بازدید 5781

مخاطب و جعبه جادويي در نوروز

ابراهیم منصوری*
کد خبر: ۴۸۶۲۴۹
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴ 28 March 2015
مخاطب، نقطه آغاز سیاستگذاری ها، برنامه ریزی ها و برنامه سازی ها در رسانه های جمعی و فراگیر است؛ برای دستیابی به چشم اندازهای والاتر و شایسته تر باید به مخاطب نگاه ویژه ای داشت، با مخاطب همراه شد و از مخاطب برای برآوردن آمال و تحقق اهداف موردنظر یاری طلبید. 
ایام نوروز به واسطه اهمیت آن می تواند سیل مخاطبان بیشتری را روانه رسانه ملی کند و از ریزش نسبی که در طول ایام سال به دلايل مختلف شاهد هستیم جلوگیری کند.

بنابراین می تواند فرصت خوبی باشد تا نگاه مخاطب را بار دیگر متوجه رسانه ملی کند و توجه وی را از سریال ها و برنامه های آنسوي مرزها به سمت درون مرزهای خود متمايل كند و با پيام هايي برگرفته از فرهنگ وآئين خود ارتباطي وثيق برقرار نمايد. مخاطبی که دیگر خود وجه منفعلانه خود را ملغی کرده است و با ارائه ایده هایی ناب به گونه ای می تواند در ردیف برنامه سازان قرار گیرد و برای پویایی رسانه ملی خود کمک باشد. 

باید به خاطر داشت تماشاگر تلویزیون و در سطحی وسیع تر مخاطب رسانه ملی، نوروز را با تلویزیون خود جشن می گیرد و برای آغازی سالی جدید همراه با شبکه ای می شود که دربطن فرهنگي – ديني خود با مخاطب خود تعامل دارد و بمب آغاز سال جدید را از رسانه ای می شنود که به هویت وی شکل می دهد. بر همین اساس، برنامه ریزان و دست اندرکاران رسانه نیک می دانند که در راه به ثمررساندن وظایف و مأموریت حوزه کاری خود لازم است با مخاطبان ارتباط و تعامل خوبی داشته باشند تا با توجه به انتظارها، خواست ها و نیازهای درحال تغییر مخاطبان در ايام شادي و سرور نوروز بتوانند بهترین برنامه ها را ارائه کنند كه از يك سو رضايت مخاطب را تامين و از منظري ديگر رسالت رسانه اي خود رابه خوبي انجام دهند.

هرچند كه سطح ذائقه مخاطب به مدد گسترش روز افزون تكنولوژي و در نتيجه رویارویی باشبكه های مختلف ومتنوع ماهواره ای، اینترنت و شبكه نمایش خانگی و دسترسی آسان به آخرین محصولات بصری جهان افزايش یافته، اما به جهت تعلق به اصالت و فرهنگ و آئين بومي رغبت برای دیدن برنامه هاي ويژه ايام نوروزاز جعبه وطنی تلويزيون بیشتر است. 

در اين راستا، كارشناسان ارتباطات نيز يكي از کارکردهاي اصلي که براي رسانه‌ها به ويژه تلويزيون در عصر حاضر بر ميشمارند، رويکرد سرگرمي و تفريح است.اين رويكرد به دليل سرعت و پيچيدگي زندگي انسان و فشارهاي متعدد و مداوم عوامل مختلف بر انسان، ازجايگاه ويژ‌ه‌اي پيدا کرده است. بر اين اساس بايد گفت انتظار مخاطب تلويزيون در حوزه شادي و نشاط بيش از مخاطب ساير رسانه‌ها و يكي از کارکردهای مهم اين رسانه است.

آگاهی از نیاز و ذائقه مخاطب به همراه برنامه ریزی دقیق و آشنایی به تولیدات برتر و سرگرم كننده بصری زمینه ای برای توفیق رسانه تلویزیون درجلب نظر و رضایت مخاطب درایام خاص نوروز است. با توجه به برخی تنگناهای اقتصادی كه برخي از مردم را از سیر و سفرباز می دارد، دیدن تلویزیون به عنوان ارزان ترین وسیله سرگرمی بیشترین اوقات مخاطبان را به خود اختصاص خواهد داد. بنابراين ایام فراغت نوروزی بستری برای پخش آثار موجه برگرفته از نیاز جامعه مي تواند ضمن افزایش اعتماد و تعامل مخاطب ضریب موفقیت رسانه ملي را افزايش دهد.


ضمن اينكه با نگاهي منصفانه بايد گفت صدا و سیما در سال‌های اخیر تلاش‌ زیادی برای نوآوری و خلاقیت در برنامه‌های شادي محور داشته است. سطح اجرا و مهارت مجریان، تحول و تنوع در نوع دکوراسیون و نورپردازی، شیوه ارائه موسیقی و انواع آن در کنار تولید طنزهای نمایشی از جمله این اقدامات است اما همچنان باید برای خلق و تولید شادی از نوآوری و خلاقیت تازه‌ای بهره جست تا این دستاوردهای ارزشمند و نشاط آفرين در جامعه به عنوان نيروي محركه اي براي تعالي ايران اسلامي قلمداد شود. اميد است نوروز امسال فرصت بالفعل شدن آن را به تمام بيننده هاي جعبه جادويي فراهم آورد. سيمايي خوش‌سيماتر و رسانه‌اي مهربان‌تر با مخاطب، شادي آفرين با تكيه بر فرهنگ و جامعه اسلامي – ايراني.

ابراهیم منصوری- کارشناس رسانه


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها