بازدید 7080

جامعه ارامنه و مردم ایران متحدان تاریخی هستند

کد خبر: ۴۸۵۸۴۰
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰ 26 March 2015
نماینده ارامنه جنوب در مجلس ضمن تشریح مختصات جامعه ارامنه ایران به بازخوانی تاریخ مشترک ارمنستان با ایران و ارمنستان پرداخت. وی که کارشناس اقتصادی است بر اهمیت مبارزه با پول‌شویی تاکید کرد.

«روبرت بگلریان» که  سابقه نمایندگی ارامنه جنوب ایران در دوره‌‌های هفتم ، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود دارد ، ریشه های پارسی ارامنه ایران را بر هر مشخصه دیگر غالب می‌داند.وی تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در تهران گذراند. سپس به دلیل وابستگی‌های خانوادگی و انتقال شغلی پدرش، به همراه خانواده به اصفهان نقل مکان کرد. دوران دبیرستان را در اصفهان سپری کرد و در رشتهٔ ریاضی فیزیک فارغ التحصیل شد.

بگلریان تحصیلات عالیهٔ خود را از سال ۱۳۶۸ در دانشگاه اصفهان شروع کرد و دورهٔ کارشناسی را در رشتهٔ اقتصاد نظری با موفقیت به اتمام رسانید.در سال ۱۳۷۲ در مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم اقتصادی همان دانشگاه پذیرفته شد و به ادامهٔ تحصیل پرداخت.

از سال ۱۳۷۲ و هم زمان با شروع تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در وزارت امور اقتصاد و دارایی استخدام و در ادارهٔ کل استان اصفهان در سمت ممیز مالیاتی مشغول به کار شد. او پس از دو سال کار فعالیتش را در سمت ممیز مالیاتی در ردهٔ کارشناس اقتصادی ادامه داد و در مقام مسئول دفتر تحقیقات مالیاتی ادارهٔ کل به انجام وظیفه پرداخت.

در سال ۱۳۷۵ موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد شد و تا سال ۱۳۷۹ در کنار فعالیت در ادارهٔ کل دارایی اصفهان و انجام پژوهش‌های علمی در خارج از سازمان نیز به فعالیت می‌پرداخت. در کنار فعالیت اداری و پژوهشی دو سال نیز با سازمان مدیریت صنعتی (واحد اصفهان) همکاری داشت و در آنجا به تدریس بازاریابی مشغول بود.

از آبان ۱۳۷۹ به تهران منتقل شد و در معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی خدمت خود را آغاز کرد که تا ورود به مجلس هفتم (۷خرداد۱۳۸۳) ادامه داشت.

خرده فرهنگ‌ ایرانی - ارمنی

بگلریان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با تشریح وضعیت جامعه ارامنه ایران می گوید: جامعه ارامنه ایران دارای خرده فرهنگ‌هایی است که از یک منطقه همانند تهران با منطقه دیگر همانند اصفهان متفاوت است. این تفاوت‌ها در تعداد و تقسیم نمایندگان اقلیت مذهبی نیز لحاظ شده است و مسیحیان ارمنی شمال ایران ، مسیحیان ارمنی جنوب ایران و مسیحیان آشوری و کلدانی هرکدام دارای یک نماینده در مجلس شورای اسلامی هستند.

نماینده ارامنه جنوب در مجلس همچنین گفت: زمانی که صحبت از جامعه ارمنی ایران می‌شود ، منظور قسمتی از جامعه ما می شود که از حیث دینی مسیحی هستند ولی از نظر قومیتی ارمنی طلقی می‌شوند. کلیسای ارمنی ایران از مراجع دیگر مسیحی نظیر کلیسای کاتولیک واتیکان یا کلیسای ارتدوکش غرب یا شرق مستقل می‌باشد. ارامنه اولین قومی بودند که مسیحیت را در حکومت خود به عنوان یک دین آسمانی در سال 301 میلادی پذیرفتند  در حالی که دین مسیحیت در سال 311 میلادی در رم پذیرفته شد.

بگلریان در تشریح شیوه اداره امور کلیسای ارمنی ایران گفت:‌جامعه مسیحیان ایران تابع حوزه سیدسی ارامنه است در لبنان در آنتیلیاس حاشیه بیروت مستقر است و کلیسای ایران تابع آن حوزه است و جامعه ایران تحت لوای خلیفه گری است. هر خلیفه گری یک اسقف یا سر اسقف در راس آن قرار دارد بنا به اساس‌نامه داخلی نیروهای اجرایی و قانون گذاری انتخاب می‌شوند و هرکدام از این 3اسقف توسط کلیسای ارامنه لبنان انتخاب می‌شوند.

 آزادی عمل ارامنه در ایران

نماینده ارامنه جنوب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جنجال رسانه های غرب و ادعای نبود آزادی بیان در ایران گفت: وقتی بحث از مسائل حقوق بشری در جامعه کنونی ایران می‌شود به صورت خواسته یا نا خواسته در واقع رنگ و بوی سیاسی می‌گیرد و این موضوع متاسفانه جزو واقعیت دنیای امروز جهان شده است.

وی همچنین گفت: جامعه ارامنه ایران در آموزش‌های مذهبی و انجام مراسم های دینی و قومی دارای آزادی عمل هستند و هیچ‌گونه محدودیتی بر آنها اعمال نمی شود.  تنها حساسیتی که در جامعه ایرانی وجود دارد در مورد تبشیر دینی است که قانون نیز مشخصا در مورد آن موضع گیری کرده است.

بگلریان باردیگر تاکید که ارامنه ایران از آزادی بیان برخورد دارهستند و برهمین اساس مراکز دینی ، فرهنگی ، پژوهشی و حتی ورزشی ارامنه فعالیت می‌کنند.درهمین حال برخی از کلیساهای ایران در فهرست آثارملی و تاریخی ثبت شده‌اند که نشان دهنده اهمیت ارامنه به عنوان جزیی از تاریخ ایران است. از سوی دیگر اختصاص ردیف بودجه برای حمایت و تجهیز مراکز فرهنگی ارامنه نشان دهنده توجه جمهوری اسلامی به اقلیت های مذهبی است.

وی ضمن تاکید بر همبستگی ارامنه با ملت ایران گفت: در طول 8سال جنگ تحمیلی ، ارامنه با حضور در کنار دیگر رزمندگان از کیان خاک ایران با تقدیم بیش از 300 کشته و جانباز دفاع کردند و ما امروز از اطرافیان آنها می‌شنویم که رزمندگان ارمنی با آگاهی قلب از سرزمین پارس دفاع کرده‌اند. ما امروز امنیت و آزادی خود را مدیون خون شهدایی هستیم که ایران را به نقطه ثبات خاورمیانه تبدیل کرده اند،هستیم.

 اتحاد تاریخی ایران و ارمنستان مقابل عثمانی

بگلریان ضمن تاکید بر پشتوانه حضور تاریخی ارامنه در فلات ارمنستان گفت : قسمت غربی فلات ارمنستان که سابقا تحت حکومت اتحادیه جماهیرشوروی بود امروز شامل کشور ارمنستان است و قسمت شرقی آن در کشور ترکیه کنونی واقع شده است.  آنچه مسلم است در طول تاریخ ارامنه سرزمین آباو اجدادی خود را فلات ارمنستان بوده است. در طول گذر تاریخ همیشه ارامنه در آن منطقه حضور داشته اند و علی رقم تفاوت دین با مردم سرزمین پارس ارتباطات گسترده ای داشتند. دوره های تاریخ باستان جزئی از خاک ایران بوده است و پادشاهان ایرانی هم هیچ گونه تعدی نمی کرده اند. در بسیاری از جنگ های تاریخ ایران ، سربازان ارامنه در کنارنیروهای ایرانی جنگیده اند.

وی با پیش کشیدن واقعه 24 آوریل و ادعای نسل کشی ارامنه گفت: بحث امروز ما مقیاس کشتار ارامنه نیست ، بلکه سیستم هدفمند قتل عامی است که با همهم مشخصه‌های نسل کشی با تمهیدات لازم در طول چندین سال توسط حکومت عثمانی اعمال شده‌است. براساس کنوانسیون سازمان ملل اگر یک قومیتی را مورد تهدید قرار بدهیم یا شرایط حاد برای زندگی اعمال شود به عنوان نسل کشی طلقی می شود.

عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و ارمنستان گفت:  در طول حکمرانی عثمانی به طور خاص از اواخر قرن 17 شاهد کشتار و تعدی به مردم ارمنستان هستیم.انتقال گروه عظیمی از ارامنه که توسط شاه عباس صفوی به خاک ایران به این موضوع بازمی گردد که ارامنه توسط حکومت عثمانی تحت ظلم و ستم قرار داشتند و ایران از آنها حمایت می کرد.

 وی در ادامه افزود: طی سال‌های 1894 تا 1896  قتل عامی 300 هزارنفری توسط توسط حکومت عثمانی در ترکیه صورت گرفت اما اوج کشتار ارامنه در بلبشوی جنگ جهانی اول در سال 1915 به وقوع پیوست که در شب 24 آوریل رسما آغاز گردید و این روز به عنوان روز گرامیداشت نسل کشی ارامنه انتخاب شد. در جریان اقدام حکومت عثمانی حدود 700 نفر از نخبگان ارمنی شامل نویسندگان،روزنامه نگاران ، نمایندگان ارمنی پارلمان ترکیه و فعالین سیاسی یا حتی نیروهای نظامی ارتش عثمانی که برای حکومت ترکیه در حال نبرد بودند همگی اعدام شدند.ما خوشحالیم که در چارچوب آزادی بیان اقلیت های قومی می‌توانیم مراسم 24 آوریل را در ایران گرامی بداریم.

  کم‌کاری در گسترش ارتباطات فرهنگی تهران و ایروان

عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و ارمنستان گفت : دیپلماسی پارلمانی علی رقم آن که می‌تواند به گشایش گره از مشکلات بین کشورها کمک کند متاسفانه محدود به سفرهای دوره‌ای گروهی دوستی شده است. متاسفانه تعریف درستی از موضوع نقش پذیری پارلمانی در معادلات دیپلماتیک ارائه نشده است و در مجلس شورای اسلامی فضای کار گسترده‌ای وجود دارد.

وی همچنین گفت: اگرچه موضوع دیپلماسی توسط دولت‌ها باید پیگیری شود اما گروه‌های دوستی پارلمانی می‌توانند قوانینی وضع کنند که روابط سیاسی ، تجاری ، اقتصادی و فرهنگی بین کشورها را تسهیل کند.

بگلریان با تاکید بر ضمینه های تاریخی مشترک ایران و ارمنستان گفت: کارهای برزمین مانده فراوانی در روابط تهران با ایروان وجود دارد که باید توسط گروه‌های دوستی پارلمانی ، دستگاه دیپلماسی و رایزنی فرهنگی انجام گیرد. مردم ایران و ارمنستان تصویر درستی از قابلیت های فرهنگی و تاریخی مشترک یکدیگر ندارند که باید تعریف و تدوین گردد.

  جهش اقتصادی با برداشته شدن تحریم های خصمانه

بگلریان به عنوان کارشناس اقتصادی و عضو کمیسیون انرژی مجلس در تحلیل موفقیت احتمالی مذاکرات هسته‌ای می گوید : همان‌گونه که از روند مذاکرات بر می‌آید و تاکیدات مقام معظم رهبری نشان می‌دهد باید تحریم های خصمانه علیه ملت ایران به صورت سریع و کامل لغو شود.

وی  با میسّر دانستن لغو کامل تحریم ها گفت : دسترسی ایران به منابع مالی و درآمدی موضوعی است که می تواند چرخ اقتصاد ایران را با تسهیل تبادلات مالی ایجاد کند. تبادل تهاتری کالا موضوعی است که به ضرر تولید داخلی و اقتصاد ایران تمام می‌شود ، البته اقتصاد مقاومتی موضوعی است که در مبادلات اقتصادی باید لحاظ شود.

عضو کمیسیون انرژی همچنین گفت: برداشته شدن تحریم مالی ایران در حوزه نفت و انرژی می تواند به توسعه صنایع نفتی ایران و بحث پتروشیمی منجر شود.

  آفت کشنده‌ای به نام پولشویی برای اقتدار ایران

روبرت بگلریان که به علت داشتن تجربه و مهارت در زمینهٔ اقتصاد عضو کمیسیون مشترک بررسی لایحهٔ مبارزه با پول‌شویی شد، می گوید: بحث پول‌شویی از جایی آغاز می‌شود که منابع درآمدی برخی افراد به صورت غیرقانونی و از راه‌های خلاف قانون است و صاحبان این درآمدها تلاش می‌کنند منابع مالی خود را پنهان کنند.

وی در ادامه گفت: عاملان پول‌شویی تلاش می کنند که برای حفظ منابع ثروت نامشروع خود با ورود به عرصه سیاست حاشیه امن ایجاد کنند که این موضوع می‌تواند برای حکومت خطرناک باشد.هرنظامی که برای توسعه نقشه راه با کارشناسی علمی باید تدوین کند و در این میان مبارزه با پول‌شویی موضوعی است که از کنار آن بی تفاوت نمی‌توان عبور کرد.

بگلریان همچنین گفت: در نگاه اول با پول‌شویی حکومت ها از درآمدهای کلان مالیاتی محروم می‌شوند اما در واقع پدیده پول‌شویی منجر به قاچاق کالا و ارز ، قاچاق مواد مخدر منجر خواهد شد که در نهایت سیستم موازی با حکومت را ایجاد می‌کنند و جمهوری اسلامی ایران نیز باید هوشیارانه با این موضوع باید مواجه شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر