بازدید 244800
لحظه به لحظه با هفتمین روز حساس‌ترین دور مذاکرات ایران و 1+5؛ 8:30 پنجشنبه

پایان نشست هیات‌های ایران و آمریکا در سحرگاه روز هشتم

چین گفت باید در حل و فصل پرونده اتمی ایران، به شورای امنیت نیز نقشی محول شود... دیپلمات‌های اروپایی روز چهارشنبه مدعی شدند رایزنی‌ها ممکن است بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت دیگر تمدید شود... رئیس‌جمهور آمریکا فارغ از نتیجه مذاکرات، در پایان این دور از گفت‌وگوها، نطق عمومی خواهد داشت... وزیرخارجه فرانسه بار دیگر به لوزان بازگشت و گفت: تنها چند متر تا نقطه پایان باقی مانده است اما مترهای آخر سخت‌ترین قدم‌ها است...
کد خبر: ۴۸۷۰۲۴
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲ 01 April 2015
وزیران خارجه ایران و آمریکا دوباره به اتاق مذاکره رفتندحساس‌ترین، سخت‌ترین و نفس‌گیرترین دور مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5 وارد هفتمین روز مذاکرات شد تا طرفین مذاکره پس از یکی از طولانی‌ترین مذاکرات دیپلماتیک تاریخ به حساس‌ترین نقطه خود رسیده است اما در این لحظات تاریخی چه اتفاقی رخ می‌دهد و چه توافقی حاصل خواهد آمد؟

به گزارش «تابناک»؛ پس از سلسله مذاکرات نفس‌گیر ایران با آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان بر سر برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران در ژنو و وین، اکنون لوزان سوئیس میزبان حساس‌ترین دوران مذاکرات در آستانه فرارسیدن ضرب الاجل 31 مارس 2015 است. تیم مذاکره کننده ایران، چهارشنبه شب مصادف با پنج فروردین وارد سوئیس شد تا به طرفین دیگر برای مشخص شدن فرجام مذاکرات به گفت‌و‌گو بنشیند.

در این میان در شرایطی که کشورهای اروپایی با آمریکا تقریباً موضعی مشترک در حمایت از توافق داشته‌اند، فرانسه بار دیگر به نیابت از صهیونیست‌ها، موضع مثبتی نسبت به توافق نداشته و این بار، آلمان نیز همراستا با فرانسه شد، هرچند موضع آلمان به مراتب منعطف از فرانسه بود اما در نهایت نشان داد اروپایی‌ها عجله‌ای برای توافق ندارند!

ایران در قبال پذیرش برخی محدودیت‌های موقت و همچنین اجازه نظارت مدیریت شده بیشتر بر برنامه هسته‌ای با هدف نشان دادن صلح آمیز بودن تمامی فعالیت هسته‌ای کشورمان، خواستار لغو کامل تحریم‌های چهار گانه ملی، یک جانبه و کنگره و شورای امنیت است و به نظر می آید دو طرف بر سر تحریم های اقتصادی ناشی از مساله هسته ای از هر چهار جهت به تفاهم رسیده‌اند اما آنچه هنوز مورد بحث است تحریم های کنگره و شورای امنیت است. با این توافق، دولت آمریکا متعهد می شود تعلیق تحریم ها را تا پایان مدت توافق ادامه دهد.

در روز نخست مذاکرات نشست عمومی کشورهای 5+1 برگزار شد و همزمان نشست‌های دو و چندجانبه‌ای میان ایران و آمریکا و همچنین دیگر طرف‌های مذاکره برگزار شد؛ نشست‌هایی که برخی از آنها در ابعاد فنی و برخی دیگر در حوزه سیاسی و دیپلماتیک بود و ادامه این جلسات به روز دوم مذاکرات موکول شد و در روز دوم نیز پس از چند نشست از دو موضوع عمده «تحقیق و توسعه» و «تحریم‌ها» به عنوان اختلافات باقی مانده سخن به میان آمد و در نهایت مشخص شد اگر تا یکشنبه توافق حاصل آید، طرفین برای اعلام توافق به مقر سازمان ملل در ژنو خواهند رفت.

روز سوم مذاکرات با دیدار معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا آغاز شد و سپس نشست‌هایی میان محمدجواد ظریف با جان کری، فرانک اشتاین مایر و لوران فابیوس وزرای خارجه آمریکا، آلمان و فرانسه برگزار شد و در این میان برخی شایعات در خصوص رسیدن به توافق که در رسانه‌های صهیونیستی منتشر شد، ارزیابی بدبیانه‌ای در پی داشت و تلاش زودهنگام برای BLAME GAME یا انداختن تقصیر بن بست مذاکرات به گردن ایران تلقی شد.

در روز چهارم مذاکرات و برای رسیدن به توافق در موضوعات عمده باقی مانده، بن بستی پیش آمده که حضور وزرای خارجه شش قدرت جهانی نیز در راستای تلاش برای گذر از این شرایط و اخذ تصمیم جدی از سوی کشورهای غربی برای امکان دستیابی به توافق بود اما در روز چهارم نیز تلاش ایران منجر به رفع اختلاف‌های موجود پیرامون روند تعلیق و لغو تحریم‌ها و حفظ روند توسعه و تحقیقات هسته‌ای نشد.

روز پنجم مذاکرات با نشست حساس مشترک وزرای خارجه 5+1 با وزیرامورخارجه ایران آغاز شد اما در نهایت این نشست حساس نتوانست به نتیجه نهایی منجر شود و در تمام روز پنجم و ششم، زنجیره‌ای از نشست‌ها برگزار شد که خستگی را در چهره و احوالات طرفین مذاکره کاملاً نمایان ساخته بود؛ مذاکراتی که در طول روز ششم و تا بامداد روز هفتم با برگزاری سه نشست دیگر میان ایران و 5+1 استمرار یافت و در نهایت افقی پیش رو قرار گرفت که ادامه مذاکرات را پرانگیزه نمود.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه ساعت 1:30 امروز به وقت لوزان پیش از خروج از هتل محل مذاکرات در لوزان سوئیس به خبرنگار شبکه خبری راشاتودی گفته که مذاکرات به توافق درباره جنبه‌های کلیدی رسید. لاوروف ادامه داد: «کارشناسان روی متنی که ظریف و موگرینی در چند ساعت آینده اعلام خواهند کرد، مشغول کار هستند.» او همچنین گفت که مسأله تحریم‌ها جزو این مسائل کلیدی است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دقایقی پیش با حضور در جمع خبرنگاران ضمن قدردانی از آنها برای پوشش اخبار مذاکرات عنوان کرد: «از صبح سه شنبه همه هیئت‌ها مشغول مذاکره بودند و شاید کمتر از دو ساعت برای اقامه نماز و استراحت دیگران مذاکرات متوقف شد و از همه فرصت استفاده کردیم. پیشرفت‌های خیلی خوبی در مذاکرات بود ولی به دلیل آنکه ساعت یک و سی دقیقه نیمه شب به وقت لوزان است، تصمیم گرفتند که بقیه کار از 6 صبح شروع شود و امیدواریم بتوانیم به نتیجه برسیم. راه حل‌ها کاملاً مشخص شده، البته بعد از چهارشنبه باید نگارش شروع شود.»

باید منتظر بود و دید خروجی نهایی مذاکرات ایران و 5+1 در روز هفتم چه خواهد بود؛ مذاکراتی که صالحی و مونیز و همچنین نشست کارشناسی ایران و 5+1 آغاز شد. همچنان مذاکرات را لحظه به لحظه از «تابناک» پیگیری کنید.



8:30 صبح پنجشنبه- ماراتون مذاکرات محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران و جان کری وزیرامور خارجه آمریکا و معاونین که از ساعت ۹:۱۵ شب به وقت لوزان آغاز شد، در ساعت ۵:۵۰ دقیقه صبح بعد از حدود هشت و نیم ساعت به پایان رسید.

6:18 صبح پنجشنبه-
برخلاف برخی اخبار که از پایان نشست محمدجواد ظریف و جان کری و معاونانشان در ساعت 2 و سپس نشست کری با وزرای خارجه فرانسه و آلمان حکایت داشت، همچنان نشست وزرای خارجه ایران و آمریکا استمرار دارد؛ نشستی که بیش از شش ساعت پشت درهای بسته برقرار است و یکی از طولانی‌ترین نشست‌های دیپلماتیک در تاریخ محسوب می‌شود.

5:30 صبح پنجشنبه-
نشست محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران با جان کری وزیر خارجه امریکا به همراه معاونان وزرای خارجه دو کشور و حسین فریدون دستیار ویژه رییس جمهور همچنان بدون وقفه ادامه دارد. همچنین همزمان نشست علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز وزیر انرژی امریکا با همراهی کارشناسان دو طرف در هتل بوریواژ همچنان جریان دارد.

5:00 صبح پنجشنبه- نیویورک تایمز در گزارشی می نویسد که تنها دقایقی به پایان مهلت مذاکرات در نیمه شب سه شنبه مانده بود که آقای اوباما به جان کری گفت ضرب الاجل تعیین شده را نادیده بگیرد و به مذاکره ادامه دهد اما روشن کند که او آماده است مذاکرات را ترک کند و تحریم ها را دست نخورده بگذارد.

4:49 بامداد پنجشنبه- ظاهراً امیدی برای دستیابی به توافق در این ساعات از بامداد روز هشتم برای رسانه‌ها وجود نداشته و به همین دلیل اتاق رسانه‌های هتل بوریواژ تقریباً خالی شده است.

استمرار مذاکرات سیاسی و فنی ایران با آمریکا در بامداد روز هشتم

4:21 بامداد پنجشنبه- باب منندز سناتور ضدایرانی که رسماً روز چهارشنبه به سوءاستفاده از قدرت برای پیشبرد منافع شخصی متهم شده بود، اعلام کرده قصد دارد از سمتش به عنوان عضو ارشد کمیته روابط خارجی مجلس سنا کنار برود. رسانه‌های آمریکایی این خبر را از قول یک منبع نزدیک به منندز افشا کرده‌‌اند که خواسته است نامشان به دلیل حساسیت موضوع فاش نشود. گزارش این رسانه‌ها حاکی است  منندز روز چهارشنبه در گفت‌وگو با «هری رید»، رهبر دموکرات‌های سنا وی را از تصمیم خود مطلع کرده است.

«منندز» این تصمیم را روز چهارشنبه پس از آن گرفته که رسماً برای او قرار تعقیب صادر شد. این سناتور دموکرات متهم است که از جایگاه سیاسی خود برای پیشبرد منافع شخصی سوءاستفاده کرده است. گفته می‌شود او از اختیاراتش برای سودرسانی به فردی به نام «سالمون ملگن» که یک چشم‌پزشک ساکن  در ایالت «فلوریدا» است، استفاده کرده است و البته در مقابل از کمک‌های او هم بهره‌منده شده است.

هزینهٔ تورهای تفریحی باب منندز توسط دکتر «سالمون ملگن» که اصالتاً اهل «دومنیکن» است تأمین می‌شود و سفرهای تفریحی به دومنیکن با استفاده از هواپیمای شخصی وی صورت می‌گیرد. «ملگن» در آستانهٔ انتخابات مجلس سنا نزدیک به ۷۰۰ هزار  دلار به باب منندز کمک کرده بود.

استمرار مذاکرات سیاسی و فنی ایران با آمریکا در بامداد روز هشتم

دکتر سالمون در بخش ساخت، طراحی و نصب سیستم سوختی گاز طبیعی در وسائط نقلیه، سرمایه‌گذاری کلانی انجام داده است و باب منندز هم به قصد جبران پشتیبانی‌های مالی دکتر سالمون در ایام انتخابات طرحی را در سنای آمریکا از تصویب گذرانده است که مطابق آن وسایل نقیله‌ای که سیستم سوخت‌رسانی دیزلی را به گاز طبیعی تبدیل کنند، از امتیاز کاهش مالیات برخوردار می‌شوند.

منندز  از پیشگامان و حامیان سرسخت وضع تحریم‌های سخت علیه ایران است؛ او پس از آنکه جان کری عهده‌دار سِمَت وزارت خارجه شد ریاست کمیتهٔ روابط خارجی سنا را تصاحب کرد و در طی سال‌های گذشته در طرح و تصویب لوایح ضد ایرانی نقش فعالی داشته است. اکنون منندز با همکاری دیگرش مارک کرک طرحی در دست دارد که خواستار افزایش فشار بر ایران در حین انجام مذاکرات هسته‌ای است. پایگاه خبری «هیل» روز چهارشنبه نوشت صدور قرار تعقیب برای منندز این طرح را با دشواری مواجه خواهد کرد.

3:54 بامداد پنجشنبه- در حالی که پاسی از شب در لوزان سوئیس گذشته، جلسه آقای دکتر ظریف با کری و معاونین و آقای فریدون همچنان بدون وقفه ادامه دارد  از سوی دیگر جلسه آقای دکتر صالحی و ارنست مونیز باهمراهی کارشناسان طرفین نیز ادامه دارد.

3:26 بامداد پنجشنبه- خبرگزاری فرانسه گزارش داد، در بازار معاملات نیویورک بهای هر بشکه نفت وست تگزاس اینتر مدییت برای تحویل در ماه مه با افزایش دو دلار و 49 سنتی به 50 دلار و 9 سنت رسید. بهای نفت بعد از کاهش در سه روز متوالی افزایش یافت. افزایش بهای نفت بعد از انتشار آمار هفتگی وزارت انرژی آمریکا درباره میزان ذخایر نفت این کشور در سطح بی‌سابقه 471 میلیون و 400 هزار بشکه، آغاز شد.

اعلام خبر آتش سوزی در یک سکوی نفتی شرکت دولتی پیمکس در خلیج مکزیک که به کشته شدن چهار نفر و تخلیه 300 نفر منجر شد و به کم شدن احتمالی حدود 300 هزار بشکه از بازار روزانه نفت منجر می‌شود و در نهایت ابهام درباره نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران بین تهران و قدرت های بزرگ در لوزان دیگر عوامل افزایش بهای نفت بود. سرمایه گذاران از این موضوع نگران هستند که توافق راه را برای لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران باز کند و به روانه شدن نفت ایران به بازار منجر شود.

استمرار مذاکرات سیاسی و فنی ایران با آمریکا در بامداد روز هشتم
3:19 بامداد پنجشنبه- فریدون خاوند، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی ایران در گفتگو با شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار اظهار داشت مذاکرات هسته ای ایران شاید یکی از پیچیده ترین مذاکرات دیپلماتیک در تاریخ معاصر باشد. در واقع سه مذاکره بزرگ در لوزان در جریان است: یکی میان ایران و گروه پنج به علاوه یک، دیگری در داخل ایران و میان دولت روحانی و اردوگاه محافظه کاران و مذاکره آخر در واشنگتن و میان رئیس جمهور اوباما و مخالفان توافق با ایران. لابی طرفدار اسرائیل یا عربستان و جمهوری خواهان جزو مخالفان هستند. حتی به گونه ای کانادا زیاد مایل نیست این توافق شکل بگیرد. در نتیجه در سه رده مذاکره جریان دارد و همین امر موجب ادامه مذاکرات بیش از زمان مقرر شده است.

خاوند افزود: اقتصاد ایران به خصوص از دو سال گذشته در وضع بسیار دشواری قرار دارد. ایران دیگر نمی تواند تشدید تحریم ها را به خصوص از جانب آمریکا و اتحادیه اروپا تحمل کند. به نظر من، در حال حاضر ایران حاضر به مذاکره است اما هیئت ایرانی و محمد جواد ظریف نمی خواهند دست خالی یا با توافقی مبهم به ایران بازگردند. واقعاً تک تک کلمات بیانیه یا توافق بسیار حائز اهمیت است و باید مذاکره به گونه ای بسیار دقیق صورت گیرد. زیرا آنان به خوبی می دانند اردوگاه محافظه کاران در ایران منتظرشان هستند و امکان دارد به توافق اعتراض کنند.

3:00 بامداد پنجشنبه- شبکه تلویزیونی الجزیره از لوزان گزارش کرد، در حال حاضر لوران فابیوس نیز به لوزان بازگشته است اما این مذاکرات درحال حاضر به نظر می رسد به طرف احتمالات سختتری از عدم توافق پیش می رود. به نظر می رسد اختلاف شامگاه امروز در خصوص مسئله ای است که ایران مطرح کرده و آن اصرار بر حق خود در ادامه گسترش برنامه هسته ای و مسائل هسته ای مربوط به سانتریفیوژها مرتبط است. این پافشاری ایران موجب شده است اروپایی‌ها تا این لحظه سه بار نشست برگزار کنند و به دنبال راه حلی برای مجبور کردن ایران به منظور موافقت با اصل خودکار بودن اعمال تحریم‌های سازمان ملل متحد باشند.

اروپایی‌ها می توانند با کاهش تحریمها علیه ایران در چارچوب قطعنامه های سازمان ملل متحد بین سالهای دو هزار و شش تا دو هزار و ده موافقت کنند اما آنها می گویند باید اصل جدیدی به این توافق اضافه شود که آن اصل بازگشت خودکار تحریم‌ها بدون مراجعه به شورای امنیت است که این چیزی است که روسیه آن را رد می کند چرا که با وجود این اصل، روسیه نخواهد توانست این قطعنامه را با حق وتو رد کند و ایران بار دیگر تحت قطعنامه های تحریم قرار می گیرد.

2:55 بامداد پنجشنبه-
اسپوتنیک از واشنگتن گزارش داد، سوزان مالونی کارشناس مسائل خاورمیانه و از مشاوران سابق سیاسی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت احتمال جنگ بین آمریکا و ایران در صورت شکست مذاکرات هسته ای کم است اما این شکست برای همه طرف ها هزینه هایی خواهد داشت.

مالونی در موسسه بروکینگز در واشنگتن افزود: فکر نمی کنم انتخاب بین یک موافقتنامه و جنگ باشد. من فکر می کنم این یک شعار سیاسی بسیار موثر از سوی دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با هدف افزایش حمایت از تلاش برای دستیابی به یک موافقتنامه است. آمریکا توانسته است از طریق اشکالی دیگر از دیپلماسی قهرآمیز از جمله تحریم ها و اقدامات مخفیانه، بر ایران اعمال نفوذ کند. چشم انداز درگیری نظامی بین آمریکا و ایران از زمان جرج دبلیو بوش رئیس جمهور سابق آمریکا و اکنون دولت اوباما وجود داشته است اما خوشبختانه هیچ‌کدام از این دولت ها مبادرت به چنین اقدامی نکردند.

وی افزود: اگر طرف های مذاکره کننده به یک موافقتنامه درباره جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای دست پیدا نکنند، همه طرف ها شکست خورده اند و همه گزینه فورا روی میز قرار می گیرد. این مشکل هرچه طولانی تر شود، برنامه هسته ای ایران بیشتر توسعه می یابد و هزینه های آن هم برای زیرساخت امنیتی منطقه و هم برای اقتصاد ایران و ثبات دولت این کشور زیاد خواهد بود.

2:20 بامداد پنجشنبه- وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشورمان چهارشنبه شب در واکنش به اظهارات اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا مبنی براینکه اگر مذاکرات به توافق خوب منجر نشود گزینه نظامی قطعا روی میز باقی خواهد ماند، خاطرنشان کرد: اینگونه اظهارات توخالی که همواره از سوی برخی مقام های آمریکایی تکرار می شود از موضع انفعال و بی ارزش است. اینگونه اظهارات مقام های آمریکایی آن هم در جریان مذاکرات حساس و پیچیده هسته ای که جمهوری اسلامی عزم خود را برای رفع اتهام های بی اساس جزم کرده است، نوعی فضای سازی خودساخته است که به منظور تحت تاثیر قرار دادن فضای منطقی مذاکرات صورت می گیرد.

سردار سرتیپ پاسدار دکتر حسین دهقان وی تصریح کرد: اظهارات یاد شده تاییدی بر نگاه بی اعتماد جمهوری اسلامی ایران به آمریکا است و البته هیچ تاثیری بر مواضع مستدل، منطقی و منصفانه جمهوری اسلامی در موضوع هسته ای ندارد. جمهوری اسلامی همواره و در هر شرایطی آماده مقابله با هرگونه تهدید خصمانه از سوی متجاوزین است و پاسخ قاطع خود را در میدان عمل خواهد داد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه به نظر می رسد وزیر دفاع آمریکا دچار بیماری آلزایمر شده است، گفت: اگر اشتون کارتر شکست های گذشته و اخیر آمریکا در منطقه و جهان را به خاطر می آورد، از بیان اینگونه اظهارات پوچ پرهیز می کرد.

2:08 بامداد پنجشنبه- لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه به هتل محل مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در لوزان سوئیس بازگشت. او در جمع خبرنگاران گفت: «تنها چند متر تا نقطه پایان باقی مانده است اما مترهای آخر سخت‌ترین قدم‌ها است. کارها باقی مانده است و آماده‌ام با همکارانم روی مسائل باقیمانده کار کنم. موضع فرانسه همچنان همان است، ما خواستار توافق استوار هستیم.»

افزایش احتمال تمدید 24 ساعته همزمان با مواضع عجیب کاخ سفید

1:44 بامداد پنجشنبه- تیم های فنی ایران و امریکا به ریاست علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز وزیرانرژی آمریکا در لوزان مذاکره کردند. این مذاکره ابتدا با حضور صالحی ومونیز شروع شد و سپس کارشناسان فنی تیم ها هم به آنها ملحق شدند. احتمال می رود بحث تحقیق و توسعه از محورهای مهم بحث این تیم ها باشد. ظریف و کری نیز همچنان در هتل بوریواژ در حال مذاکره هستند. هنوز پایان این دور از مذاکرات مشخص نیست.

1:43 بامداد پنجشنبه- اشتانمایر وزیر امور خارجه آلمان فردا صبح محل مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ ترک خواهد کرد.

1:36 بامداد پنجشنبه- تیم های فنی ایران و امریکا به ریاست علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز وزیرانرژی آمریکا در لوزان مذاکره کردند. این مذاکره ابتدا با حضور صالحی ومونیز شروع شد و سپس کارشناسان فنی تیم ها هم به آنها ملحق شدند. احتمال می رود بحث تحقیق و توسعه از محورهای مهم بحث این تیم ها باشد.  ظریف و کری نیز همچنان در هتل بوریواژ در حال مذاکره هستند. هنوز پایان این دور ازمذاکرات مشخص نیست.

1:20 بامداد پنجشنبه- ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت با انتشار گزارشی مفصل به انتقاد از کشورهای 5+1 به واسطه عدم برخورداری از اراده سیاسی و ناهماهنگی و عدم برخورداری از موضعی یک دست، تاکید کرد: در بحبوحه مذاکرات در لوزان سوئیس ، برخی مقامات آمریکایی نیز به زعم خود درصدد به میان کشیدن اهرم پوسیده تهدید نظامی برای تحت فشار گذاشتن تیم مذاکره کننده ایرانی برآمده اند؛ غافل از اینکه چنین تهدیداتی تنها عزم دیپلمات های ایرانی برای دفاع از حقوق ملت ایران را راسخ تر خواهد کرد.  در این حال، به نظر می رسد که طرف غربی تا صبح روز پنجشنبه ناگزیر از مشخص کردن موضع نهایی خود برای رسیدن به چارچوب سیاسی توافق نهایی هسته ای با ایران خواهد بود؛ امری که بیش از هر چیز نیازمند عزم و اراده سیاسی و بخصوص استقلال سیاسی برخی از کشورهای غربی عضو 1+5 و تصمیم گیری به دور از فشارهای پیدا و پنهان از سوی طرف هایی خارج از 1+5 است.

1:10 بامداد پنجشنبه-
خبرنگار شبکه تلویزیونی فرانس 24 در لوزان گفت: بازگشت فابیوس به این شهر به معنای حصول قطعی توافق نیست. به گفته منبعی دیپلماتیک، بازگشت فابیوس بدین معناست که مدیران سیاسی توانسته اند به قدری مذاکرات را به پیش ببرند که نیاز به حضور وزرا برای آخرین مذاکرات باشد. با وجود این باید همچنان محتاط باشیم و حضور فابیوس بدان معنا نیست که قطعاً توافق حاصل می شود. احتمالاً هنوز انتخاب‌های دشواری وجود دارد که مدیران سیاسی نمی توانند انجام دهند و این وزرا از جمله لوران فابیوس هستند که باید بیایند و این کار را انجام دهند. به هر حال، بازگشت فابیوس نشانه ای مثبت است.

00:40 بامداد پنجشنبه- پس از آنکه «ماری هارف»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد رایزنی‌های هسته‌ای پس از ضرب‌الاجل روز سه‌شنبه باز هم ادامه خواهد یافت «سناتور تام کاتن»، نماینده ایالت آرکانزاس از کنگره خواست با «وضع تحریم‌های جدید فوراً واکنش نشان دهد.» اعتراضات نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره روز چهارشنبه و پس از آنکه مقامات غربی به رغم اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در مذاکرات هیچ توافقنامه رسمی صادر نکردند، بالا گرفت.

«ویکی هالتزر»، روز چهارشنبه در شناسه خود در توئیتر نوشت: «ضرب‌الاجل توافق با ایران دیرور بود. این دروغ اول آوریل است! کری خواستار ضرب‌الاجل برای یک روز دیگر شد. وقت تشدید تحریم‌ها است.»

«آدام شیف»، سناتور دموکرات بلندپایه در کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان خواستار آن شد که کاخ سفید مفاد توافق احتمالی با ایران را علنی کند. وی که با شبکه خبری «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» گفت‌وگو می‌کرد، افزود: در صورتی که کاخ سفید می‌خواهد کنگره را در جریان مذاکرات قرار دهد، این تنها راه است.

راجر ویلیامز، یک نماینده جمهوری‌خواه دیگر هم در توئیتر خود با بیان اینکه دولت آمریکا ضرب‌الاجل را رعایت نکرده نوشت این باعث تضعیف جایگاه آمریکا در عرصه بین‌المللی شده است.

سناتور تد کروز، نماینده ارشد جمهوری‌خواه که نامزد ریاست‌جمهوری آینده این کشور است هم در بیانیه‌ای در روز چهارشنبه اعلام کرد: «دولت اوباما هر چه بیشتر در میز مذاکرات با ایران باقی بماند، امتیازهای بیشتری خواهد داد. بس است؛ توافق بد دولت اوباما با ایران با گذشت زمان، تنها بدتر می‌شود. زیرساخت‌های اتمی ایران به طور عمده امنیت آمریکا و متحدان ما را به خطر می‌اندازد..»

00:17 بامداد پنجشنبه- احمد توکلی نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه زحمات طاقت فرسای تیم فرزندان انقلاب از دولت جنابعالی، پس از ماه‌ها مذاکره سخت همراه با دقت و مقاومت برای تامین حقوق ملت ایران دارد به پایان نزدیک میشود، تاکیده کرده اگر نتیجه مذاکرات هسته‌ای برای ایران الزامی آور باشد، بعداً از قبول و اجرای آن گزیری نیست و بنابراین در قالب اصل هفتادوهفتم قانون اساسی همچون دیگر عهدنامه‏ ها، مقاوله‏ نامه‏ ها، قراردادها و مؤافقت‏ نامه‏‌های‏ بین‏ المللی‏ باید به‏ تصویب‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ برسد.

23:53- نشست دوجانبه محمدجواد ظریف و جان کری وزرای خارجه ایران و آمریکا با حضور سید عباس عراقچی، مجید تخت روانچی و وندی شرمن معاونانشان دقایقی قبل آغاز شد.

23:46- لوران فابیوس وزیرخارجه فرانسه که بامداد امروز شهر لوزان، محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 را ترک کرده بود، بار دیگر به سوئیس باز می‌گردد. آقای فابیوس پیشتر با بیان اینکه پیشرفت صورت‌گرفته در مذاکرات، برای توافق فوری «ناکافی» است، گفته بود در صورتی که نیاز باشد بار دیگر به لوزان می‌رود.

23:12- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد جان کری وزیر خارجه این کشور برای ادامه مذاکرات هسته‌ای، دستکم تا صبح پنج‌شنبه در شهر لوزان سوئیس می‌ماند. مری هارف در این رابطه در توئیتر نوشت: «پیشرفت مذاکرات ادامه دارد، اما تفاهم سیاسی هنوز حاصل نشده است. وزیر خارجه کری دستکم تا پیش از ظهر پنج‌شنبه برای ادامه مذاکرات، در لوزان می‌ماند.»

پیش از این خبرگزاری ایتارتاس روسیه هم گزارش داده بود که بعید است ایران و گروه 1+5 امشب به توافق رسیده و بیانیه‌ای صادر کنند. این خبرگزاری به نقل از یک منبع دیپلماتیک اروپایی نوشته است: «باید بگوئیم که بعید است که اسناد امروز مورد موافقت قرار گیرند.»

22:50- خبرگزاری ایتارتاس روسیه روز چهارشنبه گزارش داد که بعید است ایران و گروه 1+5 امشب به توافق رسیده و بیانیه‌ای صادر کنند.  این خبرگزاری به نقل از یک منبع دیپلماتیک اروپایی نوشته است: «باید بگوئیم که بعید است که اسناد امروز مورد موافقت قرار گیرند.» 

دیپلمات مورد استناد ایتارتاس همچنین احتمال ادامه مذاکرات هسته‌ای تهران و 6 کشور در روز پنج‌شنبه را نیز رد نکرده است. پیش از این فرانک والتر اشتاینمایر وزیر خارجه آلمان از ادامه مذاکرات در روز پنج‌شنبه خبر داده و گفته بود: «فعلا در لوزان می‌مانیم تا ببینیم اوضاع روز پنج‌شنبه چطور پیش می‌رود... امشب پیشنهادات تازه‌ای مطرح می‌شود، اما نمی‌‌توانم پیش‌بینی کنم که آیا آن‌ها برای اینکه در طول شب به توافق برسیم، کافی خواهند بود یا نه.»

وزیر خارجه آلمان در مورد زمان پایان مذاکرات هم گفت: «دقت مهم‌تر از سرعت است. من معتقدم که هنوز هم می‌توان به موفقیت رسید.»

22:39- محمدجواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه ایران، و جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در ادامه تلاش‌های برای پیشبرد مذاکرات لوزان 2 با یکدیگر ملاقات کردند.

22:10- فیلیپ هاموند وزیر امورخارجه انگلیس به لندن بازگشته اما احتمالاً پس از پیگیری برخی امور مربوط به بریتانیا، به مذاکرات بازخواهد گشت.

21:55- محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دقایقی قبل و در هشتمین روز مذاکرات در لوزان در جمع خبرنگاران و در حالی که در حال پیاده روی بود با بیان اینکه پیشرفت مذاکرات بستگی به اراده سیاسی دارد، گفت: اراده سیاسی طرف مقابل همیشه مشکل داشته است. برخی از مسئولان غربی و وزرای خارجه نیاز داشتند  برای مسائل داخلی که داشتند به کشورهای خود بازگردند. در صورتی که نیاز باشد وزرا برمی‌گردند، البته مدیران سیاسی و معاونان وزرا حضور دارند. پیش از این هم همیشه در همین سطح برنامه‌ها دنبال می‌شده است.

ظریف در پاسخ به این سؤال که از دو چالشی که قید می‌شد کدام یک پیشرفت داشته است؟ گفت: کارها به این دلیل که به جزییات راه‌حل‌ها رسیده است، بسیار دشوار است، امیدواریم پیشرفتی حاصل شود.

افزایش احتمال تمدید 24 ساعته همزمان با موضع عجیب کاخ سفید

وزیر خارجه گفت: هنوز مذاکرات ما ادامه دارد، گفت‌وگوها بین تمام هیأت‌ها ادامه دارد. الان همزمان بین چندین هیأت باید گفت‌وگوها صورت گیرد. در حال حاضر مذاکرات بین دو هیأت در جریان نیست، بلکه چندین هیأت با نگرانی‌ها، دیدگاه‌ها و شاید گرایش‌های مختلف هم از نظر حقوقی و هم سیاسی با هم در حال مذاکره هستند. به همین دلیل است که کارها مقداری پیچیده‌تر است. این پچیدگی هم در بحث توافق بین ایران و کشورها وجود دارد و هم در توافق داخلی بین گروه 1+5.

تعداد بازدید : 29
دانلود ویدئوی بخشی از صحبت‌های ظریف حین پیاده روی

21:32- جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید امروز (چهارشنبه) گفت مذاکرات هسته‌ای جاری میان ایران و گروه موسوم به 1+5 در شهر لوزان سوئیس، «سازنده» بوده است.

وی که در نشست خبری روزانه در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، با بیان اینکه باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا صبح امروز در جریان روند مذاکرات قرار گرفته، گفت: «تا زمانی که احساس کنیم مذاکرات پیشرفت دارد، به گفت‌وگو ادامه می‌دهیم... نمی‌توانم بگویم گفت‌وگوها چه زمان به پایان می‌رسد. ایالات متحده و جامعه جهانی آمادگی دارند، در صورتی که مذاکرات هسته‌ای به بن‌بست خورد، میز گفت‌وگوها را «ترک کنند.»

وی در مورد وضعیت مذاکرات هم گفت: «هنوز شکاف‌هایی وجود دارد که باقی مانده است... گفت‌وگوها سازنده بوده، اما ایران هنوز تعهدات مشخص و ملموسی را که جامعه جهانی می‌خواهد، نداده است.»

سخنگوی کاخ سفید همچنین گفت باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا فارغ از نتیجه مذاکرات، در پایان این دور از گفت‌وگوها، نطق عمومی خواهد داشت.

افزایش احتمال تمدید 24 ساعته همزمان با موضع عجیب کاخ سفید

21:19- فرانک والتر اشتاینمایر وزیر خارجه آلمان روز چهارشنبه از ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در روز پنج‌شنبه خبر داد. وی به خبرنگاران گفت: «فعلا در لوزان می‌مانیم تا ببینیم اوضاع روز پنج‌شنبه چطور پیش می‌رود... امشب پیشنهادات تازه‌ای مطرح می‌شود، اما نمی‌دانیم که برای توافق کافی خواهند بود یا نه.»

20:29- موشه یعلون وزیر جنگ رژیم‌صهیونیستی روز چهارشنبه گفت مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5، به جایی نمی‌رسد.

وی که در جمع گروهی از خبرنگاران اسرائیلی صحبت می‌کرد با بیان اینکه مذاکرات لوزان سوئیس طرفین را به هم نزدیک کرده، اما به یک توافق منجر نمی‌شود، گفت: «قطعا بیانیه یا سند امضا شده‌ای صادر می‌شود، اما این سند تنها بیانیه‌ای شامل مقاصد خواهد بود، که هدف از آن این است که این دور به نحوی به جمع‌بندی برسد، بدون آنکه مذاکرات به طور کامل شکست بخورد، اما در عین حال همه طرف‌ها هم به طور کامل راضی نشوند.»

به نوشته روزنامه صهیونیستی «هاآرتص»، وزیر جنگ اسرائیل افزود: «توافق در نگاه کلی، توافقی بد برای غرب است. نباید اجازه داد ایران هیچ‌گونه توانی برای غنی‌سازی داشته باشد.»

یعلون با بیان اینکه توافق هسته‌ای به برنامه هسته‌ای ایران مشروعیت می‌بخشد، در پاسخ به این سوال که آیا اسرائیل آماده اقدام نظامی علیه ایران است، گفت: «بهتر است که دیگران این کار را برای ما انجام دهند، اما می‌خواهیم آماده عمل باشیم، چراکه اگر خودمان حواسمان به خودمان نباشد، کسی مراقب ما نخواهد بود.»

20:21- فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امشب (چهارشنبه) گفت طرفین سخت در تلاش هستند تا توافق هسته‌ای را نهایی کنند. وی در توئیتر نوشت: «در تلاش برای نهایی کردن توافق، داریم سخت تلاش می‌کنیم. یک توافق خوب.»

19:32- وزیر دفاع آمریکا در مصاحبه با برنامه «امروز» شبکه ان‌بی‌سی در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 5+1 گفت که اگر مذاکرات به «توافق خوب» منجر نشود، «گزینه نظامی قطعا روی میز باقی خواهد ماند».

اشتون کارتر افزود: «مشخص است که اگر توافق خوب وجود داشته باشد، ارزش صبر کردن برای آن و کامل کردن روند مذاکرات را دارد. البته یکی از وظایف من اطمینان از باقی ماندن همه گزینه‌ها روی میز است».

وزیر دفاع دولت باراک اوباما همچنین گفت: «هرگونه توافقی با ایران نمی‌تواند بر اساس اعتماد صورت گیرد بلکه باید مبتنی بر راستی‌آزمایی صورت گیرد».

19:14- یک دیپلمات اروپایی در گفتگو با خبرنگار اعزامی خبرگزاری تسنیم به لوزان گفت: احتمال بازگشت فابیوس به لوزان و پیوستن به مذاکرات هسته‌ای ایران وجود دارد. آمدن فابیوس بستگی به روند مذاکرات دارد و وی در صورت نیاز یا پیشرفت خواهد آمد. احتمال دارد امشب مذاکرات تمام نشود. پیش‌تر ریابکوف و یک مقام غربی دیگر نیز این احتمال را مطرح کردند که ممکن است مذاکرات امشب به پایان نرسد و تا فردا ادامه یابد.

18:49- یک مقام غربی در گفت‌وگو با تسنیم در لوزان احتمال اتمام مذاکرات هسته‌ای با ایران طی چند ساعت آینده را بعید دانست.  وی در خصوص اینکه آیا مذاکرات ممکن است از روز پنج‌شنبه هم فراتر رود، گفت: «مطمئن نیستم و بستگی به روند مذاکرات دارد.»

18:48- خبرگزاری روسی اسپوتنیک گزارش داد، جان کری، وزیر خارجه آمریکا می‌گوید امیدوار است که مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 تا امشب (چهارشنبه) به نتیجه برسد.

18:38- سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه در گفتگو با تسنیم گفت: احتمال ادامه مذاکرات طی امشب افزایش یافته و احتمالاً امشب در لوزان خواهیم ماند.  مذاکرات هسته‌ای با ایران پیشرفت داشته اما این پیشرفت کند است. 

معاون وزیرخارجه روسیه در خصوص اینکه آیا این دور نتیجه‌ای در پایان خواهد داشت یا نه، گفت: اگر غیر از این بود ما اینجا نمی‌ماندیم. 

این در حالی است که خبرنگار المیادین اعلام کرده یکی از نکات اساسی که هنوز اتفاقی درباره آن صورت نگرفته درباره چگونه بازگشت پذیری تحریم‌ها علیه تهران است.

18:20- نشست دوم ظریف و کری لحظاتی پیش به پایان رسید. در حال حاضر نشست درون گروهیهیأت‌های مذاکره کننده ایران و ایالات متحده با تمرکز بر روی متنی که قرار است منتشر شود، در حال انجام است. امکان دارد مذاکرات تا نیمه شب ادامه پیدا کند. ایران اعلام کرده است باید همه تحریم‌ها براساس توافق ژنو یکجا لغو شود.

18:15- ایرنا گزارش داد، بی بی سی در گفت‌وگو با کارشناسان مختلف نتایج مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 در لوزان سوییس را بررسی کرد. کارشناسان در این گفت و گوها نتایج مذاکرات هسته ای را برشمردند که محورهای مهم آن به شرح زیر است:

1- فارغ از هرگونه نتیجه این مذاکرات، دیگر تحریم ها روی ایران اثری نخواهد داشت.
2- ایران از دو موضوع لغو تحریم ها و به رسمیت شناختن غنی سازی کوتاه نخواهد آمد.
3- اروپایی ها تشنه سرمایه گذاری در ایران بوده و تا حدود 500 میلیارد دلار ظرفیت سرمایه گذاری را پیش بینی کرده اند.
4- اقتدار رهبری جمهوری اسلامی در ایران و منطقه و اینکه تیم مذاکره کننده مطیع دستور رهبری ایران بوده و به دنبال تحقق راهبردهای تعیین شده از سوی وی است.
5- بیش از آنکه ایران به این توافق نیاز داشته باشد، اوباما به این توافق نیازمند است.

17:21- رویترز گزارش داد در حالی که ماراتون مذاکرات هسته‌ای به روز چهارشنبه کشیده شده است، قدرت‌های عمده جهانی و ایران در آستانه دستیابی به توافقی اولیه برای کنترل برنامه هسته‌ای ایران قرار گرفته‌اند اما آن‌ها بر سر جزئیات کلیدی همچون برداشتن تحریم‌های سازمان ملل و تحقیق و توسعه آتی به بن‌بست رسیده‌اند.

بنابر ادعای رویترز، مذاکره‌کنندگان در ساعات اولیه صبح امروز گفتگوهای خود را در فضایی سرشار از آشفتگی، عدم اتحاد و ناهنجاری به پایان رساندند.

دیپلمات‌های غربی گفته‌اند که ایران روز سه‌شنبه بر "حقوق هسته‌ای" خود بار دیگر تأکید کرده و همزمان با ورود به روز هفتم مذاکرات هسته‌ای لوزان 2، گفتگوها برای بار دیگر دچار پیچیدگی شده است. در همین زمینه مقامات رسمی هشدار دادند که هر توافقی احتمالا می‌تواند شکننده و ناکامل باشد. یک دیپلمات نزدیک به مذاکرات لوزان در واکنش به برخی اخبار مبنی بر دستیابی یک توافق کلی بر سر "تمامی ابعاد کلیدی" حصول چنین توافقی را رد کرد.

رویترز در انتهای بار دیگر تأکید کرد که برخی بخش‌های تفاهم حاصل از سوی طرف‌های مذاکرات هسته‌ای در لوزان احتمالا محرمانه باقی می‌مانند.

16:39- آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان ابراز امیدواری کرد ایران و گروه ۱+۵ روز چهارشنبه بتوانند به توافق هسته‌ای برسند. مرکل طی سخنانی گفت: «مذاکرات هسته‌ای با ایران پس از رسیدن به توافق درباره تمامی موارد اختلافی به پایان می‌رسد. هر توافق با ایران باید شامل عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای باشد. عدم رسیدن به توافق بهتر از رسیدن به توافق بد با ایران است.»

16:23- دیپلمات‌های اروپایی روز چهارشنبه مدعی شدند رایزنی‌های هسته‌ای جاری بین ایران و گروه ۱+۵ در شهر لوزان سوئیس ممکن است بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت دیگر تمدید شود. این منابع خبری روز چهارشنبه در حالی در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی‌بی‌اس» این ادعا را مطرح کرده‌اند که ضرب‌الاجل خودخوانده ۳۱ مارس برای رسیدن به تفاهم سیاسی به پایان رسیده است.

15:40- سی ان ان گزارش داد، جیم شوتو خبرنگار این شبکه گفت: مسائل اصلی مورد اختلاف در گفتگوهای هسته ای همچنان به قوت خود باقی است. یکی از این مسائل این است که آیا ایران حاضر می شود ذخایر اورانیوم خودش را برای فرآوری مجدد به خارج از کشور انتقال بدهد یا خیر. حتی اگر این مسائل حل شود، مخالفان توافق هسته‌ای می گویند این توافق سبب می شود ایران به ساخت تسلیحات هسته‌ای نزدیکتر شود.

شوتو افزود: به گفته بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، توافق هسته‌ای سبب می شود ایران تاسیسات هسته ای زیرزمینی اش را حفظ کند. اما مقامات آمریکایی می گویند هرگونه توافقی مستلزم نظارت شدید بر ایران خواهد بود و توافق هسته‌ای مبتنی بر اعتماد نیست بلکه مبتنی بر راستی آزمایی شدید است.  به هرحال، به نظر می رسد دو طرف برای رسیدن به بیانیه حاوی مسائل کلی حرکت می‌کنند و مسائل موردمناقشه جدی به سی ام ژوئن موکول می‌شود یعنی مهلت نهایی تعیین شده که قرار است تا آن تاریخ، توافق نهایی حاصل شود.

به گفته لئونارد اسپکتر کارشناس مرکز مطالعات منع اشاعه هسته ای در واشنگتن، ظاهرا پیشرفت‌هایی حاصل شده است و توافق هسته ای موقت نوعی اعتماد را بین دو طرف بوجود آورده است تا به سمت توافق هسته‌ای نهایی بروند و همه کارها خاتمه یابد. به هرحال، به نظر می رسد تا سه ماه دیگر، کارها تمام نشده باقی مانده است.

15:37- یک دیپلمات غربی می‌گوید هنوز در خصوص بیانیه سیاسی که قرار است درباره مذاکرات هسته‌ای ایران صادر شود تصمیمی گرفته نشده است. این دیپلمات غربی که با خبرنگار آسوشیتدپرس گفت‌وگو می‌کرد افزوده گروه 1+5 در «لوزان» سندی که فاقد جزئیات باشد را نخواهد پذیرفت.

15:00- نشست دوجانبه ظریف و کری وزرای خارجه ایران و آمریکا در هشتمین روز مذاکرات دقایقی قبل در لوزان سوئیس آغاز شد. پیش از این یک دور نشست 1+5 با حضور ایران انجام گرفته است.

14:50-
تدابیر امنیتی محل مذاکرات علاوه برحضور  پلیس مسلح در اطراف هتل روی بام هتل محل مذاکرات با استقرار تک‌تیراندازان نیز قابل مشاهده بود.

پیشنهاد چهار ماده ای چینی ها برای حل مساله هسته‌ای ارائه شد

14:40- روزنامه صهیونیستی جروزالم پست گزارش داد، بنیامین نتانیاهو که طی چند روز گذشته بارها ادعاهای زیادی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 داشته،‌ امروز چهارشنبه در نشستی خبری گفت «اکنون زمانی است که جامعه بین‌المللی باید برای توافق بهتر با ایران ایستادگی کرده و محکم بایستد».

وی همچنین ادعا کرد که ایران به تلاشهایش برای تسلط و غلبه پیدا کردن بر خاورمیانه افزود است. نتانیاهو باز هم با تکرار ادعاهایش درباره توافق هسته‌ای در شرف حاصل شدن در لوزان اینطور گفت که «امتیازاتی که به ایران پیشنهاد شده، توافقی بد است که اسرائیل و دیگر کشورهای منطقه را به خطر می‌افکند».

نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس از گروه 1+5 خواست هرگونه دادن امتیاز در مذاکرات را به «تغییر رفتار ایران» منوط و مشروط کنند.

در این نشست خبری مشترک جان بینر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که به سرزمین‌های اشغالی رفته ضمن تبریک گفتن به نتانیاهو به خاطر پیروزی در انتخابات پارلمانی پیش از موعد گفت: «روابط آمریکا و اسرائیل هیچ زمانی به اندازه حالا به این حد قوی و مستحکم نبوده است».

14:29- سخنگوی «بنیامین نتایناهو» نخست‌وزیر رژیمی که تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه است، روز سه‌شنبه به اظهارات سردار «محمدرضا نقدی» رئیس سازمان بسیج واکنش نشان داد.

سردار نقدی پیش از این در پیامی به مناسبت سالروز جمهوری اسلامی ایران گفته بود: «محو اسرائیل موضوعی غیر قابل مذاکره است، آزادی فلسطین عزیز هدف قطعی ماست، بحمدالله عالم هر روز برای تحقق این هدف آماده تر می شود، ما هم باید خود را برای ایفای نقش سرنوشت ساز در این میدان هر روز آماده تر کنیم.»

اوفیر گندلمن در واکنش به این اظهارات سردار نقدی در شناسه خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «در ساعات پایانی مذاکرات یک ژنرال ایرانی آشکارا اعلام کرد که نابودی اسرائیل غیرقابل مذاکره است.»

وی در ادامه با توجه به ادعای رژیم صهیونیستی که رایزنی‌های هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 را مسیری برای مجاز کردن دست‌یابی ایران به «سلاح‌های اتمی» می‌داند، نوشت: «اما موضوع غیرقابل باور این است که مجاز کردن مسیر دست‌یابی ایران به بمب، قابل مذاکره است. این غیرمعقول است.»

14:26- وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که مذاکرات هسته‌ای شب گذشته(سه شنبه) در برخی موضوعات مهم به بن‌بست رسیده بود.

به نوشته روزنامه ایران دیلی، منابع آگاه در هیات مذاکره کننده هسته‌ای آلمان شب گذشته اعلام کردند:‌ مذاکرات با طرف ایرانی بر سر یکسری مسائل مهم باقیمانده بسیار سخت بود.  فضای مذاکرات پیچیده است و همه مذاکره کنندگان برای دستیابی به یک راه حل قابل اجرا و قابل قبول از سوی تمام طرف‌ها به سختی تلاش می‌کنند.

14:11- لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه روز چهارشنبه در پاریس گفت ایران و گروه 1+5 در گفت‌وگوهای هسته‌ای پیشرفت کرده‌اند اما این پیشرفت‌ها هنوز برای اعلام توافق فوری کافی نیستند.

14:05- سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده در گفت‌وگو با خبر ساعت 14 گفت: از دیروز جلسه وزرای خارجه ایران و 1+5 شروع شد و یکی از سنگین‌ترین روزهای مذاکراتی را داشتیم. امروز از هفت صبح جلسات کارشناسان و وزرای خارجه 1+5 با هم و بعد با حضور وزیر خارجه ایران ادامه یافت. در وقت اضافه مذاکرات هستیم. قرارمان بر این بود تا دیروز مذاکرات به سرانجام برسد، ولی هیچ وقت اجازه ندادیم زمان ما را اسیر خودش کند.

عراقچی گفت: برخی اختلافات و فاصله‌ها وجود داشت و تصمیم گرفتیم مذاکرات ادامه یابد. درباره همه موضوعاتی که در دستور کار است باید به راه‌حل برسیم.

وی با بیان اینکه باید نسبت به جزئیات تصمیم گیری شود و به راه‌حل برسیم، یادآور شد: پیشرفت خوبی داشتیم و امروز صبح بحث‌ها مجدداً از سر گرفته شد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای با اشاره به اینکه همه موضوعات کماکان در دستور کار است، گفت: دو سه موضوع هست که هنوز راه‌حل‌ها به جمع بندی نرسیده و اختلافات هست که امیدواریم این موارد حل شود.

عراقچی در خصوص جزئیات توافق و تحریم‌ها نیز گفت: اجازه دهید وارد جزئیات نشوم تا به سرانجام برسد. هدف ما این است که از یک طرف اعتمادسازی به برنامه هسته‌ای ایران ایجاد شود و از سوی دیگر تحریم‌ها رفع شود.

معاون وزیر خارجه درباره لغو تحریم‌ها نیز گفت: نمی‌شود توافقی داشته باشیم که لغو تحریم‌ها در آن وجود نداشته باشد، این دو با هم سازگاری ندارند.

عراقچی در خصوص نحوه برداشته شدن تحریم‌ها نیز گفت: تحریم‌ها به لحاظ کمی و کیفی گستره زیادی دارند. نوع تحریم‌ها و مرجع صادر کننده آنها متنوع است که باید تفکیک و مشخص شوند. ما مصر هستیم در گام اول توافق، همه تحریم‌های اقتصادی،‌ مالی و نفتی لغو شود و برای تحریم‌هایی که با قسمت‌های دیگر سر و کار دارد چارچوب مشخصی مشخص شود. پیشرفت‌هایی در خصوص لغو تحریم ها حاصل شده، ولی کامل نشده است. دو سه موضوع باقی مانده که کلیدی و مهم هستند. بدون رسیدن به راه‌حل واقع بینانه و معتدل در مورد آنها توافق نخواهیم داشت. تحریم‌ها یکی از موضوعات کلیدی است و تحقیق و توسعه هم یک موضوع کلیدی دیگر است که بر آن تأکید داریم و امیدوارم امروز به جمع بندی برسیم.

معاون وزیر خارجه درباره نتیجه این مذاکرات و اینکه آیا بیانیه یا توافقنامه‌ای صورت می‌گیرد؟ اظهار داشت: امروز جلسه وزرای خارجه ایران و 6 کشور جریان دارد و خانم موگرینی به عنوان هماهنگ کننده اتحادیه اروپا حضور دارد. تصور ما این است که اگر در پایان درباره همه موضوعات به جمع بندی و راه‌حل برسیم. بیانیه مشترک مطبوعاتی از سوی طرفین صادر و پیشرفت‌های حاصله و راه‌حل‌ها را اعلام کند و اینکه ما به کارمان برای نگارش بپردازیم. آنچه امروز اعلام می‌شود در بیانیه مطبوعاتی اعلام پیشرفت در مذاکرات است و از این مرحله به بعد این راه‌حل‌‌ها را مکتوب می‌کنیم. وقتی شما به راه‌حل و فرمول‌ها می‌رسید، باید روی کاغذ آورده شود.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای با بیان اینکه در برخی مسائل پیشرفت خواهیم داشت، افزود: در پایان امشب بیانیه خواهیم داشت که پیوستی نخواهد داشت. این یک بیانیه مشترک مطبوعاتی است. یکسری اسناد بین ما و 1+5 است که ضمیمه جایی نیست و باید به یک توافق نهایی منجر شود. تا هر زمانی نیاز داشته باشد مذاکرات ادامه خواهد یافت و تا زمانیکه نظراتمان تامین نشود مذاکرات را پایان نخواهیم داد. تا آخرین لحظه‌ای که نیاز باشد بر سر میز مذاکره می‌مانیم. احتمال جمع بندی از راه‌حل‌های موجود امشب وجود دارد.

تعداد بازدید : 27
دانلود ویدئوی بخشی از صحبت‌های عراقچی

13:59- عکاسان خبری فقط یک بار اجازه گرفتند از جلسه داخلی تیم مذاکره کننده هسته ای ایران تصویربرداری کنند وهمین هم برای راضی کردن کنجکاوی خبرنگاران کافی بود. در حالی که در این مدت هیچ بحثی درباره متن نمی شد و هر خبری می آمد، همه رد می کردند، تصویری که عکاسان گرفتند نشان می دهد که همه اعضای تیم مذاکره کننده ایران در حال مطالعه یک متن چند صفحه ای هستند. عکاسان به رسم امانت، خطوط صفحات را تار کردند تا همین فرصت اندک همبه خسران تبدیل نشود ولی خبرنگاران در حال شمردن برگه های کاغذهایی بودند که در دست مذاکره کنندگان ایران بود. ظاهرا این همان متنی است که قرار است در جلسه با وزیران بررسی و تصویب شود.


13:02- نشست وزرای خارجه ایران و 6 کشور با حضور معاونان وزرا و موگرینی و بدون حضور لاوروف، فابیوس و وانگ یی دقایقی قبل آغاز شد.

12:49- خبرگزاری ایتارتاس روز چهارشنبه گزارش داد که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان این دور از مذاکرات، یک «بیانیه چارچوب سیاسی» قرائت خواهند کرد. این خبرگزاری به نقل از منبعی در گروه 1+5، نوشته است که بعید است این بیانیه شامل «جزئیات دقیق موضوعات» باشد. به گفته وی، ایران و 6 کشور هنوز بر سر گام‌هایی که باید برای کاهش تحریم‌ها برداشته شود، به موضع واحد نرسیده‌اند. این منبع همچنین گفته است که مولفه‌های دقیق غنی‌سازی هنوز نهایی نشده و جزئیات فعالیت‌های تحقیقات و توسعه نیز هنوز در دست بررسی است.

یک دیپلمات ارشد گفته است: «در حالی که دیدارها ادامه دارد ما می‌توانیم بگوییم که سند قبل از پایان امروز آماده خواهد شد. توافق‌های انجام شده و اکنون باید بسته‌بندی شوند. طرفین بر روی یک بیانیه سیاسی دو صفحه‌‌ای کار می‌کنند.»

12:42- نشست داخلی وزرای خارجه 1+5 بدون حضور وانگ یی،‌ فابیوس و لاوروف وزاری خارجه چین، فرانسه و روسیه و با حضور وزرای خارجه آمریکا، آلمان و انگلیس و مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا آغاز شد.

12:30- خبرگزاری رویترز گزارش داد، هیات چینی شرکت کننده در مذاکرات لوزان یک "پیشنهاد چهار ماده‌ای" را برای پیشبرد مذاکرات عنوان کرده است. به گفته این خبرگزاری، هیات چینی گفته است که باید در حل و فصل پرونده اتمی ایران، به شورای امنیت نیز نقشی محول شود.

اول: مهم است که مذاکرات از هدایت سیاسی لازم برخوردار باشد؛ دوم، مهم است که فاصله بین خواست های طرفین کاهش یابد؛ سوم، مهم است که از روش گام به گام و پاسخگویی متقابل (امتیاز در برابر امتیاز، گذشت در برابر گذشت) استفاده شود؛ چهارم، مهم است که تلاش مذاکره کنندگان معطوف به دستیابی به "بسته" راه حل (شامل موارد گوناگون) باشد و البته شورای امنیت سازمان ملل نیز جزو بازیگران باشد.

پیشنهاد چهار ماده ای چینی ها برای حل مساله هسته ای ارائه شد
12:26- مهرداد عمادی کارشناس ارشد اقتصادی و مشاور سابق اتحادیه اروپا از انتظار 100 شرکت برتر جهان برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف صنعتی و اقتصادی ایران خبر داد و در این زمینه اظهار کرد: با نتایج به دست آمده از روند 18 ماهه مذاکرات تهران و 1+5 و خوشبینی های نزدیک به یقین برای رسیدن به توافق در لوزان، شرکت های بزرگ اقتصادی در جهان خود را برای ورود به ایران در چارچوب سرمایه گذاری آماده می کنند. در دیدارهایی که با رییسان 11 شرکت برتر اقتصادی و صنعتی جهان در داشتم، آنان از برنامه ریزی های خود برای حضور در بازار ایران خبر دادند که این موضوع با روشن شدن افق مذاکرات درحال گسترش است.

وی با بیان اینکه اولین نتیجه توافق پیش رو، بازگشت ایران به سامانه بانکی انتقال بین المللی پول (سوئیفت) خواهد بود و از هم اکنون شرکت های مختلف بویژه آلمانی و فرانسوی در این زمینه لحظه شماری می کنند، تاکید کرد: بازگشت به سوئیفت سبب می شود اقتصاد ایران دوران شکوفایی خود را آغاز کند. بخش های تولیدی در ایران هم پس از رفع مشکلات و محدودیت های ناشی از تحریم، با آغاز بازسازی و نوسازی ماشین آلات و تجهیزات، قدرت رقابت با تولیدات کشورهای دیگر از جمله ترکیه را پیدا می کنند زیرا توان علمی و فنی خوبی در این زمینه وجود دارد.

مشاور سابق اقتصادی اتحادیه اروپا همچنین افزایش ارزش پول ملی ایران در برابر ارزهای خارجی را یکی دیگر از مزیت های اقتصادی کشور پس از توافق بر شمرد.

12:13- وزارت خارجه انگلیس در بیانیه‌ای از حصول «تفاهم گسترده» در مذاکرات هسته‌ای بین ایران و 1+5 خبر داده اما افزوده هنوز پاره‌ای اختلافات بر جا مانده‌اند که باید حل شوند.

12:10- باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه با مشاوران کلیدی امنیت ملی خود تشکیل جلسه داد. رسانه‌های خبری می‌گویند آقای اوباما در این نشست با مشاوران خود به رایزنی درباره مذاکرات هسته‌ای جاری بین ایران و گروه 1+5 پرداخت که در هاله‌ای از ابهام دنبال می‌شود. نکته جالب، انتشار تصویری توسط کاخ سفید از این نشست سیاسی-امنیتی حساس برای دولت آمریکا بود.

پیشنهاد چهار ماده ای چینی ها برای حل مساله هسته ای ارائه شد

برنادت میهان، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای که روی وب‌سایت رسمی کاخ سفید قرار گرفته نوشته است: «امشب رئیس‌جمهور یک تله‌کنفرانس ویدئویی با اعضای امنیت ملی خود ترتیب داد.»  به نوشته میهان، اوباما از روند رایزنی‌های هسته‌ای جاری بین ایران و 1+5 در شهر «لوزان» سوئیس مطلع شد.

12:05- ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه در نشست با «شورای امنیت روسیه» تحولات یمن، اوکراین و رایزنی‌های هسته‌ای جاری بین ایران و گروه ۱+۵ را مورد بحث و بررسی قرار داد. ایتارتاس از قول «دیمیتری پشکوف»، معاون مطبوعاتی رئیس‌جمهور روسیه این مطلب را گزارش داده و از قول وی نوشته تحولات یمن محور این نشست بوده است.

به گفته آقای پشکوف موضوعات مرتبط با رایزنی‌های هسته‌ای، تحولات جنوب شرق اوکراین و اجرای توافقنامه «مینسک» از جمله دیگر موضوعاتی هستند که در دستور کار این نشست قرار دارند. وی افزوده غیر از سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای در شهر لوزان حضور دارد تمامی اعضای شورای امنیت روسیه در این نشست حاضر بوده‌اند.

12:02- یک منبع دیپلماتیک به خبرگزاری چینی شینهوا گفت ایران و گروه 1+5 از هر زمان دیگر به توافق نزدیک‌تر هستند.  منبع مورد استناد خبرگزاری شینهوا همچنین گفته طرفین به جای امضای توافقنامه مشترک به قرائت یک بیانیه مشترک سیاسی بسنده خواهند کرد.  وی همراستا با گزارش‌های پیشین رسانه‌های مختلف می‌افزاید که این بیانیه حاوی مسائل جزئی نخواهد بود.

شینهوا از قول این منبع نوشت: «پیشرفت‌هایی کرده‌ایم اما کندتر از حد مورد انتظار.» و افزود در صورتی که در ساعات پایانی گفت‌وگوها خاصی رخ ندهد این دور از مذاکرات با بیانیه مشترکی که احتمالا فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آن را قرائت خواهد کرد به کار خود پایان خواهد داد. او می‌گوید طرفین ظرف 18 ماه گذشته بسیاری از اختلافات خود را حل کرده‌اند و موانع باقی‌مانده به معنای شکست گفت‌وگوها نیستند و تاکید می‌کند: «طرفین نسبت به هر زمان دیگر، به توافق نزدیک‌تر هستند و فردا هم روز جدیدی است. ضرب‌الاجل اصلی آخر ژوئن است هنوز احتمال توافق هست.»

12:00- رویترز به نقل از یک دیپلمات نزدیک به مذاکرات مدعی شد که برخلاف اظهارات وزیر خارجه روسیه مبنی بر توافق بر تمامی نکات کلیدی، چنین توافقی تاکنون حاصل نشده است. به گفته این دیپلمات، این درست نیست که بگوییم که توافقی بر سر تمامی موضوعات کلیدی در مورد برنامه هسته‌ای ایران بین تهران و شش قدرت جهانی حاصل شده است.

این رسانه همچنین به نقل از دیپلمات‌های نزدیک به مذاکرات هسته‌ای گزارش داد که مذاکره‌کنندگان یک توافق مقدماتی و مشروط در مورد رئوس مطالب اجمالی بیانیه‌ عمومی احتمالی در مورد پیشرفت‌هایی که حاصل شده‌اند دارند، که البته بیانگر حوزه‌هایی که بر سر آن توافقی صورت نگرفته است نیز می‌باشد. اما آن‌ها بر سر تمامی جزئیات کلیدی و مرکزی مورد نیاز برای چارچوب سیاسی که بنیان توافق هسته‌ای آتی را تشکیل می‌دهد توافق نکرده‌اند.

مقامات هر دو طرف مذاکرات هسته‌ای گفته‌اند که مهمترین موضوعات باقی مانده شامل رفع تحریم‌های سازمان ملل، موضوع بازگشت‌پذیر بودن آن‌ها و تقاضای ایران برای حق کامل تحقیق و توسعه در مورد سانتریفیوژهای پیشرفته پس از اینکه توافق 10 ساله پایان پذیرد است.

رویترز به نقل از مقامات رسمی گفت که ایران همچنان خواستار رفع تمامی تحریم‌های سازمان ملل است و اینکه بدون مذاکرات بیشتر و به صورت خودکار امکان برقراری دوباره این تحریم‌های وجود نداشته باشد. مقامات رسمی گفته‌اند که انگلیس، فرانسه و ایالات متحده خواهان این هستند که تحریم‌های سازمان ملل بتوانند به صورت خودکار دوباره برقرار شوند، اما روسیه مایل به چنین چیزی نیست زیرا این امر قدرت حق وتوی آن را در مورد توافق کاهش می‌دهد.

11:59- سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ را ترک کرد.

11:50- لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه که ساعتی پس از پایان نشست وزرا در اوایل صبح چهارشنبه لوزان را ترک کرده بود گفت: «در صورتی که نیاز باشد به لوزان باز می گردم.» گفته می‌شود وی جهت شرکت در جلسه هیئت دولت به فرانسه بازگشته است.

11:48- یک منبع دیپلماتیک درباره سفر وزیر خارجه چین گفت: «هیچ معنای پنهانی ندارد. سفر وی از قبل برنامه‌ریزی شده بود. برنامه کاری وزیر خارجه، شلوغ است.»

11:47- یک مقام ارشد ناشناس آمریکایی به خبرگزاری فرانسه گفته که بر سر همه موضوعات در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 توافق نشده است.

همچنین خبرگزاری رویترز در خبری کوتاه به نقل از یک دیپلمات نزدیک به مذاکرات هسته‌ای خبرها درباره حل همه اختلافات بر سر موضوعات اصلی را رد و تاکید کرد که این موضوع صحت ندارد.

رویترز روز چهارشنبه به نقل از منبعی در تیم مذاکره‌کننده آلمان در لوزان سوئیس، نوشته است که هنوز هیچ توافقی با ایران صورت نگرفته است. منبع مورد استناد رویترز با این حال گفته است که اگر همه طرف‌ها حسن نیت داشته باشند، همچنان حصول توافق هسته‌ای،‌ امکان‌پذیر است.

11:46- نشست معاونان و کارشناسان وزرای خارجه 1+5 در جریان است.

11:42- نشست علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا دقایقی پیش آغاز شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار