بازدید 4334

استفاده عربستان از سلاح‌های ممنوعه در حمله به یمن

کد خبر: ۴۸۶۷۶۴
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴ 31 March 2015

سازمان دیده‌بان حقوق بشر با صدور بیانیه‌ای درباره استفاده عربستان سعودی از سلاح‌های ممنوعه در بمباران یمن هشدار داد.

به گزارش فارس، سازمان دیده‌بان حقوق بشر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که مدارکی در دست است که نشان می‌دهد عربستان سعودی در حملات هوایی علیه یمن از سلاح‌های ممنوعه بین‌المللی استفاده کرده است.

بر اساس این گزارش که پایگاه خبری یمنی «البیضاء الیوم» منتشر کرد، عربستان سعودی از سلاح‌های ممنوعه از جمله بمب‌های خوشه‌ای در بمباران مناطق مسکونی، شهرها، پایگاه‌های نظامی و تاسیسات یمن استفاده کرده است.

در این بیانیه آمده است که مقامات مسئول در وزارت کشور یمن نزدیک به انصارالله یمن مدارکی را درباره قربانیان حمله روز 26 مارس جنگنده‌های سعودی به صنعا، به این سازمان ارائه کرده‌اند که نشان می‌دهد این جنگنده‌ها، چندین منطقه در صنعا از جمله «بنی حوات» در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی صنعا و فرودگاه نظامی و محله «الانصار» در نزدیکی کاخ ریاست‌جمهوری را هدف قرار داده‌اند که در این حمله 23 غیرنظامی کشته و 24 نفر زخمی‌ شده‌اند. در میان کشته‌ها، 5 کودک بین 2 تا 13 سال و 6 زن و یک پیرمرد به چشم می‌خورد. درمیان زخمی‌ها نیز 12 کودک 3 تا 12 سال هستند. این بمباران به تخریب بیش از 14 منزل مسکونی در بنی حوات منجر شده است.

بر اساس گزارش این سازمان، میان آمار ارائه شده از سوی مقامات مسئول یمنی و اطلاعات به دست آمده از بیمارستانهای یمن تطابق وجود دارد.

چندین منبع وجود بقایای بمب های خوشه ای در حملات هوایی عربستان در سال 2009 از جمله بقایای مواد منفجره آن را که هنوز منفجر نشده است تایید می کند.

در مه 2014 نیز پایگاه خبری وایس نیوز با پخش تصاویر وفیلم ویدیویی که از نزدیکی صعده فیلمبرداری شده بود بقایای بمب خوشه ای ساخت آمریکا نوع CBU-52 را که در سال 2009 به این منطقه شلیک کرده بود منتشر ساخت.

آمریکا در سالهای 1970 تا 1999 مقادیر زیادی بمب های خوشه ای به عربستان صادر کرد ودیده بان حقوق بشر از عربستان ویمن خواست به معاهده منع استفاده از سلاح خوشه ای که در سال 2008 منعقد شد بپیوندند.

«جو استورک» معاون مدیر اجرایی بخش خاورمیانه وشمال آفریقای سازمان دیده‌بان حقوق بشر افزود: نیروهای عربستانی باید علنا مخالفت خود با استفاده از بمب‌های خوشه ای را اعلام کنند وبدانند استفاده از این سلاح ممنوعه تاثیر کشنده‌ای بر غیرنظامیان دارد.

در تجاوز نظامی بامداد پنج شنبه هواپیماهای سعودی و هم‌پیمانانش به خاک یمن به بهانه حمایت از نیروهای رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور، شمار زیادی از غیر نظامیان از جمله زنان و کودکان جان باختند و این حملات امروز برای ششمین روز متوالی ادامه داد.

در این حملات گسترده، هواپیماهای 10 کشور از جمله کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (به استثنای عمان) جنگنده‌های ارتش عربستان را همراهی می‌کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل