بازدید 10758
تیر قاضی مخلوع به سنگ خورد؛

«تابناک» از اتهامی که سعید مرتضوی نسبت داده بود، تبرئه شد

«تابناک» متهم شده بود که حکم محکومیت بدوی مرتضوی را افشا کرده است، در حالی که این اتهام به دلایل متعددی مردود به نظر می‌رسید؛ به دلایلی مانند اینکه اشاره‌ای به حکم صادره برای وی در متن خبر نشده بود، حکم صادره علیه وی پیشتر در چند خبرگزاری منتشر شده و در خبرگزاری‌های بیگانه نیز بازتاب یافته بود تا محرمانه بودنش، بی‌معنا باشد، وکیل متهم به صراحت در گفت‌وگو با یک خبرگزاری، حکم را تأیید کرده بود و...
کد خبر: ۴۸۲۰۱۷
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۶ 08 March 2015
دادستان سابق تهران که با اتهاماتی جدی در پرونده جنایت کهریزک مواجه بود، اکنون هم از آن بابت محکومیتش قطعی شده و هم با اتهامات متعدد دیگر در چند پرونده روبه‌روست؛ اما همه اینها ‌موجب نشده که ذره‌ای، حتی ذره‌ای خود را مقصر بداند و هیچ فرصتی را برای در محاق قرار دادن رسانه‌های منتقد‌ از دست بدهد!

به گزارش «تابناک»، سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران که از سر‌شناس‌ترین متهمان پرونده جنایت کهریزک به شمار می‌آمد، وقتی با حکم محکومیت قطعی خود در این پرونده مواجه شد و دریافت که تمامی افشاگری‌های یکسویه‌اش از دادگاهی که غیر علنی برگزار شده بود ـ و افشای جزئیات آن، غیر قانونی بود! ـ راه به جایی نبرده و به گفته خودش، دادگاه افکار عمومی را نیز مغلوبه به انتها برده، به سراغ راهکارهای قدیمی خود در این موارد رفت و با شکایت از «تابناک» تلاش کرد، محکومیتی نصیب این سایت خبری تحلیلی کرده و بدین طریق، محکومیت خود را به محاق ببرد که در این راه هم موفق نشد.

ماجرا از آن قرار بود که قاضی مخلوع، بعد از آنکه تمامی جزئیاتِ دادگاه غیر علنی را، بر خلاف قانون و‌ یکسویه برای خبرنگاران در انتهای هر جلسه دادگاه کهریزک بیان می‌کرد و دلیل این اقدام را مخالفت اکیدش با برگزاری این دادگاه به صورت غیر علنی و تلاش برای روشنگری افکار عمومی ـ که وی معتقد بود دادگاه اصلی در آنجا شکل گرفته ـ می‌دانست، با اعلام حکم محکومیتش و بازخوردهایی که در جامعه گرفت، بناگاه خود را در قامت یک بازنده یافت تا به گونه‌ای عمل کند که یکی از شاکیانش، حین برگزاری جلسات دادگاه، به خبرنگاران گفته بود؛ «الغریق، یتشبث بکل حشیش»!

بدین ترتیب دادستان سابق ـ که می‌بایست به لحاظ حقوقی از جمله سرآمدان بوده و به غایت دقیق و مسلط به امور حقوقی باشد ـ شکایتی علیه «تابناک» در مراجع قضایی مطرح کرد که بر اساس آن، انتشار مطلبی در این سایت خبری تحلیلی را، افشای بخشی محرمانه از پرونده ذکر کرده بود؛ افشای بخشی از پرونده‌ای که پیش‌ر خودش، متن لایحه قرائت شده در یک و نیم جلسه آن را در اختیار خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها قرار داده بود و غیر علنی بودنش را بارها نقض کرده بود!

بر اساس این شکایت، «تابناک» متهم شده بود ‌در مصاحبه با وکیل یکی از شاکیان پرونده، حکم محکومیت بدوی مرتضوی را افشا کرده است، در حالی که این اتهام به دلایل متعددی مردود به نظر می‌رسید؛ به دلایلی مانند اینکه اشاره‌ای به حکم صادره برای وی نشده بود، حکم صادر شده علیه وی پیش‌تر در چند خبرگزاری منتشر شده و در برخی خبرگزاری‌های بیگانه نیز انعکاس یافته بود تا محرمانه بودنش، بی‌معنا باشد، حکم صادره علیه وی به دلیل بدوی بودن در «تابناک» که تمامی روند پرونده محاکمه وی را پوشش داده بود، منتشر نشده بود، وکیل متهم به صراحت در گفت‌وگو با یک خبرگزاری، حکم را تأیید کرده و از اعتراض موکلش به آن خبر داده بود و... .

با این تفاسیر به نظر می‌رسید، ‌اعلام شکایت علیه «تابناک»، راه به جایی نخواهد برد و نه هیأت منصفه دادگاه مطبوعات و نه قاضی پرونده را برای مجرم دانستن این سایت، قانع نخواهد کرد و در ‌‌نهایت هم همین‌گونه شد.

صبح امروز، هنگامی که محمدجواد بربریان، مدیر مسئول سابق و از بنیانگذاران سایت خبری تحلیلی «تابناک» در مقابل هیأت منصفه حضور یافت و مستنداتی را که نشان از افشای حکم بدوی محکومیت مرتضوی و همکارانش در پرونده جنایت کهریزک توسط برخی خبرگزاری‌ها و وکیل مدافع وی داشت، به علاوه برخی مستندات از افشای جزئیات غیر قابل انتشار پرونده مطروح در دادگاه غیر علنی توسط مرتضوی را ارائه کرد و توضیحاتی به آن منضم نمود، هیأت منصفه به درستی به این نتیجه رسید که طرح شکایت علیه «تابناک»، قابل تعقیب نیست و بدین ترتیب رأی برائت صادر شد.

این در حالی است که این پرونده در بدو مطرح شدن در مرجع قضایی، با فراخوانی بربریان، مدیر مسئول وقت «تابناک» و استماع دفاعیات مستند وی در باب رفع اتهام، به صدور قرار منع تعقیب توسط بازپرس پرونده منجر شد که مورد اعتراض مرتضوی به عنوان شاکی پرونده قرار گرفت و رسیدگی به آن در دادگاه مطبوعات را کلید زد؛ محکمه‌ای که در آن هم هیات منصفه و هم قاضی، رای بر برائت «تابناک» و بربریان دادند تا ثابت شود که حمایت از دلسوزان رسانه از اولویت های مهم دستگاه قضا و نظام است.

این در حالی است که وقتی به برخی مباحث پیرامون پرونده دقیق شویم و به عنوان مثال، علت عذرخواهی چند باره سردار احمدی مقدم از خانواده جان باختگان بازداشتگاه غیر قانونی کهریزک و افشاگری‌های وی درباره اصرار شخص سعید مرتضوی به انتقال جان باختگان به آن بازداشتگاه را که منجر به مرگ دردناکشان شد، مورد دقت قرار دهیم، جای شگفتی بسیار دارد که می‌بینیم مرتضوی هنوز از بابت عملکردش در آن ماجرای تلخ پشیمان نیست، عذرخواهی نکرده و حتی سعی دارد با فرافکنی، به گونه‌ای عمل کند که رسانه‌هایی مانند «تابناک» را مقصر جلوه داده و روی محکومیت قطعی خود در این پرونده، به نوعی سرپوش بگذارد!

از این موضوع عجیب‌تر آنجاست که می‌بینیم، در مطلبی که «تابناک» منتشر کرده و مورد شکایت دادستان سابق واقع شده، به مطرح بودن چند شکایت دیگر از مرتضوی و همکارانش در ارتباط با جنایت کهریزک اشاره شده بود که هنوز به قوت خود باقی است و رسیدگی به آن‌ها، هر چند بسیار آهسته، همچنان ادامه دارد و احتمال محکومیت دوباره وی از باب عملکرد پر اشکالش در ماجرای جنایت کهریزک را دور از انتظار نشان نمی‌دهد.

البته به این اتهامات مطرح علیه سعید مرتضوی، صف اتهامات متعدد از بابت عملکردش در چند کسوتی که در سالیان اخیر عهده دار بوده را می‌توان افزود که هر یک ممکن است به محکومیتی علیه وی منجر شده و وی را مجاب به شکایت از رسانه‌هایی کند که درباره آن‌ها خواهند نوشت! پرونده‌های مشهوری که‌ گاه به دوران حضور وی در دادستانی تهران باز می‌گردند (مانند پرونده بازداشت هیأت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی، مشهور به پرونده پالیزدار)، ‌گاه از عملکرد جنجالی وی در دوران حضور در ریاست سازمان تأمین اجتماعی نشات می‌گیرند و‌ گاه به سمت وی، ارتباط مستقیمی ندارند (مانند شکایت لاریجانی علیه وی بابت تهیه فیلمی که در مجلس شورای اسلامی به دست محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت سابق پخش شد و سر و صدای زیادی به راه انداخت).

اینجاست که بار دیگر می‌توان تأکید کرد، «به نظر می‌رسد سعید مرتضوی هنوز تا رسیدن به ساحل آرامش فاصله بسیاری داشته و چه بسا انفصال پنج ساله از خدمات دولتی و انفصال دائم از خدمات قضایی، تنها نقطه شروع محکومیت وی از بابت عملکرد گذشته‌اش باشد!».
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۱۵
این پرونده هفته پیش تون که محکوم شدین ، قضیه ش چی بود ؟!!
فقط تبرئه ها رو میزنید ها
انشاالله!
تابناک یادت باشه صدای جمعی هستی و از این اتهامات بی معنا هم نباید بترسی. منتظر پوشش خبری بیشتر در مورد قاضی مخلوع هستیم.
تابناک اگر قرار باشه افشاگری نکنی که تو هم ............... هسی. تو افشاگری کن من تا پای جون در خدمتت هستم
اگر در تابستان برف باريد مرتضوي هم به زندان خواهد رفت..................شك نكنيد....
تابناک ادامه بده.این زالو صفتان با مکیدن خون فرزندان این مرز و بوم ،همچنان در آرامشند.بدون اینکه ذره ای پشیمان باشند
آخه 200 هزار تومان جریمه و ممنوعیت از کار دولتی هم شد مجازات که ایشون ازش ناراحته؟
اونم بابت اون اقدامات؟!
زنده باد تابناک
قدیم تر ها سنگ پا هم تو این مملکت پیبدا می شد.....
دمت گرم تابناک...دستت درد نکنه.ادامه بده این فرد رو هینطور رسواتر کن
برای چنین دادگاهی در آلمان بازنده حدود 1000 دلار باید بابت هزینه دادگاه بپردازد . در امریکا هم چنین قانونی است
همش یاد سنگ پای قزوین میافتم
کی حوصله داره این همه متنو بخونه
اونم دعوای زرگری که هیچ دردی از ملت رو درمون نمیکنه
عجب یعنی دادگاه تونست ایشون رو پیدا کنه که بیان و شکایت کنند ! قبلا تئ تابناک می خوندیم که دادگاه در ایشون رو نتونسته واسه کارهای دیگه پیدا کنه ...
تبریک به تابناک
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی