بازدید 15012
پژمان فر در گفت‌و‌گو با «تابناک»؛

بسیاری از فساد‌های مطرح شده سیاه نمایی است!

گاه‌ اتفاق می‌افتد ‌در وقوع فساد با برخی با اشد مجازات برخورد می‌شود؛ اما با بعضی‌ها با استثنا‌هایی پایین‌ترین مجازات‌ها در نظر گرفته می‌شود و یا به نوعی از مجازات این افراد طفره می‌رویم. این‌ها باعث نارضایتی و کاهش اعتماد مردم به سیستم می‌شود که ممکن است به اعتقادات آن‌ها نیز خدشه وارد کند.
کد خبر: ۴۸۴۵۰۱
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۸ 17 March 2015
نصر الله پژمان فریکی از مسائلی که بیش از هر چیز در سال جاری مطرح شد، بحث فساد اقتصادی و رانت‌هایی بود که به برخی ‌اشخاص پرداخت شده بود. بسیاری از مسئولان و نمایندگان مجلس بر این باور بودند، ‌افراد خاصی توانسته‌اند با ‌لابی‌های قدرت، برخی سوءاستفاده‌های مالی ‌داشته باشند.

به گزارش «تابناک»، به باور برخی ‌افراد، شاید رخدادهای اینچنینی،‌ باعث ‌بی‌اعتمادی در میان مردم شده و حتی ‌به اعتقادات آنان نیز خدشه وارد کند، به گونه‌ای که در روز‌های گذشته، سید علی خمینی در این باره گفته است: یک وقت امانتداری به صورت فردی است و زمانی سیستم امانتدار است؛ یعنی شاکله این سیستم به نحوی است که اجازه نمی‌دهد فساد ایجاد شود. فساد اقتصادی اعتقادات یک جامعه را با چالش رو‌به‌رو می‌کند. اگر فساد اقتصادی پیش بیاید و بعد از مدتی فریاد نزنیم و مردم حساس نشوند، ما زمین می‌خوریم و نمی‌دانیم از کجا زمین خوردیم. من بجد می‌گویم، قاطبه مسئولین ما از این مشکلات به دورند، ولی مشکلات وجود دارد و تا ما نگوییم حل نمی‌شود.

نصر‌الله پژمان‌فر در خصوص این موضوع ‌اظهار داشت: من در مبنای این بحث اشکالاتی ‌می‌بینم. اینکه گفته شود فساد اقتصادی بسیاری در کشور وجود دارد، این گونه نبوده است. در همه کشور‌ها زمینه‌ای برای ایجاد فساد فراهم می‌شود و فساد اتفاق می‌افتد.

وی افزود: اما اینکه ما برخی از مصادیق را ببینیم و جامعه را در این مطالب دچار سیاه‌نمایی کنیم و نگرانی را در جامعه افزایش دهیم، با آن موافق نیستم، ولی مهم‌ترین بخشی که می‌تواند از این اتفاقات‌ جلوگیری کند، قاطعیت نظام قضایی کشور است. اساسا ‌برخورد ‌با جرم، آثار متفاوتی می‌تواند داشته باشد.

نخست اینکه برای مجرم مجازاتی است و بر پایه چهارچوب‌ها با آن برخورد می‌شود که این در کشور ما هم کم و بیش وجود دارد؛ اما مهم‌تر از این بازدارندگی است که با برخورد دستگاه قضایی در جامعه ایجاد می‌شود؛ یعنی ‌اگر توانستیم در مقابل جرایم برخورد قانونی و قاطع داشته باشیم، بسیاری از افراد دیگر هم این کار را ‌تکرار نخواهند کرد.

وی گفت: مسأله بعدی ایجاد امنیت در جامعه است. ‌اگر این حس در مردم ایجاد شود که دستگاه وظایف خود را در قبال مجرمین به درستی انجام نمی‌دهد، این حس در آن‌ها ایجاد نمی‌شود ـ یا ممکن است ایجاد شود ـ که همه در مقابل قانون یکسان نیستند.

پژمانفر گفت: گاه‌ اتفاق می‌افتد که در وقوع فساد با برخی با اشد مجازات برخورد می‌شود؛ اما با بعضی‌ها به استثنا‌هایی پایین‌ترین مجازات‌ها در نظر گرفته می‌شود و یا به نوعی از مجازات این افراد طفره می‌رویم. این‌ها باعث نارضایتی و کاهش اعتماد مردم به سیستم می‌شود که ممکن است به اعتقادات آن‌ها نیز خدشه وارد کند.

وی همچنین در خصوص تبعیض‌ها‌ ‌در دریافت تسهیلات برای افراد خاص و برخورد سیستم اقتصادی با افراد عادی نیز گفت: تبعیض کلا برای جامعه مضر است و باعث می‌شود ‌همراهی مردم را از نظام کم کند؛ اما اینجا یک نکته وجود دارد و آن اینکه ممکن است تفاوت‌هایی نیز در نحوه اعطای برخی تسهیلات‌ باشد.

این نماینده مجلس گفت: گاهی این تفاوت‌ها ضروری است و گاهی گفته می‌شود که فلان شخص نتوانست یک وام کوچک بگیرد، اما دیگری وام چند صد میلیونی دریافت کرده ‌‌است؛ این تفاوتی است که شاید باشد، چون این فرد دارد ‌کار اقتصادی و یا صنعتی کلان انجام می‌دهد و در لایحه بودجه نیز پیش‌بینی شده ‌که برای این امور وام‌هایی دریافت کنند.

وی افزود: در اینجا باید دقت را بالا برد و کسی که واجد شرایط نیست به او وام نداد. بسیاری از تخلفات در همین مرحله صورت می‌گیرد و افرادی که واجد شرایط نیستند با ‌یکسری امکانات موفق می‌شوند وام بگیرند؛ اما اینکه چرا کسی نمی‌تواند وام سه میلیونی بگیرد نیز به دلیل این است‌ که بانک‌ها در این گونه موارد، مأموریت متفاوتی دارند.

پژمان‌فر گفت: به نظر من، با تخلف باید برخورد شود، حتی اگر وام ۳ میلیونی باشد و فرد واجد شرایط نباشد. با کسی هم که وام کلان گرفته ولی آن را به مصارف دیگری غیر از آنچه برای آن تعریف شده، به کار برده نیز باید برخورد شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل