بازدید 3278

آمریکا مشروعیتی برای حضور در مذاکرات ندارد

کد خبر: ۴۸۲۸۴۴
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۵ 11 March 2015
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نامه سناتورهای آمریکایی مبنی بر اینکه توافق هسته‌ای ایران و 1+5 بعد از اتمام دولت باراک اوباما معتبر نخواهد بود، را نشان دهنده عدم حسن نیت آمریکا در مذاکرات هسته‌ای عنوان کرد و گفت که نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد.

محمدصالح جوکار در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در نظام بین‌الملل اگر دولت و حاکمیتی تعهدی دادند کسی نمی‌تواند این تعهدات را لغو کند. سناتورهای آمریکایی نیز در نامه اخیر خود عدم حسن نیت کشورشان را نشان دادند.

وی نامه سناتورهای آمریکایی را نشان سلطه‌گری و زیاده‌خواهی آمریکایی‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: متاسفانه آمریکا همچنان بر سلطه‌گری خود پافشاری می‌کند در حالیکه دولت آمریکا نمی‌تواند با کشورهای دیگر پیمانی ببندد و بعد به آن پیمان پایبند نماند. این امر باعث می‌شود آمریکا مشروعیت خود را از دست بدهد و نتواند در عرصه بین‌الملل نیز تصمیم گیری کند.

نماینده مردم یزد در مجلس اظهار کرد: من معتقدم نامه سناتورهای آمریکایی سناریویی در پی سخنرانی نتانیاهو در آیپک و کنگره است تا به زعم خود فشاری بر جمهوری اسلامی وارد کنند که از حقوق حقه خود بگذرد. البته این نامه از نظر حقوقی ارزش ندارد اما آنها با این کار حاکمیت دولت آمریکا را زیر سوال می‌برند.

جوکار با بیان اینکه آمریکا باید بتواند این مساله را در داخل کشور خود حل کند، افزود: به نظر می‌رسد درون هیات حاکمه آمریکا چند صدایی وجود دارد و آنها نمی‌توانند تصمیم قاطعی اتخاذ کنند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه بر لزوم استقلال اعضای گروه 1+5 تاکید کرد و گفت: 1+5 باید مستقل‌تر عمل کند نه اینکه همه تصمیمات خود را منوط به نظر آمریکا کند. به نظر من سایر کشورهای 1+5 اکنون جایگاه بهتری پیدا کرده‌اند و می‌توانند به جای آمریکا که نمی‌خواهد تصمیم‌گیری کند موضوع را تمام کنند.

وی با غیرقابل اعتماد خواندن آمریکا، اضافه کرد: اگر سناتورها می‌گویند توافقی که انجام شود در دولت بعدی ایالات متحده معتبر نیست پس آمریکا مشروعیتی برای حضور در مذاکرات ندارد و من فکر می‌کنم اروپا می‌تواند به همراه چین و روسیه موضوع هسته‌ای را جمع‌بندی و در این باره تصمیم‌گیری کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر