بازدید 7970

مجلس این تعداد غایب که رسانه‌ها اعلام می‌کنند، ندارد!

اگر قرار باشد هر روز در مجلس استیضاحی مطرح و دو روز دیگر پس گرفته شود، جایگاه مجلس ـ هم از نظر افکار عمومی و هم از نظر نگاهی که قانون اساسی به مجلس داشته ـ آسیب می‌بیند؛ بنابراین، از گذشته‌های نسبتاً دور این رویه در مجلس وجود داشته که مسائلی مثل سؤال و استیضاح، چهارچوب‌هایی داشته باشد و وظایف معینی را مورد سؤال و استیضاح قرار بدهند و نظایر این‌ها کنترل شود.
کد خبر: ۴۸۷۰۸۳
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۹ 01 April 2015
مجلس این تعداد غایب که رسانه‌ها اعلام می‌کند، ندارد!عموم نمایندگان مجلس شورای اسلامی، از برخی برخوردهای هیأت رئیسه مجلس در دوره نهم، رضایت کامل ندارند و برخی از این نمایندگان بر این باورند که هیأت رئیسه در اعلام وصول استیضاح‌ها و حتی سؤال از وزرا، تعلل زیادی از خود نشان می‌دهد.

به گزارش «تابناک»، گاهی دیده می‌شود یک سؤال از وزیر ماه‌ها طول می‌کشد تا از سوی هیأت رئیسه در صحن علنی اعلام وصول شود، این رفتار‌ها در هیأت رئیسه، باعث به وجود آمدن برخی نارضایتی‌ها در میان برخی نمایندگان مجلس شده و حتی برخی نمایندگان، هیأت رئیسه را به سازش با دولت متهم می‌کنند.

محمد حسین فرهنگی، عضو هیأت رئیسه مجلس درباره این موضوع گفت: طبق ماده ۲۴ آیین نامه داخلی، وظیفه هیأت رئیسه حفظ شأن و منزلت مجلس است و این شأن و منزلت مجلس، به گونه‌ای است که باید در موضوعاتی که به نوعی به روابط بین قوا برمی گردد، سنجیده عمل کند.

وی می‌افزاید: معنای این کار آن است که مثلاً اگر قرار باشد هر روز در مجلس استیضاحی مطرح و دو روز دیگر پس گرفته شود، جایگاه مجلس ـ هم از نظر افکار عمومی و هم از نظر نگاهی که قانون اساسی به مجلس داشته ـ آسیب می‌بیند؛ بنابراین، از گذشته‌های نسبتاً دور این رویه در مجلس وجود داشته که مسائلی مثل سؤال و استیضاح، چهارچوب‌هایی داشته باشد و وظایف معینی را مورد سؤال و استیضاح قرار بدهند و نظایر این‌ها کنترل شود.

وی افزود: در ‌‌نهایت هم اجمالاً مذاکراتی را که بعضاً در آیین نامه داخلی تصریح شده و در رویه‌های گذشته معمول بوده، انجام بدهد تا مشخص کند بالاخره سؤال کننده در سؤال خود جدی است و یا اراده استیضاح کنندگان در این است که نظرشان تا پایان کار این باشد. در دوره گذشته برای استیضاح چهارچوبی نیز تصویب و برای پس گرفتن آن محدودیت‌هایی هم تعیین شد تا نتوان استیضاحی را مطرح و فوراً آن را منتفی کرد.

البته این کار مرحله‌ای است تا اگر کسی بعد‌ها بخواهد آن را پس بگیرد، امکانش نباشد. در گذشته این گونه نبود و بسیاری از موارد رسما اعلام می‌شد در روزهای پایانی به کمتر از حدنصاب می‌رسید؛ بنابراین، کاری که هیأت رئیسه می‌کند، تلاش برای پختگی لازم در طرح سؤال یا استیضاح است و رساندن آن به جایی که شأن و منزلت مجلس هم آسیب نبیند.

وی در خصوص غیبت‌های نمایندگان مجلس نیز گفت: متأسفانه این از نکاتی است که رسانه‌ها در آن دقت کافی ندارند؛ حتی تابناک هم در گذشته یک بار مطلب نامناسبی زده بود و بنده پاسخ مفصلی فرستادم و درج هم کردند.
پاسخ روشنی دارد. سؤال و پاسخ این است که هم قانون اساسی و هم آیین نامه داخلی اعلام کرده که وقتی تعداد اعضا به دوسوم رسید، مجلس رسمی می‌شود؛ معنای این سخن آن است که در شرایط جاری با ۱۹۴ نفر دوم سوم به دست می‌آوریم. با ورودی که نمایندگان با سرانگشت ورودشان را ثبت می‌کنند، امکان ثبت به شکل دیگری هم وجود ندارد. به محض اینکه به آن عدد رسید، رئیس موظف است که زنگ آغاز جلسه را بزند، بعضی از رسانه‌ها مثل خود تابناک تلقیشان از آن سؤال این است که پس مجلس با حدود ۱۰۰ نفر یا ۹۸ نفر غایب شروع شد، در حالی که این گونه نیست و رئیس جلسه موظف است به محض اینکه به ۱۹۴ رسید، زنگ بزند. گاهی چند ثانیه تأخیر دارد که به ۱۹۶ می‌رسد.
 
وی گفت: پس این اشکال که چرا مجلس با غیبت ۹۵ نفر شروع شد. این سؤال نادرستی است و به علت بی‌اطلاعی از قانون اساسی و قانون عادی است؛ یعنی قانون آیین نامه داخلی است و اگر دقت کرده باشید،‌گاه پیش از جلسه علنی، رئیس می‌خواهد نکاتی را با نمایندگان در میان بگذارد، که بیست دقیقه یا نیم ساعت و یا بیشتر طول می‌کشد یا گاهی جلسه ما غیر علنی است. در این قبیل موارد، زمانی که زنگ زده می‌شود جلسه با ۲۲۰ نفر ۲۳۰ نفر شروع می‌شود. دلیلش این است که حد نصاب دو سوم گذشته و چون تأخیری در اعلام جلسه بوده، نمایندگان هم رسیده‌اند.

از سوی دیگر، مجلس در کنار کار تقنین، وظایف دیگری هم مثل وظایف نظارتی دارد؛ هر چند همواره به نمایندگان توصیه می‌شود جلسات شرکت در مجامع هیأت‌ها و جلساتی که طبق قانونی باید در آن‌ها حاضر شوند مواقعی تعیین کنند که در زمان جلسه علنی نباشد؛ اما اختیار همیشه در دست نمایندگان نیست.

وی افزود: فرض کنید کسی عضو کمیسیون ماده ۱۰ احزاب باشد و ساعت ۱۰ صبح روز یکشنبه جلسه می‌گذارند. موضوعات هم مهم هست و در کنار مباحث مجلس، نماینده مجلس نیز باید در آنجا باشد یا در شورای رقابت یا در هیأت واگذاری و نظایر این‌ها که ما بیش از ۱۰۰ مجمع و هیأت داریم تحت عناوین مختلف که در این مجامع نمایندگان وظیفه شرکت دارند، بخشی از حضور‌ها برای این زمان هاست؛ بعضاً هم نمایندگان بنا بر درخواستی که مردم از آن‌ها دارند و بعضاً در زمان انتخابات اخلاقا خودشان را مدیون می‌دانند. برخی از مطالب مردم منطقه خودشان پیگیری کنند. دنبال زمان‌هایی هستند که با بعضی از مسئولین اجرایی در این خصوص جلسات و دیدارهایی داشته باز هم توصیه همیشگی این بوده که این دیدار‌ها قاعدتاً خارج از زمان کمیسیون‌ها و خارج از زمان صحن علنی مجلس باشد اما گاهی در طرف‌های مقابل، چنین آمادگی وجود ندارد؛ یعنی وزیر هم مثل نماینده مجلس گرفتار انواع جلسات و تصمیم گیری‌ها و برنامه ریزی‌ها و اجراییات و سفرهای داخلی و خارجی و امثال این هاست و موضوعات هم گاهی، موضوعاتی هستند که زمان آن می‌گذرد و نماینده احساس می‌کند این قصور آثار زیانباری برای منطقه خود داشته باشد؛ لذا مجبور به گرفتن مرخصی می‌شود.

در برخی مواقع نیز نمایندگان مثل بقیه مردم کسالت پیدا می‌کنند، گاهی گرفتاری در خانواده آنان پیش می‌آید. گاهی شرایطی برایشان پیش می‌آید که به هر علتی نمی‌توانند به جلسه برسند و گاهی پرواز لغو می‌شود. از نظر زمینی هم مسافت به اندازه‌ای است که نمی‌توانند خود را برسانند و طبیعتاً اتفاقات پیش بینی شده یا نشده شخصی هم برای نمایندگان مجلس پیش می‌آید؛ قانون اساسی الزام نکرده حضور ۱۰۰ درصدی نمایندگان بلکه الزام کرده به دو سوم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان