بازدید 48723
لحظه به لحظه با نخستین روز حساس‌ترین دور مذاکرات ایران و 1+5؛

رایزنی روحانی با سران شش کشور و تاکید ظریف درباره شیوه توافق+فیلم

روحانی درباره مذاکرات اتمی با روئسای جمهور روسیه و فرانسه و نخست وزیر انگلیس گفت و گو کرد. روحانی همچنین در این رابطه به روئسای شش کشور طرف مذاکره نامه نوشت. آمریکا دریافت نامه را تایید کرد... صالحی: به فهم مشترک در زمینه‌های فنی رسیده‌ایم... ظریف، وزیرخارجه کشورمان همچون گذشته با توافق دو مرحله‌ای مخالفت نموده است... نمایندگان سنای آمریکا به طرح غیرالزام آور متمم بودجه احیای تحریم‌های ایران، رأی مثبت دادند
کد خبر: ۴۸۵۸۸۵
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۳ 26 March 2015
صالحی: در زمینه‌های فنی به فهم مشترک رسیده‌ایم
حساس‌ترین دور مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5 از امروز آغاز شد تا طرفین طی شش روز سخت و نفس‌گیر، واپسین مذاکرات را برای دستیابی به توافق نهایی انجام دهند؛ توافقی که احتمال تحققش به مراتب بیش از عدم وقوعش است و تقریباً همه طرفین به جز فرانسه، نسبت به دستیابی به آن خوشبین هستند.

به گزارش «تابناک»؛ پس از سلسله مذاکرات نفس‌گیر ایران با آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان بر سر برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران در ژنو و وین، اکنون لوزان سوئیس میزبان حساس‌ترین دوران مذاکرات در آستانه فرارسیدن ضرب الاجل 31 مارس 2015 است و تیم مذاکره کننده ایران چهارشنبه شب وارد سوئیس شد تا به طرفین دیگر برای مشخص شدن فرجام مذاکرات به گفت و گو بنشیند اما آیا تا روز یازدهم فروردین 1394، توافق نهایی حاصل خواهد شد؟

همه شواهد از احتمال بسیار بالای توافق در روزهای پیش رو خبر می‌دهند و احتمال بسیار اندکی برای عدم دستیابی به توافق و موکول شدن به مذاکراتی دیگر وجود دارد و در این میان در شرایطی که کشورهای اروپایی با آمریکا تقریباً موضعی مشترک در حمایت از توافق داشته‌اند، فرانسه بار دیگر به نیابت از صهیونیست‌ها، موضع مثبتی نسبت به توافق نداشته است.

فرانسه پیش از این نیز در جریان توافق ژنو چنین رویکردی در پیش گرفت که در نهایت منجر به تاخیر چند روزه و برگزاری یک دور دیگر از مذاکرات برای دستیابی به توافق شد اما بعید به نظر می‌رسد فرانسوی‌ها این بار در پی زدن زیر میز مذاکره و تکرار وقایع رخ داده در توافق مقدماتی پیشین باشند.

ایران در قبال پذیرش برخی محدودیت‌های موقت و همچنین اجازه نظارت مدیریت شده بیشتر بر برنامه هسته‌ای با هدف نشان دادن صلح آمیز بودن تمامی فعالیت هسته‌ای کشورمان، خواستار لغو کامل تحریم‌های چهار گانه ملی، یک جانبه و کنگره و شورای امنیت است و به نظر می آید دو طرف بر سر تحریم های اقتصادی ناشی از مساله هسته ای از هر چهار جهت به تفاهم رسیده‌اند اما آنچه هنوز مورد بحث است تحریم های کنگره و شورای امنیت است. با این توافق، دولت آمریکا متعهد می شود تعلیق تحریم ها را تا پایان مدت توافق ادامه دهد.

در همین ارتباط علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ساعتی پیش در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نسبت به حصول راه حل خوشبین بوده و الان هم هستم، گفت: به فهم مشترک در زمینه‌های فنی رسیده‌ایم که این فهم مشترک در آینده برای رسیدن به توافق اصلی کمک کننده است. پیش بینی این مسئله که این دور به جایی برسیم سخت است، اما در تمام مسائل فنی در حال رسیدن به یک فهم مشترک هستیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ابراز امیدواری کرد که با جلسه ساعت 10 امروز به وقت محلی در مروری بر مسائل گذشته متوجه شویم که در کدام موارد هنوز مسائل قابل بحثی وجود دارد. صالحی درباره حصول نتیجه نیز عنوان کرد: من همواره خوشبین بوده‌ام و در حال حاضر نیز خوشبینم.


همه آنچه در روز نخست مذاکرات گذشت را در ویدئو-مستند «تابناک» مشاهده کنید.

تعداد بازدید : 88
دانلود

3:57 بامداد جمعه- فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس نیز برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 هفته آینده راهی شهر لوزان سوئیس می‌شود.

3:46 بامداد جمعه- دومین روز رایزنی‌های هسته‌ای در لوزان با رایزنی دوجانبه صالحی و مونیز و همچنین نشست کارشناسان ایران و آمریکا پایان یافت.

2:18 بامداد جمعه- نمایندگان سنای آمریکا روز پنج‌شنبه به طرح متمم بودجه احیای تحریم‌های ایران، رأی مثبت دادند.  این طرح غیرالزام‌آور که از سوی «مارک کرک» سناتور جمهوری‌خواه ایالت ایلینویز به سنا ارائه شده بود، با 100 رأی مثبت، یعنی به اتفاق آرا تصویب شد.   طرح موسوم به متمم 545 بودجه آمریکا به باراک اوباما رئیس‌جمهور این کشور توصیه کرده است در صورتی که مذاکرات هسته‌ای با ایران به شکست انجامید یا اگر تهران مفاد توافق را نقض کرد، تحریم‌های تعلیق‌شده را مجددا احیا کرده و تحریم‌های بیشتری نیز علیه این کشور وضع کند.

این طرح بودجه‌‌ای را نیز از نوع «عاری از بار مالی» (deficit-neutral) به اعمال مجدد تحریم‌های ایران، اختصاص داده است.  پایگاه خبری بلومبرگ هفته گذشته گزارش داده بود از آنجا که این طرح غیرالزام‌آور است، رأی‌گیری آن به نوعی نمادین و اخطاری برای باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا خواهد بود.

00:56 بامداد جمعه- سيد عباس عراقچي، عضو ارشد تيم مذاکره كننده هسته اي كشورمان گفت: نشست ديگر ايران و كشورهاي ١+٥ در سطح معاونان فردا در لوزان برگزار مي شود. اين نشست احتمالا بعد ازظهر فردا خواهد بود.

00:30 بامداد جمعه- دیپلمات ارشد انگلیس در لوزان سوئیس پنج‌شنبه شب گفت مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 شاهد «پیشرفتی واقعی» بوده است.  به نوشته خبرگزاری رویترز، وی گفت با این حال همچنان موضوعات مهمی باقی مانده که باید بین طرف حل شود. او در این مورد گفت: «ما در برخی حوزه‌ها پیشرفتی واقعی داشته‌ایم، اما هنوز موضوعات مهمی مانده که تا الان توافق بر سر آن‌ها ممکن نشده است.»

این دیپلمات ارشد انگلیسی که در حاشیه دور تازه مذاکرات هسته‌ای صحبت می‌کرد، گفت: «بنابراین، وظیفه ما در چند روز آینده این است که ببینیم آیا می‌شود شکاف‌ها را پر کنیم و به چارچوبی سیاسی برسیم که بعدا بتواند به توافق منجر شود.»

00:25 بامداد جمعه- در ادامه رایزنی‌های پنجشنبه در لوزان قرار است علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا در دیداری دوجانبه به گفت‌وگو درباره مباحث فنی بپردازند و نشست کارشناسان ایران و آمریکا نیز تا دقایقی دیگر برگزار شود.

23:41- در پایان روز نخست مذاکرات دو جانبه ایران و آمریکا، معاونان وزیران خارجه ایران و ۱+5 برای جمع بندی مذاکرات انجام شده تاکنون دیدار کردند.

23:25- سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز یکشنبه وارد شهر لوزان محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 می‌شود. خبرگزاری ریانووستی این خبر را به نقل از یک منبع آگاه در وزارت خارجه روسیه اعلام کرده است. وی در این مورد گفته است: «انتظار می‌رود وزیر روز یکشنبه، احتمالا عصر، برای مذاکرات برسد.»

23:19- پانزدهمین نشست ایران و 1+5 در سطح معاونین پس از یک ساعت پایان یافت و پس از آن رایزنی دو جانبه معاونان وزرای خارجه ایران و روسیه در جریان است.  چهاردهمین نشست عمومی ایران و 1+5 در تاریخ 14 اسفند ماه در شهر مونترو سوئیس برگزار شد.

23:16- وانگ چون، مذاکره کننده ارشد چینی، گفت: مذاکرات پشرفت مهم و قابل توجهی داشته اما هنوز اختلافاتی باقی است. امیدواریم مذاکرات بزودی به نتیجه برسد.

23:05- سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز پنج‌شنبه تائید کرد که این کشور نامه حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران را دریافت کرده است.  برنادت میهان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه المانیتور گفته است: «می‌توانم تائید کنم که نامه‌ای از رئیس‌جمهور روحانی به رئیس‌جمهور (باراک) اوباما به تیم ایالات متحده در لوزان تحویل داده شده است.»

22:13- دیپلمات‌های ایرانی و گروه 1+5 (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلستان و آلمان) در ادامه مذاکرات هسته‌ای در یک نشست جامع به گفتگو نشستند. در این نشست وزرای خارجه کشورمان و آمریکا حضور ندارند و نشست جامع ایران و گروه 1+5 در سطح معاونین برگزار می‌شود.


22:04- حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور امروز (پنجشنبه) در صفحه شخصی شبکه اجتماعی خود نوشت: حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان با ارسال نامه به روسای کشورهای عضو 1+5 مواضع کشورمان در خصوص مسائل هسته‌ای را مطرح و آخرین وضعیت مذاکرات را تبیین کرد. 

وی همچنین با اشاره به مکالمه‌های امروز روحانی با روسای جمهور چین، روسیه، فرانسه و نخست وزیر انگلستان در خصوص مذاکرات هسته‌ای یادآور شد: این مکالمات روند گفت‌وگوها را متحول خواهد کرد.

21:34- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه گفت جان کری وزیر خارجه این کشور امروز به اختصار در مورد اوضاع یمن با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت‌وگو کرده است.

وی با این حال گفت: «کری مختصرا مسئله یمن را با همتای ایرانی خود مطرح کرده، اما این مسئله موضوع مورد تمرکز مذاکرات نبوده و نیست. این موضوع تأثیری بر مذاکرات با ایران ندارد.»

21:20- محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پس از پایان رایزنی بعدازظهرش با جان کری در جمع خبرنگاران در خصوص اوضاع کنونی در یمن با بیان اینکه اوضاع کنونی در یمن حادثه بسیار تلخی است که امروز در منطقه ما شکل می‌گیرد و حادثه بسیار خطرناکی است، گفت: همواره اعلام کردیم این موضوع باید از طریق گفتگو بین گروه‌های یمنی حل شود و امیدواریم چنین شود.

وی درباره تاثیر تحولات یمن بر مذاکرات جاری هسته‌ای، خاطرنشان کرد:‌ مذاکرات دارد پیش می‌رود، البته ما همه متاثریم از وضعیت مردم یمن و کشتاری که صورت می‌گیرد، ولی مذاکرات ادامه دارد.

ظریف در خصوص روند مذاکرات هسته‌ای نیز گفت: ما به مذاکرات ادامه می‌دهیم و در مسیر درستی حرکت کرده‌ایم و به برخی از موضوعات پرداخته‌ایم و به برخی موضوعات نیز می‌پردازیم.

وزیر خارجه مذاکرات را به یک پازل تشبیه کرد که نیازمند آن است که تمام قطعات آن در کنار یکدیگر قرار گیرند تا پازل شکل بگیرد. ما باید به تفاهمی درباره همه جزییات دست یابیم. در حال تلاش هستیم تا همه موضوعات طی چند روز آینده حل شود.

21:15- رییس جمهوری عصر پنجشنبه در گفت و گوی تلفنی با "دیوید کامرون" نخست وزیر انگلستان به تبادل نظر در خصوص مذاکرات هسته‌ای و تحولات منطقه‌ای پرداخت. حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی دراین گفتگوی تلفنی با تبیین مواضع کشورمان در موضوع هسته‌ای و با تأکید بر حقوق شناخته شده ایران بر مبنای اصول بین‌المللی و پافشاری قطعی ایران بر دستیابی به این حقوق، گفت: شرایط ویژه‌ای بر مذاکرات حاکم است، چرا که اشتراکات ما در صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای و ضرورت لغو تمامی تحریم‌های ناعادلانه می‌تواند ما را به راه‌حل نهایی برساند.

رییس جمهوری با اشاره به فرصت بسیار خوب توافق در سال ٢٠٠٥ و فرصت استثنایی اخیر برای توافق، در این زمینه اظهارداشت: ما باید در جهت منافع ملی و بین‌المللی حرکت کرده و اجازه ندهیم این فرصت که بر فتوای رهبر معظم انقلاب به صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای‌اش متکی است، به آسانی از دست برود.

روحانی با اشاره به ضرورت حرکت بر مبنای احترام متقابل، لغو کامل تحریم‌ها را اساسی‌ترین عنصر مذاکرات برای گام برداشتن به سمت حل و فصل نهایی خواند و خواستار ابتناء مذاکرات براعتماد آفرینی و حرکت به سمت ایجاد شرایطی مناسب برای همکاری‌های آتی به جای پافشاری بر تقابل و فشار شد.

روحانی بر نقش مؤثر انگلستان در این برهه زمانی در راستای انجام مذاکره از موضع برابر، تأکید نمود.

نخست وزیر انگلستان نیز در این مکالمه تلفنی، با تسلیت مجدد به رییس جمهور کشورمان به خاطر درگذشت والده گرامیشان، اظهار داشت: ما قبول داریم که در زمان حاضر در شرایط ویژه‌ای هستیم و به همین جهت لندن تمامی تلاش خود را به‌کار خواهد گرفت تا مشکلات موجود را در عمل حل نماید زیرا این فرصت مهمی است و علیرغم فشار عده‌ای، باید برای حل و فصل نهایی هرکار لازمی را انجام داد.

در پایان این گفتگو طرفین با مثبت خواندن تلاش‌های انجام شده برای شرایط بهتر در مناسبات دو کشور براساس منافع دو ملت، بر ضرورت پیگیری و تداوم این اقدامات تأکید نمودند.

21:03- رییس جمهوری ایران عصر روز پنجشنبه در تماس تلفنی با همتایان فرانسوی و روسی ود درباره موضوع هسته‌ای گفت وگو کرد. در این تماس تلفنی دو طرف درباره موضوع هسته ای و مذاکرات در حال انجام گفت وگو کردند. اولاند در این تماس ضمن تاکید بر حق ایران برای داشتن برنامه صلح آمیز هسته ای گفته است که "لازم است همه برای یک توافق قوی و طولانی مدت که قابل راستی آزمایی باشد تلاش کنند."

همچنین روسای جمهوری اسلامی ایران و روسیه عصر پنجشنبه در یک گفت‌وگوی تلفنی درباره مذاکرات هسته‌ای، مسائل حساس منطقه و روابط دوجانبه، بحث و تبادل نظر کردند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی با اشاره به آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای و ضمن برشمردن مواضع کشورمان در این زمینه اظهارداشت: در فرصت جدیدی که به‌وجود آمده باید کشورهای عضو با تمرکز بیشتری، مذاکرات را به پیش ببرند چرا که ممکن است گروه‌های فشار بخواهند ما به توافقی دست نیابیم. انتظار ما از روسیه به عنوان کشور همسایه و دوست آن است که قدمهای جدی‌تری در این زمینه برداشته و نقش اساسی‌تری در مذاکرات ایفا نماید.

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه نیز در این گفت و گو تلفنی با تسلیت به رییس جمهور کشورمان در رابطه با درگذشت والده گرامی ایشان و ضمن اشاره به پیشرفت‌های مذاکرات هسته‌ای گفت: این مذاکرات بسیار خوب بوده است و باید تلاش کنیم به توافق نهایی دست یابیم.

20:49- وزیران خارجه ایران و آمریکا در ادامه مذاکرات صبح جداگانه با یکدیگر دیدار کردند. در ادامه مذاکرات در نوبت عصر و از ساعت 16 به وقت محلی هم چنین معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا به همراه هلگا اشمید و علی اکبر صالحی و ارنست مونیز جداگانه هر یک به مذاکرات ادامه دادند.

20:39- خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنج‌شنبه به نقل از مقامات بی‌نام گزارش داد که آمریکا در حال بررسی صدور مجوز غنی‌سازی در سایت فردو است. این خبرگزاری به جزئیات بیشتری اشاره نکرده و مشخص نیست که قرار است چه تعداد سانتریفیوژ در این مرکز فعال باشند. پیش از این گفته می‌شد که کشورهای غربی به دلیل آنکه فردو در برابر حملات هوایی مقاوم است، مخالف غنی‌سازی در آن هستند.   هنوز مقامات ایرانی و آمریکایی این خبر را تائید نکرده‌اند.

20:33- یک دیپلمات اروپایی گفته که تمرکز اصلی اسرائیلی‌ها در مذاکرات هسته‌ای، بر روی امکان تحقیق و توسعه در ساختار هسته‌ای ایران است.  بر اساس خبر منتشر شده در رویترز، این دیپلمات اروپایی گفته که اسرائیلی‌ها دیگر به دنبال افزایش زمان ساخت بمب در ایران نیستند و تأکید آنها بر روی مسئله تحقیق و توسعه (و ساخت نسل‌های جدید سانتریفیوژها) متمرکز شده است.

20:29- علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان پیش از رایزنی دوجانبه با ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا در جمع خبرنگاران درباره میزان پیشرفت موضوعات در حال مذاکره گفت: به طور کلی موضوعات در سه بعد سیاسی، حقوقی و فنی درجریان است و هم اکنون در زمینه امور فنی طرفین به فهم مشترک بیشتری رسیده اند. اگرچه در برخی موضوعات درک خوبی وجود دارد، اما برخی زمینه‌های دیگر مستلزم تبادل نظر برای رسیدن به فهم مشترک است.

صالحی مذاکرات در بعد فنی را «رو به جلو و امیدوار کننده» خواند.


20:05- بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل طی سخنانی درباره تشکیل کابینه جدید گفت: ما همچنان به تلاش برای جلوگیری از حصول توافق [درباره برنامه هسته‌ای] ایران ادامه می‌دهیم، توافقی که ما، همسایگان و جهان را به خطر خواهد انداخت.

18:50- یک مقام نزدیک به مذاکرات هسته ای ضمن تکذیب ادعای نیویورک تایمز اظهار داشت: دکتر ظریف، وزیرخارجه کشورمان همچون گذشته با توافق دو مرحله‌ای مخالفت نموده است.

وی  افزود: آقای ظریف همواره در داخل و خارج مذاکرات بر ملی بودن و غیرجناحی بودن موضوع هسته‌ای تاکید کرده است.

دکتر ظریف خبرسازی نیویورک تایمز را تکذیب کرد

18:43- الکساندر لوکاشویچ سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز پنج‌شنبه گفت احتمال اینکه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 هفته آینده در سطح وزرای خارجه برگزار شود، زیاد است.

18:30- «دوریت گولندر» سفیر رژیم صهیونیستی در روسیه یک کنفرانس خبری برگزار کرده و به خبرنگاران گفته که بهترین گزینه از نظر اسرائیل، برقراری یک معاهده بلندمدت میان ایران و 1+5 و پابرجا ماندن تحریمهاست. بهترین سناریو از میان سناریوهای بسیار بد موجود در خصوص توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5، انعقاد یک معاهده بلندمدت میان این دو و پابرجاماندن تحریم‌های ایران است.»

این صهیونیست در انتها به دورنمای روزهای پس از لغو تحریم‌های ایران پرداخت و ادعا کرد:‌ «اگر تحریم ها برداشته شود ممکن است ایران به ساخت بمب نزدیک‌تر شود.»

18:26- سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان، گفت:‌ جلسه مفصلی با هیئت آمریکایی داشتیم. مذاکرات خصوصی مونیز و صالحی به‌صورت جداگانه و کری و ظریف هم خصوصی جداگانه داشتند. بحثهایی هم در سطح معاونین داشتیم. از بعد از ظهر با بقیه اعضای 1+5 احتمالاً صحبت خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا درباره اوضاع یمن نیز صحبت شد، گفت: ما هیچ بحثی اینجا غیر از بحث هسته‌ای نداریم. بقیه اعضای 1+5 هم جلسات هماهنگی داخلی خواهند داشت و احتمالا تا آخر شب هم یک جلسه کلی با 1+5 داشته باشیم. الآن در شرایطی هستیم که مباحث جزیی شده هر جلسه برای جلسه بعد تصمیم گرفته می‌شود. در خصوص ورود دیگر وزرای 1+5 هم گفت: هنوز این امر قطعی نشده اما شنیده‌ایم همه یا برخی از آنها امکان دارد بیایند، ممکن است  ظرف امشب و فردا به‌تدریج ملحق شوند.

18:23- «سندی برگر»، مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه در نشستی با موضوع برنامه هسته‌ای ایران گفت شریکان بین‌المللی آمریکا از تحریم‌های جدید کنگره علیه ایران حمایت نخواهند کرد.

18:06- زیبیگنیو برژینسکی مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا روز پنج‌شنبه گفت واشنگتن وظیفه ندارد در مذاکرات هسته‌ای، منافع دیگر کشورها را بر منافع خود مقدم بشمارد. وی در این رابطه در توئیتر نوشت: «در مذاکرات با ایران، این وظیفه ما نیست که منافع دیگر کشورها را بر منافع خودمان مقدم بشماریم.»

هرچند برژینسکی به نام کسی اشاره نکرده، اما به نظر می‌رسد اشاره وی به اسرائیل، عربستان و حتی فرانسه باشد که گفته می‌شود با توافق هسته‌ای با تهران مخالف هستند. برژینسکی هفته گذشته هم خطاب به نمایندگان کنگره و کسانی که برای تضعیف مذاکرات تلاش می‌کنند، گفته بود که آن‌ها در حال «بازی با آتش» هستند.

17:53- یک عضو غربی حاضر در مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 می‌گوید دو طرف هنوز در پاره‌ای مسائل دچار اختلاف هستند. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایتارتاس گفت در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای امضای توافقنامه در این دور مذاکرات هسته‌ای در لوزان وجود ندارد. ایتارتارس از قول این منبع افزود: «در حال حاضر حتی پیش‌نویسی از توافقنامه احتمالی نداریم و بنابراین گفت‌وگویی هم درباره امضای آن نیست..»

وی با بیان اینکه وظیفه این نشست در سطح وزرای خارجه، اطمینان از اراده سیاسی لازم برای اتخاذ تصمیمات و غلبه بر اختلافات باقی‌مانده است، گفت در صورت دست‌یابی به تفاهم، طرفین درباره نحوه نوشتن آن تصمیم خواهند گرفت.

17:47- وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد که «فیلیپ هاموند» وزیر خارجه این کشور هنوز برنامه تأیید‌شده‌ای برای سفر به لوزان و پیوستن به مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ندارد.  در همین حال وزارت خارجه چین اعلام کرد که «وانگ یی» وزیر خارجه چین یکشنبه برای پیوستن به مذاکره‌کنندگان به لوزان خواهد رفت.  وزیر خارجه فرانسه هم اعلام کرده که روز شنبه به سوئیس خواهد رفت. خبرگزاری اسپوت‌نیک هم دو روز قبل از سفر قریب‌الوقوع سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه به لوزان خبر داده بود.

16:30- لرد جان دیویس نماینده مجلس اعیان انگلیس از حزب کارگر به ایرنا گفت: اگر مذاکرات هسته ای با موفقیت به نتیجه برسد، که همه ما نسبت به آن امیدوار هستیم، فصل جدیدی از ارتباطات و مناسبات دیپلماتیک بین جامعه غرب و ایران برقرار می شود. به نظر می رسد از زمانی که آقای روحانی رییس جمهوری ایران به قدرت رسیده، این موضوع یکی از امیدواری های ایشان هم بوده است.

این نماینده مجلس در خصوص امکان حصول توافق هسته ای گروه پنج به علاوه یک با ایران گفت: به نظر من مذاکرات زمان زیادی به طول انجامیده و وقت آن رسیده که تصمیماتی اتخاذ شود. من امیدوارم که هرچه سریعتر بتوانیم از این مقطع نیز عبور کنیم و تصمیمات نهایی اتخاد شود. من فکر می کنم اگر بتوانیم از مساله هسته ای عبور کنیم و به توافقی دست یابیم که دو طرف از آن راضی باشند پس از آن می توانیم گفت وگوهای سازنده ای در این خصوص ازجمله در مورد بحران سوریه و مبارزه مشترک با گروه تروریستی داعش داشته باشیم.

16:28-
دیوید کمپبل، نماینده انگلیس در پارلمان اتحادیه اروپا نیز در گفت وگو با ایرنا، با ابراز امیدواری از حصول توافق میان ایران و گروه پنج به علاوه یک، گفت: ظاهرا توافق هایی درخصوص موضوعات هسته ای در حال شکل گرفتن است؛ اما به نظر من این توافق باید جامع و قابل توجه باشد. این توافق باید عدم امکان تولید سلاح اتمی را شامل شود، [ادعایی] که البته ایران همواره آن را رد کرده اما به نظر من این کافی نیست.

کمپبل با اشاره به تاثیر منفی مسایل هسته ای ایران بر مناسبات دیپلماتیک لندن و تهران، گفت: اختلافات هسته ای باعث شده تا فضای بی اعتمادی در این سالها تقویت شود و در حالی که این موضوع مانع افزایش مناسبات دیپلماتیک شده، اما [طرفین] آن را انکار می کنند. من فکر می کنم که اگر این مساله از میان برداشته شود فرصت های بهتری برای همکاری دیپلماتیک انگلیس و ایران فراهم خواهد شد.

16:05- بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در جمع خبرنگاران در خصوص مذاکرات صالحی و مونیز گفت: صالحی و مونیز از ساعت 11 به وقت محلی - 14 و30 به وقت تهران مذاکره درباره موضوعات فنی مذاکرات هسته‌ای را آغاز کردند که ساعتی پس از شروع مذاکره ظریف و کری بود.

وی با بیان اینکه صالحی و مونیز درباره رأکتور آب سنگین اراک، فردو، غنی سازی و نیز تحقیق و توسعه که از موضوعات فنی مذاکره هسته ای ایران و 1+5 است تبادل نظر می‌کنند، یادآور شد: در برخی از این موضوعات فهم مشترکی بین دو طرف حاصل شده و در این دور از مذاکرات دو طرف تلاش می‌کنند تفاهماتی در خصوص موضوعات مورد اشاره بدست آورند.

16:02- رضا امیری مقدم کارشناس مسایل خاورمیانه در پاسخ به این سوال که آیا همزمانی انجام این حمله با آغاز دور پایانی مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5 می‌تواند تلاشی از سوی کشورهای حمله کننده برای به نتیجه نرسیدن مذاکرات باشد، به ایسنا گفت: اینها می‌خواهند مانع از این شوند که مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد.اصل، مساله هسته‌ای است. در مدتی که مذاکرات در حال به نتیجه رسیدن است جمهوریخواهان، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی همه به دست و پا افتادند چون فکر می‌کردند مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد اما حالا که می‌بینند مذاکرات به نتیجه می‌رسد سعی می‌کنند تا تنش ایجاد کرده و بحران در منطقه را افزایش دهند تا مذاکرات به نتیجه نرسد.

15:57- «جان بولتون»، نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه در یادداشتی در روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته است: «برای جلوگیری از بمب ایران این کشور را بمباران کنید.»

وی در این یادداشت آمریکا را مقصر دست‌یابی کشورهای هند، پاکستان و کره شمالی به سلاح‌های هسته‌ای قلمداد کرده اما نوشته عدم اقدام این کشور در گذشته توجیه مناسبی برای تکرار اشتباهات گذشته نیست.

«جان بولتون» که به اتخاذ دیدگاه‌های جنگ‌طلبانه درباره برنامه هسته‌ای ایران معروف است با اشاره به ناکارآمدی گزینه تحریم‌های برای توقف این برنامه، خواستار آزمودن گزینه جنگ برای نسل به این هدف شده است. «بولتون» چند سال پیش در یک برنامه تلویزیونی پیش‌بینی کرده بود در صورتی که واشنگتن طرف چند ماه تأسیسات هسته‌ای ایران را بمباران نکند، تهران اولین بمب هسته‌ای را ساخته است.

وی همچنین با اشاره به اظهارات ترکی الفیصل، وزیر اطلاعات پیشین عربستان سعودی که خواستار دست‌یابی عربستان به برنامه هسته‌ای مانند ایران شده بود می‌نویسد نتیجه مذاکرات هسته‌ای دولت آمریکا با ایران آغاز یک رقابت برای دست‌یابی به سلاح‌های هسته‌ای است.

15:20- نخستین نشست وزراي امور خارجه ايران و آمريكا در اولين روز مذاكرات هسته اي در لوزان به پايان رسيد. اين نشست با حضور محمد جواد ظريف، جان كري، معاونان شان و رئيس سازمان انرژي اتمي کشورمان و نیز وزير انرژي آمريكا و هلگا اشميد نماينده كشورهاي ١+٥ در حالي برگزار شد كه احتمال حضور ساير وزرا در روزهاي آتي مطرح است. نشست وزراي اموز خارجه ايران و آمريكا پس از حدود يك ساعت با تركيب فوق، به شكل ديگري ادامه يافت.   بر اين اساس در ادامه اين نشست محمد جواد ظريف و جان كري مذاكرات را دو جانبه ادامه دادند.

15:08- بلومبرگ گزارش داد که تهران به دنبال آن است که چارچوب توافق هسته‌ای تا روز 9 فروردین (29 مارس) مشخص شود. این در حالی است که ضرب‌الاجلی که برای رسیدن به تفاهم بر سر راهکارها اعلام شده، 11 فروردین (31 مارس) است. آنطور که مقامات غربی گفته‌اند، طرفین در این دور تلاش می‌کنند تا بر سر «مولفه‌های کلیدی» توافق جامع، به تفاهم دست یابند.

14:30- وال استریت ژورنال گزارش داد، یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی که طی روزهای گذشته با سفر به آمریکا اظهارات زیادی درباره همکاری ایران با این سازمان داشته در مصاحبه با با روزنامه وال استریت ژورنال گفته: در حال تمرکز روی مسائل راستی آزمایی هستیم.

آژانس بین المللی انرژی اتمی قصد دارد در این خصوص تحقیق کند که آیا ایران در فعالیت‌های گذشته به‌دنبال دستیابی به سلاح‌های اتمی بوده است یا نه. یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه با وال استریت ژورنال گفته است که پیشرفت بسیار محدود بوده است و مسئله جدیدی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران، حل و فصل نشده است. دیپلمات‌های آمریکایی و اروپایی خوش‌بینی محتاطانه‌ای را نسبت به امکان دستیابی به توافق هسته‌ای تا ضرب الاجل 31 مارس اعلام کرده‌اند.

آمانو در خصوص نقش ویژه‌ای که آژانس ایفا می‌کند، گفت: در حال تمرکز روی مسائل راستی آزمایی هستیم. در نتیجه، آمریکا و شرکای مذاکره کننده به‌دنبال دریافت تأیید ایران برای اجرای یک نسخه کوچک از توافقنامه 2013 میلادی آژانس با ایران برای طرح کاری 12مرحله‌ای هستند تا ابهامات مربوط به فعالیت‌های احتمالی تسلیحاتی را حل و فصل کنند. آمانو گفته است که ایران یکی از این 12 مرحله را انجام داده است.

آمانو تأکید کرده: طرح جدید به‌دنبال دستیابی به برخی مکان‌ها و اسناد ایران است که آژانس معتقد است به فعالیت تسلیحاتی گذشته ایران ارتباط دارد. بین دیپلمات‌ها این مسئله به‌عنوان "ابعاد نظامی احتمالی" شهرت دارد. ایران و آژانس به پیشرفت‌هایی در خصوص بررسی مسئله مربوط به "چاشنی‌های انفجاری" که هم در فعالیت‌های متعارف و هم برای انفجارهای هسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، دست یافته‌اند. در دولت جدید ایران به‌ ریاست حسن روحانی همکاری ایران با آژانس بهبود یافته است ولی دو مسئله بعدی که باید بر اساس طرح کاری حل و فصل شود و شامل موضوع انفجارهای با ابعاد بزرگ  و مدل‌سازی نوترون است.

آمانو اظهار داشت در هفته‌های اخیر نشست‌های زیادی را با مقام‌های ارشد ایرانی از جمله آقای ظریف وزیر خارجه و عباس عراقچی معاون وی داشته است تا سعی کند حیات تازه‌ای را در رژیم بازرسی‌ها ایجاد کند. ولی وی هنوز هیچ تعهد روشنی را از سوی مقام‌های ایران دریافت نکرده است.

14:20- روزنامه العرب، چاپ لندن، دیپلمات های غربی در این باره گفتند که ایالات متحده امریکا از انجام این توافق به هیچ وجه خشنود نیست و بر این اعتقادند که ممکن است این توافق تاثیرات منفی بر مذاکرات جاری غرب با ایران بر سر برنامه هسته ای اش بگذارد. واشنگتن از این نگران است که توافق ریاض با سئول رقابت تسلیحات هسته ای را در منطقه کلید بزند.

منابع کره ای اعلام کردند که این توافق شامل غنی سازی اورانیوم و استخراج پلوتونیوم خواهد شد و می توان از تفاله های آن برای تولید بمب استفاده کرد. به گفته این منابع تفاهمی که میان عربستان با کره جنوبی حاصل شده شامل طرحی برای ساخت دو تاسیسات هسته ای در اراضی عربستان به ارزش 52 میلیارد دلار ظرف دو دهه آینده خواهد شد.

هفته گذشته سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان از نقش تهران در خاورمیانه انتقاد کرد و خواستار در جریان قرار گرفتن ریاض و متحدانش از امتیازی که قرار است به تهران در این مذاکرات داده شود، شد. در همین رابطه امیر ترکی فیصل به بی بی سی گفت: «همچنان می گویم که ما باید در جریان هر نتیجه ای که در مذاکرات قرار است به آن برسند، باشیم. اگر ایران بتواند به توانایی لازم برای غنی سازی اورانیوم به یک مقدار معین برسد پس چرا عربستانی ها نتوانند به این توانایی برسند.»

مسئولان عرب در طی ماه های گذشته به کاخ سفید هشدار داده اند که ریاض از پاکستان برای دستیابی به تکنولوژی هسته ای کمک خواسته و حتی ممکن است در صورتی که ببیند از نظر آن توافق هسته ای بد با ایران به دست آید، اقدام به خرید بمب هسته ای از پاکستان کند.

رابرت اینهورن، مسئول سابق در وزارت امور خارجه امریکا که سابقه کار با دو رئیس جمهوری بیل کلینتون و باراک اوباما را داشته است در این باره می گوید: «در اتاق‌های بسته عربستانی‌ها می‌گویند که قطعا کمک هسته‌ای از پاکستان خواهند خواست. تاکنون هیچ سندی که ثابت کند پاکستانی‌ها پاسخ مثبت به درخواست عربستانی‌ها داده اند، مشاهده نکرده‌ام.»

مسئولان امریکایی می گویند که دونالد رامسفلد، وزیر دفاع اسبق امریکا درباره این که آیا پاکستان به درخواست هسته ای عربستانی ها پاسخ داده است یا خیر گفته است که «نبود سندی در این زمینه ضرورتا به این معنا نیست که واقعا پاکستان پاسخ مثبت به تقاضای کمک عربستان نداده است.»

یک مقام پاکستانی که در سفارت پاکستان در واشنگتن کار می کند و نخواست نامش فاش شود در این باره می گوید: «طبیعی است که عربستان که خود را حاکم و نماینده رهبری اهل تسنن می داند و فکر می کند که باید برای سرنوشت آنها کاری کند به فکر رویارویی با هجوم شیعیان ایرانی در منطقه باشد.»

این در حالی است که حسین حقانی، سفیر سابق پاکستان در واشنگتن و کارمند حال حاضر مرکز مطالعات هودسون در امریکا در این باره می گوید: «من ترجیح می دهم که بررسی بیشتری در روابط مصر با ریاض و اسلام آباد شود. عربستان و پاکستان به یکدیگر به چشم همکاری موثر می نگرند.»

14:13- نشست وزرای خارجه ایران و آمریکا به همراه معاونانشان و با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا و معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حال برگزاری است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی