بازدید 3358

کاهش سن پیرگوشی در کشور

کد خبر: ۴۸۶۵۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰ 30 March 2015
متخصص گوش و حلق و بینی با اشاره به افزایش شیوع و کاهش سن ابتلا به پیرگوشی در ایران گفت: پیرگوشی می‌تواند عامل انزوا، ترس، عصبانیت و اضطراب بین مردم باشد.

به گزارش فارس، ابراهیم رزم‌پا متخصص گوش و حلق و بینی تصریح کرد: پیرگوشی یک افت شنوایی تدریجی است که با افزایش سن اتفاق می‌افتد و نوعی معمول از کم شنوایی حسی عصبی است که به دنبال اختلال در حلزون یا عصب شنوایی رخ می‌دهد و منجر به اختلال شنوایی دائم می‌شود و اغلب مردم به وجود آن آگاه نیستند.

وی با اشاره به شیوع بیشتر پیرگوشی در مردان در قیاس با زنان افزود: قرار گرفتن در معرض سر و صدای ناخواسته مثل صدای بوق خودروها، فشار خون، افزایش سن، استرس زیاد، مصرف برخی داروها، ارث و قرارداشتن طولانی مدت در معرض سر و صدا از علل پیرگوشی است.

رزم‌پا دشواری در تشخیص اصوات به ویژه اصوات زیر مثل حرف (س)، تشخیص بهتر صدای مردان از زنان را از نشانه‌های پیرگوشی دانست و گفت: در افراد مبتلا به پیرگوشی فهم مکالمات به ویژه در هنگام وجود سر و صدای زمینه‌ای مشکل است ضمن اینکه افت شنوایی معمولاً دوطرفه است و ممکن است با وزوز در یک یا دو گوش همراه باشد.

این متخصص گوش و حلق و بینی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از نشانه‌ها ممکن است سرگیجه باشد. افراد مبتلا به پیرگوشی معمولاً می‌گویند با وجود شنیدن گفتار در فهمیدن مشکل دارند و همه علائم ذکرشده توانایی‌های فرد را کاهش داده و روی کیفیت زندگی فرد تاثیر می‌گذارد.

وی تصریح کرد: امروزه پیرگوشی در ایران نسبت به گذشته با سرعت بیشتر و در سنین کمتری اتفاق می‌افتد و این در حالی است که میلیون ها نفر از مردم به افت شنوایی شان اهمیت نمی دهند غافل از اینکه ممکن است انزوا، ترس، عصبانیت و اضطراب آن‌ها برخاسته از همین مشکل است.

رزم‌پا با اشاره به موارد ذکرشده به همگان توصیه کرد اگر احساس کم شنوایی می‌کنند بهتر است برای ارزیابی میزان افت شنوایی به یک اودیولوژیست مراجعه کنند البته مفیدترین کاری که یک شنوایی شناس می‌تواند برای افراد با مشکل پیرگوشی انجام دهد سمعک‌ها و برنامه‌های توانبخشی است.

این متخصص گوش و حلق و بینی خاطرنشان کرد: از جمله برنامه‌های توانبخشی برای افراد مشاوره، تجویز سمعک، تجویز وسایل کمک شنیداری و مهارتهای افزایش ارتباط است و برنامه‌های توانبخشی سبب برقراری ارتباط بهتر و در نهایت بالابردن کیفیت زندگی برای افراد مبتلا به پیرگوشی می‌شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر