بازدید 42355

ظریف: پیشرفت بستگی به اراده طرف مقابل دارد + تکمیلی

ظریف در پاسخ به پرسش خبرنگار تابناک گفت: کار‌ها به این دلیل که به جزئیات راه حل‌ها رسیده، بسیار دشوار است و امیدواریم پیشرفتی حاصل شود. هنوز مذاکرات و گفت وگو‌ها بین تمام هیأت‌ها ادامه دارد. در حال حاضر همزمان بین چندین هیأت باید گفت وگو‌ها صورت گیرد.
کد خبر: ۴۸۷۱۴۱
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۸ 01 April 2015
ظریف: پیشرفت بستگی به اراده طرف مقابل داردمحمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان گفت: پیشرفت مذاکرات بستگی به اراده سیاسی دارد. اراده سیاسی طرف مقابل همیشه مشکل داشته است. برخی از مسئولان غربی و وزرای امور خارجه نیاز داشتند برای مسائل داخلی که داشتند به کشورهای خود بازگردند. در صورتی که نیاز باشد وزرا بازمی‌گردند. البته همه گروه‌ها در سطح مدیران سیاسی و معاونان وزرا حضور دارند.

به گزارش «تابناک»، وی ادامه داد: پیش از این هم همیشه در همین سطح برنامه‌ها دنبال می‌شده است.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار تابناک که از بین دو چالش مطرح در کدام پیشرفت داشته‌ایم، گفت: کار‌ها به این دلیل که به جزئیات راه حل‌ها رسیده، بسیار دشوار است. امیدواریم پیشرفتی حاصل شود. هنوز مذاکرات و گفت وگو‌ها بین تمام هیأت‌ها ادامه دارد. در حال حاضر همزمان بین چندین هیأت باید گفت وگو‌ها صورت گیرد.

ظریف تصریح کرد: در حال حاضر مذاکرات بین دو هیأت در جریان نیست، بلکه چندین هیأت با نگرانی‌ها و دیدگاه‌ها و شاید گرایش‌های مختلف هم از نظر حقوقی و سیاسی با هم در حال مذاکره هستند. به همین دلیل است که کار‌ها مقداری پیچیده‌تر است.

ظریف گفت: این پیچیدگی هم در بحث توافق میان ایران و کشور‌ها و هم در توافق داخلی بین گروه ۱+ ۵ وجود دارد.

وزیر خارجه ایران ادامه داد: موضوعات زیادی به راه‌حل رسیده و درباره آن توافق شده است؛ اما چند موضوع هم هست که با فراز و نشیب روبه روست.

وی گفت: ‌از طرفی باید توجه داشته باشیم، همزمان با شش کشور که دارای منافع و مواضع مختلف و دیدگاه‌های متفاوتی دارند و نوع روابط آن‌ها با جمهوری اسلامی و نیز نوع دیدگاه آن‌ها در این موضوعات متفاوت است و بعضا اختلافات داخلی در سایر موضوعات با یکدیگر دارند، روبه رو هستیم و این باعث می‌شود هماهنگی در بین این کشور‌ها نیز یک اقدام قابل توجه باشد.

وی ادامه داد: اما آنچه به نظر من بسیار مهم است، اینکه مردم و دولت ما به دنیا نشان داده‌اند که جمهوری اسلامی ایران به دنبال تعامل سازنده است، ولی هیچ گاه زیر بار زور نمی‌رود و زیاده خواهی را نمی‌پذیرد اما هر زمان که باقی بازیگران صحنه که با ما مذاکره می‌کنند، این واقعیت را به درستی درک می کنند که زیاده‌خواهی پاسخی جز مقاومت مردم و نمایندگانشان در هیأت مذاکره کننده ندارد و به این واقعیت پی می برند که یک فرصت بسیار استثنایی توسط مردم بزرگوار ما فراهم شده که گذشته‌ها جبران شود؛ گذشته‌هایی که به مردم ایران ظلم زیادی شده و حقوق مردم ما را پایمال کرده و توسط شورای امنیت علیه این مردم ـ چه در جنگ تحمیلی و چه در زمانی که برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران به ناحق زیر نظر شورای امنیت بود ـ اقدامات بسیار جدی خلاف حقوق بین الملل انجام داده‌اند، اکنون یک فرصت استثنایی است که درصدد جبران این گذشته برآیند و یک راه را برای تعامل با مردم ایران انتخاب کنند.

ظریف اضافه کرد: ما در یک موقعیت بسیار خوبی برای شروع جدید در چنین رابطه‌ای هستیم، البته اگر طرف‌های مذاکره کننده ما قدر آن را بدانند.

وی گفت: ما پیشرفت‌های خیلی خوبی داشتیم و در بسیاری از زمینه‌ها به نکات مورد نظر طرفین که بازی با حاصل جمع مثبت یا برد ـ برد است، ‌رسیده‌ایم. اما هنوز نکاتی است که باید حل شود و ما بعد از اینکه این نکات را حل کنیم، باید وارد مرحله دشوار نگارش توافق شویم که برای آن کار تا دهم تیر ماه فرصت داریم.

ظریف افزود: من از مردم خوبمان انتظار دارم که فرزندان خود در هیأت مذاکره کننده را از دعای خیر فراموش نکنند و پیشاپیش روز زمین را به آن‌ها تبریک می‌گویم و امیدوارم فردا همه مردم در کنار خانواده‌هایشان خوش بگذرانند و امروز هم که روز جمهوری اسلامی بود، بر همه مردم مبارک باشد و امیدوارم همه ما بتوانیم در سایه جمهوری اسلامی با عزت و افتخار زندگی کنیم.

وزیر خارجه درباره انتشار بیانیه گفت: هنوز درباره بیانیه یا سایر نتایجی که از این اجلاس خارج می‌شود، تصمیمی گرفته نشده است. بحث‌های زیادی از شب گذشته در این زمینه بوده و حتی تلاش‌هایی برای نگارش نیز صورت گرفته است؛ اما هنوز به مرحله‌ای نرسیده‌ایم که از اینکه نتیجه اجلاس چه خواهد بود، صحبت کنیم، ولی حتما بیشتر از یک بیانیه نخواهد بود.

ظریف در خصوص اینکه آیا فردا و پس فردا مذاکرات ادامه دارد، پاسخ داد: معلوم نیست.
.


- گزارش از سارا معصومی؛ گزارشگر مستقر در لوزان سوئیس
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی