بازدید 16537
۷

سفر به گیلان خوبه اما ...

سفر به گیلان خوب است اما گردشگران حجم زباله‌های استان را افزایش می‌دهند.
کد خبر: ۴۸۶۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۷ 30 March 2015
سفر به گیلان خوب است اما گردشگران حجم زباله‌های استان را افزایش می‌دهند.

به گزارش ایسنا، گیلان دهمین استان پرجمعیت و بیست و هشتمین استان وسیع ایران است. تراکم جمعیت در این استان با ۱۷۷ نفر در هر کیلومترمربع جایگاه سوم را در ایران دارد. کلانشهر رشت با داشتن ۴۶ درصد جمعیت کل استان، مرکز و پرجمعیت‌ترین شهر استان گیلان و دوازدهمین شهر پرجمعیت ایران و پرجمعیت‌ترین شهر سه استان ایران در ساحل دریای خزر است. از دیگر شهرهای پرجمعیت این استان می‌توان به ترتیب به شهرهای بندر انزلی، مهمترین بندر ایرانی در حاشیه دریای خزر، لاهیجان، تالش، لنگرود، رودسر، بندر آستارا، فومن و اشاره کرد.

طبیعت گیلان، پوشیده از جنگل و دارای آب و هوای معتدل و مرطوب است. این استان شامل مناطق سرسبز شمال غربی رشته‌کوه البرز و بخش غربی کرانه‌های جنوبی دریای خزر است.

گیلان به‌علت داشتن طبیعت غنی و میراث فرهنگی و تاریخی از قطب‌های گردشگری ایران بشمار می‌رود که سالانه بیش از ۵ میلیون گردشگر را از سراسر کشور جذب خود می‌کند. گردشگرانی که هر سال در همه‌ی ایام مهم سال به خصوص در ایام نوروز مورد لطف و پذایریی گیلانیان واقع می‌شوند.

گردشگران حجم زباله‌های گیلان را افزایش می‌دهند

اما این استان از ورود گردشگران به استان دچار آسیب هم می‌شود و یکی از مهم‌ترین مشکلات افزایش حجم زباله در گیلان است.

«برجی» مدیرکل حفاظت زیست گیلان در گفت‌وگو خبرنگار ایسنا گفت: هیچ یک از مراکز دفن زباله گیلان به صورت اصولی و بهداشتی زباله دفن نمی‌شود.

وی با اشاره به این‌که ورود شیرابه زباله‌هایی نظیر شیرابه‌های دفن زباله سراوان به منابع آبی گیلان تهدیدی جدی برای این استان است، خاطرنشان کرد: لازم است گردشگران به این مهم توجه داشته باشند و زباله‌های خود را مدیریت کنند و در صورت امکان زباله‌هایشان را از استان بیرون ببرند.

برخی گردشگران سهل‌انگار اقدام به ریخت و پاش زباله در طبیعت می‌کنند

وی با بیان این‌که برخی گردشگران با بی ملاحظه بودن، اقدام به ریخت و پاش زباله در طبیعت می‌کنند، ادامه داد: جهت تنویر افکار عمومی و در راستای فرهنگسازی در جهت عدم ریخت و پاش زباله در معابر عمومی و تفرجگاه‌های استان سرسبز گیلان در ایام نوروز، اداره‌کل حفاظت محیط زیست گیلان اقدام به نصب بنرهای هشداردهنده در مبادی ورودی استان کرده است.

برجی با اشاره به این‌که این بنرها که از ابعادی بسیار بزرگ برخوردار است تصویر یکی از پاکبانان شریف و زحمتکش را نشان می‌دهد که از مسافران می‌خواهد برای حفظ محیط‌زیست زباله نریزند، تصریح کرد:علاوه‌بر این بنرها شعار مذکور بصورت برچسب‌های بزرگ برای نصب بر شیشه‌ها و کنار خودروها نیز طراحی و چاپ شد که مورد استقبال طبیعت دوستان قرار گرفته است.

سفر به گیلان خوبه اما ...

وی افزود: در راستای فرهنگسازی و به‌ویژه متوجه کردن مسافران نوروزی نسبت به ریخت و پاش زباله در معابر و جاده‌های عمومی و تفرجگاه‌های استان، و جهت جلوگیری از این پدیده زشت و ضد فرهنگ ، روابط عمومی حفاظت محیط زیست گیلان تئاتر خیابانی را در مکان‌های تجمع مسافران از قبیل جنگل و سواحل و پارک‌های بزرگ به اجرا در آورد.

مدیر کل حفاظت زیست گیلان خاطرنشان کرد: این تئاتر داستان یک خانواده غیرمسئول و تخریب‌کننده محیط زیست را روایت می‌کند و با استفاده از تم ظنز سعی دارد تا از رواج ریخت و پاش زباله جلوگیری بعمل آورد. خوشبختانه این تئاتر با استقبال خوب مسافران مواجه شده است.

به گزارش ایسنا، سفر خوبه اما عنوان تئاتر خیابانی با موضوع زباله و ریخت و پاش آن در طبیعت است که توسط هنرمندان گیلانی و به سفارش اداره‌کل حفاظت محیط زیست گیلان در ایام نوروز در نقاط مختلف استان در حال اجراست. 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۷
دقیقا به همین علت دیگر به گیلان و مازندران مسافرت نمی کنم. مردم ما واقعا فقر فرهنگی دارند.
اشخاصي كه در كشور خودشان زباله مي ريزند، نه تنها نشان از وطن دوستي ندارند بلكه ناخوداگاه در خانه خود زباله مي ريزند. اشخاصي كه به محيط زيست كشورشان لطمه مي زنند به كشور و مردم خود و نسلهاي اينده خيانت مي كنند. خداوند ناظر همه اعمال ما بر روي كره زمين است.
خداوند زيباترين است و زيبايي ها را دوست دارد.
با سلام
برأي حل اين مسئله بايد فرهنگ سأزيل شود. ما چهار روز در استان گيلان بوديم كه هر روز ١/٥ كيلومتر طي نمايم كه سطل زباله هايمان را در داخل سطل زباله قرار دهيم. حال أين كم كاري مسئولين است يا بد شانسي مسافرين؟؟
فکر کنم اولین قدم در راه کم شدن زباله تعبیه سطل های زباله به تعداد مناسب است.
یادم میاد چندسال قبل به جاده دوهزار در شمال ایران رفته بودم و سرتاسر جاده تابلو ریختن زباله ممنوع نصب شده بود اما دریغ از یک سطل زباله!
تبلیغات تلویزیونی و فرهنگ سازی غیر مستقیم هم خیلی موثر خواهد بود.
اخذ جریمه های سنگین در مرحله بعدی موثر است. به عنوان مثال حدس بزنید جریمه ریختن زباله یا حتی ته سیگار در جاده های آمریکا چقدر است؟ 1000 دلار به همراه چندساعت محکومیت به جمع آوری زباله! این جریمه در ایالتهای مختلف متفاوت است.
واقعا خیلی دردناکه که طبیعت زیباو منحصر به فرد کشور عزیزمان اینچنین آلوده به زباله باشه.
همه استانها که میهمان نوروزی دارند این بلا سرشون میاد ما ایرانیها فقط ادعا داریم از تمیزی چیزی نمیدونیم
سوال اینجاست ساکنان یا گردشگران کجا ذباله بریزند به عنوان نمونه عرض می کنم 25سال پیش در کمربندی شهر لنگرود به فاصله چند متر چند متر سطل زباله بود آلان یک سطل زباله هم پیدا نمی شود ؟ شالیزارهایی که از رودخانه سیراب می شوند مخزن ذباله اب آورده میشود کشاورز با ذباله چکار کند خانمهای شالی کار بارها با سنگها و شیشه و...پاهایشان زخم می شود در قرن 21 این همه بی تدبیری و صرفا مردم را مسئول دانستن ؟
خواهش می کنم این موضوع به گوش مسئولان رسانده شود که در برخی از کشورهای اروپایی از مسافرانی که وارد ایالتهای دیگر می شوند عوارض قابل توجهی دریافت می شود که برای ارائه خدمات و مصرف در آسیب های وارد آمده به طبیعت توسط گردشگران هزینه می شود. به نظر من این رویه ی خوبی است تا هم خدمات خوبی به گردشگران ارائه شود و هم از آسیبهای احتمالی به طبیعت جلوگیری شود و یا حداقل مرمت شود. به خصوص در کشور ما که از کمبود فضای سبز به شدت رنج می برد.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی