بازدید 11896
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

تلاش مضاعف ایران و گروه ۱+۵ برای دستیابی به توافق در آخرین روز

در آخرین روز از ضرب‌الاجل تعیین شده برای دستیابی ایران و گروه ۱+ ۵ به چهارچوب توافق نهایی هسته‌ای، بخش عمده مطالب مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی به بررسی چشم‌انداز حصول توافق اختصاص یافته است، حال آنکه اغلب این مطبوعات و رسانه‌ها از تشدید تلاش‌ها برای دستیابی به توافق در آخرین ساعات ضرب‌الاجل سخن می‌گویند.
کد خبر: ۴۸۶۷۴۵
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵ 31 March 2015
تلاش مضاعف ایران و گروه 1+5 برای دستیابی به توافق در آخرین روزدر آخرین روز از ضرب‌الاجل تعیین شده برای دستیابی ایران و گروه ۱+ ۵ به چهارچوب توافق نهایی هسته‌ای، بخش عمده مطالب مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی به بررسی چشم‌انداز حصول توافق اختصاص یافته است، حال آنکه اغلب این مطبوعات و رسانه‌ها از تشدید تلاش‌ها برای دستیابی به توافق در آخرین ساعات ضرب‌الاجل سخن می‌گویند.

تلاش مضاعف ایران و گروه 1+5 برای دستیابی به توافق در آخرین روز

به گزارش «تابناک»، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» ضمن انتشار گزارشی درباره این موضوع می‌نویسد، تنها چند ساعت مانده به پایان ضرب‌الاجل تعیین شده برای دستیابی به چهارچوب توافق هسته‌ای، دیپلمات‌ها به شدت مشغول تلاش برای دستیابی به اجماع نظر هستند.

این در حالی است که اختلاف نظرهای موجود میان طرفین همچنان پابرجاست. آسوشیتدپرس اشاره می‌کند، ‌امروز دیپلمات‌های ارشد گروه ۱+ ۵ ابتدا جلسه‌ای داخلی با یکدیگر خواهند داشت و سپس به منظور ادامه مذاکره و برطرف کردن اختلافات ‌مانده با طرف ایرانی، جلسه‌ای را با وزیر خارجه ایران و هیأت ایرانی برگزار خواهند کرد.
 

تلاش مضاعف ایران و گروه 1+5 برای دستیابی به توافق در آخرین روز

خبرگزاری «رویترز» نیز می‌نویسد، در آخرین روز از ضرب‌الاجل تعیین شده برای دستیابی به توافق، ایران و شش قدرت جهانی به روند مذاکرات سرعت بخشیده‌اند تا بتوانند به توافقی مقدماتی در موضوع هسته‌ای دست یابند.

این خبرگزاری اشاره می‌کند، ‌اختلافات ‌مانده میان طرفین در حال حاضر، بر سر دو موضوع تحقیق و توسعه هسته‌ای و همچنین نحوه برداشته شدن تحریم‌های موجود علیه ایران است.

یک دیپلمات غربی در این زمینه به رویترز گفته: «ما باید این کار را به نتیجه برسانیم. ما برای دستیابی به چهارچوب توافق، تنها چند ساعت فرصت داریم و در غیر این صورت، کار بسیار بسیار دشوار‌تر خواهد شد».

تلاش مضاعف ایران و گروه 1+5 برای دستیابی به توافق در آخرین روز

سایت شبکه خبری «دویچه وله» نیز که گزارشی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+ ۵ منتشر کرده، مواضع دیپلمات‌های دو طرف را درباره روند و نتیجه گفت‌و‌گو‌ها بازتاب داده است.

در این مطلب به نقل از جان کری، وزیر خارجه آمریکا آمده است: «هنوز برخی موضوعات دشوار باقی مانده است... ما به سختی تلاش می‌کنیم تا این موضوعات را حل و فصل کنیم».

از سوی دیگر، مجید تخت روانچی، عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران گفته: «در صورتی که موضوع تحریم‌های حل و فصل نشود، هیچ توافقی در کار نخواهد بود». دویچه وله اشاره می‌کند ‌تاکنون، مواضع رژیم اسرائیل نیز یکی از عوامل آسیب‌رسان به مذاکرات بوده است.

تلاش مضاعف ایران و گروه 1+5 برای دستیابی به توافق در آخرین روز

در همین حال، خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا را بازتاب داده که بخت دستیابی به توافق هسته‌ای را همچنان ۵۰-۵۰ دانسته است.

به نوشته این خبرگزاری، ماری هارف در این زمینه گفته: «می‌توان گفت [بخت حصول توافق] ۵۰-۵۰ است. من نمی‌دانم. من هرگز دوست ندارم درصد بیان کنم. اما بخت دستیابی به توافق وجود دارد».

وی همچنین فضای مذاکرات را سنگین و فشرده توصیف کرده است. وی با بیان اینکه همه مذاکره کنندگان نسبت به چالش‌هایی که در مقابلشان قرار دارد، دیدگاهی واقع بینانه دارند، گفته با ‌وجود این، هنوز راهی برای دستیابی به تفاهم سیاسی وجود دارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار