بازدید 12253

پایان مذاکرات همچنان در هاله ای از ابهام

مذاکرات هسته ای در لوزان همچنان با ابهامات خبری همراه است و در عین حال که برخی شنیده ها از پایان مذاکرات در بامداد فردا خبر می دهند ، دیپلمات های غربی ادامه مذاکرات تا دوروز آینده را محتمل می دانند.
کد خبر: ۴۸۷۱۵۶
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۹ 01 April 2015
مهر نوشت:

مذاکرات هسته ای در لوزان همچنان با ابهامات خبری همراه است و در عین حال که برخی شنیده ها از پایان مذاکرات در بامداد فردا خبر می دهند ، دیپلمات های غربی ادامه مذاکرات تا دوروز آینده را محتمل می دانند.

هفتمين روز مذاكرات هسته اي همچنان در بي خبري ادامه دارد.  

اكنون بيش از ٥ ساعت است كه در لوزان هيچ ديداري بين ايران و اعضاي ١+٥ برگزار نشده است و طرفين تقريبا در جلسات داخلي هستند.  

عضو ارشد تيم مذاكره كننده هسته اي كشومان صبح امروز ابراز اميدواري كرد كه تا امشب طرفين بتوانند به نتيجه دست پيدا كنند. اين در حالي است كه گفته شده است طرفين در دو سه موضوع باقي ناتده به پيشرفت هاي قابل قبولي رسيده اند و جزئياتي باقي مانده است كه درباره آن هنوز مباخث ادامه دارد.

 بحث تحريم ها و تحقيق و توسعه برنامه هسته اي ايران در روزهاي اخير از موارد اصلي اختلافات عنوان شده است كه به نظر مي رسد راه حل هايي نيز به دست آورده اند، البته ايران همواره تأكيد داشته است كه شرط لغو همه تحريم هاي ايران در هر توافقي لازم الاجراست گو اينكه تحريم ها داراي شكل هاي مختلفي هستند كه جدا از لغو همه تحريم هاي اقتصادي در گام اول باقي تحريم ها از جمله تحريم هاي تسليحاتي، اشاعه اي و ... بايد چارچوب مشخصي در بازه زماني مشخص مورد قبول ايران براي لغو داشته باشند.

 همچنين دربحث تحقيق و توسعه نيز بايد برنامه ايران بر روي ماشين هاي پيشرفته صورت گيرد.  

به هر حال با وجود همه اين مباحث هنوز گفتگوها ادامه دارد و تنها نكته روشن اين است كه در پايان اين مباحث و زماني كه راه حل براي همه موضوعات به دست آمد قرار است بيانيه مشتركي منتشر شود كه به نظر مي رسد طرفين هم اكنون نيز در حال تهيه اين بيانيه هستند كه ممكن است برخي كليات درباره موضوعات مطرح در آن ذكر شود.  

ازسوي ديگر وزير امور خارجه كشورمان به همراه معاونان غروب امروز چند دقيقه اي برای پياده روي به حياط هتل آمد. ظريف گفت: كارها به اين دليل كه به جزئيات راه حل ها رسيده است بسيار دشوار است.  

البته جدا از آنچه مقامات ايراني مطرح مي كنند رسانه هاي خارجي نيز دائما شايعاتي را عنوان مي كنند.  

خبرگزاري فرانسه در آخرين اخبار خود اعلام كرده است که پيشرفت حاصل شده اما همچنان نياز به كار است و ضرب الاجلي كه اعلام شده بود ديگر وجود ندارد و به گفته یک دیپلمات مذاكرات مي تواند يك يا دو روز ديگر ادامه داشته باشد.  

همچنين گفته مي شود يك ديپلمات آلماني اظهار داشته كه بين ساعت ٩ تا ١٠ شب مذاكرات ايران و كشورهاي ١+٥ در سطح وزرا برگزار مي شود.

 احتمالاتي نيز مطرح مي شود كه تا فردا وزير خارجه فرانسه به لوزان بازگردد.  

بر اين اساس آنچه مسلم است مذاكرات تا فردا ادامه خواهد داشت. ممكن است در صورتي كه اختلافات تا دقايق پاياني امشب به نتيجه مطلوب برسد صبح فردا بيانيه پاياني قرائت شود، هرچند كه اين روزها گاهی احتمالات در لوزان با واقعيت فاصله دارند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار