بازدید 7293

روستاهای کشور تا چند سال دیگر نفس دارند؟

تا کنون کسی نشنیده است که پروتئین گوشت قرمزی که در کشور تولید می‌شود، سه برابر بودجه عمرانی کل کشور است، ولی این عدد و رقم‌ها اصلا در حساب‌ها دیده نمی‌شود و بنابراین، چون چیزی مشخص نیست، کسی هم روی آن حساب باز نمی‌کند؟
کد خبر: ۴۸۵۸۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸ 02 April 2015
بورسیهدر حساب و کتاب‌های ملی، معمولا بخشی از حساب های حوزه کشاورزی در حساب‌ها دیده نمی‌شود و دلیل آن این است که برخی از روستا‌های کشور در هیچ جایی به شمار نمی‌آیند و گاهی اصلا دیده نمی‌شوند.

به گزارش «تابناک»، گزارش سال های اخیر از وضعیت فقر مطلق در برخی از روستاهای استان‌های مرزی مثل سیستان و بلوچستان، همدان و کرمان، نشان می‌دهد بیش از ۷۰ یا ۸۰ درصد مردم روستاها در فقر مطلق هستند و ادامه این روند، این نگرانی را پدید آورده‌ که احتمالا پس از چند سال، دیگر روستایی در کشور وجود نخواهد داشت یا اگر روستایی باشد، شاید شکل روستا‌های فعلی را نداشته باشد.

عباس رجایی، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در این باره می‌گوید: ما درباره روستا‌ها بحث‌های زیادی مطرح است و شاید در آینده روستا به این شکل نداشته باشیم. هم اکنون طرحی آماده شده با نام سازمان توسعه روستایی که اولین بار است من آن را مطرح می‌کنم. قرار است در این طرح، پس از جمع بندی نهایی امضا شود و در دستور کار مجلس قرار بگیرد. زمانی جهاد سازندگی وجود داشت و بحث‌های مربوط به این را دنبال می‌کرد، ولی وقتی ادغام جهاد سازندگی و کشاورزی صورت گرفت و جهاد کشاورزی خلق شد، عملا بحث‌های توسعه روستایی منتفی شد، وزارت خانه جدید نیز خیلی در این مباحث جدی نیست.

وی افزود: قرار است سازمان مستقلی تشکیل شود و این کار‌ها را دنبال کند، وظایف شسته و رفته‌ای هم برای آن تعریف شده و ممکن است بعضی ادغام‌ها هم در روند کار صورت گیرد.

این نماینده گفت: اما اینکه آیا ما در آینده روستا خواهیم داشت یا نه؟ در پاسخ باید گفت، بله. ما در آینده هم روستا خواهیم داشت، ولی تعریف ما از روستا باید عوض شود؛ اینکه در حساب‌های ملی نمی آید، یا جای آن خالی است. وقتی شما کارخانه‌ای را تعریف می‌کنید، سرمایه و دارایی‌های مشهود و غیرمشهود این کارخانه و همه حساب و کتاب می‌شود و بعد در اقتصاد کلان کشور، خودش را نشان می‌دهد؛ اما زمین کشاورزی این گونه نیست و حتی در مقوله سهل البیع در بانک هم تعریف نمی‌شود.

با توجه به اینکه زمین کشاورزی یک زمین تولیدگر است تولیدی است و باید سهل البیع تعریف شود، ولی چون سند ندارد و هنوز روستایی نمی‌داند، چه چیز دارد و اختلافات آن با همجوارانش و امور اراضی و منابع طبیعی و همه این‌ها هنوز حل نشده مانده، عدد و رقم ها آن حساب نمی‌شود؛ مثلا تراکتور کشاورزی و کمپاین و مرغداری و دامداری و دام آن کجا حساب می‌شود؟ سرمایه تعداد رأس دامی که در آمار‌هاست، در کجا تعریف می‌شود؟

تا کنون کسی نشنیده است که پروتئین گوشت قرمزی که در کشور تولید می‌شود، سه برابر بودجه عمرانی کل کشور است. این عدد و رقم‌ها اصلا در حساب‌ها دیده نمی‌شود و برای همین، چون چیزی مشخص نیست، کسی هم روی آن حساب باز نمی‌کند.

این نماینده در پایان گفت: بنابراین اگر این اصلاح ساختار صورت بگیرد، قطعا در آینده رشد خواهیم داشتیم؛ اما روستایی که اقتصاد بهره ور داشته باشد و اندازه کشاورزی آن خرد نباشد و از کشاورزی پیشرفته تری برخوردار باشد، بخواهیم یا نخواهیم ناگزیریم که اندازه کشاورزی را بزرگ کنیم؛ این جزو ضرورت‌های حتمی کشور است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار