بازدید 15135

طغیان رودخانه، سیل و امکاناتی که وجود ندارد!

اسکندری با بیان اینکه زندگی مردم لالی مختل شده، از تلاش مسئولان آب روستایی برای راه‌اندازی شریان‌های اصلی آب این منطقه خبر داد و ابراز امیدواری کرد که قول مسئولان مبنی بر راه اندازی آب این مناطق تا فردا عملیاتی شود و مصائب پیش آمده که توریسم این منطقه را نیز در این ایام تحت الشعاع قرار داده، به سرعت مرتفع شود.
کد خبر: ۴۸۵۶۷۵
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۰ 24 March 2015
در پی بارش شدید باران و طغیان رودخانه در خوزستان، شهرستان لالی و مناطق اطراف با خسارات گسترده‌ای مواجه شد و وضعیت برای ساکنان برخی از این مناطق به مرز بحران رسید؛ شرایطی که باعث شده تا دسترسی به بسیاری از مناطق قطع شود و حتی امکان ارزیابی دقیق خسارات در برخی مناطق نیز ممکن نباشد و در این میان آنچه محل تامل است، کمبود امکانات در این مناطق است.

به گزارش «تابناک»؛ بارش باران در نخستین روزهای فروردین 1394 بسیار شدید بود و از جمله این نقاط در شهرستان لالی بود؛ بارش باران در حدی بود که بنابر گفته فرماندار لالی، در روزهای نخست فروردین فروردین ماه 76 میلیمتر بارندگی در این شهرستان ثبت شده و در پی این بارش شدید، طغیان رودخانه ها به تاسیسات زیربنایی این شهرستان از جمله آب و برق خسارت جدی وارد کرده است.

خسرو کیانی فرماندار لالی، حجم خسارات را 50 میلیارد ریال برآورده کرد اما ظاهراً هنوز امکان برآورد دقیق خسارت‌ها نیست. آنگونه که کیانی گفته بود، شبکه آب آشامیدنی شهرستان لالی به دلیل گل آلود شدن آب از دو روز پیش قطع شده و با تانکر به مردم آبرسانی می شود و همچنین شبکه برق این شهرستان به دلیل شکستن پایه های برق در سیلاب قطع شده و مزارع کشاورزی مجاور رودخانه از بین رفته اند.

سیلاب به جاده های این شهرستان خسارت کلی وارد کرده و تردد با دیگر نقاط که قطع شده بود، اکنون با همت مسئولان شهرستان لالی فراهم شده اما همچنان با دشواری همراه است. شهرستان لالی در استان خوزستان با یک هزار و 400کیلومتر مربع وسعت از شرق و شمال شرقی به شهرستان اندیکا و در جنوب و جنوب شرقی به بخش مرکزی شهرستان مسجدسلیمان محدود می شود و از شمال غرب با بخش سردشت و دزفول و از غرب با شهرستان گتوند همسایه است.

برزو اسکندری ریس شورای شهر شهرستان در همین ارتباط با اشاره به اینکه این سیل در منطقه لالی تلفات انسانی نداشته، تاکید کرد: تنها سه نفر غریق داشتیم که توسط امدادگران هلال احمر نجات پیدا کردند و خوشبختانه این حادثه تا این لحظه، قربانی نداشته است.


اسکندری در پاسخ به این پرسش خبرنگار «تابناک» پیرامون حجم خسارات گفت: در جریان سیلاب اخیر، آب‌بردگی ده پل و تخریب 60 کیلومتر جاده شنی و 15 کیلومتر جاده آسفالت رخ داده و با توجه به آنکه بیشتر مناطقی که دچار سیل گرفتگی شده‌اند، مناطق میزبان خانه‌های عشایر بوده‎اند، تلفات قابل توجهی از دام عشایر نیز ثبت شده است. در کنار این مناطق، برخی صنایع نظیر کارخانه آسفالت و سنگ شکن به طور کامل زیرآب رفته‌اند.

وی افزود: تاسیسات آب شرب لالی نیز تخریب شده و آب بردگی برخی از تاسیسات زیربنایی دیگر نظیر تاسیسات برق را با آسیب‌های جدی همراه نمود. از تاسیسات زیربنایی دیگری که دچار آب بردگی شد، تجهیزات پمپاژ آب برای طرح دو هزار هکتاری دشت لالی بود که امید جوانان برای فرصت‌های شغلی بود و واقعاً با اتفاقی که افتاده، جوانان ناامید و نگران شدند.

ریس شورای شهر لالی با بیان اینکه تمامی محورها یا با ریزش کوه و یا با آب‌گرفتگی تونل‌ها بسده شده بود، تاکید نمود: جاده دسترسی موقت احداث شده و 80 درصد نقاطی که دسترسی‌شان به برق قطع شده بود، به صورت موقت دسترسی یافتند. در کنار ایجاد این امکانات، برای مناطقی که امکان دسترسی وجود نداشت، از طریق پرواز، آذوقه و امدادرسانی پزشکی صورت پذیرفت تا به مرور محورهای مواصلاتی بازگشایی شوند.

اسکندری با بیان اینکه زندگی مردم لالی مختل شده، از تلاش مسئولان آب روستایی برای راه‌اندازی شریان‌های اصلی آب این منطقه خبر داد و ابراز امیدواری کرد که قول مسئولان مبنی بر راه اندازی آب این مناطق تا فردا عملیاتی شود و مصائب پیش آمده که توریسم این منطقه را نیز در این ایام تحت الشعاع قرار داده، به سرعت مرتفع شود. او همچنین از اعزام نماینده دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به این مناطق خبر داد.

رئیس شورای شهر لالی در پاسخ به این پرسش که علت وقوع چنین سیلی چه بوده است؟، تاکید کرد: در درجه اول چنین بارندگی شدیدی در سال‌های اخیر در این منطقه سابقه نداشته و در عین حال با توجه به احداث سد گوتوند، زمین‌های گچی این مناطق مملو از آب شده و در صورت باران، کشش جذب آب را ندارند. در عین حال اکثر مناطقی که دچار آسیب شده‌اند، دره‌های تنگ بوده‌اند و این محدود بودن و به همراه دو دلیل دیگر دست به دست هم دادند تا این اتفاق رخ دهد.

اسکندری با بیان اینکه لالی نیاز به توجه سریع برای گذر از این شرایط دارد، از کمبود امکانات و عدم حضور برخی از مسئولان کشوری و استانی برای مدیریت بر این حوزه ابراز گلایه مندی کرد و یادآور شد: جلسه ستاد مدیریت بحران برگزار شد و امکاناتی نیز از شهرستان‌های معین منتقل شده اما حقیقتاً این امکانات پاسخگوی وضع موجود نیست و امیدوارم مسئولان امر متوجه باشند که حادثه اخیر یک آزمون برای ایشان محسوب می‌شود و در این زمینه تمام توانشان را به کار گیرند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی