بازدید 8991

۵ گام تا فینال هسته ای

حسن محمدی*
کد خبر: ۴۸۶۴۴۴
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۴ 29 March 2015
آرامش کنار ساحل هتل بوری واژ پلاس در شهر لوزان سوئیس یکی از دلایلی بود که این شهر برای ادامه روند مذاکرات هسته ای انتخاب شد تا پنج گام پایانی در بازی فینال بدون بحث و جدل پایان یابد.

دیپلمات های ایران و گروه 1+5 می گویند که گام های مهمی را برای دستیابی به راه حل ها تاکنون برای توافق هسته ایبرداشته اند و در مسیری قرار گرفته اند که بازگشت به نقطه صفر را برای طرفین سخت کرده است. شاید به همین دلیل است که فرانک والتر اشتاین مایر، وزیرخارجه آلمان پس از حضور در هتل محل مذاکرات عزم ایران برای مذاکرات هسته‌ای را ستود و گفت: «اکنون به بازی فینال رسیده‌ایم» و درحالی که برخی دیپلمات ها منتظر بودند با حضور لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه- همچون مذاکرات پیشین ژنو- دعوا بالا بگیرد اما او نیز همزمان با ورود، سخنان جنجالی به زبان نیاورد و از حق غنی سازی جمهوری اسلامی ایران، سخن گفت.

از سوی دیگر جان کری، وزیر امور خارجه‌ آمریکا نیز پیش از این در یک سخنرانی ازپ یشنهاد منتقدان دولت اوباما برای خروج از مذاکرات هسته‌ای با ایران انتقاد کرد و گفت که خروج از گفت‌وگوها به معنی فروپاشی رژیم تحریم‌هاست.

برخی رسانه های غربی نیز این روزها سخنان امیدوارکننده از مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 منتشر می کنند برای اینکه از این مرحله مهم عبور نماییم، اما چرا این مرحله اهمیت ویژه دارد؟پاسخ به این سوال موجب می شود بتوانیم از آرامش حاکم بر ساحل هتل بوری واژ و اخبار امیدوارکننده منتشر شده رمز گشایی کنیم.

گام مهم راه حل ها

آنچه که این روزها در رسانه ها به ویژه رسانه های داخلی کمتر مورد توجه قرار گرفت دلیل اهمیت یافتن این دور از مذاکرات است.در این دور از مذاکرات طرفین بنا دارند برای همه مشکلاتی که تا امروز در دل مذاکرات احراز شده است راه حلی هایی بیابند.راه حل هایی که تداعی کننده بازی برد – برد برای دوطرف باشد و طرفین راضی از پای میز مذاکرات بلند شوند.

لوزان 2، گام مهمی از پنج گام بلندی است که باید طرفین در روزهایی که چند ماه به ضرب الاجل ژوئن مانده است بردارند.دست یافتن به راه حل ها برای همه مشکلات یعنی حضور در مرحله ای که امید به توافق جامع را دوچندان می کند چرا که طرفین برای هر مشکلی راه حل های راضی کننده را یافته اند و در گام های بعدی بحث بر روی جزئیات و چگونگی دستیابی به همین راه حل ها خواهد بود.

اگرچه جزئیات اهمیت اش کمتر از دستیابی به راه حل های کلی نیست اما پیدا شدن راه حل برای هر کدام از نقاط اختلافی بسیار اهمیت دارد.تاکید جمهوری اسلامی ایران به ویژه رهبر انقلاب بر روی یک مرحله ای شدن توافق اهمیت خود را با تحلیل این رمزگشایی نشان می دهد.

چرا توافق یک مرحله ای؟

دیپلمات های ایرانی معتقدند که اگر در گام اول کلیات منتشر شود به دلیل اینکه هنوز جزئیات تا پایان ضرب الاجل قابل انتشار  نیست مخالفان توافق هسته ای فضای مناسبی برای تخریب روند مذاکرات و ایجاد سوال های متعدد خواهند داشت اگرچه این نگاه فقط نگاه دیپلمات های ایرانی نیست و یکی از وزرای خارجه حاضر در مذاکرات گفته است اگر بخواهیم کلیات را اعلام نماییم من باید تا سه ماه آینده گلودرد بگیرم که مصاحبه نکنم!!

درواقع طرفین بر روی توافق یک مرحله هم اتفاق نظر دارند و معتقدند به سود دستیابی بعد توافق است اما فشار کنگره موجب شده است که آمریکا مجبور شود به دنبال یک توافق مکتوب حتی در حد دو- سه صفحه باشد تا بتواند کنگره را تا پااین ضرب الاجل ژوئن راضی نگه دارد ولی طرف ایرانی احتمالا به یک بیانیه مطبوعاتی که ناشی از نشست وزرای 7کشور است تن می دهد، بیانیه ای که کلیاتی از روند مذاکرات در آن نباشد.

*گزارشگر مستقر در لوزان سوئیس
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی