بازدید 10721
ویژه‌ برنامه نوروزی «تابناک» (5)؛

فیلم: پایان چشم انتظاری برای بهار حقیقی

این بهار در دورانی همه را چشمه انتظار خواهد گذاشت و آمدنش طول خواهد کشید، این بهار غیبتی خواهد داشت و پنهان خواهد بود و معلوم نیست این زمستان دوری و انتظار، چقدر به طول بیانجامد، این سوال برایشان پیش می‌آمد که مردم چطور باید از این بهار استفاده کنند در آن دورانی که نیست؟ این خورشید چطور به مردم نور خواهد داد و این حقیقت چگونه به مردم خواهد رسید؟
کد خبر: ۴۸۵۴۲۵
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۴ 25 March 2015
عزاداری بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) در پنجمین روز فروردین استمرار دارد و شیعیان حسینی در این نوروز فاطمی سیه پوش عزای عظمی هستند و این ایام را متفاوت با سال‌های پیشین و همراه با تزکیه نفس و حضور در محافل عزاداری ام ابیها پشت سر می‌گذارند.

بدین سان محتوای ویژه برنامه «تابناک» برای نوروز پیش رو نیز متناسب با چنین ایامی دستخوش تغییراتی شد و پس از فاطمیه دوم، مجدداً محتوای بسته روزانه دستخوش تغییرات دیگری می‌شود؛ دگرگونی که با این ایام بی‌تناسب نیست و شبیه حال و هوایی است که در ایام پیش رو، سپری می‌شود.

به رسم هر روز، با حکایتی از گلستان سعدی آغاز می‌کنیم؛ بخشایش الهی گم شده ای را در مناهی چراغ توفیق فرا راه داشت تا به حلقه اهل تحقیق در آمد به یمن قدم درویشان و صدق نفس ایشان ذمائم اخلاقش به حمائد مبدل گشت دست از هوا و هوس کوتاه کرده و زبان طاعنان در حق او همچنان دراز که بر قاعده اوّلست و زهد و طاعتش نامعوّل

به عذر و توبه توان رستن از عذاب خدای
ولیک می‌نتوان از زبان مردم رست

طاقت جور زبان‌ها نیاورد و شکایت پیش پیر طریقت برد جوابش داد که شکر این نعمت چگونه گزاری که بهتر از آنی که پندارندت

چند گویی که بد اندیش و حسود
عیب جویان من مسکینند

گه به خون ریختنم برخیزند
گه به بد خواستنم بنشینند

نیک باشی و بدت گوید خلق
به که بد باشی و نیکت بینند

لیکن مرا که حسن ظن همگان در حق من به کمالست و من در عین نقصان روا باشد اندیشه بردن و تیمار خوردن

اِنّی لَمُستَتِرٌ مِنْ عَینِ جیرانی
وَ الله یَعلمُ اِسراری و اِعلانی

در بسته بروی خود ز مردم
تا عیب نگسترند ما را

در بسته چه سود و عالم الغیب
دانای نهان و آشکارا

فیلم: تعبیر تامل برانگیز امام صادق از غیبت امام زمان

در پنجمین ویدئو از مجموعه ویژه برنامه‌ نوروزی «تابناک» نیز با نوای یا مقلب القلوب آغاز می‌کنیم و تصاویری کوتاه را تماشا می‌کنید. در ادامه، سخنان کوتاهی از حجت الاسلام والمسلمین زائری درباره بهار را که به صورت اختصاصی در اختیار «تابناک» قرار گرفته، می‌بینید و می‌شنوید.

این استاد حوزه و دانشگاه در این سخنان می‌گوید: این بهار در دورانی همه را چشمه انتظار خواهد گذاشت و آمدنش طول خواهد کشید، این بهار غیبتی خواهد داشت و پنهان خواهد بود و معلوم نیست این زمستان دوری و انتظار، چقدر به طول بیانجامد، این سوال برایشان پیش می‌آمد که مردم چطور باید از این بهار استفاده کنند در آن دورانی که نیست؟ این خورشید چطور به مردم نور خواهد داد و این حقیقت چگونه به مردم خواهد رسید؟

زائری ادامه داد: پاسخی که امام صادق (ع) می‌دادند، این بود: «همان طور که وقتی خورشید پشت ابر قرار می‌گیرد، یک اندک نوری از حقیقت خورشید همه جا را روشن می‌کند؛ در زمان غیبت درست که مردم به صورت عیان ظاهر و جسم آن وجود نورانی را نمی‌بینند و درست که مردم به شکل مادی به او ارتباط ندارند اما خداوند راه دل‌های مردم را برای تابش آن نور بازکرده است.»

این خطیب افزود: درست است که عرب غیبت، جلوی آن خورشید را گرفته ما خورشید هست. درست است که ابر است اما خورشید با تمام قدرت می‌درخشد و از پشت این ابرهای فاصله و حجاب، مردم و جهان را پر از نور می‌کند. بهار تا زمانی که بیاید و مردم بتوانند با چشم سر ببینند، حضور دارد و می‌توان با چشم دل، روشنایی‌اش را دریافت کرد... .

در ادامه نیز ویدئو و نوایی در مصیبت شهادت حضرت فاطمه (س) تقدیم‌تان می‌شود. حضرت فاطمه عليهاالسلام  فرموده‌اند: «إلزَم رِجلَها فَإنَّ الجَنَّةَ تَحتَ أقدامِها؛ در خدمت مادر باش؛ زيرا بهشت زير قدم هاى مادران است»

تعداد بازدید : 29
دانلود ویدئوی روز پنجم
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار