بازدید 41920

چرا مایکروسافت ویندوز 10 را به رایگان عرضه میکند؟

در ماه ژانویه سال جاری میلادی مایکروسافت اعلام کرد که ویندوز 10 برای همه کاربران ویندوز 7 و 8 به رایگان ارائه خواهد شد و این کاربران قادر خواهند بود که ویندوز خود را به این نسخه بروزرسانی کنند. اما دلیل این اقدام مایکروسافت برای بسیاری روشن نیست و هنوز این سوال نیز وجود دارد که آیا نسخه های غیر قانونی ویندوز نیز به ویندوز 10 بروزرسانی خواهند شد یا نه؟
کد خبر: ۴۸۶۴۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰ 30 March 2015
چرا مایکروسافت ویندوز 10 را به رایگان عرضه میکند؟
در ماه ژانویه سال جاری میلادی مایکروسافت اعلام کرد که ویندوز 10 برای همه کاربران ویندوز 7 و 8 به رایگان ارائه خواهد شد و این کاربران قادر خواهند بود که ویندوز خود را به این نسخه بروزرسانی کنند. اما دلیل این اقدام مایکروسافت برای بسیاری روشن نیست و هنوز این سوال نیز وجود دارد که آیا نسخه های غیر قانونی ویندوز نیز به ویندوز 10 بروزرسانی خواهند شد یا نه؟

به گزارش «تابناک» اینگونه عنوان شده که مایکروسافت نسخه 10 ویندوز را به رایگان عرضه خواهد کرد و همه کاربران ویندوز قادر هستند به این نسخه جدید بروزرسانی کنند. این موضوع صحیح است اما چند نکته در خصوص آن شایان ذکر است.

اول آنکه بروزرسانی تنها برای دارندگان نسخه های 7 و 8.1 ویندوز امکان پذیر است – نسخه 7 یا سرویس پک 1. نکته دوم اینکه این بروز رسانی رایگان تنها برای مدت یکسال بعد از انتشار نسخه نهایی ویندوز 10 است و چنانچه بعد از این مدت بخواهید ویندوز 10 را بر روی سیستم خود نصب کنید باید آن را خریداری کنید. نکته سوم نیز این است که کاربران نسخه شرکتی یا Enterprise ویندوز باید برای نصب ویندوز 10 حتما لایسنس آن را خریداری کنند و بروز رسانی برای این کاربران رایگان نخواهد بود:

چرا مایکروسافت ویندوز 10 را به رایگان عرضه میکند؟

البته مایکروسافت هیچ توضیحی در خصوص این خصوص که چرا بروز رسانی برای ویندوز 10 تا یکسال رایگان خواهد بود، ارائه نکرده است و به شکل رسمی توضیحی درباره علل این اقدام داده نشده. اما قطعا و بدون زحمت خاصی میتوان فهمید که این اقدام مایکروسافت در راستای جذب مخاطبان بیشتر برای نسخه جدید ویندوز است.

بخشی از علل این اقدام را نیز باید در شکست تجاری ویندوز 8 جستجو کرد. در نتیجه این شکست تجاری روند کوچ کاربران سایر سیستم عامل ها به ویندوز برای مدت زمان دو سال کند شد و حتی سایر کاربران قبلی ویندوز نیز از نصب این نسخه خودداری کردند. بسیاری از تحلیل ها و نظرات کارشناسان در خصوص این نسخه از ویندوز در بهترین حالت بی تفاوت و در بدترین حالت همراه با اظهار نظرات منفی در خصوص کار مایکروسافت بود.

روند کند مهاجرت به ویندوز 8 منجر به آن شد که عملا تلاشهای مایکروسافت نتیجه مطلوب را در پی نداشته باشد و شاید ویندوز 8 بعد از ویستا یکی از بدترین ضربه های مالی و تجاری را به مایکروسافت وارد آورد. اما اکنون مایکروسافت در نظر دارد که با ارائه رایگان نسخه 10 ویندوز کاربران قبلی و بالقوه خود را هرچه بیشتر به سمت این نسخه از ویندوز هدایت کند.

هر چند این موضوع نمیتواند برد مالی و تجاری چندانی برای مایکروسافت در پی داشته باشد، اما نکته اساسی در اینجا است که مایکروسافت در پی کسب درآمد مستقیم از ویندوز نیست. فلسفه جدید ویندوز 10 و یکپارچه سازی سیستم عامل در همه دستگاه ها به این شرکت اجازه میدهد که با تسخیر مجدد بازار – با یک بروزرسانی رایگان – به شکل غیر مستقیم از ویندوز کسب درآمد کند. روشی که گوگل و اپل آن را دنبال میکنند و چندی پیش کاپوسلا مدیر بازاریابی مایکروسافت نیز عمیقا به آن اشاره کرده بود:

چرا مایکروسافت ویندوز 10 را به رایگان عرضه میکند؟

آیا نسخه های غیر قانونی ویندوز نیز به رایگان بروزرسانی خواهند شد؟

بلی و خیر. به عبارت دیگر نسخه های غیر قانونی ویندوز نیز قادر به بروزرسانی به نسخه 10 خواهند بود، اما نکته ای که در این میان وجود دارد این است که همه این نسخه ها – Non-Genuine وMislicensed - بعد از بروز رسانی به نسخه 10 همچنان در وضعیت غیر قانونی قرار خواهند داشت و قادر به دریافت بروزرسانی های بعدی ویندوز نخواهند بود.

این ترفندی است از سوی مایکروسافت به ویژه برای کشورهایی نظیر ایران و چین که شاید بیشتری ن حجم مشتریان غیر قانونی ویندوز در آنها هستند. به این طریق مایکروسافت در صدد است تا بعد از بروزرسانی به نسخه 10 تعدادی از این کاربران برای دریافت بروزرسانی های آتی و برای جلوگیری از کهنه ماندن سیستم عامل، اقدام به خرید لایسنس قانونی برای ویندوز کنند.

چرا مایکروسافت ویندوز 10 را به رایگان عرضه میکند؟

در نهایت نکته مهمی که باید در خصوص این استراتژی جدید مایکروسافت عنوان کرد این است که یک بروزرسانی رایگان قادر خواهد بود که همه کاربران را – چه مشتریان سابق و چه کاربران جدید – وارد اکوسیستم مایکروسافت کند. به عبارتی فرض کنید شما در نسخه 10 ویندوز که آن را به رایگان دریافت کرده اید، به استفاده از Universal App ها و یا کورتانا به شدت وابسته شوید. در نتیجه داشتن این امکانات بر روی گوشی هوشمند شما نیز میتواند برای شما جذاب باشد و به همین سادگی به گوشی های ویندوز فون به عنوان گزینه بعدی خود فکر خواهید کرد.

نظر شما در مورد استراتژی جدید مایکروسافت برای ارائه تقریبا رایگان ویندوز 10 به همه کاربران چیست؟ آیا این استراتژی را یک حرکت و اقدام موثر میدانید؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۷
انتشار یافته: ۴۷
ما ايرانيها زرنگ تر ازين حرفاييم
نسخه تريال ويندوز 10 دانلود ميكنيم و بعدش آپديتش ميكنيم
در نهايت هم كرك ميكنيم
به همين سادگي
بعید میدونم که استراتژی موفقی باشه. مایکروسافت تو بحث تلفنهای همراه حرفی برای گفتن نداره و بیعد میدونم بتونه به پای اندروید برسه
این نسخه رایگان هست چون برای توسعه دهنده ها یا دولوپر ها هست. این نسخه نهایی نیست و احتمالا پر از باگه، و از توسعه دهندگان خواسته شده ا این باگ ها را گزارش کنند، در نهایت نسخه نهایی کما فی السابق پولی خواهد بود
من توصیه میکنم بجای استفاده از سیستم عامل آمریکایی و جاسوس windows، از سیستم عامل داخلی Doors استفاده کنید.
هم بهتره و هم مؤدبانه تر.
پاسخ ها
امیر احمد اکبری اسبق از تبریز
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
اگر راست میگی خودت استفاده کن
باز هم اقدامات سرمایه داری و استکباری در راستای سلطه بر ملت های مستضعف جهان. جهان استکبار هیچ چیز را رایگان به ما نمیدهد. در ازای آن مال و جان و ناموس ما را می بلعد. اعتقادات و ارزش های ما را ویران می کند تا امپراطوری پلید خود را مستحکم کند. بی شک این اقدام هم راه جدیدی برای تهاجم فرهنگی است و ملت ما باید با ایستادگی و اتکا به دانش جوانان خود محصولات مورد نیازش را خودش تولید کند.
پاسخ ها
دانشجوووووو
| Italy |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
خب ویندوز تولید کنید =)
ویندوز 10 بزرگترین سیستم جاسوسی ساخته شده تا بحال در آمریکاست. کسی این را نمی داند.
به امید روزی که ایرانی هم آبرومندانه همچون دیگران در استفاده از ویندوز شریک باشد !
صد در صد.
اما مطمئن باشید که گوگل هم بیکار نخواهد نشست و engine قوی تری ارائه خواهد کرد. بنابراین به نظر من سهم مایکروسافت در سیستم عامل خیلی رشد فزاینده ای نخواهد داشت.
مایکروسافت بعد از ارائه ی اولین ویندوز خود که عملی خلاقانه و خاص بود، دیگر خلاقیت قابل توجهی نداشته و هرچه زمان بیشتر میگذرد، تقلید کننده ی بزرگتری میشود. شاید این موضوع نتیجه ی فربه گی و کندی ساختار سازمانی مایکروسافت باشد. اما در واقع ، تقلید کردن باعث جا ماندن مایکروسافت خواهد شد

اگر گوگل سیستم عامل دسکتاپ خود را ارتقاء داده و در حد ویندوز و لینوکس ظاهر شود، به راحتی جای ویندوز را نیز خواهد گرفت

مایکروسافت هنوز هم از جیب ویندوز 98 خود می خورد!
فقط ویندوز 7
دوستان گول تبلیغات رو نخورید !
مهم کارایی و رفع رجوع کاراتون /
به نظر من تدبیر مایکروسافت برای باز کردن استارت منو در یک پیج جدای از دسکتاپ در ویندوز 8 بسیار نادرست بود.
پنجره های ساده ی ویندوز 8 برای کابرانی که با ویندوز 7 با ظاهری چشم نواز کار کرده اند جذابیتی ندارد.
اگر در ویندوز 10 هم همین رویه پیش گرفته شود باز هم کاری از پیش نمیبرد.

در خصوص ویندوز موبایل 10 باید عرض کنم اگر مشخصات درز کرده از آن درست باشد واقعا فوق العاده است و قادر است جای مناسبی در بازار برای خود باز کند.
دوران یکه تازی مایکروسافت به اتمام رسیده. شاید این حرکت رو باید روی ویندوز XP و Vista می زد. الان نسبت هزینه به منفعت این اقدام تبلیغاتی این حرکت رو توجیه نخواهد کرد. در نهایت من به عنوان یک برنامه نویس اولویت های بازارم اندروید - IOS و در نهایت ویندوز است.
مثل معتاد کردن به مواد مخدر میمونه!!
اولش رایگان بهت میدن وقتی خوب معتاد شدی تمام زندگیتو ازت میگیرنو روزگارتو سیاه میکنن!!
گفته برای همه کاربران. نه مسافران قاچاق.
این یک روند بازاریابی میباشد

که از ساله پیش بوده

و یک فروش بینظیر و عالی هست

و تا سال آینده بیشترین بازار را از آن خود خواهد کرد

برای اینکه تا سال دیگر ما مجبور به خرید خواهیم شد

و........ اهداف دیگری را نیز دنبال میکند
من گوشي ويندوز فون دارم.در كل ميشه اينطور تعبير كرد ويندوز فون مثل اين ميمومنه كه به شما يه كاخ زيبا و مجلل بدن كه همه جيز اونجا داشته باشيد ولي تا آخر عمرتون حق نداريد از اون كاخ بيرون بيايد. حالا ديگه خوب و بدش با خودتون
خیر
چون ماکروسافت یک ایده دزد است
با این کارای مایکروسافت خیلی سال نمیکشه که کلا ورشکست میشه.....
الان یعنی منتظرید نظر ما رو در مقابل نظر بازاریاب ها و استراژیست ها ی بزرگترین شرکت فن آوری دنیا بدونین؟ یا می خواین الکی ملت یه چیزی بنویسن؟ محض نمونه سه نوع کامنت با فراوانی انتشار رو پیشاپیش میگم : 1- اینها فقط به فکر خودشونن و پول براشون مهمه 2 - مایکروسافت ابزار جاسوسی غرب و اسرائیله . 3- به عنوان یک متخصص همه چیز دان و بسیار باسواد میگم ملت برین سراغ لینوکس ، آینده از 10 سال پیش قراره مال لینوکس بشه ولی مهم نیست که هنوز نشده کلاس داره لامصب
سانسور نکن جنبه داشته باش!
آره . برای عام مردم که ظاهر رو می بینن آره .
ولی قطعا اندروید قدرت بیشتری رو به توسعه دهنده ها میده . فقط اندروید .
من لبتابم 8.1 اورجینال داره اگه بشه به 10 اپدیتش میکنم فقط باید دید اجازه دانلود از ایران و میده.
بنظرم ایده خوبی است ولی اگر واقعا مایکروسافت نتواند محصولاتی به کیفیت قابل رقابت با دیگر محصولات ارائه بده موثر نخواهد بود و تنها در صورتی این ایده موثر است که کیفیت محصولات هم خوب باشد . برای مثال وقتی ویندوز 8 کمتر از انتظار بود مایکروسافت بازارو از دست داد پس این ایده تنها برای بدست آوردن بازار خوب ولی برای حفظ آن کیفیت محصولات نقش آفرین است. مرسی از اطلاعات مفیدی که میذارید
من که حاظر نیستم قید ویندوز 8.1 رو بزنم
بله
این بزرگترین نقطه ضعف مایکروسافت بود که خوشبختانه الان رفع شده
من خودم ویندوز۸.۱ دارم و گوشیم هم وینفونه. یک اکانت اووت لوک ماکروسافت هم دارم که باعث شده کاملا گوشی ولپ تاپم یک پارچه بشند. و نکته جالب هم اینه ه حتی اگر رنگ تم گوشیم هم عوض بشه این تغییر در ویندوزم هم اعمال میشه. وان درایو ماکروسافت هم در به اشراک گذاری اطلاعات هم واقعا کمک کنندست. بی صبرانه منتظر وین ده هستم.
این یکار احمقانست چون ما درهر صورت دوباره کرکش می‌کنیم و بعد استفاده...
مزخرفه .اگه تو ویندوز 10 شکست بخوره تقریبا سقوط کرده
مایکروسافت میخواهد جلوی گسترش استفاده از لینوکس را بگیرد چون خیلی ها از جمله خود من از چند سال پیش به اینطرف ویندوز را کنار گذاشته و به سوی لینوکس مهاجرت کرده اند و این روند همچنان ادامه دارد. لینوکس مجانی است و می توان آن را از اینترنت دانلود کرده و نصب نمود. همه برنامه های کاربردی لینوکس هم مجانی هستند مثل اپن آفیس و لیبره آفیس که همان کارهای آفیس مایکروسافت را به خوبی می توان با آنها انجام داد. بعلاوه با لینوکس می توان همچنان از کامپیوترهای قدیمی به طور موثر استفاده کرد و نیازی به پرداخت پول بی شمار برای خرید کامپیوترهای جدید و نو نیست. ایران باید با قدرت برود به سوی استفاده از نرم افزارها و سیستم های متن باز چون هم از سلطه مایکروسافت فرار می کند و هم هزینه کمتری برای کارهای کامپیوتری اش می پردازد.
فقط ویندوز!
به نظر من استراتژی هوشمندانه ای هست
ما آمریکا را در ابعاد بی نهایت منکریم ولی شرکتهای آمریکایی زیرک ترین و مخوف ترین در جهان هستد... بطوی که با نرم افزار ها و خدمات رایگان (گوگل/فیسبوک...) از طریق درب عقب سرمایه های میلیاردی اندوخته اند. مایکروسافت تا آخرین نفس صبر کرد، وحالا اجبارا به مُفت فروشان و زیرکان میلیاردر پیوست.
نه اصلا مایکروسافت را موثر و و استراتژیست نمی دانیم بلکه سایت شما را موثر، وزین و استراتژیست می دانیم!!
دلیلش اینه که عمر ویندوز 8 بسیار کم بود و ممکن بود نارضایتی ایجاد بشه !
سلام
بنده ویندوز فون دارم و خخیلی عالیه اصلا با اندروید از نظر کیفیت و کارای و امنیت قابل مقایسه نیست ویندوز فون خیلی قوی داره رو گوشی ها کار میکنه آینده متعلق به ویندوز فونه
نصب رایگان ویندوز ۱۰ در یکسال اول این فرصت را به مایکروسافت می دهد تا راحت تر ایرادات و bug های این نسخه را برطرف کند و از سال دوم نسخه بدون ایراد به صورت پولی فروخته می شود.

همین طور این کار باعث وفاداری بیشتر کاربران ویندوز می شود چرا که حدس می زنند در آینده هم در مورد نسخه های جدیدتر روند مشابهی وجود داشته باشد.
من که کلا ویندوز را پاک کردم و لینوکس مینت ریختم دیگه‌ام سراغ ویندوز نمی‌روم
پاسخ ها
مجید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
خیلی عجله نکن دوباره برمیگردی پیش حاجیت
بله به نظر من بسیار کار خوبیه ان شالله که به زودی کل ویندوز رو مجانی کنند
در ایران غیر قانونی ها همیشه به روز رسانی میشه!
بله موثر خواهد بود
من ب شخصه حاضرم قانونی بخرم اما
اولا به ایران نمیفروشن ک طلب کارم هستن
ایرانی ها امکان پرداخت خارجی ندارن
تبدیل قیمت ب دلار پول ی ماشین میشه و نمیارزه
تو ایران که موثر است
اشتباه می کنه من نظر بهتری دارم.
مایکروسافت باید کلا ویندوز 10 رو رایگان منتشر کنه تا تمام سیستم عامل های دسکتاپ رو تسخیر کنه.
یکی از مزیت هاش اینه که موتور جستجو بینگ هم بازدید بیشتری پیدا می کنه و به تبع درآمد براش داره.
یکی دیگه هم اینه که از طریق استور میتونه نرم افزار بیشتری بفروشه و به تبع سود بیشتری بکنه.
بیسواد! کجا مایکروسافت گفته ویندوز ۱۰ مجانیه؟؟؟؟
به دلیل اینکه ماکروسافت یک شرکت پولداری است به دلیل درامد کم وجمع اوری مشتری بروزرسانی رارایگان نکرده است اوبه دلیل جاافتادن ویندوز10این کارراکرده ا
ست.سوالی که اینجاپیش میایداین است که چرانسخه غیرقانونی انراهم رایگان کرده است؟
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی