بازدید 61094
گزارشی میدانی از چهارشنبه سوری؛

فیلم: از فروش عمده ترقه در مولوی تا هوا کردن بالن در پارک ایرانشهر

تلاش برای ساماندهی استفاده از چنین مواد محترقه‌ای در محدوده‌ای مشخص از شهر، نظیر یک پارک یا بوستان حاشیه‌ای و همزمان برخورد به شدت سختگیرانه برای استفاده در سطح شهر بتواند، نظارت بر این حوادث این شب در راستای کاهش آسیب‌ها را در پی داشته باشد و بعید است نادیده گرفتن صورت مسBله، بتواند به تغییر وضعیت کمک جدی کند.
کد خبر: ۴۸۴۵۴۶
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۸ 17 March 2015
چهارشنبه آخر سال با انفجار میلیون‌ها ترقه  می‌گذرد، ولی ‌در بطن این شب که بسیاری از مردم برای حفظ امنیتشان از آن دوری می‌کنند، چه می‌گذرد؟ این مواد محترقه از کجا تهیه می‌شود و آیا وسایل کم‌خطری وجود دارد که بتوان بدون آلودگی صوتی، ‌این شب را با آرامش پشت سر گذراند؟

به گزارش «تابناک»، صدای انفجارهای شب چهارشنبه سوری تا پاسی از شب قطع نمی‌شود و بوی گوگرد، فضای بسیاری از خیابان‌ها را در برمی‌گیرد و فضا آنچنان سنگین می‌شود که از ساعتی پیش به رسم معمول هر سال، بسیاری از کسبه اقدام به تعطیلی مغازه‌هایشان کرده‌اند تا از گزند محتمل پرتاب ترقه در امان بمانند و جان سالم به در ببرند!

امشب ‌چند تن درگذشته‌اند و احتمالاً قربانیان دیگری نیز تا پایان شب افزوده خواهند شد تا این حجم انفجار مواد محترقه تبعات ماندگاری برای گروهی داشته باشد و در مقابل نیز بسیاری از مردم با ناخرسندی به رویه اشتباه بر پا شده برای چهارشنبه سوری که هیچ ارتباطی به ریشه و شیوه اجرایش حتی در دهه پیشین ندارد، یاد می‌کنند.

فیلم: از فروش عمده ترقه در مولوی تا هوا کردن بالن پارک ایرانشهر

متأسفانه اقدامات سلبی در سال‌های اخیر، نزدیک دستگیری مزاحمان در چنین شبی و بازداشت تا پس از تعطیلات نوروز به قصد تنبیه، نتوانسته آثار بازدارنگی کافی ‌داشته باشد و هرچند از سوی دستگاه‌های مسئول تلاش‌هایی برای فرهنگ‌سازی انجام شده، ثمره این تلاش‌ها، اثربخشی مکفی ‌نداشته و رویه کنونی اصلاح نشده است.

به نظر می‌رسد، تلاش برای ساماندهی استفاده از چنین مواد محترقه‌ای در محدوده‌ای مشخص از شهر، نظیر یک پارک یا بوستان حاشیه‌ای و همزمان برخورد به شدت سختگیرانه برای استفاده در سطح شهر بتواند‌ نظارت بر این حوادث این شب در راستای کاهش آسیب‌ها را در پی داشته باشد و بعید است که نادیده گرفتن صورت مسأله، بتواند به تغییر وضعیت کمک جدی کند.

‌«تابناک» در چهارشنبه سوری سال پیش‌ تا پاسی از بامداد، چندین ساعت گزارش از وقایع این روز‌ و پس از آن یز در جریان فروش مواد محترقه در بازار تهران در سال جاری نیز گزارش تهیه کرد و البته علاوه بر این‌ها، گزارشی منتشر نشده از هوا کردن بالن‌های کوچک در پارک ایرانشهر در شب چهارشنبه سوری داشت که از مجموعه این گزارش‌ها، تنها بخش کوچکی درباره بازار خرید و فروش عمده مواد محترقه در مولوی انتشار یافته بود.

اکنون گزارش کامل چهارشنبه سوری پایتخت را از مبدأ خرید در بازار تهران و خیابان مولوی تا استفاده از این مواد محترقه در سطح شهر و همچنین هوا کردن بالن در پارک ایرانشهر را در قالب یک گزارش جامع در «تابناک» تماشا می‌کنید.

تعداد بازدید : 4123
دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار