بازدید 2202

کارشناس آمریکایی :حوثی ها به مبارزه خود ادامه خواهند داد

جنگ در یمن، جنگ نیابتی نیست. جنگ در یمن ، جنگ داخلی و به علت مسائل و مشکلات داخلی در این کشور است. آمریکا باید به این مسائل داخلی یمن توجه کند و نه اینکه کورکورانه سیاستی را در حمایت از متحدانش در این عملیات در یمن در پیش بگیرد
کد خبر: ۴۸۶۰۴۴
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲ 27 March 2015
کارشناس آمریکایی تصریح کرد : نگاه فرقه ای به بحران یمن اشتباه است و هرچه نگاه فرقه ای به این مسئله بیشتر شود، تنش در یمن ماهیت فرقه ای بیشتری پیدا می کند.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی، کریستوفر سوئیفت استاد مطالعات امنیتی و کارشناس مسائل یمن در دانشگاه جرج تاون در گفتگو با این شبکه از واشنگتن گفت:« جنگ در یمن، جنگ نیابتی نیست. جنگ در یمن ، جنگ داخلی و به علت مسائل و مشکلات داخلی در این کشور است. آمریکا باید به این مسائل داخلی یمن توجه کند و نه اینکه کورکورانه سیاستی را در حمایت از متحدانش در این عملیات در یمن در پیش بگیرد زیرا متحدان آمریکا در این عملیات، منافعی متفاوت از آمریکا را دنبال می کنند. مشکلی که در آمریکا و برخی از کشورهای منطقه خاورمیانه وجود دارد این است که به مسائل یمن از منظر، مناقشه شیعه و سنی نگاه می کنند. 

آنها از منظر مناقشه فرقه ای به مسائل یمن می نگرند. علت وجود چنین نگاهی این است که چنین اختلافهای فرقه ای در عراق و سوریه وجود دارد و در دهه های هزار و نهصد و هشتاد و هزار و نهصد و نود نیز همین اختلافها در لبنان بروز پیدا کرده بود. این داستان برای بسیاری از ناظران مسائل منطقه آشنا است و به همین علت درباره یمن نیز همین نگاه را مطرح می کنند. نگاه فرقه ای محض به مسائل یمن، به منزله بی توجهی به مسائل داخلی یمن ازجمله ائتلافهایی است که در شش تا نه ماه گذشته در یمن شکل گرفته است.

وقتی از شبه نظامیان حوثی صحبت می کنیم ، فقط از منظر یک حزب سیاسی محض صحبت نمی شود بلکه باید توجه داشت که فقط حوثی ها در این جریان مطرح نیستند بلکه باید به وضع دستگاههای امنیتی نیز توجه داشت که از طرفداران علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن هستند. این ائتلاف نامقدس بین این دو جریان که در گذشته، دشمن هم بوده اند نشان می دهد مسائل یمن بیش از آنکه به اختلاف شیعه و سنی و جنگ فرقه ای مربوط باشد، در مسائل داخلی یمن ریشه دارد. مشکل مطرح این است که هرچه بیشتر به مسئله یمن از منظر تقابل فرقه ای نگریسته شود بجای آنکه به مسائل و بسترهای داخلی آن توجه شود، به همان نسبت، درگیری های یمن بیش از پیش ماهیت فرقه ای پیدا می کند. این همان وضعی است که در سوریه و عراق شاهد آن بوده ایم. امیدواریم این وضع در یمن تکرار نشود.»

وی در ادامه افزود:« عربستان سعودی به همراه آمریکا و اروپا و کشورهای حوزه خلیج فارس، روند انتقال قدرت در یمن را پس از تحولات بهار عربی در سال دو هزار و یازده شروع کردند. منصور هادی رئیس جمهور دوران انتقالی در یمن بود و قرار بود دولت ائتلافی در یمن تشکیل شود بطوریکه جریانهایی از رژیم گذشته و احزاب مخالف را دربرگیرد. قرار بود همه احزاب و گروهها ازجمله حوثی ها در مذاکرات مشارکت داشته باشند و قانون اساسی جدید یان کشور تدوین شود و مسیری بر پایه و اساسی جدید اداره شود.

 اما حوثی ها در نه ماه گذشته از این جریان خارج شدند. حالا نیز می بینیم که عربستان سعودی با همراهی کشورهای عضو شورای خلیج فارس به صورت نظامی در یمن وارد عمل شده است تا در روند انتقال قدرت در یمن مداخله کند. مداخله نظامی در یمن سبب می شود در میان مدت، پیامدهای ناخواسته ای ازقبیل تقویت ائتلاف حوثی ها با عناصر حامی علی عبدالله صالح در درون ارتش یمن به بار بیاید. وقتی از حوثی های یمن صحبت می کنیم فقط از کسانی صحبت نمی کنیم که از کوههای صعده پایین آمده اند بلکه باید توجه داشت عناصر دستگاههای امنیتی یمن نیز از این افراد حمایت می کنند.

این افراد وفادار به علی عبدالله صالح می توانند از تسلیحات متعارف استفاده کنند که حوثی ها به آن دسترسی ندارد و با نحوه کار با آن آشنا نیستند. یکی از علل نتیجه بخش بودن حملات حوثی ها نیز دقیقا همین ائتلاف نامقدس بین این دو دشمن سابق است. حملات سعودی ها به یمن سبب می شود این ائتلاف نامقدس تقویت شود زیرا این دو، با دشمنی واحد مواجه خواهند بود و درمقابل این ائتلاف سعودی می ایستند. اینکه مقامات حزبی بگویند حوثی ها حملاتشان را متوقف کنند، در تحلیل مسائل یمن اهمیتی ندارد. آنچه درباره مسائل یمن در حال حاضر مهم است، همین ائتلاف نامقدس بین حوثی ها و دستگاههای امنیتی یمن است.»

وی گفت:« حوثی ها به مبارزه خود ادامه خواهند داد. حوثی ها می بینند که مبارزه داخلی یمن به جنگ نیابتی منطقه ای تبدیل می شود. مداخله خارجی سبب می شود این روایت نادرست از مسائل یمن یعنی تقابل شیعه و سنی و جنگ نیابتی ، تقویت شود و دربلندمدت ، بعد فرقه ای مسئله پررنگ تر شود.»
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار