بازدید 20860

چهار اقدام تلافی‌جویانه احتمالی دولت اوباما علیه نتانیاهو

رسیدن مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ به حساس ترین روزهای خود با بروز تنش در روابط آمریکا و دولت نتانیاهو همراه شده است. با وجود علاقه دولت اوباما به شکست نتانیاهو در انتخابات، وی احتمالا باز هم به نخست‌وزیری خواهد رسید. مواضع تند نتانیاهو در آخرین روزهای مبارزات انتخاباتی، راه تنش بیشتر در روابط با آمریکا را باز کرده است.
کد خبر: ۴۸۵۳۵۵
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰ 22 March 2015
مواضع نتانیاهو در آخرین روزهای مبارزات انتخاباتی در رژیم اسرائیل علیه تشکیل یک دولت فلسطینی، راه را بر تنش بیشتر در روابط با آمریکا و اروپا باز کرده است. همزمان مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ به مرحله‌ای رسیده که باعث نزدیکی مواضع رژیم اسرائیل و برخی کشورهای عربی شده است.

به گزارش «تابناک»، دیوید ایگناتیوس، تحلیلگر آمریکایی در روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست ضمن پیش‌بینی برخی اقدامات احتمالی دولت اوباما علیه مواضع اخیر نتانیاهو، به توصیه‌هایی به دولت اوباما درباره رویکرد منطقه‌ای وی پرداخته که تا حد زیادی بازتاب مواضع خاص روزنامه واشنگتن پست درباره تحولات منطقه است.

ایگناتیوس در این باره نوشته است: ماه دیوانه‌کننده مارس در خاورمیانه ادامه دارد؛ اصطکاک بین ایالات متحده و اسرائیل، همزمان با پیروزی انتخاباتی نتانیاهو و نزدیک شدن ایالات متحده به یک توافق هسته‌ای با ایران به سرعت در حال افزایش است.

شرایط حساس است و دولت اوباما مخالفت خود را با مواضع نتانیاهو در جریان مبارزات انتخاباتی در رد یک کشور فلسطینی علنی کرده است. بین دو طرف، برخورد سیاسی و دیپلماتیک در راه است، به ویژه که نتانیاهو در سوم مارس در یک سخنرانی ـ که مورد استقبال جمهوری‌خواهان کنگره قرار گرفت ـ به سیاست اوباما در برابر ایران حمله کرد.

سخنان روز چهارشنبه جاش ارنست، مسئول مطبوعاتی کاخ سفید ـ که از سخنان نتانیاهو در مورد خطرناک بودن مشارکت زیاد اعراب در انتخابات انتقاد کرد ـ یکی از اولین نشانه‌های نارضایتی کاخ سفید از مواضع جدید نتانیاهو بود. ارنست بدون اینکه مجبور باشد، تحت فشار سخنان خبرنگاران جوابی بدهد، خودش گفت، اظهاراتی که هدف آن به حاشیه راندن اعراب اسرائیلی باشد، عمیقا نگران‌کننده و تفرقه‌انگیز هستند.

نتانیاهو از مواضع انتخاباتی خود عقب‌نشینی کرد و روز پنجشنبه به اندره‌آ میچل از ان‌بی‌سی گفت، وی هم به دنبال راه‌حل پایدار و صلح‌جویانه دو دولت است؛ البته به شرطی که اوضاع تغییر کند. نتانیاهو در شرایطی این سخنان را بر زبان آورد که می‌دانست، کاخ سفید اقداماتی از جمله موارد زیر را علیه نتانیاهو در دستور کار قرار خواهد داد؛

ـ ارائه پیش‌نویس یک قطعنامه شورای امنیت که چهارچوب کشور فلسطینی را تعیین خواهد کرد. چنین قطعنامه‌هایی، احتمالا مؤلفه‌های مورد نظر در مذاکرات به رهبری جان کری بین طرف اسرائیلی و فلسطینی را خلاصه خواهد کرد که سال پیش شکست خورد.

ـ ممانعت از برنامه نتانیاهو برای شهرک‌سازی در کرانه باختری، احتمالا با هشدار دادن در قالب گزارشی به کنگره درباره تضمین وام‌های اسرائیل. جورج بوش، پدر رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز در سال ۱۹۹۱ به مدت کوتاهی چنین کاری کرد، ولی این کار نتوانست در بلندمدت مانع ادامه شهرک‌سازی‌ها شود.

ـ تغییر سیاست ایالات متحده که تاکنون مخالف مطرح شدن شکایت فلسطینی‌ها علیه اسرائیل در دادگاه بین‌المللی جنایی بوده است. دولت اوباما همچنین ممکن است، فشار خود را از دولت‌های اروپایی پیگیر وضع برخی تحریم‌ها علیه اسرائیل بردارد.

ـ تجدیدنظر در مورد استفاده از حق وتو در قبال قطعنامه‌های شورای امنیت که شهرک‌سازی یا دیگر اقدامات اسرائیل را محکوم می‌کند. در گذشته، ایالات متحده خودکار چنین قطعنامه‌هایی را وتو می‌کرده است.

توسل به هر یک از این اقدامات می‌تواند به ایجاد شکافی تنش‌زا بین دو طرف منجر شود و اشاره دولت اوباما به آن‌ها، احتمالا فعلا شکل تاکتیکی دارد. مقامات آمریکایی به دنبال آن هستند که در آستانه تشکیل دولت جدید توسط نتانیاهو، وی را به کاهش تندروی سوق دهند و مانع از آن شوند که وی سخنان و مواضع تند دوره انتخابات خود را ادامه دهد.

نتانیاهو در گفت‌و‌گوی خود با ان‌بی‌سی تلاش کرد از تنش ایجاد شده در دوره انتخابات بکاهد، ولی هنوز روشن نیست که آیا عقب‌نشینی وی به اندازه کافی روشن بوده است که مورد قبول آمریکا قرار بگیرد یا خیر.

نزدیک شدن مذاکرات با ایران در سوئیس به اوج خود، می‌تواند تنش اسرائیلی ـ آمریکایی را به اوج برساند. مقامات اسرائیلی به تازگی علائمی از خود نشان داده‌اند که حاکی از آن است که آن‌ها حاضرند در شرایطی با توافق هسته‌ای با ایران کنار بیایند. محدود کردن شدید برنامه هسته‌ای ایران و افزایش نظارت‌ها بر آن از جمله این شرایط است، ولی نتانیاهو به مسائلی دیگر مانند توقف حمایت ایران از گروه‌های مخالف (رژیم) اسرائیل، دست برداشتن ایران از اقدامات منطقه‌ای خود و نیز پذیرش موجودیت (رژیم) اسرائیل نیز اشاره کرده است.

همزمان مقامات آمریکایی باید به دنبال برنامه‌ای برای آرام ساختن متحدان عرب خود در دوره بعد از توافق احتمالی با ایران باشند، ولی این برنامه باید متکی بر تقویت این کشور‌ها باشد، نه اینکه در حد حرف‌های شیرین بماند.

ایگناتیوس در پایان به مقامات آمریکایی توصیه می‌کند اگر قصد دارند حمایت رقبای منطقه‌ای خود را از دست ندهند باید از گسترش نفوذ ایران در منطقه جلوگیری کنند. وی به دولت اوباما توصیه می‌کند، همان سیاستی را در پیش بگیرد که ایرانی‌ها در آن استاد هستند.

وی مدعی است، همزمان با وجود چالش با کشورهای منطقه نباید دست از تعامل با آن‌ها برداشت.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار