماند. امروز افراد پایان نامه و مقاله علمی را می‌خرند و کم کم دیگر حوصله ای برای کلاس و درس باقی نمی‌ماند و شروع به خرید خود مدرک می‌کنند. از عواقب بعدی این موضوع مدرک فروشی است. اگر سدی بر سر راه پایان نامه فروش ها ایجاد نشود سیل تقلب کل آموزش عالی را به نابودی خواهد کشاند.

پایان نامه های فست فودی

در جامعه ای که تحصیل ارزش خود را از دست می‌دهد و مدرک گرایی رواج پیدا می‌کند به مرور آسیب های دیگر مانند پایان نامه فروشی در آن جامعه ظهور پیدا می‌کنند. برای یافتن ریشه های این قضیه باید نظام آموزشی را در سطوح پایین مورد مطالعه قرار داد. نظام آموزشی که دانش آموز را به حفظ کردن به جای فهمیدن ترغیب می‌کند، بین علوم مختلف فرق می‌گذارد و فقط به یک سری از علوم خاص در آن توجه می‌شود، افرادی بی هدف و بی برنامه تحویل جامعه می‌دهد که بدون هدف مشخصی پا به دانشگاه می‌گذارند. از سوی دیگر فاصله ای که تحصیل دانشگاهی با حوزه کاری افراد دارد باعث می‌شود تحصیل روز به روز ارزش خود را بیش تر از دست بدهد. کلاس و درس برای دانشجویان اهمیت و ارزش خود را از دست داده است و همین بی ارجی علم باعث می‌شود افراد به راحتی روی به پایان نامه آماده بیاورند. پایان نامه های فست فودی با روحیه نظام آموزشی که از بنیان کر و کور و لال است به خوبی همخوانی دارد. برای حل کردن مشکل پایان نامه فروشی نظام آموزشی را باید از بنیان متحول کرد.

سکوت های خیانت کار

بعضی سکوت ها خطرناک هستند. این سکوت ها خیانت به علم هستند. سکوت اساتیدی که به تقلبی بودن پایان نامه ها آگاه هستند ولی چیزی نمی‌گویند باعث رواج بیش تر این تقلب در نظام آموزشی می‌شود. اساتیدی که در مقابل این جنایت سکوت می‌کنند خیانت کار هستند. آن ها به ارزش علم، به حقیقت، به دانشجو و بیش از همه این ها به خود خیانت کرده اند. این رفتار اشتباه باعث رواج هرچه بیش تر این پدیده بین دانشجوهای دیگر می‌شود. وقتی استادی در مقابل این خیانت سکوت می‌کند زمینه را برای بروز انحراف های دیگر به وجود می‌آورد. از طرفی هم راحت گرفتن جلسه دفاع و توجه ناکافی به پایان نامه ها باعث می‌شود در دانشجوها انگیزی کافی برای ارائه یک کار خوب به وجود نیاید. نمره های بالایی که به همه پایان نامه ها داده می‌شود و تقریبا تمامی آن ها در یک سطح هستند باعث می‌شود ارزش کار خوب و بد یکسان شود و انگیزه ای برای ارائه کار خوب باقی نماند.

برخوردهای سختگیرانه با مجرمان

از عوامل اصلی که به تشدید این آسیب می‌انجامد نبود قوانین و مقررات بازدارنده است. قوانین قوی و سختی در این زمینه وجود ندارد. افراد خاطی به سادگی از چنگ قانون می‌گریزند. اگر در این زمینه برخورد های سختگیرانه ای با افراد خاطی وجود داشته باشد دیگر کسی به خود جرات انجام دادن این خطا را نمی‌دهد. برای ریشه کن کردن این مشکل است لازم است که با تمام افراد مجرم در این زمینه برخورد شدید صورت گیرد. دانشجو ای که پایان نامه یا مقاله تقلبی تحویل می‌دهد باید مجازات شود. با جمع کردن بساط پایان نامه فروش ها و برخورد شدید با آنها این پدیده را ریشه کن کرد. از موازی کاری ها دستگاه های مسئول در برخورد با پایان نامه فروش ها جلوگیری شود. این موازی کاری ها باعث شده که هیچ دستگاهی برخوردی قاطع با این پدیده نکند. اگر در یک برحه زمانی کوتاه دامنه سخت گیری ها بالا برود از دامنه این پدیده به مقدار فراوان کاسته می‌شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۸
انتشار یافته: ۳۳
پایان نامه ای که هیچ کاربرد خاصی ندارد. از نتایجش هیچ کس جز 2 نفر داور و یک نفر استاد راهنما مطلع نمیشوند. پایان نامه ای که اگر کسی بخواهخد تحقیق مشابهی انجام دهد یا از نتیاج آن استفاده کند باید هفت خوان رستم را بگذراند تا به این اطلاعات دست پیدا کند. پس فرقی نمیکند این پایان نامه پخته شود یا نوشته شود!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
همچنین برای استاد راهنما مشاور داور داخلی داور خارجی تحصیلات تکمیلی برای انها که نان دارد.
يعني همه مشكلات مملكت حل شده اين يكي مونده !! برو بابا جان مردم از فقر و بدبختي دارن تلف ميشن.گير دادين به اين يكي.
سهميه هاي مختلفي كه قبلا 40 درصد بود و مانع ورود بچه درسخونا به دانشگاهها ميشد و جاشونو سهميه ايها با درصدهاي منفي تو كنكور پر ميكردن خيلي بدتر از پايان نامه فروشي بود چرا راجع به اونا هيچي نميگفتين كه ارزوي خيلي ها رو به باد داد.
کلا وقتی سر جلسه دفاع استاد ها اصلا وقت نمیگذارند بخوانند فقز به ایرادات نگارشی توجه میکنند متاسفانه در دانشگاه دولتی ایران هم همین است
وقتی استاتید در دانشگاهها نیستد و حقوق میگرند و خواندن پایان نامه را لطف میداند بهتر از این نمی شود
وقتی نمره بد پایان نامه 19 و نمره خوب 20 است. دانشجویان هیچ انگیزه ایی ندارند. من این مشکل را فقط استاتیدی میدانم که فکر میکنند م یتوانند حقوق بگیرند و هیچ کاری نکنند و به خود زحمت نمیدهند یک مبحث عملی جدید را یاد بدهند
شما که چاپ نمی کنید ولی باز می گویم وقتی حقوق یک هیئت علمی به اندازه تامین حداقل نیازهایش نیست و تازه خیلی از فارغ التحصیلان بیکارند دنبال چه کاری باید بروند؟ درمان ریشه ای لازم است تا وضع قانون.
تنها راه این است که سیستم جامعی درست شود که نه تنها پایان نامه های دانشگاه های داخلی بلکه پایان نامه ها و یا کتب معتبر مرتبط با رشته های تخصیلی را در خود جا دهد و برای ارزشیابی نهایی پایان نامه, با این سیستم جامع چک کنند تا ببینند چند درصد از پایان نامه شباهت به پایان نامه یا مطالب علمی ثبت شده ی دیگر دارد و اگر مثلا از 10% بیشتر بود, ارزش علمی پایان نامه رد شود. به همین راحتی. تنها مسئله برای این سیستم جامع همان بانک اطلاعاتی است که زمان گیر است. وگرنه برای چک کردن شباهت هیج کار پیجیده ای لازم نیست.
واجب هست مهران مدیری یک طنز نیز درباره پایان نامه نویسی و کار اساتید دانشگاه تهیه کنند
وزارت اطلاعات -خانواده های محترم شهید -پلیس 110-وزارت علوم - تو را به خدا نگذارید خون عزیزانمان پایمال شود -پایان نامه فروشی استارت انزوال علمی است
فست فود زمانی بوجود میاد که تعداد آدمها زیاد بشه و سرشون شلوغ. وقتی دانشگاههای ما فله ای دانشجوی فوق و دکتری میگیرن فست فود پایان نامه هم بوجود میاد. ضمنا تو خیلی از دانشگاههامون یک رقابت پنهانی برای داشتن دانشجوی ارشد و دکتری بیشتر بین خود اساتید هست و تنها چیزی که برای خیلی از استادها مهمه اینه که از پایان نامه بهر ترتیبی مقاله بیرون بیاد و هر جا که امکانش باشه چاپ بشه تا امتیازشون بالا بره. اگه یک بار تحقیق کنید که چند درصد استادان در جریان کم و کیف پایان نامه دانشجوها شون هستن و چقدر از جزئیات پایان نامه خبر دارن حساب کار دستتون میاد.
معضل پایان نامه فروشی ناشی از کم فروشی اساتیدراهنما می باشد .در راهنمایی تز باید در هرجلسه موضوع باید بررسی وبا توجه به راهنمایی اساتید روند کار ادامه یابد .نه اینکه اساتید راهنما تنها در موقع دفاع نسخه اماده را مشاهده کنند .
بنده هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران هستم. چندی پیش برای خرید کتاب به کتاب فروشی های روبروی دانشگاه تهران رفته بودم. به راحتی در خیابان تبلیغ می شد و حتی برخی جاها هم نوشته شده بود پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترا با مقاله ISI حتی یکی به من پیشنهاد کرد که وقتی فهمید که من دانشگاهی هستم و به ایشان اعتراض کردم فرار را برقرار ترجیح دادند یعنی خودشان هم می دانند که کار قانونی نیست. اعتراضات هم تاکنون نتیجه نداده است. به هر حال این نکته رتبه علمی را پایین خواهد آورد. شک نکنید
همه چيزمان به همه چيزمان ميايد!!
وقتی یک استاد فقط به خاطر منافع مالی و اموزشی تعداد بسیار زیادی پایان نامه( خارج از وقت و فرصت خود ) برای راهنمایی قبول می کند، وقتی که رشته تحصیلی/ تخصصی استاد راهنما با موضوع تحقیق مرتبط نیست ، وفتی به کم کاری و بی توجهی اساتید راهنما نظارتی نمی شود و تمامی بارانجام تحقیق بر دوش دانشجو است و. وقتی خود مسئولین از مشتریان این نوع پایان نامه ها برای دریافت فقط مدرک تحصیلی خود هستند و...... نتیجه همین می شود.....
کسانی که خودشان با همین سیستم پایان نامه فروشی پروفسور و استاد شده اند چط.ر می خواهند جلوی این قضیه را بگیرند؟
با سلام
یادم نمیرود که برای پروژه پایان نامه کارشناسی ام که طراحی و ساخت بود و گواهی ثبت اختراع داشت دو دفعه فقط توسط استاد راهنما مجبور به اخذ تاییدیه های لازم از مراکز آزمایشگاهی خودرو سازهای ایران شدم ولی الن با چندصد هزار تومان میشود همه کارها را انجام داد
وقتی برخی از روسای دانشگاه ها و معاونان پژوهشی و آموزشی غیر رسمی اعلام میکنند که نمره بدید، سخت نگیرید، بگذار بره کاریش نداشته باش، دیگه چه انتظاری دارید؟ وقتی دانشجو خودش حوصله کار کردن نداره و حاضر نیست که یه خورده به خودش سختی بده تا مطالب رو خودش اثبات کنه دیگه چه انتظاری دارید؟ وقتی سیستم ارتقاء عضو هیئت علمی منوط به تعداد هر چه بیشتر پایان نامه است دیگه چه انتظاری دارید؟ وقتی کارمند میشه دانشجو و وقت کار علمی هم نداره دیگه چه انتظاری داری؟ وقتی نتایج مقاله خود استاد از یک نرم افزار برداشته شده و کرک شده بدست می آد، دیگه چه انتظاری داری؟ وقتی مهم تعداد مقاله هست و نه محتوای آن، وقتی خود استاد دو کلام نمیتونه انگلیسی حرف بزنه ولی 100 تا مقاله به زبان انگلیسی داره دیگه چه انتظاری داری؟؟؟؟
اگر بخواهی تا حدودی (نه 100%) قانونی عمل کنی و روند علمی رو پیش بگیری، میشی گاو پیشونی سفید که همه بهت گیر میدن و هیچ دانشجویی هم باهات نه درس میگیره نه پایان نامه! برای انجام یک پژوهش نظری حداقل 6 ماه وقت لازم است (با این فشار تدریس) تا به نتایجی برسی که آیا درست هستند یا نه! بعدش نیاز داری تا نتایج رو با 4 نفر در میان بگذاری تا اونها نظر بدهند! بعدش نوشتن درست و حسابی متن اون مقاله مهم است! سپس نوشته رو باید به دو 3 نفر بدی تا برات بخونند و نظرشون رو بگویند! در نهایت به ژورنال بفرستی و منتظر باشی تا جواب بیاد!

این یعنی اینکه حد اقل یک سال لازم است تا به تنهایی و بدون کار تیمی و در کنار تدریس و مشکلات زندگی و پرداخت قسط و هزار و یک چیز دیگه بتونی یه مقاله از پژوهشهای خودت چاپ کنی!
حالا شما به من بگو: چند نفر این روند کاری رو انجام می دهند!؟؟؟
برادر من: خانه از پایبست ویران است!
همه چيز در كشور ما سطحي، مصنوعي و دكوري هست. ما به عمق هيچ چيزي نرسيديم.
اینقدر گناه خرید و فروش پایان نامه را به گردن دانشجوی بیچاره نیندازید منصفانه قضاوت کنید تولید علم را کیلویی ارزش می نهیم نه به احتیاج و نیاز .تنها می خواهیم آمار ارائه کنیم نتیجه اش هم همین می شود
آینده علمی کشور قربانی عده ای سودجو شده است که صرفا منافع خود را در نظر دارند. در هیچ جای دنیا اینچنین به خرمن علم و دانشگاه آتش زده نمی شود.
در جامعه ای که تحصیل ارزش خود را از دست می‌دهد و مدرک گرایی رواج پیدا می‌کند

در تمامي جهان مهندس يك كارشناس با مدرك ليسانس است ليكن متاسفانه بدليل حجم بالاي مدارك فاقد ارزش علمي ،خود شاهد بودم كه يك فرد ظاهراً دكتر از كارشناس قديمي با سوادي مي خواست كه اظهار نظر نظر نكند و حتي با حالتي التماس آميز از مديران خود مي خواست كه جلوي اورا (فقط بخاطر ليسانس بودنش) بگيرند.
مدرك گرايي آفت كشورهاي جهان سومي متكي بر پولهاي نفتي است.
نگارنده عزیز لطفا ریشه ای به این قضیه نگاه کنید...مشکل اصلی زمانی پدیدار شد که به خاطر سودجوییه یک سری رییس دانشگاه در دانشگاه رو باز کردند تا هر بیسوادی امکان تحصیل در سطح عالیه را پیدا کند...و هیچکدام سواد نوشتن پایان نامه رو ندارند...بنابراین وقتی تقاضا برای پایان نامه زیاد باشد بازار پایان نامه خودبخود ایجاد میگردد
از فوق لیسانس های بدون پایان نامه هم صحبت کنید.
نظام آموزشی که دانش آموز را به حفظ کردن به جای فهمیدن ترغیب می‌کند، بین علوم مختلف فرق می‌گذارد و فقط به یک سری از علوم خاص در آن توجه می‌شود، افرادی بی هدف و بی برنامه تحویل جامعه می‌دهد که بدون هدف مشخصی پا به دانشگاه می‌گذارند. از سوی دیگر فاصله ای که تحصیل دانشگاهی با حوزه کاری افراد دارد باعث می‌شود تحصیل روز به روز ارزش خود را بیش تر از دست بدهد.
بنده 13 سال پیش در رشته مهندسی فارغ التحصیل شدم . همان موقع هم وقتی اوضاع و احوال جامعه علمی کشور را دیدم.گرچه به شدت امروز نبود ولی کسانی که درس ضعیفی داشتند و واحد ها را به سختی پاس می کردند و چند ترم از من عقب افتاده بودند ولی دنبال فوق لیسانس بودند و غیره . و من که ظرف 4 سال درسم را به اتمام رسانیدم و در پاسخ به دوستانی که تو چرا برای فوق شرکت نمی کنی در حالیکه درست خوبه ولی یه جماعتی که از تو عقبترند در خیال فوق هستند به یک جمله اکتفا می کردم که " ترجیح می دهم یک لیسانس بی سواد باشم تا اینکه یک فوق لیسانس خیلی بی سواد " !! شما ببینید تقریبا تمام کسانی که در حال خواندن کارشناسی ارشد هستند ( خصوصا آقایان) شاغل هستند ،و بسیار وقتشان کم است ، بنابراین نمی توانند زمانی برای درس خواند و یا تحقیق داشته باشند.
نویسنده عزیز زیاد خودتان را خسته نکنید. متاسفانه در کشور ما کار از کار گذشته است. مشکل اصلی عدم امید به آینده در قشر تحصیلکرده می باشد. وقتی که یک نفر تمام عمر خود را صرف درس خواندن کرده و با مدرک دکتری پول ناچیزی از حق التدریسی عایدش می شود به نظر شما حوصله ای برای درس خواندن خواهد داشت. الان در آمد یک بقالی حداقل 4 برابر استاد تمام دانشگاه هستش. حالا خودتان قضاوت نمایید استاد چگونه انگیزه داشته باشد؟!!!!
دلایلی که در کامنتها ذکر شده به هیچ وجه توجیه کننده پایان نامه خریدن یا فروختن نیست. این کار علاوه بر تمام ضررهایی که به بدنه جامعه علمی می زند اصولا یک دزدی ادبی است. مثل این است که بگوییم امتحانات درسی دوره ابتدایی اهمیت عملی ندارد معلم هم خوب وظایفش را انجام نمی دهد پس دانش آموز ابتدایی مشکلی نیست اگر در امتحان تقلب کند.
بسمه تعالی
این انتقادات را بنده به سهم خود در دهه های 1360، 1370 ، الی 1390 آنقدر گفتیم و گفتیم که بقول معروف زبانمان مو در آورد ولی کو گوش شنوا. وقتی اکثر دانشگاههای کشور براستی شایستگی لازم برای دایر کردن دوره های فوق لیسانس را نداشته و ندارند، مجوز دوره های دکترا PhD را دریافت کردند، وقتی در هر بخش و شهری که حتی دبیرستان مناسبی نداشته و ندارند دانشگاه آزاد با چندین هکتار زمین و ساخت و سازهای زیبا اما با محتوای علمی پائین، وقتی دانشگاههای پیام نور قارچ مانند ظاهر شدند و رشد کردند و حتی دوره های دکترا دایر نمودند، وقتی مجوزهای دایر کردن دانشگاهها متعدد در اکثر نقاط کشور به افراد مختلف دادند، وقتی دوره های ضمن خدمت برای ارتقا به مسئولین و کارمندان مختلف دادند تا از دیپلم دبیرستان به دکترا برسد (و از شعار امیر تیمور بهره بردند که از تابینی چگونه به سرتیپی رسیدید؟) و به کسانی بورسیه دادند که سزاوار آن نبودند و رسوایی یک دوره ی آن نیز سال گذشته بر ملا شد و خیلی سریع به باد فراموشی سپرده شد، وقتی میزان درآمدهای اکثر مشاغل بازاری دهها و صدها و هزارها برابر درآمد تحصیل کرده ها باشد، انتظار داشتید و دارید چه دستاوردی نصیبتان گردد؟ درآمد یک فوتبالیست را با یک استاد دانشگاه مقایسه کنید!!!! نگویند که در اکثر کشورها این طور است. ردیف حقوقی بنده با فلان مربی و فلان بازیکن فوتبال از بودجه دولتی است، در کشورهای اروپایی و یا جاههای دیگر فوتبال و امثال آن خصوصی هستند، آزاد هستند هر چه می خواهند به مربیان و ورزشکاران بدهند این فرق دارد. بحث پول نیست بحث نابودی انگیزه و تشویق و ترغیب دانش آموزان و دانشجویان به ادامه تحصیلات حقیقی است. شما اگر مواد اولیه نامرغوب به دستگاه فرآوری یک واحد صنعتی تزریق کنید، انتظار محصولات با کیفیت بالا دارید؟؟؟؟ دانشگاههای ما همانند بسیاری دیگر از موسسات و ......همان مثال شیر بی یال و دم و شکم در مثنوی مولوی است. با این انتقادات و این پیشنهادات نیز نه دردی دوا می شود و نه گوش شنوایی وجود دارد. با این حال از خداوند متعال استدعای بهبود اوضاع و احوال را در همه ی موارد را می نمایم.
دکتر علمدار آشناگر استاد بازنشسته ی شیمی آلی
با سلام
دانش آموخته مهندسی مواد-متالورژی در سطح کارشناسی ارشد از دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران در سال 1389 هستم. افزایش ظرفیت دانشگاه ها در سطح تحصیلات تکمیلی از یک طرف و نبود کار مرتبط با رشته تحصیلی فارغ التحصیلان دانشگاه های مختلف در مقاطع بالا از طرف دیگر باعث به وجود آمدن بازارهای کاذبی از مشاغل مختلف شده است. که یکی از این مشاغل پر در آمد و راحت هم تدوین و فروش پایان نامه و مقاله در سطوح مختلف و حتی نوشتن پروپوزال در مقاطع ارشد و دکترا میباشد. اگر کسانی که به نان شب خود بعد از تحصیل محتاج بوده را در شغلیی مناسب به کار گیری کنند و از استعداد ها و توانایی این عزیزان در ساخت و تولید در رشته ی خود از آنها بهره برداری شود دیگر این مسایل به وجود نمی آید.
از طرف دیگر افزایش طرفیت پذیرش در دانشگاه های مختلف و ورود هرنوع دانشجو با هر نوع سطح علمی به هر نوع رشته صرفا به واسطه پول و یا آزمون فرمالیته در هر مقطع، بازار تقاضای پایان نامه و مقاله و پروپوزال را پر رونق کرده و احساس نیاز به یک مجموعه آماده بدون زحمت کشیدن را فراهم می آورد. و نتیجه آن فارغ التحصیل شدن یک عده تحصیل کرده با مدارج در سطح ارشد و دکترا با نداشتن سطح علمی مناسب و اگر چنین افرادی به صنایع یا دانشگاه و یا مورد کاری مرتبط با تحصیلات خود وارد شود با توجه به اینکه دانش اولیه و لازمه را ندارند لذا یاعث از بین رفتن سیستم کاری مربوطه میشوند.
این یعنی انفجار مدرک!!! که منتج از همان افزایش ظرفیت دانشگاه ها بوده است.
مجلس نشینان محترم بهتره فکری به حال دکترهای بیکار کنند تا مجبور به پایان نامه نویسی نشوند. اگه این کار رو نکنند چی بخورن؟؟ شما خرجشون رو میدی. در حالت اضطرار میگن گوشت مردار هم میشه خورد برادر
یکی از دوستان که از هلند اومده بود وقتی این مطلب رو گفتیم با اینکه دانشگاهی نبود، گفت در یکی از کالجهای هلند این مورد کشف شد، که به حکم دادگاه مدرک کل متقلبین از پایه باطل شد!!!
طبق آیین نامه دانشگاه هم اگر فرد سومی خارج از سیستم دانشگاهی در تقلب امتحانی دست داشته باشه با شکایت دانشگاه به دادگاه معرفی میشه و با وی برخورد قضایی میکنن
این مورد پایان نامه هم که کلا تقلب با دخالت شخص سوم هست که با همین قوانین الان هم قابل پیگیری هست مشکل کوتاهی هست!
البته در رشته های به ظاهر بی ارزش ما (هنر) هنوز هم از پروپزال گرفته تا دفاع اساتید دانشگاه هنر پا به پامون میان و موقع دفاع خود استاد راهنما در صورت کم کاری کمترین نمره رو میده !
با یقین میگم که واقعیت دانشگاههای ما مخصوصا در رشته های فنی و مهندسی بسیار بسیار جای تامل و توقف و تحسّر داره تعداد واحدها در دوره کارشناسی و عدم همراستایی محتوای آموزشی با علم روز (به عنوان مثال به تعداد و محتوای گرایش های دوره تحصیلات تکمیلی در رشته علوم کامپیوتر در ایران و کشورهای دیگر نگاهی گذرا بیندازید) و ضعف بی اندازه نظام آموزشی در دوره تحصیلات تکمیلی و احساس یأس دانشجو از همه تلاش ها و ناکارآمدی دانشجوی اصطلاحاً فارغ التحصیل شده ی صفر کیلومتر در بازار کار کشور همه و همه مثنوی هفتاد منی است که خیلیییییییی ها چشم خود را روی آن بسته اند.
دكككتر تابناك به بخش جررراحي
دكككتر تابي به بخش اورجانس
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان