بازدید 8019

چگونه رسانه‌های غربی یمن را به سوی جنگ داخلی می‌برند؟

در حالی که انتظار می رفت با انتشار بیانیه قانون اساسی جدید یمن که با مشارکت جنبش انصارالله و شماری از دیگر احزاب سیاسی تهیه شده بود، اوضاع در این کشور به سمت آرامش پیش برود، اما مداخلات خارجی برقراری ثبات و امنیت در یمن را با دشواری مواجه ساخته است. به نظر می رسد کشورهای غربی و عربی تلاش دارند سناریوی جدیدی را برای یمن پیاده کنند.
کد خبر: ۴۸۵۶۱۱
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴ 24 March 2015
چگونه رسانه‌های غربی یمن را به سوی جنگ داخلی می‌برند؟در حالی که انتظار می رفت با انتشار بیانیه قانون اساسی جدید یمن که با مشارکت جنبش انصارالله و شماری از دیگر احزاب سیاسی تهیه شده بود، اوضاع در این کشور به سمت آرامش پیش برود، اما مداخلات خارجی برقراری ثبات و امنیت در یمن را با دشواری مواجه ساخته است. به نظر می رسد کشورهای غربی و عربی تلاش دارند سناریوی جدیدی را برای یمن پیاده کنند. 

به گزارش «تابناک»، در پی پیروزی های جدید جنبش انصارالله در یمن و همچنین به موازات تشدید فعالیت های رئیس جمهور مستعفی این کشور علیه حوثی ها، کشورهای غربی و همچنین کشورهای عرب منطقه، فعالیت های خود به منظور مقابله با انصارالله و بازگرداندن دولت مورد حمایت خود به صنعا را شدت بخشیده اند. این در حالی است که بیانیه جدید قانون اساسی یمن، مورد حمایت طیف گسترده ای از احزاب قرار گرفته بود.

روند تشدید بی ثباتی در یمن به ویژه از آنجا آغاز شد که عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن، ضمن گریختن به «عدن»، مدعی شد از آنجا که صنعا توسط حوثی ها «اشغال» شده، از این پس عدن پایتخت یمن خواهد بود. با این حال، وی در ابتدا اعلام کرد که خواستار حل و فصل مسائل از طریق گفت و گو است. با توجه به ساختار قبایلی یمن، عدن و دیگر مناطق پیرامونی آن تحت کنترل نیروهای همسو با هادی و مخالف حوثی ها است. 

با این حال، در پی پیشروی حوثی ها به سمت جنوب که با تحت کنترل گرفتن شهر «تعز»، سومین شهر بزرگ یمن همراه شد، از یک سو مواضع هادی علیه حوثی ها تندتر شده و از سوی دیگر، عربستان سعودی نیز علناً تهدید به مداخله نظامی در یمن کرده است. در همین حال، رسانه های غربی نیز بی توجه به روندی که سبب رسیدن اوضاع به نقطه بحرانی شده، سعی دارند زمینه لازم را برای مداخله خارجی در یمن آماده کنند.

در این راستا، ریاض یاسین، وزیر خارجه دولت مستعفی یمن در مصاحبه با روزنامه «الشرق الاوسط» گفت که خواستار مداخله نظامی کشورهای عرب منطقه خلیج فارس در یمن برای پایان دادن به بحران سیاسی است. وی همچنین گفت از شورای همکاری خلیج فارس و سازمان ملل خواسته تا منطقه پرواز ممنوع در یمن اعمال شود. به نظر می رسد بحث اجرای منطقه پرواز ممنوع از آنجایی مورد تأکید مقامات دولت سابق قرار گرفته که هفته گذشته، دو جنگنده ارتش یمن به فرمان انصارالله اقدام به بمباران کاخ هادی در عدن کردند.

همزمان با این روند، سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی، روز گذشته و در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با فیلیپ هاموند، همتای انگلیسی خود تهدید کرد که کشورهای عرب منطقه برای جلوگیری از آنچه «تجاوزگری» نیروهای متحد ایران در یمن می خواند، دست به اقدام خواهند زد. وی همچنین به طور مستقیم ایران را متهم به دخالت در امور داخلی یمن کرده و این امر را زمینه ساز وخامت اوضاع در این کشور دانست.

هم راستا با این موضع گیری ها، خط خبری که طی روزهای اخیر در رابطه با اوضاع یمن در رسانه های غربی قابل مشاهده است، تلاش در القای این موضوع است که درگیری اصلی در یمن، نوعی درگیری نیابتی میان ایران و عربستان است که در یک سوی آن نیروهای حوثی تحت حمایت ایران و در سوی دیگر، دولت تحت حمایت عربستان سعودی قرار دارد.

در این میان، این رسانه ها – و به ویژه رسانه های انگلیسی همچون بی بی سی و رویترز – این نکته را عامدانه از قلم می اندازند که انصارالله پس از تسلط بر صنعا، مدت زمانی را برای گفت و گو با دولت و دیگر احزاب اختصاص داد و این دولت هادی بود که تلاش کرد با استعفا، در روند اوضاع کارشکنی کرده و به زعم خود، جلوی تشکیل دولت وحدت ملی را بگیرد. در عوض، این رسانه ها با زیرکی، هادی را همچنان «رئیس جمهور» یمن خوانده و از حوثی ها با لفظ «شبه نظامی» یا «شورشی» یاد می کنند.

از سوی دیگر، این رسانه ها بدون اشاره به اینکه مداخلات ادامه دار عربستان سعودی در یمن – که خود سبب شده مواضع هادی هر روز جنبه تندتری به خود بگیرد – مسبب اصلی وخامت اوضاع در یمن است، چنین بیان می کنند که «درگیری نیابتی ایران و عربستان» در یمن، در نهایت سبب قدرت گیری القاعده و داعش در این کشور خواهد شد و بنابراین دست زدن به اقدامی از سوی جامعه بین المللی در این راستا ضروری است.

طبیعی است که هرچند رسانه های مذکور تلاش می کنند توجیه مداخله خارجی در یمن را از منظری خیرخواهانه مطرح کنند، اما با توجه به مقدمات فوق، مشخص است که این مداخله از دید آن ها باید به نفع چه کسی و علیه چه کسی انجام گیرد.

به هر حال، به نظر می رسد این روزها تحت رهبری عربستان سعودی و با مشارکت پشت پرده غرب، تلاشی در راستای دامن زدن به وخامت اوضاع در یمن و توجیه ضرورت مداخله خارجی در این کشور در جریان است. در این میان، دور از ذهن نخواهد بود که سناریویی همچون لیبی (حمله نظامی مستقیم غرب در راستای حمایت از نیروهای همسو) و یا سوریه (تقویت گروه های مخالف و دامن زدن به تروریسم) برای یمن نیز آماده شده باشد. 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار