بازدید 6501

7عادت مخرب زندگی مشترک

کد خبر: ۴۸۶۴۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۵ 29 March 2015
یک کارشناس ارشد روانشناسی بالینی گفت: برای رسیدن به یک زناشویی موفق بهتر است عادات مخرب را شناخته و عادات مهرورزی را جایگزین آن کنیم.

به گزارش ایسنا، محمد ترکمان افزود: زوج‌های ناخرسند بسیاری، وقت و پول خود را صرف یافتن راهی برای احیای زندگی مشترک‌شان و دستیابی به تفاهم می‌کنند و برای رسیدن به خواسته‌هایشان به هر گونه متخصص و حتی رمال متوسل می‌شوند.

وی تاکید کرد: بیشتر این راه‌ها به بن بست می‌رسد؛ زیرا زوجین به دنبال راهی می‌گردند که شریک‌شان را اصلاح کنند و نه خود را؛ در حالی که در هر نوع ارتباط از هر نوع و شکلی، هر کسی می‌تواند صرفا خود را تغییر دهد و نه هیچ کس دیگر را.

این روانشناس اضافه کرد: همسران برای رسیدن به این هدف یعنی تغییر دادن رفتار طرف مقابل به تعدادی از رفتارهای کلیشه‌ای رجوع می‌کنند که به آن‌ها هفت عادت مخرب می‌گویند. این رفتارها را به آن دلیل «کلیشه‌ای» می‌نامیم که تقریبا همه ما هر روز آن‌ها را تکرار می‌کنیم، بدون آن که فکر کنیم این عادت تا چه حد موجب سوءتفاهم و مشکل برای خودمان و دیگران می‌شوند.

وی عیب جویی یا انتقاد،سرزنش،شکایت و گلایه،نق زدن و غرغر کردن، تهدید، تنبیه و دادن حق حساب یا باج برای تحت کنترل درآوردن دیگری را هفت عادت مخرب ذکر کرد و تصریح کرد: این عادت‌ها اگر در طولانی مدت به کار گرفته شوند، زندگی مشترک بسیاری از زوجین را از بین می برند.

ترکمان تاکید کرد: تا زمانی که اعتقاد راسخ داریم که مشکل از طرف مقابل بوده و او مقصر است و نه خودمان، طبعا هیچ تلاشی برای تغییر خودمان انجام نداده‌ایم. با گذشت زمان نه تنها ناراحتی ما کم نمی‌شود، بلکه تشدید هم می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهیم از زندگی بهتری بهره‌مند شویم و با همسرمان تفاهم بیشتری داشته باشیم، باید تغییراتی در خود و زندگی‌مان بدهیم و با دقت بیشتری به رفتارهایمان توجه کنیم. تقریبا در تمامی موارد، هنگامی که دست از تغییر دادن همسرمان برمی‌داریم و برای تغییر خودمان تلاش می‌کنیم، همسرمان نیز تغییر می‌کند.

وی با بیان اینکه لازم است برای نیل به این هدف هفت عادت مهرورزی را جایگزین رفتارهای مخرب‌مان کنیم، گفت: گوش سپردن، حمایت، تشویق، احترام، اعتماد، پذیرش و گفت‌وگوی همیشگی بر سر اختلافات هفت عدت مهرورزی است.

ترکمان اضافه کرد: هنگامی که احساس می‌کنیم با همسرمان روی یک مساله تفاهم نداریم یا احتمال می‌دهیم اختلافی پیش آید، اولین کار باید این باشد که از این هفت عادت مخرب اجتناب کنیم، زیرا این عادات ما را بیشتر از هم دور می‌کند و بر مشکلات‌مان می‌افزاید. سپس به منظور رفع اختلاف‌هایمان، یک یا چند مورد از عادات مهرورزی را به کار می‌بریم.

راهی نو برای تفاهم در زندگی زناشویی


وی تصریح کرد: یکی از راه حل‌های مشکلات زناشویی گفت‌وگو با زبانی مهرورزانه است. موفقیت در ازدواج، با یادگیری شیوه گفت‌وگوی دونفره نسبت مستقیم دارد. موفقیت گفت‌وگوی زناشویی بدین بستگی دارد که طرفین در گفت‌وگویشان این اصل را درک کنند و به کار برند که ما فقط می‌توانیم رفتارهای خودمان را کنترل کنیم. پس سعی نکنیم همسرمان را تغییر دهیم. بنابراین به جای استفاده از عادات مخرب باید از عادات مهرورزی استفاده کنیم.

ترکمان در پایان مطلب خود در مجله سپیده دانایی گفت: همیشه به یاد داشته باشید که ایجاد ارتباط صمیمانه و همدلانه امری بسیار حیاتی است؛ اما به محض این که مشکلی ایجاد شد، باید آن را با گفت‌وگو و مذاکره حل کرد. این راه حل شاید ساده و پیش پا افتاده به نظر برسد، اما راهی است که به زندگی مشترک استوار کمک بسیاری می‌کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر