بازدید 15629
قیمت پرتقال و مرغ رکوردشکنی کرد؛

کارت زرد دولت روحانی در تنظیم بازار عید 94

اگرچه مدتها بود وزارت جهاد کشاورزی منتظر دریافت تمامی مسئولیتهای مرتبط با تنظیم بازار کشور بود، اما عید سال 94 نشان داد باید کار را به کاردان سپرد و اجازه داد همان سیستمی که سالها بازار شب عید را تنظیم کرده و شرایط را برای دسترسی راحت تر و ارزانتر مردم به کالاهای مورد نیازشان فراهم می کرده، کار تنظیم بازار ایام پرحساسیت سال از جمله شب عید را نیز انجام دهد.
کد خبر: ۴۸۵۵۷۶
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹ 24 March 2015
اگرچه مدتها بود وزارت جهاد کشاورزی منتظر دریافت تمامی مسئولیتهای مرتبط با تنظیم بازار کشور بود، اما عید سال 94 نشان داد که باید کار را به کاردان سپرد و اجازه داد همان سیستمی که سالها بازار شب عید را تنظیم کرده و شرایط را برای دسترسی راحت تر و ارزانتر مردم به کالاهای مورد نیازشان فراهم می کرده، کار تنظیم بازار ایام پرحساسیت سال از جمله شب عید را نیز انجام دهد.

به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی، اجرای قانون انتزاع فعالیتهای تنظیم بازار از وزارت بازرگانی به وزارت جهاد کشاورزی، اگرچه ماهها در کش و قوس دو وزارتخانه و تب و تاب نمایندگان مجلس قرار داشت، اما بالاخره زور وزارت جهاد به وزارت بازرگانی سابق چربید و این وزارتخانه توانست با قانع کردن نمایندگان مجلس، این قانون را تصویب کرده و فعالیت های تنظیم بازار را نصیب خود کند.

البته این بخش از قانون، مربوط به ماده 16 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی کشور بود که گویا تنها این ماده از این قانون به مذاق وزارت جهاد خوش آمده و مابقی قانون که بهبود بهره وری را دنبال می‌کند، چندان خوشایند این وزارتخانه نبوده است.

به هرحال، بعد از حدود سه سال، امسال دولت تصمیم گرفت که مسئولیت تنظیم بازار را به صورت کامل از وزارت صنعت، معدن و تجارت جدا کرده و به وزارت جهادکشاورزی بسپارد. این وزارتخانه نیز در ماههای باقیمانده از سال، به طور مرتب در رسانه ها، فعالیتهای خود برای تنظیم بازار را به رخ می کشید و وانمود می کرد که این مسئولیت را به خوبی انجام داده است.

اما هر چقدر که به زمان پایانی سال و افزایش تقاضای مردم برای خریدهای شب عید به خصوص در کالاهای اساسی، حساس و ضروری نزدیک می شدیم، عملیات تنظیم بازار بد و بدتر شکل می گرفت، تا اینکه مرغ به شدت گران شد، پرتقال در میادین میوه و تره بار آن هم تنها در یک روز، 2 تا 3 هزار تومان افزایش قیمت یافت و در نهایت، سیاه بازار میوه در روزهای انتهای سال و ابتدای سال جدید شکل گرفت.

در همین روزهای ابتدایی سال که توزیع میوه های تنظیم بازاری به پایان رسیده است و میادین میوه و تره بار نیز در تعطیلات نوروزی به سر می برند، قیمت میوه در مغازه های میوه فروشی سطح شهر به شدت افزایش یافته است و پرتقال گاه تا کیلویی 8000 تومان هم عرضه می شود، سیب هم به همین نسبت قیمت بالایی دارد و از کیلویی 4800 تومان در ایام پایانی سال، به 7500 تومان در روزهای ابتدای سال جاری رسیده است.

مرغ هم همچنان گران است و علیرغم اینکه دولت می گوید که قیمت کاهش یافته است، اما برخی مغازه های سطح شهر، همچنان مرغ را با قیمت بالایی عرضه می کنند. حتی در برخی مغازه ها قیمت به بالای 9 هزار تومان هم رسیده است.

در عین حال، کمتر نظارتی بر بازار وجود دارد و بسیاری از مغازه داران، اتیکت های قیمت میوه را برداشته اند و گویا با توجه به ظاهر و شکل و شمایل مشتری، قیمت را تعیین می کنند، وقتی هم از قیمت و حاشیه های آن از مغازه داران می پرسیم، می گویند که از میادین اصلی گران خریده اند و گران هم می فروشند.

برخی مغازه داران میوه هم، کالاهایی که مدتها در انبارهای خود نگاه داشته اند را عرضه می کنند و مشتری وقتی آن میوه را به منزل می برد و استفاده می کنند، از کیفیت پایین آن گلایه مند است، به عنوان مثال بیشتر سیب هایی که این روزها در بازار با قیمت بالایی عرضه می شود، ظاهری مناسب ولی محتوی قهوه ای رنگی دارند که نشان از کیفیت پایین سیب دارد.

به هرحال به نظر می رسد که دولت روحانی در تنظیم بازار شب عید، کارت زردی دریافت کرده است که باید برای جبران آن چاره اندیشی کند، در غیر این صورت مردم در تدبیر این دولت برای تامین مایحتاجشان شک خواهند کرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر