بازدید 14723
ویژه‌ برنامه نوروزی «تابناک» (4)؛

فیلم: تعابیر سنگین درباره دین‌داری در دوران غیبت امام عصر

دین‌داری در زمان غیبت سخت است. کسی که بتواند در آن عرصه‌های سخت و در آن روزگار سخت، خودش را برای بهار آماده کند، مثل کسی است که آتشی را کف دست نگه داشته و مثل کسی است که خار در تاریکی شب با دستانش پاره کرده است.
کد خبر: ۴۸۵۳۱۰
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۸ 24 March 2015
در چهارمین روز فروردین هزار و سیصد و نود و چهار، بیرق سیاه عزاداری حضرت فاطمه الزهرا برخواسته و شیعیان واقعی در این ایام به خیل عزاداران حضرت مرضیه (س) می‌پیوندند و در فاطمیه دوم به عزاداری می‌پردازند و این بهار فاطمی را نیز در تاریخ انقلاب اسلامی ایران به ثبت می‌رسانند.

بدین سان محتوای ویژه برنامه «تابناک» برای نوروز پیش رو نیز متناسب با چنین ایامی دستخوش تغییراتی شد و پس از فاطمیه دوم، مجدداً محتوای بسته روزانه دستخوش تغییرات دیگری می‌شود؛ دگرگونی که با این ایام بی‌تناسب نیست و شبیه حال و هوایی است که در ایام پیش رو، سپری می‌شود.

به رسم هر روز، با حکایتی از گلستان سعدی آغاز می‌کنیم؛ حکایتی که بی تناسب با چنین ایامی نیست و تامل برانگیز است. شبی در بیابان مکه از بی خوابی پای رفتنم نماند سر بنهادم و شتربان را گفتم دست از من بدار

پای مسکین پیاده چند رود
کز تحمل ستوه شد بُختی

تا شود جسم فربهی لاغر
لاغری مرده باشد از سختی

گفت ای برادر حرم در پیش است و حرامی در پس اگر رفتی بردی و گر خفتی مردی

خوشست زیر مغیلان به ره بادیه خفت
شب رحیل ولی ترک جان بباید گفت

فیلم: تعابیر سنگین درباره دین‌داری در دوران غیبت امام عصر

در چهارمین ویدئو از مجموعه ویژه برنامه‌ نوروزی «تابناک» نیز با نوای یا مقلب القلوب آغاز می‌کنیم و تصاویری کوتاه را تماشا می‌کنید. در ادامه، سخنان کوتاهی از حجت الاسلام والمسلمین زائری درباره بهار را که به صورت اختصاصی در اختیار «تابناک» قرار گرفته، می‌بینید و می‌شنوید.

این استاد حوزه و دانشگاه در این سخنان می‌گوید: یکی از ویژگی‌های بهار این است که انتظار سخت است. انتظار بهار را در زمستان کشیدن، ساده نیست. خیلی‌ها به اواخر زمستان که می‌رسد، طاقت‌شان آرام آرام تمام می‌شود.

زائری در ادامه تاکید می‌کند: دین‌داری در زمان غیبت سخت است. در روایات متعدد به این موضوع اشاره شده که انتظار یکی از بزرگ‌ترین عبادت‌ها است، چرا که عبادت سختی است. خیلی‌ها، صبرشان تمام می‌شود. خیلی‌ها هستند که قبل از ظهور امام عصر (عج)، آرام آرام خدای ناکرده دچار تزلزل، تردید و سستی در ایمان می‌شوند.

او افزود: لذا در خیلی از روایات آمده، کسی که در آن زمان انتظار چنین بهاری را بکشد و در زمستان آخر الزمان منتظر چنین بهاری باشد، ایمانش از همه اینها قوی‌تر است. کسی که بتواند در آن عرصه‌های سخت و در آن روزگار سخت، خودش را برای بهار آماده کند، مثل کسی است که آتشی را کف دست نگه داشته و مثل کسی است که خار در تاریکی شب با دستانش پاره کرده است.

زائری متذکر شد: حفظ ایمان در روزگار غیبت، بسیار بسیار دشوار است و خوش به حال آن کسانی که با ایمان قوی و صبر زیاد بهار را انتظار می‌کشند؛ بهاری که با آمدنش همه خستگی‌ها برطرف خواهد شد.

در آخر ویدئوی درباره عزاداری در نوروز فاطمی تحت عنوان «فاطمیه آمد باز...» را تماشا می‌کنید که حال و هوای بهاری و عزای حضرت زهرا (س) را به گونه‌ای دیگر و با نوایی روان، روایت می‌کند. ما را از دعای خیرتان در محافل پرفیض عزاداری بانوی دوعالم حضرت فاطمه (س) محروم نفرمایید. حضرت فاطمه عليهاالسلام فرمودند: «إنْ كُنتَ تَعمَلُ بِما أمَرناكَ و تَنتَهي عَمّا زَجَرناكَ عَنهُ فَأنتَ مِن شيعَتِنا و إلاّ فَلا؛ اگر به آنچه تو را به آن فرمان مى دهيم عمل كنى و از آنچه برحذر مى داريم دورى كنى، از شيعيان مايى و الاّ هرگز.»

تعداد بازدید : 46
دانلود ویدئوی روز چهارم
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار