بازدید 9757

عده‌ای قصد ماست مالی کردن بورسیه‌ها را دارند!

‌اگر کمیته‌های متفاوتی که با نام‌های مختلفی تشکیل شده‌اند، بخواهند این قضیه را ماست‌مالی کنند، طبیعتا ما وارد خواهیم شد و تحقیق و تفحص از وزارت علوم اولین کاری خواهد بود که در این خصوص انجام می‌گیرد. من این را به صراحت می‌گویم نظارت بر این قضیه، وظیفه ما نمایندگان است.
کد خبر: ۴۸۳۹۶۳
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۷ 16 March 2015
بورسیهیکی از جنجالی‌ترین بحث‌های سال جاری، موضوع بورسیه ۳۰۰۰ داشجویی است که ‌توانسته بودند غیر قانونی به دوره دکترای تخصصی راه پیدا کنند؛ موضوعی که حتی به استیضاح وزیر علوم انجامید و باعث رأی عدم اعتماد مجلس به وی شد.

به گزارش «تابناک»، هر چند‌ فرهادی پس از مدتی به وزارت علوم رسیده و قول‌هایی برای پیگیری پرونده بورسیه‌ها داده بود، با گذشت چندین ماه از این قضیه، هنوز ابعاد آن برای مردم نا‌مشخص است و بنا بر اعلام این وزارت‌خانه، تنها چند نفر از ۳۰۰۰ نفر به سوءاستفاده از بورس متهم شدند.

‌بنا بر این گزارش، پس از روی کار آمدن فرهادی، گام‌هایی برای رفع مشکلات برداشته ‌و حتی کمیته‌هایی نیز برای پیگیری این موضوع تشکیل شد‌؛ اما نکته مهم این است که این قضیه از سوی برخی کمیته‌های موازی در حال پیگیری است، به گونه‌ای که ‌در مجلس، دو کمیته جداگانه در حال بررسی این موضوع هستند.

یکی از این کمیته‌ها ـ که اعضای آن را برخی ‌نمایندگان مجلس تشکیل داده‌اند ـ توسط وزارت علوم تشکیل شده و نمایندگان حاضر در آن توسط این وزارت‌خانه انتخاب شده‌اند.
در کمیته دیگر نیز‌ نمایندگان حاضر‌ از سوی کمیسیون آموزش مجلس معرفی شده‌اند؛ نکته جالب آنکه این دو کمیته تحت هیچ شرایطی، مواضع یکدیگر را قبول ندارند.

اما آنچه مسلم است، اینکه هنوز موضوع بورسیه‌ها به سرانجام نرسیده و حتی برخی ‌نمایندگان بر این باورند که بعضی نمی‌خواهند ‌این موضوع حل شود و اراده‌ای برای حل آن وجود ندارد.

جواد هروی، عضو کمیسیون آموزش مجلس درباره این موضوع اظهار داشت: با توجه به فراز و نشیب‌های بسیار در این پرونده و مقوله ۳۰۰۰ نفر، ‌انتظار داشتیم به جهت حساسیت‌هایی که بین مردم و گروه‌های مختلف ایجاد شده است، دستگاه‌های زیربط در این قضیه‌ جدی و منطقی ورود کرده و این قضیه را حل کنند؛ اما حل ‌قضیه به معنی پاک کردن صورت مسأله نیست. تصور من این است که در روزهای اخیر، آنان قصد پاک کردن موضوع را دارند. باید رسیدگی در قضیه بورسیه‌ها و تخلفاتی که‌ محرز شده، ‌‌بهتر از این می‌بود.

وی همچنین افزود: ‌اگر کمیته‌های متفاوتی که با نام‌های مختلفی تشکیل شده‌اند، بخواهند این قضیه را ماست‌مالی کنند، طبیعتا ما وارد خواهیم شد و تحقیق و تفحص از وزارت علوم اولین کاری خواهد بود که در این خصوص انجام می‌گیرد. من این را به صراحت می‌گویم نظارت بر این قضیه، وظیفه ما نمایندگان است.

این نماینده یادآور شد: این یک مفسده بی‌نظیر علمی در تاریخ کشور است. ما هم‌اکنون خوشحالیم که وزارت علوم در جلسات بورس شرکت می‌کند؛ این کار نشان‌دهنده آن است که می‌خواهند ‌داستان را به‌ روال خود باز‌گردانند، ولی این مسأله نباید به قیمت پاک کردن مسأله قبلی باشد.

هروی در ادامه خاطرنشان کرد: هنوز اصل قضیه برای بسیاری از روزنامه‌ها و صاحب‌نظران مکتوم است و آن، بحث ورود بدون آزمون این افراد است که البته باید گفت، اگر بتوان ‌هر موضوع‌‌ از جمله معدل یا سن ‌یا موارد دیگری را ‌پاک کرد، نمی‌توان بحث ‌‌آزمون ندادن را ‌پاک کرد.
من امروز از گوشه و کنار می‌شنوم، عده‌ای قصد دارند این قضیه را مختومه کنند و زود آن را پایان دهند؛ اما این رفتار به نفع نظام آموزش و عالی کشور نیست و به عنوان یک لکه ننگ در تاریخ آموزشی کشور خواهد ماند. این در حالی است که گرو‌ه‌هایی هستند ‌که با جدیت پیگیر آن هستند ‌این داستان در همین جا پایان یابد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: در این قضیه از همه جا فشار وارد می‌شود؛ یعنی هم از دستگاه‌های اجرایی و قوه مقننه و هم دستگاه‌های دیگر به این قضیه ورود پیدا کرده‌اند، در حالی که بحث تخصصی است و شخص وزیر باید پاسخگو باشد. اگر قرار باشد‌ در پرونده ۳۰۰۰ بورسیه به همین سادگی از آن بگذریم و عده‌ای را تبرئه ‌کرده و با اغماض با آن برخورد کنیم، ما نیز به قضیه به صورت جدی وارد می‌شویم و به گونه‌ای دیگر با آن برخورد می‌کنیم. من ‌قول می‌دهم ‌این تحقیق و تفحص را به سرانجام برسانیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار