بازدید 30463
کیوسک بین‌المللی «تابناک»

ادعاهای رئیس‌جمهور ترکیه و وزیر کشور لبنان علیه ایران

تلاش ایران و گروه 1+5 برای دستیابی به تفاهم سیاسی در موضوع هسته ای، اشاره یک دیپلمات انگلیسی به حصول پیشرفت در مذاکرات، تصویب طرحی غیرالزام آور علیه ایران در سنای آمریکا و ادعاهای رئیس جمهور ترکیه و وزیر کشور لبنان علیه ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
کد خبر: ۴۸۶۰۳۰
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰ 27 March 2015
ادعاهای رئیس‌جمهور ترکیه و وزیر کشور لبنان علیه ایرانتلاش ایران و گروه 1+5 برای دستیابی به تفاهم سیاسی در موضوع هسته ای، اشاره یک دیپلمات انگلیسی به حصول پیشرفت در مذاکرات، تصویب طرحی غیرالزام آور علیه ایران در سنای آمریکا و ادعاهای رئیس جمهور ترکیه و وزیر کشور لبنان علیه ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 

به گزارش «تابناک»، در آغاز سومین روز از دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، بخشی از مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران به این موضوع اختصاص یافته است. 

ادعاهای رئیس‌جمهور ترکیه و وزیر کشور لبنان علیه ایران

سایت شبکه خبری «بلومبرگ» با انتشار مطلبی در این زمینه، به موضوع ضرب الاجل تعیین شده برای دستیابی ایران و گروه 1+5 به توافق هسته ای پرداخته و می نویسد این ضرب الاجل آنچنان که به نظر می رسد سفت و سخت نیست. در این راستا، اگر طرفین بتوانند تا 31 مارس به توافقی کلی دست پیدا کنند، انگیزه لازم برای ادامه مذاکرات تا زمان ضرب الاجل اصلی، یعنی 30 ژوئن فراهم خواهد شد. در همین راستا، اغلب مقامات می گویند انتظار دارند ایران و شش قدرت جهانی طی روزهای آینده به یک «تفاهم» دست یافته و سپس بر اساس آن، کار بر روی جزئیات توافق نهایی را آغاز کنند. 

ادعاهای رئیس‌جمهور ترکیه و وزیر کشور لبنان علیه ایران

در همین حال، سایت خبری «آروتز شوا» اظهارات یک دیپلمات انگلیسی را بازتاب داده که از حصول پیشرفت در مذاکرات هسته ای ایران سخن گفته است. به نوشته این سایت، یک دیپلمات انگلیسی گفته گروه 1+5 و ایران به پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات دست یافته اند. با این حال، به گفته وی هنوز چند موضوع کلیدی وجود دارد که برای دستیابی به توافق مقدماتی تا تاریخ 31 مارس باید حل و فصل شوند. بر همین اساس، به گفته وی، تمرکز طی روزهای آتی بر تلاش برای از میان بردن شکاف ها در این موضوع و دستیابی به یک چارچوب سیاسی است تا بر اساس آن بتوان به توافق نهایی دست یافت.

ادعاهای رئیس‌جمهور ترکیه و وزیر کشور لبنان علیه ایران

اما به موازات این تحولات، سنای آمریکا در اقدامی تحریک آمیز، طرحی «غیرالزام آور» را علیه ایران به تصویب رسانده است. «بیزنس ریکوردر» ضمن پرداختن به این موضوع می نویسد سنای آمریکا به اتفاق آرا طرحی غیرالزام آور را به تصویب رسانده که بر اساس آن، در صورت تخطی ایران از مفاد توافق هسته ای با گروه 1+5، تحریم های جدیدی علیه این کشور وضع می شود. بیزنس ریکوردر اشاره می کند که این عمل سناتورها، در حقیقت اقدامی نمادین به منظور اعمال فشار بر ایران همزمان با دور جدید مذاکرات هسته ای بوده است. حمایت دموکرات ها از این طرح پس از آن صورت گرفته که وظیفه تعیین تخطی یا عدم تخطی ایران از توافق به رئیس جمهور آمریکا سپرده شده است.

ادعاهای رئیس‌جمهور ترکیه و وزیر کشور لبنان علیه ایران

در میان دیگر مطالب، دو مقام ارشد کشورهای منطقه روز گذشته اظهاراتی را علیه ایران بیان کرده اند که در سطح بین المللی بازتاب داشته است. خبرگزاری «ترند»، اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه را بازتاب داده که ایران را متهم به تلاش برای تفوق بر خاورمیانه کرده و گفته اقدامات ایران سبب آزردگی ترکیه می شود. وی که درباره تحولات یمن سخن می گفته، اظهار داشته: «ایران تلاش دارد بر منطقه مسلط شود. آیا می توان اجازه این کار را داد؟ این امر سبب آزردگی ما، عربستان سعودی و کشورهای منطقه خلیج (فارس) شده است. این واقعاً قابل تحمل نیست و ایران باید این را بداند». 

ادعاهای رئیس‌جمهور ترکیه و وزیر کشور لبنان علیه ایران

از سوی دیگر، وزیر کشور لبنان نیز خواستار عدم لغو تحریم های اقتصادی ایران شده است. به نوشته «دیلی استار»، نوحد مچنوک، وزیر کشور لبنان گفته برداشتن تحریم های ایران، سبب می شود این کشور بیش از پیش نسبت به مداخله در امور خاورمیانه اقدام کند و در نتیجه، به تنش های فرقه ای و افراط گرایی بیشتر منجر خواهد شد. وی گفته این نگرانی وجود دارد که برداشته شدن تحریم ها، سبب جریان یافتن پول و منابع بیشتر به سمت ایران شود و این کشور با استفاده از آن بتواند نسبت به مداخله و نفوذ بیشتر در منطقه اقدام کرده و سبب تشدید تنش های فرقه ای و افراط گرایی در منطقه شود. 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی