بازدید 12668
روز به روز با نوروز؛ (۵)

وقتش رسیده با رموز «۶» در نوروز آشنا شویم!

قابل حدس است که آدمی زاد ها، به گاه آخر علاقه بیشتری داشته باشند و نیایشی که مخصوص این گاه بوده را بیشتر در یاد نگه دارند. حالا به این نکته بدیهی، اضافه کنید که گاهِ آفرینش مردمان در انتهای سال بوده که با انقلاب طبیعت هم همزمان و به چندین جهت، بر خوبی هایش افزون شده است.
کد خبر: ۴۸۵۹۷۴
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۴ 26 March 2015
ششمین روز نوروز هم از راه رسید ولی شاید ندانید که شش در نوروز معنای بسیار ویژه و خاصی دارد؛ آنقدر ویژه و خاص که جادوی عدد هفت در مقابل  ان کمرنگ است!

به گزارش «تابناک»، هرچه در میان اعدادی که برای ایرانیان به نوعی مقدس هستند و جایگاه ویژه ای دارند، بگردیم، شاید با اعدادی چون پنج، هفت، دوازده، 40 و امثال آنها بربخوریم اما کمتر پیش آمده که شنیده باشیم شش هم در زمره این اعداد قرار دارد یا دست کم یکی از بزرگترین مناسبت های هرساله تقویم کشورمان، ارتباط بسیار نزدیکی با این عدد دارد.

برای توضیح ماجرا، ناگزیر از توضیح «گاهنبار» هستیم؛ گاهنبار یا گاهبار یا گَهَنبار در اسطوره‌های زرتشتی و آریایی آن شش روزی است که خدا دنیا را آفرید. شش گاهی که اهورامزدا در آن جهان را ساخت و پرداخت و به این سبب، در اول هر گاه آن، جشنی تدارک دیده‌اند. در روز خلقت «آسمان»، «آب»، «زمین»، «گیاه»، «جانوران» و سرانجام، «مردمان».

به نظر قابل حدس است که آدمی زاد ها، به گاه آخر علاقه بیشتری داشته باشند و نیایشی که مخصوص این گاه بوده را بیشتر در یاد نگه دارند. حالا به این نکته بدیهی، اضافه کنید که گاهِ آفرینش مردمان در انتهای سال بوده که با انقلاب طبیعت هم همزمان و به چندین جهت، بر خوبی هایش افزون شده است.

البته تنها در آیین زرتشت نبوده که این روایت درباره خلقت آسمان و زمین مطرح می‌شود که پیشتر در برخی دیگر از باورهای دینی نیز این باور وجود داشته و البته روایت اسلام نیز، کاملا در تایید این داستان است. آنجا که می‌بینیم در قرآن به خلقت آسمان ها و زمین در شش روز، در چند نوبت اشاره مستقیم شده و خاص بودن «شش» را به موضوعی بدون مرز تبدیل کرده است.

پروردگار شما، خداوندى است که آسمانها و زمین را در شش روز آفرید (56) سورة الأعراف پروردگار شما، خداوندى است که آسمانها و زمین را در شش آفرید (3) سوره یونس همان (خدایى) که آسمانها و زمین و آنچه را میان این دو وجود دارد، در شش روز آفرید(59) سورة الفرقان او کسى است که آسمانها و زمین را در شش روز آفرید(7)

اینکه معنای این آیات و روایات چیست، موضوعی است که موشکافی در آن، نه در این مقال می‌گنجد، نه کار ماست و نه در حوصله این مطلب، اما با تمام این تفاسیر، وقتی می‌شنویم که مبنای پیدایش نوروز چیزی جز اسطوره ها و داستان هایی که درباره پادشاهان می‌گویند، بلکه مبنایی آسمانی است، ممکن است ماجرا برایمان رنگ و بوی دیگری بیابد.

اینجاست که می‌توان زیبایی های نوروز را بهتر درک کرد، دلیل همخوانی آن با ادیان مختلف را دریافت، چرایی تاییدیه های فراوانی که از علمای ادیان گرفته را فهمید و پی برد که نوروز، بیش از یک جشن ساده است؛ نظر شما چیست؟
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۲۰
شش خیلی عدد بدی است. شش، شوم است.
666 سه تا شیش داره.
پاسخ ها
دان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
ای نادان
شاید به خاطر همینه که غرب با هالیوودش سعی میکنه 6 رو عدد شومی نشون بده
مطمئنم اگر خوب تحقیق بشه 13 هم یه عدد خوب و دوست داشتنی از آب در میاد!
پس نتیجه میگیریم که جهان و هرچه در اوست به تشابه گاه بار اسطوره های زرتشتی ( پیامبر زرتشت) با نشانه های قرانی قرین به این گاهبار در مورد خلقت ، همزمان در بهار ایرانی آفریده شده است. پس نوروز متعلق به همه جهان است .
به حق مطلب قشنگی بود
یا مدبر الیل و النهار!
ﻟﻄﻔﺎ ﺍﻃﻼ ﻋﺎﺕ ﺗﺎﺭﻳﺨﻴﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﮐﺎﻣﻞ ﮐﻨﻴﺪ . ﺩﺭ ﺗﻮﺭﺍﺕ ﻭ ﻗﺮﺍﻥ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ ﺩﺭ ﺷﺶ ﺭﻭﺯ ﻭﻟﻰ ﺩﺭ ﺯﺭﺗﺸﺖ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ ﺷﺶ ﺗﺮﺗﻴﺐ. ﻗﺎﺑﻞ ﻗﻴﺎﺱ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ. ﻟﻄﻔﺎ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﻃﻼﻉ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺍﻯ ﭼﺎ~ ﻧﻔﺮﻣﺎﻳﻴﺪ
پاسخ ها
م.الف.
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
يوم درعربي معني ,مرحله ومرتبه نيزميدهد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
جدیدا اکثر مقالات سایت تابناک گیشه ای شده و بدون اطلاع از مسایل مقاله ای چاپ میکنند که بعضا ناقصه. اینم نوعی اظلاع رسانی رسانه های زرده
نظری ندارم.
احسنت بر شیر پاکی که خوردی
سلام ترجمه اي كه گذاشتيد متعلق به سوره اعراف ايه 54 است نه 56
احسنت. پس درسته که نوروز باستانی ربطی به اسطوره ها و پادشاهان ندارد.
یوم به معنی دوران است نه روز
در قرآن و تورات ذکر شده 6روز ولی از متوالی یا گاه به گاه بودنش حرفی نیست پس میتونه این مطلب که مربوط به دین نیاکانمان هست با بقیه ی دینها همخوانی داشته باشه
پس بیخود نیست که پرسپولیسی ها از قدیم عدد 6 رو مبارک میشمردند ...
بابا همه اعداد مثل همند اين ماييم كه به اونها برچسب خوش يمني و نحسي داديم
5+1
اینا جفنگا چیه
استقلال هم شیش تاییه
پرسپولیس شیش تا گل بهش زده
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار