بازدید 81555

چرا چادر زهرا رهنورد از سرش لیز می‏خورد؟

در اين لحظه يكي از دختران حاضر در جمع كه مي خواست در سخنراني رهنورد اختلال ايجاد كند با صداي بلند فرياد زد : شما كه حرف از اسلام و فاطمه زهرا(س) مي زنيد، چرا چادرتان از سرتان سر مي خورد؟ رهنورد در پاسخ به دختران جوان حاضر در جمع كه از ادامه صحبت هاي اين دختر جوان ممانعت مي كردند، گفت: عزيزان من اجازه بدهيد همه حرفشان را بزنند ، اگر قرار به حرف زدن است، از هر دو طيف صحبت كنند.
کد خبر: ۴۸۸۳۰
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۷ 21 May 2009
عصر روز گذشته دختران نسل سومي‌هاي ياريگر ميرحسين موسوي (نسيم دختران) با زهرا رهنورد ديدار كردند.

به گزارش ايسنا، در اين ديدار دكتر زهرا رهنورد طي سخناني و در پاسخ به تشويق‌هاي مكرر حاضران و ابراز احساسات آنان گفت: اميدوارم اين شور و نشاط شما به شور و نشاط پس از 22 خرداد بپيوندد.

وي ادامه داد: موسم‌هاي انتخابات مي‌تواند فرصتي براي گفتن حرف‌هايمان باشد. امروز سه سوال مهم در حوزه زنان وجود دارد يكي آنكه از زنان چه مي‌دانيم،‌ ديگر اينكه چرا وضع زنان اينچنين است و سوم آنكه زنان چگونه خوشبخت مي‌شوند. در پاسخ به پرسش اول بايد بگويم كه زنان و دختران ما به لحاظ وجودي در بهترين لحظات تاريخ ايران قرار دارند، دختراني هستند پرشور و نشاط، خردورز و فرهيخته و پايبند به اصول اخلاقي و ايمان.

رهنورد ادامه داد: در پاسخ به پرسش دوم يعني اين پرسش كه چرا وضع دختران جوان ما اينچنين است، بايد بگويم مگر دختران ما چه وضعي دارند، از نظر تحصيلات، علم و دانش و شور و نشاط وضع بسيار خوبي دارند، چه دانشجويان دختر ما و چه فارغ‌التحصيلان ما. البته نكات منفي هم وجود دارد كه اميدوارم رفع شود. خلاء‌هاي قوانين و عدم هماهنگي قانون با مطالبات جوان از جمله اين خلاءها است. در عين حال سطح اشتغال و كاريابي متناسب با سطح تخصص دختران جوان ما نيست. به لحاظ قانون مدني و شهروندي هم دختران جوان ما از كمبود قوانين رنج مي‌برند، بنابراين بايد گفت كه دختران ما فرهيختگاني هستند كه از اشتغال مناسب و آينده‌ي مديريتي نگرانند و از آن رنج مي‌برند.

رييس سابق دانشگاه الزهراء در ادامه گفته‌هاي خود يادآور شد: اما پرسش سوم كه چگونه زنان و دختران جوان ما خوشبخت خواهند شد، در پاسخ بايد بگويم اين مربوط به آن است كه دولت بعدي چه شيوه‌هايي را اتخاذ كند كه به طراز شخصيتي دختران ما برسد و به نظر من اولين شيوه ره‌يافت خانواده است. در عرصه خانواده احترام به حقوق دختران از آرمان‌هاي اخلاقي و ملي و اسلامي ما بوده و هست. در تاريخ ايران دختران ما شان بالايي داشتند و حتي به پادشاهي مي‌رسيدند، اما مهمترين نكته بعد از اسلام است كه پيامبر (ص) دست حضرت فاطمه(س) را مي‌بوسيد. با او مشورت مي‌كرد و شان والايي براي او در خانواده قائل بود. پس از ازدواج نيز اين شان حضرت فاطمه زهرا(س) محفوظ ماند.

رهنورد ادامه داد: يكي ديگر از شيوه‌هايي كه مي‌تواند دختران جوان ما را خوشبخت كند، عرصه عمومي و مهمتر از همه آن‌ها اشتغال است. اشتغال مقوله‌اي است كه در صورت رونق اقتصادي و در كنار سياستگذاري غيرتبعيض‌آميز مي‌تواند براي دختران ما محقق شود و به بهترين نحو براي آنان تامين شود.

رهنورد در ادامه خاطر نشان كرد: بحث اشتغال همچنين اولين گام براي ورود به فاز تساوي و رفع تبعيض است و گام دوم امنيت و ‌آزادي زنان در عرصه‌ي عمومي. مقصود من اين است كه زنان و دختران ما در محيط كار، خيابان و دانشگاه احساس كنند كه آزادي همراه با امنيت دارند، يعني خودشان انتخاب كننده‌ي محيط كار، تحصيل، پوشش و رفتارشان باشند.

وي ادامه داد: اما تا مساله‌ي آزادي و امنيت را كنار هم مي‌گذاريم عده‌اي مي‌گويند منظور ما ولنگاري است، اما شما نشان دهيد كه چنين نيست و آزادي مد نظر ما، آزادي دختران فرهيخته و جوان ماست و كساني كه مي‌خواهند با فضاي امنيتي دختران ما را جهت دهند، بايد بدانند كه قطعا شكست خواهند خورد و هيچ رشد و شكوفايي با سركوب موفق نمي‌شود. آزادي و امنيت يعني آنچه كه دختران ما با تعقل خود ايجاد مي‌كنند.

رييس سابق دانشگاه الزهراء با بيان اين‌كه اسلام به ما دستورالعمل‌ها را نشان داده و جزئيات ديگر به كسي مربوط نيست، ادامه داد: ره‌يافت دوم براي خوشبختي دختران جوان ما بعد از ره‌يافت خانواده، دموكراسي و دختران جوان است. وقتي بحث دموكراسي را مطرح مي‌كنيم مد نظر ما مردم‌سالاري ديني است يعني آن چيزي كه در سطح بين‌المللي همه براي خود انتخاب كرده‌اند، منهاي نكات خاصي كه ويژه‌ي مردم‌سالاري ديني است. دختران جوان ما بدين وسيله مي‌توانند به رشد و بالندگي برسند.

وي اضافه كرد:امروز 49 درصد از جمعيت كشور را زنان تشكيل مي‌دهند و از اين بخش 60 درصد را دختران جوان. آينده فرزندان، تعالي،‌ پيشرفت، توسعه و اسلام در دست شما دختران جوان است. انتظار اتكاء به خود، استقلال شخصيت و درون ‌جوشي، انتظاراتي است كه ذيل بحث‌هاي رفع تبعيض در اختيار رييس‌جمهور دهم قرار خواهيم داد.

رهنورد همچنين با بيان اين‌كه دختران جوان ما به قاره‌ي ششم تعلق دارند، تاكيد كرد: در قاره ششم آب، خاك و دار و درخت نيست، بلكه قاره‌ي فكر و انديشه، معنويت، ‌تعالي، برنامه‌ريزي، خلاقيت و رشد است. اين را مي‌خواهيم به آيندگان ثابت كنيم كه اگر قرار است در سال 1404 ايران قدرت برتر منطقه باشد يكي از آيند‌ه‌سازان آن دختران جوان ما هستند.

رهنورد مي خواست كه به صحبت هاي خود پايان دهد، اما به اصرار دختران جوان حاضر، رهنورد به تشريح تئوري هاي اطلاع رساني و اطلاع پروري پرداخت و گفت: زنان ما در هر شرايطي در سال 1404 بهترين ارتباط را مي توانند با كامپيوتر ايفا كنند و مرتبط با اين با تئوري اطلاع رساني همراه با تحقيق و پژوهش ارتباط داشته باشند و سوال اينجاست چرا دختران و زنان ما جزو بهترين پژوهشگران نباشند؟ نظام هاي سنتي علاقمندند زنان در گوشه خانه ها با ديگ و باديه و پخت و پز طرف باشند و نظام هاي ساختار شكن هم از سوي ديگر بام افتاده و مي خواهند زنان بدون هر گونه دورنماي ايفاي نقش مثبت حضوري بدون برنامه و در خدمت سرمايه داري داشته باشند.

وي افزود: نقش زنان و دختران ما در سال 1404 نقش زنان خردمند ، انديشمند ، فعال ، پژوهشگر ، مدرن و نوآور خواهد بود.

در اين لحظه يكي از دختران حاضر در جمع كه مي خواست در سخنراني رهنورد اختلال ايجاد كند با صداي بلند فرياد زد : شما كه حرف از اسلام و فاطمه زهرا(س) مي زنيد، چرا چادرتان از سرتان سر مي خورد؟ رهنورد در پاسخ به دختران جوان حاضر در جمع كه از ادامه صحبت هاي اين دختر جوان ممانعت مي كردند، گفت: عزيزان من اجازه بدهيد همه حرفشان را بزنند ، اگر قرار به حرف زدن است، از هر دو طيف صحبت كنند.

وي در ادامه صحبت‌هاي خود افزود: الگوي زني كه مي‌خواهد در سال 1404 نقش ايفا كند كيست؟ و پاسخ من اين است فاطمه(س)، فاطمه است. همان زني كه يار حضرت علي(ع) و مادر امام حسن و امام حسين(ع) بود، همان زني كه پدرش را در كوچه هاي مدينه مداوا مي كرد. همان زني كه زهرا است و باز هم مي گويم فاطمه ، فاطمه است.

اين دختر جوان هم چنان در ميان صحبت هاي اختلال ايجاد مي كرد و مي خواست از ادامه سخنراني او ممانعت كند.

رهنورد خطاب به او گفت: اجازه بدهيد صحبت هاي من تمام شود، بعد شما تشريف بياوريد بر روي سن و با هم صحبت كنيم.

رييس سابق دانشگاه الزهرا اين چنين به گفته هاي خود ادامه داد: الگوي همه ما حضرت زهرا(س) است، زني براي ابد و پيشتاز، ايشان مربوط به گذشته نيستند، بلكه متعلق به هميشه تاريخ اند ، اگر حرفي داريد با نشاط ، احترام و شادماني بگوييد، نقد ، پژوهش ، خرد ورزي و عقلانيت از ويژگي هاي زنان ما است.

رهنورد در جمع بندي گفته هاي خود در پايان گفت: عزيزان من همه ما يكي هستيم و فقط در روش ها فرق داريم، پس دليلي بر بداخلاقي نيست. همچنان كه فرموده شده جدالهم باالتي هي احسن. يعني با هم به نيكي حرف بزنيد پس پيش به سوي سال 1404 و ايفاي نقشي خلاق براي زنان و دختران جوان ما در توسعه ملي و پيشرفت اسلامي.

پس از سخنان رهنورد،دختر جوان حاضر در جمع كه سعي مي كرد از صحبت هاي رهنورد ممانعت به عمل آورد به دعوت وي به روي سن آمد و گفت: حرف من با آقاي مهندس موسوي است همان كسي كه پدر من به خاطر پاره كردن عكس او (در گذشته) به زندان افتاد. شما در اين 20 سال كجا بوديد؟

وي هم چنين خطاب به رهنورد گفت: شما كه چادر هديه حضرت فاطمه زهرا(س) را بر سر داريد، چرا اجازه دهيد نماآهنگ ها پخش شود؟

رهنورد در پاسخ خطاب به حاضران گفت: اينجا برنامه‌اي است كه مهمانداران سبز پوش عزيز آن را برگزار كرده‌اند و اين نهايت مهمان نوازي است كه اجازه داده اند افرادي باافكار مخالف صحبت كنند؟ حال اين دوستان مي‌خواهند انتقاد كنند مگر چه اشكالي دارد؟ شما هم مي توانيد انتقاد كنيد، اما در پاسخ به پرسش شما عزيز بايد بگويم كه برايم سخت است از آقاي ميرحسين موسوي دفاع كنم. من نه به عنوان يك همسر بلكه به عنوان يك هم رزم مي‌گويم كه ايشان فردي پيشرو و نوآور است و يكي از پايبندترين افراد به گفتمان هاي انقلاب است، البته با نگاه امروز، مهم جاودانگي ارزش هاي انقلاب است و ما با اين مبنا مي توانيم اين قرائتمان را هر روز نو كنيم.

رهنورد ادامه داد: موسوي پايبندترين فرد به گفتمان انقلاب است و امروز برنامه اش بر محور احياي گفتمان هاي انقلاب قرار گرفته و اگر امروز را فراموش كنيم، يعني بازگشت به نقطه اول. امروز روزي است كه ما دستاوردهاي هسته يي داريم و شما مي پرسيد كه موسوي 20 سال كجا بود؟ آقاي موسوي حضور داشت، اما مظلوم بود و سانسور مي شد. آقاي موسوي در تشخيص مصلحت نظام، شوراي عالي انقلاب فرهنگي، حضور داشت و در مناسبت هاي مختلف حرف مي زد اما دوربين كه به او مي رسيدند، او قهر مي كرد و دوربين از ايشان وحشت داشت.

وي افزود: اما درباره اين پرسش كه گفتيد چرا چادر من از سرم ليز مي خورد؟ بايد بگويم كه با وجود اين كه سوال شما اصلا دانشگاهي نبود، اما من جواب مي دهم. چادر انتخابي من سنتي نيست، بلكه همان چادري است كه روز 17 شهريور از سر زنان به خاك و خون خفته انتخاب شد و پرچم آزادي و ايمان من است اما لباس اسلام شكل خاصي ندارد، بلكه محتوا دارد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار