بازدید 5250

برنز: دانش هسته‌ای ایران را نمی‌توان بمباران کرد

قائم مقام سابق وزارت امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای گفت که دانش هسته‌ای ایران را نمی‌توان بمباران کرد.
کد خبر: ۴۸۵۰۳۳
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۹ 19 March 2015
قائم مقام سابق وزارت امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای گفت که دانش هسته‌ای ایران را نمی‌توان بمباران کرد.

به گزارش تسنیم، ویلیام برنز قائم مقام سابق وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه با پایگاه خبری پلتیکو گفته بهترین گزینه برای حل برنامه هسته‌ای ایران را توافقی قدرتمند است که بر مبنای مذاکره شکل گرفته باشد.

برنز در ادامه در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران گفت: مقامات ایرانی که ما با آنها در مذاکرات محرمانه در گفت‌وگو بودیم و کسانی که از آن پس با آنها [به صورت آشکار] در مذاکره بودیم بسیار حرفه‌ای بودند و آنها از دنیای خارج ایران درک دارند و آنها متعهد هستند که بهترین توافق ممکن برای ایران را بدست بیاورند. همچنین در زمان توافق موقت که با نام برنامه مشترک اقدام بوده، که در پایان سال 2013 حاصل شده، این آشکار بود که آنها متعهد هستند که تلاش کنند گام استواری را در راستای راه حل جامعه بردارند و شما می‌دانید که 35 سال بود که هیچگونه تعامل دیپلماتیکی مستقیمی وجود نداشت اما به سرعت این آشکار شد که شما می‌توانید نتایج محسوسی را ایجاد کنید. اما هم اکنون باید دید که آیا دولت می‌تواند جهش بزرگتری را برای حصول توافق جامع بردارد یا خیر.

ویلیام برنز در ادامه سخنانش درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: من استدلال‌ها درباره عدم وجود هیچگونه برنامه غنی سازی در ایران را درک می‌کنم. در یک جهان ایده‌آل، شما نباید هیچگونه برنامه غنی سازی داخلی داشته باشید و آمریکا نیز بارها در دیگر شرایط اعلام کرد که نباید برنامه غنی سازی داخلی وجود داشته باشد چون به صورت تجاری قابل درک نیست اما واقعیت این است که ایرانیان طی بیش از یک دهه گذشته دانش غنی سازی را بدست آورده و توسعه دادند و آنها مسیر فناوری غنی سازی را می‌دانند و شما نمی‌توانید انتظار نابودی آن را داشته  و شما نمی‌توانید دانش هسته‌ای ایران را بمباران کنید.

مذاکرات هسته‌ای ایران در لوزان سوئیس امروز وارد پنجمین روز خود شده است و شاید جلسات امروز نقش تعیین کننده‌ای در سرنوشت این دور و ادامه بیشتر یا پایان آن در روز جمعه داشته باشند.

در همین حال برخی منابع از احتمال ادامه مذاکرات تا روز یکشنبه خبر می‌دهند.

ادامه مذاکرات طی چند روز آینده هم منوط به میزان پیشرفت طی امروز و فردا خواهد بود. در صورت پیشرفت مطلوب و نیاز به تدوین متن توافق، انتظار می‌رود تیم مذاکره کننده ایرانی، روزهای آغازین سال نو را در محل مذاکرات هسته‌ای سپری کند.

هرچند که برخی منابع پیشتر از احتمال پایان مذاکرات در روز جمعه خبر داده بودند اما باید منتظر بود و دید که جلسات روز پنجشنبه در لوزان چه روندی را دنبال خواهد کرد و وضعیت مذاکرات جاری را مشخص‌تر خواهد کرد.

مقامات کشورمان گفته‌اند که مذاکرات تا زمانی که نیاز باشد ادامه خواهد یافت و عید نوروز مانعی برای این کار نخواهد بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها