بازدید 7065

فرمول حداقل نرخ دستمزد کارگران یک قدم رو به جلو است

کد خبر: ۴۸۴۵۰۶
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۷ 17 March 2015
رییس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی، فرمول حداقل دستمزد کارگران را یک قدم رو به جلو عنوان کرد و گفت: آمار اعلام شده درمورد بیکاری بیش از یک میلیون نفر از ابتدای دولت یازدهم اغراق آمیز است و حدس ما این است که در این مدت کمتر از 100 هزار نفر بیکار شده باشند.

به گزارش ایرنا؛«علیرضا محجوب» به اعلام نرخ حداقل دستمزد کارگران در سال 1394 اشاره کرد و اظهارداشت: بر اساس تحقیقات انجام شده اگر بخواهیم حداقل معیشت را به ماخذ سبد هزینه ای که وزارت کار در سال 1383 اعلام کرده بپردازیم باید یک میلیون 710 هزار تومان برای آن پرداخت کنیم.
وی افزود: این در حالی است که این سبد در سال 1358 با یک هزار و 800 تومان تامین می شد و این نشان می دهد که ارزش پول کشور در این سال ها هزار بار کاهش یافته است و اگر کسانی می خواهند ما این بحث ها را مطرح نکنیم فکری به حال ارزش پول کنند و آن را به نقطه اول برگردانند که در این صورت ما هم هیچ ادعایی نداریم.
 
نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: این در حالی است که نرخ تورم هنوز تک رقمی نشده است و با ساز و کارهای موجود هم بعید است این اهداف محقق شود.
 
محجوب ادامه داد: اگر چه باید از دولت تشکر کرد که جلوی پیشروی فزاینده تورم را گرفت و آن را مهار کرد اما این به آن معنا نیست که کارگران و مستمری بگیران هر ساعت و هر روز قدرت خرید خود را از دست نمی دهند.
 
وی گفت:در واقع ما هر لحظه شاهد از دست رفتن قدرت خرید کارگران یعنی پمپاژ پول از جیب فقرا به جیب ثروتمندان هستیم و بی توجهی و جفایی که به کارگران می شده، کماکان ادامه دارد.
 
** افزودن ارقام کوچک گره گشا نیست
 
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی همچنین اظهارداشت: به این جهت هنوز فاصله ها وحشتناک است و افزودن ارقام کوچک نمی تواند برای کارگران گره گشا باشد اما فرمول حداقل 17 درصد و تعمیم آن به سایر سطوح یک قدم به جلو بود چرا که در سنوات گذشته ما برای تعمیم رقمی را اعلام می کردیم که متفاوت با حداقل دستمزد بود .
 
محجوب خاطرنشان کرد: حداقل دستمزد هم مقوم های دیده شده که این افزایش ها طبیعی است و رقم بسیار بزرگتر از اینکه اعلام شده، دیده خواهد شد.
 
وی افزود: به نظر می رسد در مجموع آنچه که درباره دستمزد می توانستند کردند ولی این پاسخگوی نیازهای ما نیست.
 
رییس فراکسیون کارگری مجلس با بیان این که این موضوع در فراکسیون کارگری بررسی شد، گفت: عملیاتی و اجرایی کردن یکباره درخواست های ما را ناممکن می دیدند و با توجه به سوابقی که قبلا داشتیم مثل جبران 5 ساله تحقق این موارد را ندیدیم و بنابراین ما هیچ پیشنهادی ارایه نکردیم.
وی از همه کسانی که تلاش کردند اعم از شورای عالی کار، نمایندگان کارفرمایان و کارگران، وزرا و بویژه وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی تشکر کرد.
 
رییس فراکسیون کارگری مجلس همچنین درباره اعلام آماری درباره بیکاری بیش از یک میلیون نفر در یک سال و نیم اخیر گفت: کل شاغلین در صنایع بزرگ و متوسط به این عدد نمی رسد که رقم تعدیل نیرو این میزان باشد.
 
محجوب ادامه داد: واحدهای کوچک تر از متوسط در کشور کمتر از پنج هزار واحد است و تعداد واحدهای متوسط و بزرگ هم حدود یک هزار است که کمتر از یک میلیون نفر شاغل دارند بنابراین ارقام اعلام شده در مورد بیکاری اغراق آمیز است.
 
وی یادآور شد: بالاترین رقم تعدیل نیرو در سال های اخیر متعلق به سال 1390 بوده است که 185 هزار نفر در کارگاه ها کار خود را از دست دادند البته ممکن است تعدادی هم بیکار شده و اعلام نکرده باشند، اما در نهایت رقم 185 هزار نفر نمی تواند به یک میلیون نفر و بیشتر از آن برسد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: گزارش ها نشان می دهد در دو سال اخیر تعطیلی و توقف کامل واحدها نسبت به گذشته بسیار کاهش یافته و حدس ما دراین باره کمتر از 100 هزار نفر است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر