بازدید 7492

برنز: دوره برچیدن غنی‌سازی در ایران به سر آمده

قائم مقام سابق وزارت خارجه آمریکا که نقش برجسته‌ای در مذاکرات هسته‌ای با ایران داشته، می‌گوید ایرانی‌ها به دانش و فناوری غنی‌سازی دست یافته‌اند و دیگر دوران برچیدن غنی‌سازی در ایران، گذشته است.
کد خبر: ۴۸۴۰۵۹
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰ 16 March 2015
قائم مقام سابق وزارت خارجه آمریکا که نقش برجسته‌ای در مذاکرات هسته‌ای با ایران داشته، می‌گوید ایرانی‌ها به دانش و فناوری غنی‌سازی دست یافته‌اند و دیگر دوران برچیدن غنی‌سازی در ایران، گذشته است.

به گزارش فارس، ویلیام برنز که تا چند ماه قبل قائم مقام وزارت خارجه آمریکا بود، می‌گوید دیگر نمی‌توان امیدوار به برچیدن غنی‌سازی در ایران بود، چراکه تهران دانش و فناوری این کار را به دست آورده است.

آقای برنز که حالا در کسوت مشاوره به تیم مذاکره‌کننده آمریکا در گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران فعال است، به پایگاه خبری «پالیتیکو» گفت: «من استدلال‌هایی که می‌شود مبنی بر اینکه به هیچ‌وجه نباید هیچ ظرفیت غنی‌سازی وجود داشته باشد را درک می‌کنم. در یک دنیای ایده‌آل، شما غنی‌سازی داخلی ندارید، ایالات متحده هم اعلام کرده است که چون غنی‌سازی داخلی از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست، کسی نباید به دنبال آن باشد.»

عضو سابق تیم مذاکره‌کننده آمریکا با ایران افزود: «اما واقعیت این است که ایرانی‌ها طی دهه گذشته و فراتر از آن، دانش غنی‌سازی را به دست آورده‌اند، دانش اولیه فناوری غنی‌سازی را دارند و نمی‌توانید امیدوار باشید که این نباشد، نمی‌توانید آن را برچینید، نمی‌توانید آن را بمباران کنید.»

وی ادامه داد: «خوب بنابراین، واقعیت این است که اگر شما می‌خواهید به یک توافق برآمده از مذاکرات برسید، باید به این سوال پاسخ دهید که چطور می‌توان این برنامه را برای یک مدت طولانی محدود کرده و تحت نظارت قرار داد تا اینکه به این اطمینان برسید که آن‌ها قرار نیست گریز زده و برای ساخت یک سلاح تلاش کنند. و اینکه آن‌ها در آینده هم از تفکر به این مسئله، بازداشته شوند. بنابراین، من استدلال عدم غنی‌سازی را درک می‌کنم، اما فکر می‌کنم دیگر دوره آن به سرآمده است.»

برنز در بخش دیگری از این مصاحبه به انتقادات افرادی چون بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل پرداخت و گفت وی پیش از توافق موقتی که در سال 2013 نیز به دست آمد، همین اظهارات را مطرح کرده و گفته بود که این «توافق قرن» برای ایران است. به گفته برنز هیچ‌یک از مواردی که منتقدان توافق در آن زمان مطرح می‌کردند، از جمله فروپاشی تحریم‌ها، تحقق نیافته است.

وی به سیاست‌های منطقه‌ای ایران نیز پرداخت و مانند بسیاری دیگر از مقامات کنونی و سابق آمریکا، از گسترش نفوذ ایران در منطقه ابراز نگرانی کرد. برنز در این مورد گفت: «واقعیت این است که رفتار ایرانی‌ها احتمالا همچنان تهدیدآمیز خواهد بود، با حمایت از حزب‌الله یا سوریه یا یمن و جاهای دیگر. بنابراین، مهم است که ما به تلاش با شرکایمان در منطقه، در خلیج (فارس) و دیگر نقاط ادامه دهیم تا به آن‌ها اطمینان داده و برای آن‌ها روشن کنیم که ما نسبت به آن تهدیدات کاملا اشراف داریم.»

دور تازه مذاکرات هسته‌ای از روز یکشنبه با دیدار معاونین وزرای خارجه ایران و آمریکا و همچنین علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا، آغاز شد.

قرار بود ظریف و کری نیز دیروز دیدار داشته باشند که این دیدار به دلیل تأخیر ورود وزیر خارجه آمریکا به لوزان و همچنین فشردگی برنامه‌ها، به صبح امروز موکول شد.

طرفین اعلام کرده‌اند که قصد دارند تا پایان ماه مارس (10 فروردین) به یک تفاهم سیاسی دست یابند. دومین تمدید توافق موقت، موسوم به برنامه اقدام مشترک، ضرب‌الاجل مذاکرات را 9 تیر سال آینده مشخص کرده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل